Köpt telefon som Telia hävdar är stulen. Vad gör man?

Permalänk
Skrivet av Leyer:

De vill ju ha 11000 för det är vad de förlorade när den stals... Vanligt att apple-enheter försvinner under transport osv, då lägger man givetvis DEP på dem och sen när de dyker upp så låser man dem. Endast köparen med kvitto kan beställa DEP till en enhet. När man installerar enheten står det ju dessutom att den "enrollas" till organisationen. Det är inget som kan göras när mobilen redan är installerad. (Då blir det först vid ominstallation). Du måste alltså ha sett att den var kopplad till Telia under konfiguration.

https://preview.redd.it/iphone-remote-management-v0-iivy3n96rxbc1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=5c07c0b34a9059b7d45435708ff0f35a55198143

Hade jag fått upp det där 2018 när jag köpte mobilen, så hade jag åkt tillbaka till säljaren direkt med västen på! Fick ingen förvarning någonstans förens så sent som 2021.

Så mitt enda problem här är att jag använde den precis som man använder mobiler men här var jag så dum att inte göra en backup. Minns inte varför men jag vet att det var på grund av något. Hade jag gjort en backup och fått tillbaka alla typ 10000 bilder så hade jag lämnat in mobilen och bett om ursäkt för att jag handlat i god tro! Men nu sitter jag på en mobil jag inte kan få någon data ur och operatören erbjuder mig att köpa loss den för 11k när jag redan har betalat 6-7k tidigare.

Permalänk
Medlem

En del läxor lärda nu då. Du fick ändå baklava och äran att använda telefonen i 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bilden i första inlägget visar att telefonen är ansluten till Wi-Fi, så de har inte satt telefonen i wipe läge. TS har inte heller något kvitto

Men den bilden var väl inte färsk direkt? Gissar att den är tagen då det begav sig för minst ett år sedan.

Permalänk
Medlem

Det låter. Som den trevlige farbrorn som sålde telefonen till dig är skyldig dig ett orginalkvitto eller 11 papp för att lösa situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Men den bilden var väl inte färsk direkt? Gissar att den är tagen då det begav sig för minst ett år sedan.

Ah. Jag ser nu att datumet är 30 oktober, så ja, inte idag. Däremot kan ju telefonen fortfarande ansluta till det Wi-Fi nätet. Men TS kanske har ändrat Wi-Fi. Dock så var det inget SIM-kort i telefonen när den bilden var tagen. Så skulle fortfarande säga att wipe läget inte är aktiverat

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Inte läst hela tråden med detta är solklart ett fall där:
Person X får Mobil av företaget, råkar "tappa bort den" (ger till sin syrra ex.)
får en ny av företaget, "syrran" tröttnar och säljer den på blocket.
3 år senare går "leasingen" ut hos telefonoperatör som Tar in gamla som inbyte mot nya modeller, alla som fattas blir brickade.

Då är telefonen dead, lämna den på återvinning

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Skulle det gå att köpa en till iPhone x, lämna in båda till verkstad och be dom swapa lagringen? Var väl inte låst till resten av mobilen så som dom är nu. Lär ju kosta, men kanske inte 11000?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Skulle det gå att köpa en till iPhone x, lämna in båda till verkstad och be dom swapa lagringen? Var väl inte låst till resten av mobilen så som dom är nu. Lär ju kosta, men kanske inte 11000?

har kanske fel (ingen iphone kille) men har för mig krypteringen på lagringen är bunden till CPU, och låsningen ligger på ju OS på samma lagring ändå. så det blir wipe om den ens skulle boota.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Krypteringen ligger på moderkortet tillsammans med lagringen så byte av telefon hade inte gjort någon skillnad.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem

Ärligt talat skulle du dragit öronen åt dig redan när du bjöds på Baklava. Det är ju skitäckligt...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ah. Jag ser nu att datumet är 30 oktober, så ja, inte idag. Däremot kan ju telefonen fortfarande ansluta till det Wi-Fi nätet. Men TS kanske har ändrat Wi-Fi. Dock så var det inget SIM-kort i telefonen när den bilden var tagen. Så skulle fortfarande säga att wipe läget inte är aktiverat

Finns inget wipeläge, hade både wifi anslutning och simkort när den låste sig, och hade så i några dagar tills jag köpt en ny mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Men nu sitter jag på en mobil jag inte kan få någon data ur och operatören erbjuder mig att köpa loss den för 11k när jag redan har betalat 6-7k tidigare.

Om du hade lagt den tiden du lagt på det här på att jobba istället så hade du ju tjänat in dom där 11k.