Geekbench-resultat för Ryzen 7 9800X3D ute

Permalänk
Melding Plague

Geekbench-resultat för Ryzen 7 9800X3D ute

Om resultaten står sig efter lanseringen är processorn runt 21 procent snabbare än föregångaren 7800X3D.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så ~8% ökning vid spelprestanda verkar stämma? Då får 7800X3D rulla på och så tar vi och lägger dom pengarna i 5000-serie-sparbössan istället.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Inaktiv

Ojoj vilket monster.
Blir att uppgradera min 7800x3d när denna släpps.

Permalänk
Medlem

Kanske blir en uppgradering av 5900x systemet då.

Hoppas på ett billigare B650E kort kanske.

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

There are two types of people.

Skrivet av k4rst3n:

Så ~8% ökning vid spelprestanda verkar stämma? Då får 7800X3D rulla på och så tar vi och lägger dom pengarna i 5000-serie-sparbössan istället.

And

Skrivet av anon343854:

Ojoj vilket monster.
Blir att uppgradera min 7800x3d när denna släpps.

And they marry each other.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Behövs denna extra prestanda för spel el betalar köpare för att framtidens spel ska kunna prestera bättre?

Har dålig koll på dagens gameing-hårdvara (eftersom jag har lite tid över till gameing nu för tiden) men på den tiden jag gameade så räckte ett biffigt grafikkort, processorn kunde lätt vara några generationer gammal. Är det fortfarande så?
I så fall låter det som en oprisvärd investering (för en gammal ex gamer som mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Behövs denna extra prestanda för spel el betalar köpare för att framtidens spel ska kunna prestera bättre?

Har dålig koll på dagens gameing-hårdvara (eftersom jag har lite tid över till gameing nu för tiden) men på den tiden jag gameade så räckte ett biffigt grafikkort, processorn kunde lätt vara några generationer gammal. Är det fortfarande så?
I så fall låter det som en oprisvärd investering (för en gammal ex gamer som mig)

Nej prestandan behövs inte, men 3d cache hjälper till med 1% ganska kraftigt. Men då många har både jobb och spel så kan den inte vara för kass på jobb delen.

Denna gen verkar ge mindre skillnad mellan X3d och x modeller.
prestandan set därför ut att vara bättre än den egentligen är. I spel lär den variera kraftigt beroende på hur spelet skalar med cache

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Beror på många olika faktorer men jo inte så svårt att skapa en CPU flaskhals nu för tiden.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Det är ännu mera så nu än tidigare om man tittar på toppmodellerna av processorer skulle jag vilja påstå. Eller visst, tidigare (innan Ryzen) fanns det mindre skillnad mellan generationer så då var skillnaden för liten.

Medan numera är det att för de flesta spel, räcker än äldre långsammare cpu bra nog. Däremot kommer det då och då något ooptimerat som inte har bra prestanda ens med de bästa processorerna.

Fast sen ökar standarder också och allt fler vill ha eg. 144fps på alla sorts spel och över 500fps på skjutarspel...

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, väntar dock på 9950X3D då jag inte vill tappa i produktivitet från nuvarande 7950X

Arrow Lake? Näh, såg inte så imponerande ut, galet hög latency trots supersnabba minnen ....

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Lite bondfångeri. Det är spelprestanda man mest är ute efter. Antagligen onödigt att uppgradera från 7800X3D (och vissa andra från 7000 serien) men smartare att köpa 9800X3D vid nyköp (om nu priset är liknande)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Trevlig cpu för spel, det intressanta blir priset kontra 7800X3D och mot Arrow Lake 🙂

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Datavetare

Också läckt för (grundmodellen) av M4 (som ser ut att lanseras på måndag).

Kul att jämföra mest effektiva desktop x86 med mest effektiva CPUn på planeten. Inte så illa pinkat för en CPU som går att köra fläktlös att komma så nära en 8C/16T desktop CPU i MT
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/compare/8171874?baseline...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kul att jämföra mest effektiva desktop x86 med mest effektiva CPUn på planeten. Inte så illa pinkat för en CPU som går att köra fläktlös att komma så nära en 8C/16T desktop CPU i MT
<Uppladdad bildlänk>

Vad har det med trådens ämne att göra?

Permalänk
Medlem

Min plånbok , aceton och kylpasta är redo!

Permalänk
Medlem

Hoppas på lönejustering vid årsskiftet så att man kan börja spara ihop till en ny fläskig dator nästa år. Känns som att det blir tufft att få tag på en 7800X3D beg för rätt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Säg inte det i snitt är 7800x3d runt 20% bättre än 5800x3d och skillnaden mellan dom två i geekbench är just 20% så finns en chans att även 9800x3d i sånt fall också får en liknande boost.

Vi får helt enkelt se den 7e

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

<Uppladdad bildlänk>

Eftersom denna processor är mer mot folk som vill spela spel och få bättre prestanda.
Så jag antar att man kan spela Dibalo IV på den annars är det en värdelösa jämförelse.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

<Uppladdad bildlänk>

Äpplen och päron, ingen som spelar bryr sig om macintosh när de flesta spelen inte är utvecklade för den plattformen.

9800X3D lär bli världens snabbaste spelprocessor och mest användbara processorn överlag för hemmanavändare

Permalänk

Jag skulle vilja ha en Ryzen 7 9800X3D för labb, det hade varit skoj, men jag har ej tid för att labba.

Skrivet av Yoshman:

<Uppladdad bildlänk>

En "billig2 M4 mini är jag lite intresserad av, sätta den bakom skärmen på något smart sätt.

Förr var problemet med Mac programutbudet, idag är det exakt samma sak med x86 desktop. Hur många får använda en sådan privat dator i arbetet, det är irrelevant att det går.
Så det blir denna laptop man får baserad på samma cpu. Tur att Peltor ofta har rea på bra hörselskydd så man slipper höra de små fläktarna försöka hålla nere tempen på en ultratunn 16 core x86 cpu laptop som ska köras i nästan 5GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

<Uppladdad bildlänk>

Fast är inte detta som att jämföra en tesla med en corvett.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Blir perfekt med en uppgradering framöver.
Se om det blir 7800 eller tar direkt 9800 allt beror på pris vs prestanda. Men väntar in några riktiga tester innan ett köp.
Men dyker (troligen) 7800x3d på någon av Inets stream (hoppas @Inet så blir ett köp dirket.

Grabben får min 7600x, han sitter just nu på en 12100f.
Så han lär märka en ordentlig boost jämför med mig

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att inte köpa Intel skräp, den här får de bli.

Permalänk
Medlem

Ni var ena trångsynta individer då, sorgligt.

Skrivet av filbunke:

Båda testas i geekbench och lanseras snart.

Skrivet av vinylens:

Eftersom denna processor är mer mot folk som vill spela spel och få bättre prestanda.
Så jag antar att man kan spela Dibalo IV på den annars är det en värdelösa jämförelse.

Kanske den är men testet är syntetiskt och inte spel specefikt.

Skrivet av squix:

Äpplen och päron, ingen som spelar bryr sig om macintosh när de flesta spelen inte är utvecklade för den plattformen.

9800X3D lär bli världens snabbaste spelprocessor och mest användbara processorn överlag för hemmanavändare

Gör väl inte processorn dålig i spel bara för utbudetav spel är mindre?
Sedan testades inte 9800X3D i spel så varför sätter du regler för tråden?

Skrivet av norrby89:

Om mjukvaran man behöver finns till M4:an varför skulle man inte vilja ha den snabbare CPU'n då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Du har inget på de som sitter med 2600K och väntar på att "snart" uppgradera när det släpps en "bra" CPU. ; )

Permalänk
Datavetare
Skrivet av filbunke:

Du tycket inte att en jämförelse mellan två CPUer som

• relativt nyligen fått GB6 resultat läckta

• kommer lanseras inom kort

• har energieffektivitet som en av sina "killer features"

• används till konsumentprodukter

inte har någon relevans?

Framförallt givet att en förvånansvärd stor andel av läsarna på SweC kör MacOS.

Är själv primärt bara intresserade av den bästa CPUn för det jag primärt gör. Har därför bytt både primärt OS och CPU-tillverkare i huvuddatorn flera gånger. Nya släpp är därför intressanta oavsett vem det handlar om.

Skrivet av norrby89:

Nu råkar jag ha både en elbil och en amerikansk muskelbil. Skulle säga att det finns massor med väldigt spännande, roliga och relevanta sätt att jämföra dessa. Kollar du på YouTube kommer du också se att det finns ett stort intresse i tester mellan Tesla och "swan song of american muscle".

Och finns helt klart paralleller: en är en relik och en är framtiden. I bil-fallet ändrar det inte att reliken är 100 gånger roligare att köra, men ser inte riktigt den parallellen för CPUer...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

det är ju klart en uppgradering, om än liten från 7800X3D.

Men vi får se vad som händer framöver, 5800X3D är ju inte en dålig cpu idag och fortfarande helt klart en kapabel cpu.

Vi får se om en sådan cpu dyker upp till AM5 eller något som ankrar AM5 i böckerna

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Om mjukvaran man behöver finns till M4:an varför skulle man inte vilja ha den snabbare CPU'n då?

För att hela världen ej kretsar kring cpu prestanda i mindre klientlaster.

När en ny cpu släpps från AMD, Intel, Apple så bör de jämföras. Detta för att man ska få en bild i hur de ligger till och man kan spekulera om vad som händer i framtiden. Hur kommer x86 stå sig osv? När man sedan ska köpa en dator för ett visst ändamål, så är cpuprestandan i ett benchmarkprogram som ej uträttar något vettigt arbete låg prioriterat.
Utan man är mer ute efter bäst dator för ens behov, där även om samma mjukvara finns från samma tillverkare så kan den vara olika bra.
Nå för många på forumet så är Apple ett dyrt val för deras speldator och de anser spelutbudet är sämre, Apple är även ett dyrt val för att ha som hypervisorserver och labba med etc.
Det Apple dock är billig för är en ultratunn laptop. Och jag blir hela tiden förvånad att många motsvarande laptops från Lenevo etc är så dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Båda testas i geekbench och lanseras snart.

Det är ungefär lika relevant som att posta om bilar med bensinmotorer i en tråd om elbilar. AMD CPU är för Windows x86 PC, och Apple CPU går inte att köpa löst och bygga en Windows PC med. Att posta resultat från Qualcomm ARM CPU för Windows skulle vara mer relevant, men de är inte tillräckligt bra antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du tycket inte att en jämförelse mellan två CPUer som

• relativt nyligen fått GB6 resultat läckta

• kommer lanseras inom kort

• har energieffektivitet som en av sina "killer features"

• används till konsumentprodukter

inte har någon relevans?

Framförallt givet att en förvånansvärd stor andel av läsarna på SweC kör MacOS.

Är själv primärt bara intresserade av den bästa CPUn för det jag primärt gör. Har därför bytt både primärt OS och CPU-tillverkare i huvuddatorn flera gånger. Nya släpp är därför intressanta oavsett vem det handlar om.

Nu råkar jag ha både en elbil och en amerikansk muskelbil. Skulle säga att det finns massor med väldigt spännande, roliga och relevanta sätt att jämföra dessa. Kollar du på YouTube kommer du också se att det finns ett stort intresse i tester mellan Tesla och "swan song of american muscle".

Och finns helt klart paralleller: en är en relik och en är framtiden. I bil-fallet ändrar det inte att reliken är 100 gånger roligare att köra, men ser inte riktigt den parallellen för CPUer...

Det här är inte en tråd för geekbench-resultat. Det finns trådar för geekbench-resultat där du kan posta det, det finns även en forumdel för macintosh där du kan skapa en ny tråd i ämnet, och slutligen, det finns en forumtråd för nyhetstips om du vill pusha på att det skall bli en nyhetsartikel om det.