Det är dags att röja upp i förrådet, och bestämma vad vi ska göra av våra äldre högtalare
Det första paret är äldst och finast. Kul retrovibbar med hus i trä, som eventuellt är lite brunbetsat, men med ett naturligt intryck. Philips, made in Finland. De är märkta 22 RH 402/01P. De är cirka 30x30 cm stora. På framsidan sitttee en korsformad brosch märkt "hi fi international".
Det andra paret är större, i hus av svartmålad plywood typ. Säg att de är en meter höga, 25 cm breda. De är märkta på baksidan: JWS GP 200. Lite teknisk data, tillverkningsnummer.
1) Har de något värde? Alltså inte så att jag förväntar mig att faktiskt få in pengar, jag bara undrar om det finns en ljud/vintagenörd där ute som skulle vilja ha dem. Värt att lägga upp på blocket för 100:- plus frakt? Eller är det raka vägen till tippen som gäller, utan dåligt samvete?
2) Hur skulle en 2024-människa kunna dra nytta av dessa i sitt hem? Googlade lite, är det lönt att köpa en bluetoothreceiver för några hundra för att använda dem? Eller är det bara så mycket mer rationellt och rimligt att köpa moderna högtalare?
JWS kanske någon orkar plocka upp.
Kanske finns det någon som vill koppla upp en förstärkare i sitt tonårsrum och högtalarna är slängda.
Annars är högtalare mest möbler och även pjäser i 10k klassen i körsbärsträ kan ju vara svårplacerade i ett modernt hem. Bokhyllehögtalare av bra märke är nog det man kan sälja.
Först att kolla är att de inte är sönderkörda eller att upphängningen av konerna har havererat - många högtalare har tyvärr upphängning i polyuretan och de kollapsar förr eller senare genom att de spricker upp eller blir klet med tiden och är inget man kan göra åt då det är en kemisk klocka som bestämmer det och går inte att bromsa.
Med andra ord provpela dessa, gärna med lite pådrag, hör att alla element fungerar och att det inte skrapar eller låter illa på annan sätt, de som låter illa är bara att slänga.
Sedan är din nuvarande anläggning i potten - tänk om dessa gamla högtalare faktiskt låter bättre och med djupare bas än dagens minimalistiska anläggningar i små lådor, olika ljudbars - var gör du då - hårda förhandlingar med 'wife' efter detta