När jag testar att bygga den så får jag att en fläkt behövs och nästan ingen passar på moderkortet. Samt på ram står det att hastigheten överstiger moderkortets standardhastighet.
När jag testar att bygga den så får jag att en fläkt behövs och nästan ingen passar på moderkortet. Samt på ram står det att hastigheten överstiger moderkortets standardhastighet.
det är så korkat av inet att ha det filtret på deras hemsida att " ram överstiger moderkortets standardhastighet." det är som att be om att inte bli av med alla minnen som är OC och alla moderkort stödjer ju OC ram
om du spelar mest Diablo, FM och Fifa så är det där grafikkortet overkill kommer inte ge något extra rx7800xt, smartare att lägga pengarna på att höjja kvaliten på resterande komponenter.
Menar du processorkylare när du säger fläkt till moderkortet? I så fall är det nog att Inet begränsat hur tunga kylare man får välja när man ska datorn monterad och skickad (det är riskabelt att frakta datorer med stora/tunga tornkylare). AIO-kylare är safe, ska du köra på det hade jag rekommenderat den här, prisvärd och högpresterande: https://www.inet.se/produkt/5324808/arctic-liquid-freezer-iii...
Gällande minnena så kan du absolut köra på de han länkade, du behöver bara aktivera en minnesprofil på moderkortet för att få de högre hastigheterna.
Om du vill lära dig så är det att det finns standardhastigheter som är garanterade att kunna nås, medan allt över dem klassas som OC-hastigheter. I många fall vill man välja högre än standardhastighet, för att helt enkelt få mer prestanda. För AM5 är 6 000 MHz det mest populära, det är sweet-spot (där man får bäst balans mellan prestanda, pris och stabilitet). För att se om snabbare minnen funkar med moderkort kan man kolla på moderkortstillverkarens produktsida, där finns något som kallas QVL-lista.
Alla minnen som är listade där är modeller som tillverkaren har testat och fått att funka med moderkortet, så om de är med där är sannolikheten stor att du också kommer få det att lira utan problem. Här är exempelvis moderkortet han länkades QVL-lista: https://www.asrock.com/mb/AMD/B650M-HDVM.2/index.asp#MemoryPH...