Efter tusentals uppsägningar – Microsofts VD får löneökning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Finns fan ingen som är värd såna löner, alla i toppen klappar sig själva i ryggen och ger varandra bonusar och höga löner.

Det är bättre än på botten där folk drar ner varandra och inte låter någon sticka ut eller skina.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det är bättre än på botten där folk drar ner varandra och inte låter någon sticka ut eller skina.

Vad menar du med det?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Om du är genuint intresserad av ämnet och vill utbilda dig så är det hedervärt.

Jag hittade inget där, det jag främst var intresserad av var påståendet att det är en medveten exkludering och att det inte har något med kompetens att göra, jag hittade inget i den texten som förklar hur det går till, och vilka det är som exkluderar dig.

Varför exkluderas du, och vilka är det som inkluderas?

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Jag hittade inget där, det jag främst var intresserad av var påståendet att det är en medveten exkludering och att det inte har något med kompetens att göra, jag hittade inget i den texten som förklar hur det går till, och vilka det är som exkluderar dig.

Varför exkluderas du, och vilka är det som inkluderas?

Det är inte ämnet för tråden och ansträngningen för att förklara det när du själv inte verkar vilja göra någon ansträngning alls är inte motiverad.
ELI5 är att de som tjänar 1 miljard per år har inget incitament att erbjuda sådana tjänster till någon annan än den lilla krets där de här personerna finns. De hjälper sina vänner. Om du studerar vänskaps- och släktband kommer du se att det finns en uttalad nepotism. Det är också regelmässigt så att de som tjänar 1 miljard per år kommer från rika familjer och eftersom man blir rik av sådana jobb och får sådana jobb för att man är rik så blir det självförstärkande. Systemet försvarar sitt eget bevarande.

Du får göra en större ansats att läsa in dig på ämnet och sen kan du skapa en ny tråd i ett lämpligt underforum så lovar jag att diskutera vidare med dig om du taggar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Det är inte ämnet för tråden och ansträngningen för att förklara det när du själv inte verkar vilja göra någon ansträngning alls är inte motiverad.
ELI5 är att de som tjänar 1 miljard per år har inget incitament att erbjuda sådana tjänster till någon annan än den lilla krets där de här personerna finns. De hjälper sina vänner. Om du studerar vänskaps- och släktband kommer du se att det finns en uttalad nepotism. Det är också regelmässigt så att de som tjänar 1 miljard per år kommer från rika familjer och eftersom man blir rik av sådana jobb och får sådana jobb för att man är rik så blir det självförstärkande. Systemet försvarar sitt eget bevarande.

Du får göra en större ansats att läsa in dig på ämnet och sen kan du skapa en ny tråd i ett lämpligt underforum så lovar jag att diskutera vidare med dig om du taggar mig.

Det är säkert exkludering och inte kompetens som får ett monsterbolag som Micrsoft att växa. Börjar bli lite foliehattsvarning nu...

Permalänk
Skrivet av Apachi:

Det är säkert exkludering och inte kompetens som får ett monsterbolag som Micrsoft att växa. Börjar bli lite foliehattsvarning nu...

<Uppladdad bildlänk>

Det ena utesluter inte det andra. Det jag har invänt mot är att 1) vissa personer är så mycket mer kompetenta än andra att det är rimligt att de får 1000 gånger mer betalt och 2) anledningen till att Microsoft växer är att de lyckats hitta de 1 på 100 miljoner-personer som, om man ger dem en miljard i lön per år - men inte om man ger dem lägre, lyckas med sitt uppdrag.

Låt oss också påminna oss om att det finns många som har haft en miljard i lön och misslyckats och ändå fått betalt.

Permalänk

Sådan är kapitalismen.