Permalänk
Medlem

LG 38GN950B vs LG 38WN95C-W

Vilken av dessa skärmar har minst problem vid uppackning?
Syftar på döda pixlar, mycket back light bleed, IPS glow.

Skillnaden mellan dessa skärmar är minimalt.

GN950B: (9990:-)
160hz
RGB Sphere lightning.

WN95CW: (13400:-)
144hz
Thunderbolt
PIP

Lagom back light bleeding och IPS glow kan jag acceptera då det är oundvikligt ändå när det gäller IPS. Men döda pixlar är noll tolerans vid helt ny skärm med det priset.

Bildmässigt är det samma eller skiljer det på dessa 2 skärmar?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Döda pixlar går ju aldrig att förutspå tills man själv upptäcker det.

Det finns inte så mycket specifikationer på den kommande men här är en jämförelse.

https://www.lg.com/se/compare?bizType=B2C

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Är hög uppdateringsfrekvens prio?
Eizo EV3895 har gissningsvis den lägsta chansen för dålig panel, och bättre garantivillkor.

Jag har själv första generationen av denna panelen (38UC99-W) och den är bra. Risken är nog trots allt ganska liten att få ett dåligt exemplar. På nätet ser man ju mest dem som faktiskt fått problem.

Felstavning
Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Kan bara berätta om min erfarenhet av att gå från en Acer XB270HU till 38GN950.

Acern tyckte jag hade ganska mycket och störande BLB samt IPS-Glow, fick ställa ned brightnessen till runt 20%.

Köpte en LG 38GN950 för ca 4 månader sedan och måste säga att den är väldigt mycket bättre. Jag har spelat väldigt mörka spel (resident evil, subnautica osv) och knappt märkt av någon BLB eller IPS-glow, och då kör jag med en brightness på runt 60-70%.

Vet inte om det är RGB-belysningen bakom som hjälper till att dölja BLB/IPS-Glow eller om det är att det är utanför synfältet för att det är en ultrawide, men jag är helnöjd

Jag har dock en död pixel uppe i vänstra hörnet, men det är för att jag köpte den som en fyndvara på Inet. jag letade upp pixeln när jag fick hem skärmen men har sedan dess inte tänkt på den eller märkt av den. Sitter ganska nära skärmen dessutom.

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Är hög uppdateringsfrekvens prio?
Eizo EV3895 har gissningsvis den lägsta chansen för dålig panel, och bättre garantivillkor.

Jag har själv första generationen av denna panelen (38UC99-W) och den är bra. Risken är nog trots allt ganska liten att få ett dåligt exemplar. På nätet ser man ju mest dem som faktiskt fått problem.

Inte direkt prio men helst minst 100hz och 60hz på Eizon faller bort. Fast det var en riktig funktions rik skärm.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Blev en beställning på LG GN950 hos ELG för 9900:-. Skulle ha kunnat få den imorron med express leverans och då skulle haft tid för eventuellt byte om dåligt ex. Men tvekade och läste på med flera recensioner och efter bestämt mig så var kl över 18:00. Nu får vänta tills på Mån istället för leverans. Fast ELG har 50 dagar Öppet köp. Hoppas slippa behöva göra det. Inga döda pixlar är ett måste krav och minimalt BLB och IPS glow. Annars åker den tillbaks.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Blev en beställning på LG GN950 hos ELG för 9900:-. Skulle ha kunnat få den imorron med express leverans och då skulle haft tid för eventuellt byte om dåligt ex. Men tvekade och läste på med flera recensioner och efter bestämt mig så var kl över 18:00. Nu får vänta tills på Mån istället för leverans. Fast ELG har 50 dagar Öppet köp. Hoppas slippa behöva göra det. Inga döda pixlar är ett måste krav och minimalt BLB och IPS glow. Annars åker den tillbaks.

Uppföljning önskas när du inspekterat skärmen. Elgiganten har ju generösa returregler, på ont, och gott.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått hem skärmen och testat lite snabbt. Jämfört med min gamla Samsung 32" CJG50 (VA) så är det skillnad. Bättre bild, färger och texten är skarpare. Fast anser nu att skärmen är för stor för min del, då måste vrida huvudet vänster och höger. >_>
Men det är en vanefråga tills man vänjer sig vid det. Skärmen kunde vara mer böjd för slippa vrida huvudet så mycket.

- Döda pixlar: Nästan perfekt. Förutom en grön subpixel lite till höger om mitten. Inga svarta döda pixlar eller andra färger subpixlar har upptäckts.
- Uniformity: Perfekt!
- Backlight bleed/ IPS Glow: Vid 100% brightness. Väldigt minimalt. Syns vid alla 4 hörn, mest vid högra hörnet men acceptabelt då det är minimalt. IPS glow har jag inte upptäckt än så länge.

Om det är nåt mer nån undrar så det bara fråga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nu har jag fått hem skärmen och testat lite snabbt. Jämfört med min gamla Samsung 32" CJG50 (VA) så är det skillnad. Bättre bild, färger och texten är skarpare. Fast anser nu att skärmen är för stor för min del, då måste vrida huvudet vänster och höger. >_>
Men det är en vanefråga tills man vänjer sig vid det. Skärmen kunde vara mer böjd för slippa vrida huvudet så mycket.

- Döda pixlar: Nästan perfekt. Förutom en grön subpixel lite till höger om mitten. Inga svarta döda pixlar eller andra färger subpixlar har upptäckts.
- Uniformity: Perfekt!
- Backlight bleed/ IPS Glow: Vid 100% brightness. Väldigt minimalt. Syns vid alla 4 hörn, mest vid högra hörnet men acceptabelt då det är minimalt. IPS glow har jag inte upptäckt än så länge.

Om det är nåt mer nån undrar så det bara fråga.

Är det värt att köpa denna skärm 2024? Är otroligt sugen på en större UW då jag testade en 34" som jag inte alls var nöjd med. Då jag kör med en 32" idag. Lägsta pris på 38" är på 11600kr hos proshop, vilket är rätt saftigt för en så pass "gammal" skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Är det värt att köpa denna skärm 2024? Är otroligt sugen på en större UW då jag testade en 34" som jag inte alls var nöjd med. Då jag kör med en 32" idag. Lägsta pris på 38" är på 11600kr hos proshop, vilket är rätt saftigt för en så pass "gammal" skärm.

Jag har inte testat OLED som datorskärm men med den brasklappen så är jag fortfarande väldigt nöjd med min 38GN950 efter drygt 4 års ägande. Jag tycker att den extra höjden gör stor skillnad även om den "bara" har 160 pixlar mer än en vanlig 34" UW. Att den är dyr beror förmodligen på att det är en ovanlig upplösning som leder till små produktionsvolymer och därmed högre kostnad per exemplar. Jag skulle absolut inte vilja gå tillbaka till en skärm som är mindre hög som en 27"/34"/49" dock.

I teorin finns det en OLED ersättare från LG som är lika stor men den har bara 1440p upplösning (samma som standard 34") så den ratar jag (15k för referens https://www.komplett.se/product/1304525/gaming/spelutrustning....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Svårt att säga om det är värt eller inte. Då alla har olika preferenser. Men vid denna storlek är det inte så mycket val. Då det inte släpps så många i just denna storlek. Det nya är OLED om man föredrar det framför IPS.
Om man vill ha 38" IPS så säger jag ja. Fortfarande en av de bästa i denna storlek även i 2024.
Om man vill OLED så finns det alternativ till nästan samma pris. Tror det kommer bli billigare under singles day 11/11 eller black friday.

Visa signatur