Snabbkoll: Betalar du med telefonen?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Purrfected:

Saknar möjligheten att kräva pinkod för varje betalning med google wallet desvärre.

Håller med där, där låg Samsung Pay bättre till, kunde använda pin/fingeravtryck för att explicit godkänna.

Skrivet av Olof_von_Knorring:

Enda nackdelen är att med allt i mobilen är man ju än mer totalt och helt fucked om man blir av med mobilen.
Nu när systemet tar bank-id som leg är sista stället där jag behöver något kort över huvud taget Willys själscanning...

Skrivet av Hyllbert:

Behöver inte kort där heller, jag använder deras app

Egentligen behöver du inte appen heller, räcker med QR-koden som kan sparas på annat håll t.ex. i bildformat, även numera rätt smidigt i Google wallet.

Har QR-koder för Citygross, ICA, Willys och streckkod för Jula inlagd hittills, går rätt snabbt att få fram när det ligger där i Google wallet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av pi:

Enligt vad jag läst krävs inte fysiskt körkort. Blir du stoppad kan de inte ge dig böter om du kan identifiera dig. Sen om polisen accepterar scannat pass in till bank-id vet jag inte. Nån som vet?

Tänkte skrivit ”har du källa på det ?” 🤪

Men vi hade den här diskussionen på jobbet häromdagen och då kom vi fram till att fysisk körkort är ett krav.

Är det inte så längre blir nog ingen gladare, men såvitt vi samlade våra tankar och erfarenheter är det krav på att ha med den rosa plastbiten när du kör, annars kan du riskera böter. (Beroende på vilken polis du möter och hur de väljer att tackla situationen)

Dessa dokument är ju gamla, men det är vad som gäller än idag:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skrif...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har jag kommit till Pensionärsclockers? Trodde att detta var Sweclockers där alla låg i framkant gällande ny teknik. Kontanter har jag inte haft på så länge att jag inte har koll på vilka motiv som finns på sedlarna nuförtiden. Givetvis betalar jag med Google pay.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Har jag kommit till Pensionärsclockers? Trodde att detta var Sweclockers där alla låg i framkant gällande ny teknik. Kontanter har jag inte haft på så länge att jag inte har koll på vilka motiv som finns på sedlarna nuförtiden. Givetvis betalar jag med Google pay.

Har märkt att en viss slags teknofobi har blivit vanligare bland teknikintresserade. Tror det går hand i hand med integritetsfrågan, blandat med en skräck för teknikkollaps? Själv tycker jag det är så jäkla smidigt att ha kortet i mobilen.

Permalänk
Medlem

Kört uteslutande med mobilen i över 5 års tid nu.. Har fungerat klockrent sånär som på ett par ställen i bakvattenorten Stockholm.

Skönt att slippa kortet... Ligger i väskan som backup, men inte behövt ta fram det på över tre år nu.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Bytte från ios till Android och inser hur mycket sämre Google Wallet är kontra Apple Pay.

De kort jag har funkar ej via mobilen så måste betala med kort. Funkar oftast men surt när man glömmer plånboken..

Fast det är inte Google Wallet som är dåligt, det är din bank som du får klaga på eller byta. Jag bytte från Handelsbanken till Länsförsäkringar då Handelsbanken inte stödde Google Wallet då och gör fortfarande inte det, ca 5 år senare.

Skrivet av Mocka:

Tycker fortfarande inte att betala med mobil är 100% pålitligt. Hänt flera gånger terminalen säger "använd bara ett kort åt gången" och då är man rökt om man inte har ett fysiskt kort med sig eller om butiken stödjer BT betalning via Swish. Klocka tar alldeles för lång tid så det har jag slutat med för längesedan. Sen tar det lika lång tid att plocka upp ett kort som en mobil så ser inte riktigt vinsten med det, speciellt eftersom jag kör bil och ändå måste ha med mig körkort samt kort för att komma in/ut ur kontorsbyggnaden.

Hur låser du upp ytterdörren utan kort/nyckel/mobil?

Det där med använd bara ett kort åt gången har jag fått upp någon gång, men då har jag bara försökt igen och då fungerar det som det ska. Har inte använt mitt fysiska kort sedan jag köpte en telefon med NFC I mars I år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Google, Samsung och Apple har inget med min ekonomi att göra. Den enda anledningen till att de har den funktionen är för att samla data.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast det är inte Google Wallet som är dåligt, det är din bank som du får klaga på eller byta. Jag bytte från Handelsbanken till Länsförsäkringar då Handelsbanken inte stödde Google Wallet då och gör fortfarande inte det, ca 5 år senare.

Det där med använd bara ett kort åt gången har jag fått upp någon gång, men då har jag bara försökt igen och då fungerar det som det ska. Har inte använt mitt fysiska kort sedan jag köpte en telefon med NFC I mars I år

Jo självklart. Men de tar inte AMEX heller.

Apple Pay gör ju det. Förstår ej varför det kan skilja sig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att mobiltelefonen är för hal och otymplig för att jag skulle vilja använda den för att betala med varje gång.
Skulle gärna betala med en klocka, om det nu fanns en smartklocka som jag tyckte var tillräckligt intressant.

Skrivet av Mr. Nobby:

Trodde att detta var Sweclockers där alla låg i framkant gällande ny teknik.

Skrivet av ackwell:

Har märkt att en viss slags teknofobi har blivit vanligare bland teknikintresserade.

Jag älskar teknik och att läsa och utveckla ny teknik. Men teknik ska vara förnuftig, tillämpas förnuftigt och vara människor till gagn.
Jag har varit med tillräckligt länge för att se när teknik och samhälle har gått bakåt på olika områden.
Vi förlitar oss ibland för mycket på att tekniken alltid ska fungera, och när den inte gör det så står vi utan alternativ. Ibland är den gamla beprövade lösningen som fungerat utan elektronik i hundratals år också den bästa.

För ett tag sedan hittade jag en filosofi som passar bra in på mitt synsätt: teknorealism (Engelskspråkig WIkipedia).

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Kortet, Handelsbanken är så teknikfientliga att dom inte ens ger det som möjlighet att använda mobilen...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zalsson:

Kortet, Handelsbanken är så teknikfientliga att dom inte ens ger det som möjlighet att använda mobilen...

Tja Samsung och Apple Pay har de åtminstone, men ja ingen Google Pay var en av anledningarna till att jag till slut, alltför sent, bytte till annan bank.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Enda nackdelen är att med allt i mobilen är man ju än mer totalt och helt fucked om man blir av med mobilen.
Nu när systemet tar bank-id som leg är sista stället där jag behöver något kort över huvud taget Willys själscanning...

Du behöver inget kort för det heller. Går att scanna medlemsnummer i appen. Själv har jag lagt in en QR-kod i Apple Wallet med mitt 10-siffriga personnummer som fungerar med självacanning överallt☺️

Permalänk
Medlem

Ja, det är lite underligt att det går att köpa saker för X000 sek utan pinkod.

Det skyddas väl av lösenkoden eller motsvarande FaceID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tja Samsung och Apple Pay har de åtminstone, men ja ingen Google Pay var en av anledningarna till att jag till slut, alltför sent, bytte till annan bank.

Det är på G, blir ändå byte för bolånet.

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid med mobilen, min fru har mitt kort i värsta fall. Själv har jag bara mobilen och nycklarna nu för tiden som EDC, ganska nice

Permalänk
Medlem

Inget av de alternativen (som var extremt begränsade). Betalat oftast med klockan.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Okej, det visste jag inte, har skärmlås av andra anledningar, så behövde aldrig slå på det för det.
Känns bara osäkert, om man inte går in och slår av nfc efter varje betalning.

Att köp ibland måste verifieras har jag noterat. Det är bra, hade inte haft något emot om det var så varje gång dock.

Om jag kollar upp något med mobilen, så är ju den upplåst, man måste inte ha igång wallet appen.
Om andra sidan har en kraftig antenn (som ändå går att gömma i en väska tex) så skulle de kunna ta betalt av mig utan att jag valt det.
Nu vet jag att den formen av skimning konstigt nog är i stort sett obefintlig, pratat med säkerhetsexperter som pratat med polisen och de alla är lite förvånad att de aldrig hört om att någon faktiskt nyttjat det. De är väl medvetna om att tekniken finns.
Kanske är för små summor.
Finns gått om videos från bla defcon om hur detta går till.

Det ska sägas att telefonen måste vara upplåst precis nyligen för att du ska kunna betala utan att behöva ange kod igen. Alltså, ingen kan ta pengar från ditt kort samtidigt som du sitter och surfar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Jag kan alldeles för mycket om tekniken för att rusa blint in i framtiden. Det säger bara att jag inte är en tonåring som saknar konsekvenstänk, inte att jag är bakåtsträvande pensionär.

Swish är det bästa sedan skivat bröd.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Sen blippen på mitt kort slutade fungera så har jag betalat nästan uteslutande med smartklockan.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det ska sägas att telefonen måste vara upplåst precis nyligen för att du ska kunna betala utan att behöva ange kod igen. Alltså, ingen kan ta pengar från ditt kort samtidigt som du sitter och surfar.

Precis. Har man haft telefonen upplåst för länge så måste man verifiera igen om man försöker göra ett köp.

Edit, borde gå att sätta denna till "Ingen" också men vet inte hur det funkar på iPhone.

Permalänk
Medlem

Än så länge bettalar jag bara med mobilen om Swish finns. Inte orkat böka med andra lösningar för att få nfc bettalning att fungera. Kommer ju aldrig stöd för Google Pay.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Ja, det tänkte jag inte på. Känns faktiskt som en intressant investering för oss också.

Det bästa har ärligt varit att kunna släppa in ex mamma pappa, att en bror som sover över och ha sovmorgon och sen kan låsa utan att behöva krångla med att lägga ut nyckel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jo självklart. Men de tar inte AMEX heller.

Apple Pay gör ju det. Förstår ej varför det kan skilja sig.

Fråga banken. Jag valde att byta bank istället. Tänker inte ha en bank som inte stödjer Google Pay/Wallet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Än så länge bettalar jag bara med mobilen om Swish finns. Inte orkat böka med andra lösningar för att få nfc bettalning att fungera. Kommer ju aldrig stöd för Google Pay.

Majoriteten av våra stora banker har stöd för Google Pay, så bara att byta Det gjorde jag för 5 år sedan. Mycket nöjd med Google Pay sedan i mars när jag skaffade ny huvudtelefon som har stöd för NFC, min föregående telefon köptes precis runt när Google Pay lanserade men hade inte NFC

Visa signatur

Permalänk

Betalar med kort.
Men skulle använt telefonen mer, om det inte vore för att fingeravtryckaren är kass (pixel 7).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berglund03:

Betalar med kort.
Men skulle använt telefonen mer, om det inte vore för att fingeravtryckaren är kass (pixel 7).

Du kan ju använda pin-koden för att låsa upp telefonen istället för fingeravtryck

Visa signatur

Permalänk

Använder bara telefonen, mobilskalet klarar precis att hålla 1 kort så det får bli id kortet. Använder Sparbankens app där jag använder fingeravtryck istället för kod.

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Vad är det för att ta ut en scanner där? Jag tar ut scanner på Hemköp mha bild på QR-koden från körkortet.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Vad är det för att ta ut en scanner där? Jag tar ut scanner på Hemköp mha bild på QR-koden från körkortet.

Körkort eller Willys egna kort. Det är bara personnummer (ÅÅMMDDNNNN). Samma kod i Willysappen som på körkortet. Min Willys har dock scan&go så då behöver man inte ens ta en skanner.

Gissar att de accepterar koder med medlemsnummer i också.

Permalänk
Medlem

Var är alternativet alltid och endast kontanter?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...