Hjälp med kombo av "service provider" och Microsoft 365

Permalänk

Hjälp med kombo av "service provider" och Microsoft 365

Hej,

Jag har en fantastisk "service provider" (SP) som hostar mina hemsidor och epost. Därtill har jag Microsoft 365 Family.

Hemsidorna är inte superviktiga längre, men familjens e-postadresser med egen domän under .SE, dom vill jag ha kvar i min (via SP´s) ego.

MEN, jag betalar ju årligen för MS 365 som innefattar Outlook. Eftersom min e-postadress inte går via MS/Outlook får jag reklam i Outlook-appen - det kan jag leva med. Men kan man (jag) använda Outlooks kalender utan att ha en Outlook e-postadress?

Så här:
Epost hos SP: FNamn@Enamn.SE
Konto hos MS (365): Fnamn.Enamn@Enamn.SE

Någon som "laborerat"?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: Seasonic Focus GX ATX3 1000W CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: NVMe SSD 1TB + NVMe SSD 4TB + SATA SSD 4TB

Permalänk
Medlem

En maildomän kan bara finnas på ett ställe.
Kalendern får således nås på adressen namn@tenant.onmicrosoft.com

Tipset blir att flytta allt eller inget till 365/Outlook. Något annat blir bara huvudvärk 🙂

Permalänk
Medlem

Rent krasst så kan du förstås ha både ditt e-postkonto och 365 Family @outlook.com kontot konfigurerat parallellt i samma Outlook och på dina mobila enheter för att på så vis få en synkroniserad kalender mellan enheterna.

Av den här anledningen kör jag Mailcow (https://mailcow.email) i min egen server-hosting eftersom denna bygger på SoGo Webmail som är fullt Exchange ActiveSync-kompatibel, dvs tack vare detta så får jag både e-post, kalender och kontaktsynkronisering via min egen självhuserade mejlserver. Så om du kan förmå din SP att komplettera upp linux postfix/exim linux-mejlserver med SoGo (https://www.sogo.nu) så att även hen kan erbjuda ActiveSync-kompatibel synkronisering för MS Outlook-klienter, så är det löst.

Om du vill så kan du förstås få provåka på min mejlserver, om du bara vill testa funktionen, jag har några domännamn att erbjuda, däribland microsofts.se.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD