Permalänk
Medlem

Tråden vaknade till liv igen och skönt att veta att man inte är ensam med strul, även om det såklart är tråkigt. Lider med er alla som stött på bekymmer.

Pengarna är nu återbetalda, genom Klarna, till mitt amex-kort. Men inte hört någonting från Webhallen från den person som skulle ringa upp mig.

För mig, men även för firman, så har priset inte jättemycket att göra med var vi handlar utan det är hur man blir bemött som en kund när väl saker strular till sig. Ibland är det en själv som strular till det och det andra gånger är stället man köper saker från.
Det Webhallen bevisat för mig/oss är att de inte är att lita på och därför kommer vi välja alla andra alternativ som finns.

Jag hittade samma produkt på Amazon och beställde. Ett par dagar gick utan att iMac:en skickades så jag chattade med supporten som löste det på 5 minuter (skickade från ett annat lager) och jag hade denna iMac i min hand dagen därpå.
Nu är Amazon inte mitt favoritföretag men det är så en support ska göra, lösa diverse problem som uppstår.

Permalänk
Skrivet av aakerlind:

Tråden vaknade till liv igen och skönt att veta att man inte är ensam med strul, även om det såklart är tråkigt. Lider med er alla som stött på bekymmer.

Pengarna är nu återbetalda, genom Klarna, till mitt amex-kort. Men inte hört någonting från Webhallen från den person som skulle ringa upp mig.

För mig, men även för firman, så har priset inte jättemycket att göra med var vi handlar utan det är hur man blir bemött som en kund när väl saker strular till sig. Ibland är det en själv som strular till det och det andra gånger är stället man köper saker från.
Det Webhallen bevisat för mig/oss är att de inte är att lita på och därför kommer vi välja alla andra alternativ som finns.

Jag hittade samma produkt på Amazon och beställde. Ett par dagar gick utan att iMac:en skickades så jag chattade med supporten som löste det på 5 minuter (skickade från ett annat lager) och jag hade denna iMac i min hand dagen därpå.
Nu är Amazon inte mitt favoritföretag men det är så en support ska göra, lösa diverse problem som uppstår.

Amazon är oslagbara när det kommer till just kvickhet, och support. Flera gånger dom bara skickat nya saker när vi haft fel prylar, utan anklagan och annat. Ogillar hur mycket jag gillar Amazon.

Skönt att det löste sig för dig!

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Helt sjukt att de använder en hygienprodukt som hörlurar som exempel på varor man kan plombera om och sälja som nya.
@Webhallen

Helt sjukt!
Tänker att psoriasis inte skulle göra nya kunder så glada...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Eftersom Webhallen ägs av Komplett group.
Betyder det att komplett o Netonnet har samma skit?

Kort sagt ja!

Köpte en handdammsugare från NetOnNet som fyndvara för ett antal år sedan. Den salufördes som nära nyskick och komplett.

Visade sig vara full med smuts överallt samt att delar saknas. Kunde lämna tillbaka skiten, men fick ingen ursäkt eller kompensation allt av NetOnNet.

Beställde samma dammsugare från en Kina-leverantör med Eu-lager. Funkar kanon än idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rapparsven:

Amazon är oslagbara när det kommer till just kvickhet, och support. Flera gånger dom bara skickat nya saker när vi haft fel prylar, utan anklagan och annat. Ogillar hur mycket jag gillar Amazon.

Skönt att det löste sig för dig!

Håller med. Det hände mig för första gången att ett paket från Amazon kom bort förra veckan. Det var hemleverans genom Airmee. I Airmee app stod bara att paketet hade blivit försenat och att jag skulle få en uppdatering, men där hände inget mer. Chattade med Amazon efter ett par dagar och de frågade om de skulle återbetala ordern (även om det fortsatt var så att den kunde dyka upp enligt dem då de har en vecka generellt). Jag frågade om de istället kunde skicka om och efter 30 sekunder svarade dom att nya varor var beställda och skulle dyka upp inom 2 vardagar, vilket de också gjorde.

Permalänk

Skönt att det löste sig för TS och nu vet jag var jag EJ ska beställa ifrån i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rapparsven:

Ogillar hur mycket jag gillar Amazon.

Håller med dig mycket i detta... Det svider något enormt över att Amazon är så bra.

Jag trodde ärendet var utagerat men för ett par timmar sedan ringde en representant från Webhallen mig (förmodligen efter att ha sett denna tråd som tagit lite ny fart) och förklarade att detta ärende inte hanterats korrekt på något sätt från Webhallens sida. Personen bad om ursäkt från Webhallens sida och erbjöd sig att de skulle betala min resa till och från Stockholm samt att jag skulle få rabatterat pris på en ny iMac. Jag tackade för ursäkten men förklarade att de förlorat mig som kund och att köpa en ny iMac från dem inte var aktuellt med tanke på att jag redan köpt en hos Amazon som vi redan levererat till vår kund.

Personen frågade sedan vad de hade kunnat göra bättre och ni vet redan detta men jag sa att det är ett enormt problem när deras personal i supporten inte får ta några beslut överhuvudtaget. De har sitt manus att följa och det blir enormt fyrkantigt. Att supporten inte kan ta större beslut är väl en sak, men ingenstans kan det tas beslut. Det eskaleras aldrig uppåt utan åt sidan.
Jag satt och räknade tid och jag har spenderat ca 14 timmar av min arbetstid för att hantera detta ärende. Helt bortkastad tid som mitt företag får betala för.

Jag nämnde att de måste kunna lära sig vikta kunder och bekymmer. Om någon ringer in till dem och har problem och denna person varit kund i nästan 20 år samt lagt mer än 150 000 kr hos dem under dessa år måste det ha någon form av betydelse av trovärdighet. Varför har de annars dessa achievements och användarklasser?

Till sist nämnde jag att det är tråkigt när jag flaggar för att jag ska åka ner till butik men väl där så gömmer sig BC samt att butiken (som är den butik varan skulle skickats från) inte kan hjälpa mig att ge mig en annan vara alternativt en dyrare modell och stå för mellanskillnaden, bara för att ordern är gjord på nätet. Fyrkantigt sa Bull.

Är det något ni ska ta med er så är det att ALLTID ta bilder på alla paket vid utlämning samt dessutom spara kartongerna om det är strul. Allra helst ska ni filma när ni öppnar paket. Hade inte jag gjort det så är det tveksamt om jag fått göra ett återköp och jag hade då stått här nu 17 990 kr fattigare utan en iMac i min hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Köpte en handdammsugare från NetOnNet som fyndvara för ett antal år sedan. Den salufördes som nära nyskick och komplett.

Visade sig vara full med smuts överallt samt att delar saknas. Kunde lämna tillbaka skiten, men fick ingen ursäkt eller kompensation allt av NetOnNet.

Jag köper faktiskt hellre begagnat än "fyndvara", "demovara" o.s.v. Större chans att en privatperson har koll på att allt funkar och skickas med än någon trött lagerarbetare som är less på sitt jobb och bara vill att klockan ska slå 17:00.

När det gäller Webhallen har jag hittills inte haft några problem, men det är inte poängen. Det som skiljer butiker åt är hur det hanterar *när* problem uppstår. En butik som skadar sitt rykte genom att hantera supportärenden dåligt förlorar mycket mer pengar i längden än värdet på varan det handlade om från början.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Varför är ni emot Amazon? Jag välkomnar all konkurrens. Om Webhallen börjar förlora kunder till Amazon så kanske de börjar skärpa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det som skiljer butiker åt är hur det hanterar *när* problem uppstår. En butik som skadar sitt rykte genom att hantera supportärenden dåligt förlorar mycket mer pengar i längden än värdet på varan det handlade om från början.

Jo, i fallet med NetOnNet så var kundtjänsten väldigt förstående och behjälplig. Men väl på plats i butiken så struntade personalen helt i vår uppgörelse. Förstår varför NetOnNet (gamla Siba) vid Kungens kurva i Stockholm senare bara försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakerlind:

Är det något ni ska ta med er så är det att ALLTID ta bilder på alla paket vid utlämning samt dessutom spara kartongerna om det är strul. Allra helst ska ni filma när ni öppnar paket. Hade inte jag gjort det så är det tveksamt om jag fått göra ett återköp och jag hade då stått här nu 17 990 kr fattigare utan en iMac i min hand.

Inga problem. Kommer aldrig köpa från dom ändå. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Alltså, hur kan de ens fråga detta: "Personen frågade sedan vad de hade kunnat göra bättre" efter en sån händelse är ju helt ofattbart.

En sjuåring hade förstått det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Varför är ni emot Amazon? Jag välkomnar all konkurrens. Om Webhallen börjar förlora kunder till Amazon så kanske de börjar skärpa sig.

Visst konkurrens är bra.

Men finns många anledningar att inte gilla amazon som extremt dåligt betalt för arbetarna, orimliga krav på arbetarna/företagen som jobbar för/med amazon, som tex inte ha tid att stanna för en pissepaus, tillåter ej arbetare att vara med i/bilda fack (dom lägger ju ned x antal miljarder dollar att förhindra detta) osv,osv,osv.

Visst det mesta av detta handlar om amazon utanför EU och sverige.
Men en del gäller även vissa EU länder med.

Det enda bra med amazon är hur dom för det mesta behandlar kunder som handlar, kunder som driver företag och säljer på amazon behandlar dom lika bra som sina arbetare dvs som skit.

Att dom är billiga kan diskuteras om det är bra heller dåligt, visst bra för kunder som handlar i alla fall kortsiktigt.
Men vad händer när dom konkurrerat ut dom flesta/alla andra butiker? kommer dom ligga kvar på billigt heller kommer priserna att öka markant?
Och för företagen som säljer genom amazon är det mindre bra att amazon ofta ställer krav att om dom säljer samma sak på andra sidor ska amazons sida vara billigast, och att dom ofta tar ganska bra betalt för att ha en annons/lagerplats/paketera o skicka paket osv.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Man blir mörkrädd av sådana här historier..

Men om man inte redan förstod det innan, så förstår man nu - varför Inet flyttat in i Webhallens lokaler på Medborgarplatsen.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Dåligt gjort av Webhallen!

Vill bara flika in med min upplevelse som inte alls är så illa som era andras, men ändå:

Jag råkade köpa en dator på företaget istället för privat så jag mailade Webhallen och frågade om det gick att lösa.

Det tog tre månader innan jag fick svar på mailet där dom skrev att det inte gick att lösa (duh, det hade gått tre månader).

Inga problem egentligen men jag tyckte att det var dåligt att svaret tog tre jäkla månader. Och inte ens ett ”ursäkta sent svar” eller något.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Eftersom Webhallen ägs av Komplett group.
Betyder det att komplett o Netonnet har samma skit?
Eller är det bara deras del webhallen som är totalt skit?
Komplett vet jag inte mycket om. Beställer aldrig därifrån.
Men Netonnet tycker jag har varit bra. Men handlar bara direkt från butiken.

Hur kan det vara så olika på dessa 3 butiker/filialer/varumärken när det är samma ägare på alla?

Komplett har jag bara haft hemska upplevelser, med deras support. Detta redan innan de köpte upp Webhallen.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Komplett har jag bara haft hemska upplevelser, med deras support. Detta redan innan de köpte upp Webhallen.

Så antar att det smittar av sig neråt i dotterbolagen då med uppköpena. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Visst konkurrens är bra.

Men finns många anledningar att inte gilla amazon som extremt dåligt betalt för arbetarna, orimliga krav på arbetarna/företagen som jobbar för/med amazon, som tex inte ha tid att stanna för en pissepaus, tillåter ej arbetare att vara med i/bilda fack (dom lägger ju ned x antal miljarder dollar att förhindra detta) osv,osv,osv.

Visst det mesta av detta handlar om amazon utanför EU och sverige.
Men en del gäller även vissa EU länder med.

Det enda bra med amazon är hur dom för det mesta behandlar kunder som handlar, kunder som driver företag och säljer på amazon behandlar dom lika bra som sina arbetare dvs som skit.

Att dom är billiga kan diskuteras om det är bra heller dåligt, visst bra för kunder som handlar i alla fall kortsiktigt.
Men vad händer när dom konkurrerat ut dom flesta/alla andra butiker? kommer dom ligga kvar på billigt heller kommer priserna att öka markant?
Och för företagen som säljer genom amazon är det mindre bra att amazon ofta ställer krav att om dom säljer samma sak på andra sidor ska amazons sida vara billigast, och att dom ofta tar ganska bra betalt för att ha en annons/lagerplats/paketera o skicka paket osv.

Inte hört talas om att arbetare behandlas dåligt på svenska Amazon. Det finns strikta arbetsmiljölagar i Sverige som skulle motverka dåliga arbetsförhållanden.

När de konkurrerat ut andra butiker så måste de behålla sina låga priser, annars förlorar de sin marknadsandel direkt. Det är inte ett kärnkraftverk som behöver byggas för att bli starta upp en återförsäljningsbutik på nytt.

För övrigt gäller samma sak med elgiganten som med diverse metoder, prismatchning, bra kundservice, etc har konkurrerat ut alla möjliga elektronikbutiker genom tiderna? Bl.a. OnOff, Siba, Expert, Media Markt, etc.
Konkurrens är alltid bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Amazons inträde dödar så småningom konkurrensen. Priserna justeras därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Amazons inträde dödar så småningom konkurrensen. Priserna justeras därefter.

Tyvärr så är det ibland rejält svårt att motivera 200% prispåslag på vissa grejer mot att köpa i svensk butik/webbshopp.

När jag tittade på att köpa tomma tepåsar med snöre, för att fylla med lösté, så kostade ett 100äpack i sverige typ 400kr + frakt, medans motsvarande på amazon kostade runt en 150kr, fraktfritt..

Permalänk
Medlem

Det kanske mest besvärande är att @webhallen låter en sånhär tråd vara öppen i snart två veckor utan någon som helst respons. Tyder verkligen på förfallen företagskultur. Underviker Webhallen i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Det kanske mest besvärande är att @webhallen låter en sånhär tråd vara öppen i snart två veckor utan någon som helst respons. Tyder verkligen på förfallen företagskultur. Underviker Webhallen i framtiden.

Personen som hade kontot kanske har slutet och andra sket i det sedan..

Permalänk
Medlem

Många fina öppningserbjudanden i Webhallens gamla butik vid Medborgarplatsen:
https://www.inet.se/kampanj/9449/oppningsevent-inet-medborgar...

Känns som att Inet tagit över vad Webhallen var för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Inte hört talas om att arbetare behandlas dåligt på svenska Amazon. Det finns strikta arbetsmiljölagar i Sverige som skulle motverka dåliga arbetsförhållanden.

När de konkurrerat ut andra butiker så måste de behålla sina låga priser, annars förlorar de sin marknadsandel direkt. Det är inte ett kärnkraftverk som behöver byggas för att bli starta upp en återförsäljningsbutik på nytt.

För övrigt gäller samma sak med elgiganten som med diverse metoder, prismatchning, bra kundservice, etc har konkurrerat ut alla möjliga elektronikbutiker genom tiderna? Bl.a. OnOff, Siba, Expert, Media Markt, etc.
Konkurrens är alltid bra.

Amazon Sverige är ju inte ett eget företag som är skiljt från övriga Amazon, alltså är det absolut rimligt att välja bort dem baserat på hur de behandlar arbetare i andra länder.

Titta på streaming, konkurrens är inte alltid bra...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Precis lika illa det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

To be fair, Webhallen är långt ifrån ensamma att göra det, även Amazon är duktiga på det.

Jag köpte ett objektiv på Amazon som både hade ett fingeravtryck och en liten skada på bakre linsen samt orimligt mycket damm för att vara i en förpackning. Helt klart en retur.

Köpte även en fint plomberad ny extern HDD på Media Markt som låg i garderoben hemma i några år. När den väl skulle användas så blinkade bara lampan och datorn kände inte av den. När jag skruvade upp den låg där i en lös gammal skrotdisk som vikt. Någon hade alltså köpt, bytt ut disken och returnerat och varan såldes sedan som ny igen. Tyvärr så hade för lång tid gått och kvitto försvunnit.

Så ja, det händer nog rätt ofta. Har egentligen inget mot det, om allt är som det ska. Problemet är när om man själv ska returnera och varan stått som ny men uppenbart har hanterats rätt dåligt, då kan man få skulden för det och bli nekad/avdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Skrivet av VinterSolen:

Det stämmer att personen slutat vad jag hört iallafall

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Webhallen

Hej,

Som med alla dessa typer av händelser så är det många rörliga delar och många olika kontaktytor som är inblandade. Det gör att det tar lite tid att få grepp om vad som hänt och sen ge ett tillfredsställande svar. Det är tråkigt att vi inte kan ge snabbare återkoppling, men vi är väldigt få som skall göra väldigt mycket.

Vad som har hänt:
När två varor skall skickas som inte får plats i samma kartong printar man ut två följesedlar, som är kopplade till samma order och packar dom separat. Det som hände här var att man tryckte ut två exemplar av fraktsedeln nr:1, så paketen hade identiska fraktsedlar. Det ledde till att det ena paketet levererades enligt plan och det andra paket försvann någonstans i Postnords system. Problemet som också uppstod var att när vår kundtjänst tittade på det så såg det ut som att ordern var levererad i sin helhet, då båda paketen hade samma kollinummer.
Trots att undersökningen av ärendet blev försvårat p.g.a. det ovan beskrivna så har vi inte agerat tillräckligt snabbt i detta ärende, vilket kommer att hanteras annorlunda framöver.

Vad har vi gjort:
När vi kunde konstatera vad som hade hänt betalade vi tillbaka pengarna för den datorn som inte hade levererats. Vi har erbjudit kunden att köpa den andra datorn till inköpspris, täckning av hans resekostnader och ett presentkort på 1500 kr.
Eftersom vi är en kedja med fysiska butiker så skickar vi ibland varor från butikerna när dom är slut på vårt huvudlager. Vi kommer framöver sätta en värdegräns på vad som kan skickas från butik, så att högkapitalvaror som t.ex. Apple-datorer alltid går via lagret, där risken för denna typ av fel är minimal.

Fyndvaror:
Vad gäller bedömningsmatrisen som dök upp här någonstans så är den inte aktuell. Det är en gammal rutin som är skrotad.
En vara som bedöms som ny är ny och ska säljas som ny. En produkt som endast är öppnad och i övrigt är oanvänd och helt nytt skick, är fortfarande ny. En vara som är märkbart använd blir en fyndvara, och klassificeras in i systemet på motsvarande nivå. Vi har dock aldrig, och kommer aldrig, sälja en returnerad vara som faller under kategorin hygien, t.ex. hörlurar, tandborstar, rakapparater, etc.

Man måste komma ihåg att vi får tusentals returer varje år och dessa hanteras manuellt av människor, inte robotar. Det kommer bli fel för eller senare. Det viktiga där är att vi hanterar dessa på korrekt sätt och hjälper kunderna på bästa sätt.

Det är alltid en utmaning att göra allt rätt hela tiden, men vi försöker och till synes så lyckas vi oftast. Det finns alltid något positivt att ta ur sådana här händelser, då vi kan lära oss och bli bättre.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Hej,

Som med alla dessa typer av händelser så är det många rörliga delar och många olika kontaktytor som är inblandade. Det gör att det tar lite tid att få grepp om vad som hänt och sen ge ett tillfredsställande svar. Det är tråkigt att vi inte kan ge snabbare återkoppling, men vi är väldigt få som skall göra väldigt mycket.

Vad som har hänt:
När två varor skall skickas som inte får plats i samma kartong printar man ut två följesedlar, som är kopplade till samma order och packar dom separat. Det som hände här var att man tryckte ut två exemplar av fraktsedeln nr:1, så paketen hade identiska fraktsedlar. Det ledde till att det ena paketet levererades enligt plan och det andra paket försvann någonstans i Postnords system. Problemet som också uppstod var att när vår kundtjänst tittade på det så såg det ut som att ordern var levererad i sin helhet, då båda paketen hade samma kollinummer.
Trots att undersökningen av ärendet blev försvårat p.g.a. det ovan beskrivna så har vi inte agerat tillräckligt snabbt i detta ärende, vilket kommer att hanteras annorlunda framöver.

Vad har vi gjort:
När vi kunde konstatera vad som hade hänt betalade vi tillbaka pengarna för den datorn som inte hade levererats. Vi har erbjudit kunden att köpa den andra datorn till inköpspris, täckning av hans resekostnader och ett presentkort på 1500 kr.
Eftersom vi är en kedja med fysiska butiker så skickar vi ibland varor från butikerna när dom är slut på vårt huvudlager. Vi kommer framöver sätta en värdegräns på vad som kan skickas från butik, så att högkapitalvaror som t.ex. Apple-datorer alltid går via lagret, där risken för denna typ av fel är minimal.

Fyndvaror:
Vad gäller bedömningsmatrisen som dök upp här någonstans så är den inte aktuell. Det är en gammal rutin som är skrotad.
En vara som bedöms som ny är ny och ska säljas som ny. En produkt som endast är öppnad och i övrigt är oanvänd och helt nytt skick, är fortfarande ny. En vara som är märkbart använd blir en fyndvara, och klassificeras in i systemet på motsvarande nivå. Vi har dock aldrig, och kommer aldrig, sälja en returnerad vara som faller under kategorin hygien, t.ex. hörlurar, tandborstar, rakapparater, etc.

Man måste komma ihåg att vi får tusentals returer varje år och dessa hanteras manuellt av människor, inte robotar. Det kommer bli fel för eller senare. Det viktiga där är att vi hanterar dessa på korrekt sätt och hjälper kunderna på bästa sätt.

Det är alltid en utmaning att göra allt rätt hela tiden, men vi försöker och till synes så lyckas vi oftast. Det finns alltid något positivt att ta ur sådana här händelser, då vi kan lära oss och bli bättre.

Tack för förtydligandet angående fyndvaror. Hoppas att det stämmer. Tänk på att misstag rörande sånt här kan bli väldigt mycket mer kostsamt än vad ni ev sparar på att kunna sälja returnerade varor som nya. Enligt mig är en plomberad vara där plomberingen är bruten inte en ny var längre. Kommer nog fortsätta handa hos er, men om jag skulle köpa en ny vara och få en vara som är inte är ny så är det sluthandlat från Webhallen för min del. Skulle tro att det gäller många andra också.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej,

Vad som har hänt:

Vad har vi gjort:

Fyndvaror:

Det ser ut som att ni gjort vad ni kunnat för att åtgärda just detta ärende, men det är många i tråden (inklusive mig själv) som har haft problem med kundtjänsten i stort, t.ex

• Otroligt långsamma svar och lång handläggningstid (någon ovanstående fick vänta tre månader)

• Ohjälpsamt bemötande

• Missvisande/felaktiga/anklagande svar (TS blev anklagad för stöld!)

Vad ska ni göra för att åtgärda detta? Det var inte riktigt tydligt från ert svar.

Sen håller åtminstone inte jag med om att en öppnad förpackning är att betrakta som ny. En ny vara är identisk med hur den inkom till ert lager från början. Se t.ex. Inet som tydligt markerar fyndvaror som "Öppnad förpackning, komplett med alla tillbehör." https://www.inet.se/fyndhornan . Bara detta är tillräckligt för att jag ska välja Inet istället.