SL-hackare dömd till ungdomstjänst

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Undrar om resenärerna märkte någon skillnad under attackerna. Jag minns iallafall inget. De krånglar ju så mycket ändå.

Exakt. Det var därför SL inte heller betalade lösensumma 😄

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju bara ett litet pojkstreck att försöka lamslå trafik/trafikanter och sen utpressa för lite pengar. Man råkar bara hamna där, vem som helst kan ramla över lite DDoS kunskaper/botnät, noll planering eller uppsåt. Det visar ju inte på total bristande respekt för oskyldiga resenärer eller liknande, så verkligen inget att skämmas för eller straffas för. Han har nog lärt sig sin läxa och blir en bra medborgare.

Jag själv vet ju hur det är, helt plötsligt står man där inför ett sekundval där man måste välja om man ska trycka på DDoS-knappen och ringa utpressningssamtal. Det är synd att dagens .exe filer som lägger sig själv på ens skrivbord har både DDoS kopplat på sig och ringer utpressningssamtal. När jag växte upp var .exe filerna utan telefonkopplingen...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Såklart, föräldrarna gjorde såklart sitt bästa men hade *otur* att få en kriminell unge. De försökte med både kärlek och disciplin men desvärre var ungen besatt av satan själv?

Lol, behöver ju inte fråga hur ofta dina kids är ute på glid om detta är ditt svar, snacka om att man får bädda som man ligger. Barn är inga monster, barn är inte kriminella, de lär sig dåliga beteenden av andra och *slappa föräldrar* är största orsaken. Sätter man gränser, tar man sitt föräldra-ansvar så går det bra. Och gör man det inte, då blir det såhär. Gränslös frihet ger gränslösa barn, medan regler och ordning skapar trygghet. Men såklart, att säga ifrån när ungen hamnar i bråk i skolan (istället för att skylla ifrån sig) kallar väl du gestapo-fasoner? Pinsamt...

Talat som en som uppenbarligen inte vet hur något av detta fungerar

Kom tillbaka med lite livserfarenhet i ämnet så kan vi diskutera detta seriöst.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

ELLER så förmedlar man värderingar till sitt barn så att man inte behöver övervaka det 24/7. Kan man inte det så borde man inte ha skaffat barn till att börja med.

Sedan att det är rimligt att företag ska behöva betala för DDoSskydd för att någon tonåring inte förstår att saker har konsekvenser. haha, nej det är det inte.

Det fungerar dock inte så i verkligheten. Kände i min ungdom en hel del som gjorde både det ena och det andra kriminella och de kom alla från bra hem och föräldrar. Du verkar helt ha missat att människor är individer och inte kloner, samt att du verkar har ett extremt starkt behov av att någon alltid måste straffas om något händer, skit samma vad det får för konsekvenser eller att det inte löser något öht, så länge som någon blir straffad så är du nöjd.

För de andra som uppenbarligen inte fattar hur samhället fungerar så ligger denne killen numera på en lista hos polisen och varje gång det sker något liknande så kommer han att få ett litet besök. Kände en kille när jag gick på gymnasiet som när han var 14 hade lekt lite med hemmagjorda fyrverkerier, varenda gång som det var larm någonstans i orten om att någon hade lekt med sprängare eller dylikt så stod polisen i hans dörr även flera år senare.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Ja, det är ju bara ett litet pojkstreck att försöka lamslå trafik/trafikanter och sen utpressa för lite pengar. Man råkar bara hamna där, vem som helst kan ramla över lite DDoS kunskaper/botnät, noll planering eller uppsåt. Det visar ju inte på total bristande respekt för oskyldiga resenärer eller liknande, så verkligen inget att skämmas för eller straffas för. Han har nog lärt sig sin läxa och blir en bra medborgare.

Jag själv vet ju hur det är, helt plötsligt står man där inför ett sekundval där man måste välja om man ska trycka på DDoS-knappen och ringa utpressningssamtal. Det är synd att dagens .exe filer som lägger sig själv på ens skrivbord har både DDoS kopplat på sig och ringer utpressningssamtal. När jag växte upp var .exe filerna utan telefonkopplingen...

Ingenting luktar gammal gubbe mer än det där.
Och kom då ihåg att gamla gubbar finns i alla åldersgrupper.

Det visar väl inte nödvändigtvis på avsaknad av respekt, snarare på avsaknad av omdöme och konsekvens-tänk. Du vet det där man saknar när man är barn/ungdom, vilket är hela anledningen till att vi särbehandlar den gruppen.

En egenskap som nästan alla människor saknar är självinsikt, det är extremt ovanligt att hitta, varför nästan alla som får frågan "Vilken är din sämsta egenskap.." vid en anställningsintervju säger "Jag jobbar nog för mycket.." eller något liknande.

Det egentliga svaret på den frågan är ju "jag dricker nog lite för mycket..", "jag slår min fru/man ibland...", "jag kör nästan alltid lite för fort...ofta pratar jag i telefon och har inget säkerhetsbälte heller.."
Ja du fattar, så ser verkligheten ut.

Det är därför den där typen av gubbiga inlägg är så talande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av High1ander:

Vem som helst kan hyra tillgång till ett botnät eller köpa ddos som en tjänst idag. Utan att veta exakt vad den här personen gjort, låter det som ett rejält antagande att kalla hen för en hacker.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Nu vet jag inte om man nyttjade ett botnät eller utnyttjade en bugg. Men är man tonåring testar man gränser, finns DDOS skydd att köpa från ISP:er för sånna bolag som SL om det är det förstnämnda och är det just det som hänt känns det jävligt pinsamt för SL bara...

Bra om man får testa gränsen med galler då, så vet man.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Trihxeem:

Får väl ses som ett angrepp mot infrastruktur

Jag tycker det borde vara hårdare straff. Så jäkla svenskt, sluta dalta!
Kan man göra detta kan man ta straffet.

Edit: Oubliette?

Skrivet av Trihxeem:

Så företag ska behöva betala för DDoSskydd för att föräldrarna inte har pli på sin avkomma?
Börja agera föräldrar istället för djurskötare på ett zoo! 😂

Om en 16-åring kan "orsaka skada" på svensk infrastruktur så är det tjänstemännen som driver denna infrastruktur som borde få fängelsestraff och inte barnet.

Om inte vuxna med fantasibudgeter kan skydda sig emot en tonåring så är det verkligen allvarligt. Stort tack till tonåringen som påminner företagen om deras ansvar.

Företag skall konstant monitorera och mitigera diverse attacker i sina tjänster och system. Tydligen har man misslyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om en 16-åring kan "orsaka skada" på svensk infrastruktur så är det tjänstemännen som driver denna infrastruktur som borde få fängelsestraff och inte barnet.

Om inte vuxna med fantasibudgeter kan skydda sig emot en tonåring så är det verkligen allvarligt. Stort tack till tonåringen som påminner företagen om deras ansvar.

Företag skall konstant monitorera och mitigera diverse attacker i sina tjänster och system. Tydligen har man misslyckats.

Det är ett rätt ruttet synsätt att allt som är fel/olagligt ska någon annan se till att det förhindras. Så om du som 15-åring hugger din bror med en kniv så är det någon annans fel som tillverkat kniven och föräldrarna som exponerat den för 15-åringen?
Så fungerar inte vårt samhälle någonstans, du har som människa och medborgare ett ansvar för dina handlingar. När man är 15 år så tycker vi som samhälle att du är redo att ta det ansvaret själv och du blir straffmyndig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ddos attacker är typ omöjliga att helt försvara sig helt ifrån och superenkla att utföra.... Skicka nog med data så kommer isp'n blocka dig för att skydda sitt nät. Du kan mitigera genom att tvätta data men tvättarna kan bara hantera x antal gig/s.

Isf skulle man behöva fängsla varenda tjänsteman med någon typ av it roll. Jag är ingen hackare/säkerhetsintresserad person men jag skulle lätt kuna hyra ett eller flera botnet som kan sänka lite vad som. Hade inte tagit speciellt lång tid att googla sig fram till.

källa: Tidigare NOC tekniker hos en större svensk isp

Förtydligande
Permalänk
Sötast
Skrivet av Dunde:

Det är ett rätt ruttet synsätt att allt som är fel/olagligt ska någon annan se till att det förhindras. Så om du som 15-åring hugger din bror med en kniv så är det någon annans fel som tillverkat kniven och föräldrarna som exponerat den för 15-åringen?
Så fungerar inte vårt samhälle någonstans, du har som människa och medborgare ett ansvar för dina handlingar. När man är 15 år så tycker vi som samhälle att du är redo att ta det ansvaret själv och du blir straffmyndig.

Så om år 3912 när invasionen från andromedagalaxen... nej, vi pratade varken om knivmord eller galaxernas krig.
Vi pratade om en digital tjänst som används av samhället varje dag och skall vara härdad för attacker.

Företag med korrekt säkerhetstänk använder antingen eget utvecklade interna säkerhetstjänster, alternativt externa företag som har uppdraget att testa olika sätt att att orsaka skada för att man skall hitta svagheter i systemen.

Skrivet av weawer:

Ddos attacker är typ omöjliga att helt försvara sig helt ifrån och superenkla att utföra.... Skicka nog med data så kommer isp'n blocka dig för att skydda sitt nät. Du kan mitigera genom att tvätta data men tvättarna kan bara hantera x antal gig/s.

Isf skulle man behöva fängsla varenda tjänsteman med någon typ av it roll. Jag är ingen hackare/säkerhetsintresserad person men jag skulle lätt kuna hyra ett eller flera botnet som kan sänka lite vad som. Hade inte tagit speciellt lång tid att googla sig fram till.

Ddos attacker, om man är ansluten till korrekt infrastruktur är helt klart något man kan skydda sina tjänster ifrån.
De absolut flesta ddos attackerna planeten runt orsakar nära på noll skada. Eller väldigt lite skada under kort tid för att sedan helt filtreras bort.

Cloudflare är en sådan tjänst: https://blog.cloudflare.com/ddos-threat-report-for-2024-q2/

Om man får 1.2 triljoner försök att köpa tågbiljetter från ryssland och kina t.ex så kan det antas vara ddos-trafik och således kan den geoblockas på 0.3 sekunder.

Trafik emot backend skall inte ens kunna genereras utifrån.
Såklart är min text i detta fall på grund av tid som en faktor förenklat skriven men som noc så tänker jag att du borde vara medveten om att ddos rent gererellt med preventiva metoder är väldigt möjligt att förebygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Förstår att det inte var hos Banhof
https://bahnhof.se/foretag/datasakerhet/ddos-protection/?mtm_...
som även gjort det till en affärsgrej.

Internet är idag en infrastruktur som skall skyddas, har man en annan uppfattning så kanske det inte vore fel med någon form av straff.

i det avseendet så häller jag helt med @Allexz

Kan en unge störa ut och förstöra, då har både ISP och dess anställda totalt misslyckats i deras uppgift!
Där finns hela tiden större och mycket starkare aktörer, med resurser och kunskap, som lurar i bakgrunden som kan göra så mycket mer.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Som förälder så ansvarar du för att barnet får uppfostran, råd och stöd.
En kniv är ett vapen precis som en pistol är ett vapen, skulle en förälder kunna misstänka att barnet har problem och ändå låter ett vapen ligga framme, ja då har föräldern ett delat ansvar.

Så jag vet uppriktigt inte var det om "Så fungerar inte vårt samhälle någonstans," kommer ifrån. Samma med straffmyndig, som inte per automatik innebär att man blir straffad som vuxen. Just för att ett barn är ett barn, vilket en 15-åring är, barn.
Lagen ser skillnad på barn och vuxen, vilket är helt rätt, då barn ännu inte har fullt förståelse över handling och följd. Vilket en vuxen däremot förväntas ha, tyvärr så ser och hör jag gång efter gång att även en del vuxna har väldigt svårt med den biten.
Att vilja straffa ett barn i egenskap av vuxen är ett bra exempel. tyvärr...

Folk brukar gå i taket när jag i vissa diskussioner skriver/säger "Det borde finnas ett körkort för att bli förälder", bakgrunden är att jag gång efter gång hör och ser folk skriva saker som egentligen direkt omyndigförklarar dom till att bli förälder.

Okej, det med körkort är mer till för att spetsa till. Att få människor att tänka till...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Förstår att det inte var hos Banhof
https://bahnhof.se/foretag/datasakerhet/ddos-protection/?mtm_...
som även gjort det till en affärsgrej.

Internet är idag en infrastruktur som skall skyddas, har man en annan uppfattning så kanske det inte vore fel med någon form av straff.

i det avseendet så häller jag helt med @Allexz

Kan en unge störa ut och förstöra, då har både ISP och dess anställda totalt misslyckats i deras uppgift!
Där finns hela tiden större och mycket starkare aktörer, med resurser och kunskap, som lurar i bakgrunden som kan göra så mycket mer.

Den ispn jag jobbade hos hade också ddos skydd som man kunde köpa. Troligen samma hårdvara som som bahnhof använder... det finns nämligen inte så många aktörer som bygger den speciella hårdvaran som används för den typen av ddos skydd.

Hårdvaran klarar bara x antal gig per sekund som jag sa, du kan såklart sätta upp fler rack med servrarna men de är svindyra och du kan alltid fylla linorna in till där ddos skyddet finns... Du kan också null routa i edge routrarna men om du trycker nog med trafik så kan du fylla linorna in till dem också.

Såklart det ska skyddas men tyvärr är ddos en sådan sak som är lite småknepigt att hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så om år 3912 när invasionen från andromedagalaxen... nej, vi pratade varken om knivmord eller galaxernas krig.
Vi pratade om en digital tjänst som används av samhället varje dag och skall vara härdad för attacker.

Företag med korrekt säkerhetstänk använder antingen eget utvecklade interna säkerhetstjänster, alternativt externa företag som har uppdraget att testa olika sätt att att orsaka skada för att man skall hitta svagheter i systemen.

Ddos attacker, om man är ansluten till korrekt infrastruktur är helt klart något man kan skydda sina tjänster ifrån.
De absolut flesta ddos attackerna planeten runt orsakar nära på noll skada. Eller väldigt lite skada under kort tid för att sedan helt filtreras bort.

Cloudflare är en sådan tjänst: https://blog.cloudflare.com/ddos-threat-report-for-2024-q2/

Om man får 1.2 triljoner försök att köpa tågbiljetter från ryssland och kina t.ex så kan det antas vara ddos-trafik och således kan den geoblockas på 0.3 sekunder.

Trafik emot backend skall inte ens kunna genereras utifrån.
Såklart är min text i detta fall på grund av tid som en faktor förenklat skriven men som noc så tänker jag att du borde vara medveten om att ddos rent gererellt med preventiva metoder är väldigt möjligt att förebygga.

Så är det såklart men du verkar missförstått mitt argument. Mitt argument är att det är svårt att totalt skydda sig för att det går alltid att sänka linorna in till ispn. Spelar liksom ingen roll hur du nullroutar eller geoblockar för du kan alltid trycka mer data. Blir du geoblockad kan du byta botnät

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

ELLER så förmedlar man värderingar till sitt barn så att man inte behöver övervaka det 24/7. Kan man inte det så borde man inte ha skaffat barn till att börja med.

Sedan att det är rimligt att företag ska behöva betala för DDoSskydd för att någon tonåring inte förstår att saker har konsekvenser. haha, nej det är det inte.

Du är verkligen naiv om du tror att dina framtida barn kommer lyssna på dina förmedlade värderingar.
Jag önskar dig stort lycka till med det, men om du skulle lyckas så är du den första i historien att göra det så du kommer nog få en fin artikel skriven om dig om du lyckas.

Alla får välja sitt egna skydd, ingen annan betalar larmet hemma hos dig och inte heller om du startar företag och vill vara skyddad mot överbelastningsattacker över nätet.
Det får du betala själv eller välja att inte ha.
Det enda som är säkert är att det inte kommer att hjälpa att gnöla över ouppfostrade barn på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Ingenting luktar gammal gubbe mer än det där.
Och kom då ihåg att gamla gubbar finns i alla åldersgrupper.

Det visar väl inte nödvändigtvis på avsaknad av respekt, snarare på avsaknad av omdöme och konsekvens-tänk. Du vet det där man saknar när man är barn/ungdom, vilket är hela anledningen till att vi särbehandlar den gruppen.

En egenskap som nästan alla människor saknar är självinsikt, det är extremt ovanligt att hitta, varför nästan alla som får frågan "Vilken är din sämsta egenskap.." vid en anställningsintervju säger "Jag jobbar nog för mycket.." eller något liknande.

Det egentliga svaret på den frågan är ju "jag dricker nog lite för mycket..", "jag slår min fru/man ibland...", "jag kör nästan alltid lite för fort...ofta pratar jag i telefon och har inget säkerhetsbälte heller.."
Ja du fattar, så ser verkligheten ut.

Det är därför den där typen av gubbiga inlägg är så talande.

Väldigt gubbigt att förklara att det han gjorde inte var något dumt man råkar göra på fyllan, eller något impulsivt, utan något PLANEARAT OCH UTSTUDERAT. Dvs gott om tid att reflektera och tänka till en sekund till, men han valde därmed skita totalt i konsekvenser för andra. Att inte ha konsekvenstänk när man gör saker "impulsivt" har jag full förståelse för t.ex. på fyllan eller man är uppjagad, trött, "spur of the moment", men du måste vara exeptionell idiot om du säger personer saknar konskvenstänk när hela kriminella planen är uppbyggd på konsekvenser som ska generera pengar. Klarar man av logiken att skapa kaos, för att sedan ringa och kräva pengar för att stoppa kaoset då är det lite konsekvenstänk inblandat, som sagt man får inte tillgång till DDoS förinstallerat på sin dator, och min mobil kom inte med telefonnummeret till SL-förinstallerat.

Inser du inte hur jävla korkat det är att säga man inte har koll på konsekvenser när ens brottsplan bygger på att dom konsekvenser ska just utfalla? Hela poängen är att sätta SL/trafiken/trafikanter i nöd för att få pengar. Det hade varit en helt annan sak om han "bara" hade DDoS:at SL, då hade jag kunnat köpa att han bara är en idiot som inte "tänker" så jävla långt eller kanske inte heller bryr sig. Men när man lägger till utpressning i ekvationen så blir det ett helt annat utfall. Då går det från att vara ett idiotiskt pojkstreck eller att man testar sina h4xx0r-skills till att bli en helt annan nivå, en nivå där man således kalkylerat struntar i andra människor, inte som standard pojkstreck där man bara varit för korkad och inte tänkt på andra människor.

"Min klient hade ingen aning om att DDoS-attacken skulle störa trafiken, så hans senare telefonsamtal för att kräva lösensumma är helt orelaterat till den händelsen. Så vi borde se det som två separata pojkstreck utan koppling till varandra, min klient saknar ju faktiskt någon form av konsekvenstänk så det vore absurt att slå ihop dom två händelserna till något planerat."

För att vara tydlig så tycker jag själva DDoS:andet kanske inte är värt fängelse för yngre personer, men när man försöker tjäna pengar på att terrorisera infrastruktur så tycker jag att det är fängelsevärt, för då går man över flera trösklar där man bevisar i princip att det enda som spelar roll är ens eget välbefinnande (ekonomi / adrenalinrush) och utnyttjar andra människors sårbarheter utan hänsyn.

Skrivet av Aphex:

Vem som helst kan hyra tillgång till ett botnät eller köpa ddos som en tjänst idag. Utan att veta exakt vad den här personen gjort, låter det som ett rejält antagande att kalla hen för en hacker.

Jag har inte påstått att han är en hacker, hela poängen är att hans brott tagit tid att planera och utföra, det kräver metodik, det kräver uppsåt. Han vet om att attacken ska lamslå trafik/trafikanter, det är ett delmål för att kunna kräva ut pengar som verkar vara huvudmålet (om han nu inte bara är en thrill-seeker).

Slutklämmen blir ju iaf. att eftersom han ringde och utpressa så blev det ett ringa-brott

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Moderator
Forumledare

Många diskussioner om uppfostran och föräldraansvar osv.

Att vara förälder i teorin är världens enklaste jobb, problemet är att man snabbt glömmer den där lilla grejen med ”fri vilja”. Den suger ibland 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av High1ander:

Jag har inte påstått att han är en hacker, hela poängen är att hans brott tagit tid att planera och utföra, det kräver metodik, det kräver uppsåt. Han vet om att attacken ska lamslå trafik/trafikanter, det är ett delmål för att kunna kräva ut pengar som verkar vara huvudmålet (om han nu inte bara är en thrill-seeker).

Slutklämmen blir ju iaf. att eftersom han ringde och utpressa så blev det ett ringa-brott

Det håller jag med om. Attunda tingsrätt ligger också ett stenkast från det ökända gängnästet på malmvägen, så mina tankar gick i en helt annan riktning än pojkstreck, kan man säga. Även om det så klart inte behöver vara så.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Att inte ha konsekvenstänk när man gör saker "impulsivt" har jag full förståelse för t.ex. på fyllan eller man är uppjagad, trött, "spur of the moment", men du måste vara exeptionell idiot om du säger personer saknar konskvenstänk ...

Så är det med empati, vissa har det helt enkelt inte.

Hela grejen med att sakna konsekvenstänk är ju just att allt är/blir "impulsivt".

Skrivet av High1ander:

..det kräver uppsåt...

Det här är alltså fel, har du inget konsekvenstänk kan du inte ha något uppsåt.
(nu blir det självklart väldigt förenklat, jag har svårt att tänka mig att den här personen helt saknar konsekvenstänk, men förenklat så är det alltså så att om du inte kan se konsekvenserna av ditt handlande så kan du inte ha ett uppsåt, det är därför straffskalan i dom fallen hamnar i andra änden jmf. med just uppsåtsbrott)

Skrivet av NordhNet:

Att vara förälder i teorin är världens enklaste jobb, problemet är att man snabbt glömmer den där lilla grejen med ”fri vilja”. Den suger ibland 😁

Då tycker jag att alla föräldrar ska informera sig om att vi inte har någon fri vilja.
Sen är det såklart så som andra har påpekat att det inte bara är föräldrar som påverkar barn, men det där med "fri vilja" låter mycket som en förälder som inte vill ta ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så är det med empati, vissa har det helt enkelt inte.

Hela grejen med att sakna konsekvenstänk är ju just att allt är/blir "impulsivt".

Det här är alltså fel, har du inget konsekvenstänk kan du inte ha något uppsåt.
(nu blir det självklart väldigt förenklat, jag har svårt att tänka mig att den här personen helt saknar konsekvenstänk, men förenklat så är det alltså så att om du inte kan se konsekvenserna av ditt handlande så kan du inte ha ett uppsåt, det är därför straffskalan i dom fallen hamnar i andra änden jmf. med just uppsåtsbrott)

Du förväxlar saker, och missar delar dels moraliskt men även lagligt. Du kan dömas för diverse brott utan uppsåt, det finns även just likgiltighetsuppsåt som man använder i vissa ofta grövre brott. Man blir inte fri bara för att man inte kan se konsekvenserna av sina handlingar även om många idioter önskar det. Det krävs psykiska störningar i form av inte kunna förstå skillnad på rätt och fel för att inte straffas i sådana avseenden, men då är man troligtvis också så pass sjuk att man behöver vara inlagd (om det inte bara vara tillfällig sinnesförvirring). Klassiska saker är ju t.ex. fyllon som kör ihjäl folk, de hade inte uppsåt att döda någon, men de ansvarar för att själva försatt sig i en situation genom fylla och sedan köra. Det är nog moraliskt och lagligt mest en form av "likgiltighetsuppsåt" men vad jag vet så brukar det inte direkt nämnas då det känns som en självklarhet i dom fallen. Däremot är det annorlunda om någon blivit ofrivilligt drogad, slagen i huvudet osv. som fått en att begå diverse brott under tiden man varit ofrivilligt påverkad/sinnesrubbad. Men allt sådant är fall till fall. Man kan liksom inte komma undan med trippelmord bara för en kompis hade smugit i en lite droger.

Jag vet också mycket väl att saknar man konsekvenstänk så är man i större risk för dumma impulsiva saker. Men du förväxlar innebörden av konsekvenstänk i detta fall. Det krävs konsekvenstänk för att få detta brott att fungera, och därmed krävs (rättare sagt, "blir/uppfyller") det också uppsåt eller likgiltihetsupsåt för att få det att fungera. Det enda som kan vara förmildrande är som sagt om personen är så pass "sjuk" att han inte förstår skillnad på rätt och fel, men i detta fall så gissar jag på att han likt många "sociopater och psykopater" (jag säger inte att han är en sådan) vet vad som är rätt eller fel, men "skiter i det". Det är en vanlig felaktig föreställning att psykopater och sociopater inte kan hamna i fängelse för de är ju "sjuka i huvudet", men så länge de vet vad som anses fel eller rätt så hamnar de i fängelse. Det finns en anledning till att ca 40-50% av alla intagna i fängelse i Sverige för grova våldsbrott lider av anti-sociala beteenden (typ sociopati/psykopati), de utgör bara 1-4% av populationen men är över 40-50% i fängelsepopulationen. Dvs. de sitter inte på ett rättpsyk. Men skulle din tes stämma så skulle de sitta felaktigt i fängelse (och kanske inte sitta på rättpsyk heller?). Det blir ju ganska skevt om lösning för att slippa fängelse är bara att säga "jag skiter i vad som händer med andra människor när jag begår brott, och jag hade ingen aning om att någon skulle skadas".

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Typiskt uttalande av någon som ser konsekvensen av curlingföräldrar som misslyckas föra konsekvenstänkande vidare till sin avkomma.
There, fixed it for ya

Hjärnan har inte vuxit klart förrän 25, hur gammal är du?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Xeonist:

Då tycker jag att alla föräldrar ska informera sig om att vi inte har någon fri vilja.
Sen är det såklart så som andra har påpekat att det inte bara är föräldrar som påverkar barn, men det där med "fri vilja" låter mycket som en förälder som inte vill ta ansvar.

Hahaha, ja så kan man också tolka det 😁
Tror det är väldigt få föräldrar som inte är villiga att ta ansvar för sina barn oavsett vilka brott man har begått. Frågan är vad barnen lär sig av det 😉

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Kyraal:

Man kan vara världens bästa föräldrar och det kan fortfarande gå fel. Du vet dessutom inte något om omständigheterna i vederbörandes liv, så det där blir bara tråkig grundlös generalisering.

Håller helt med. Jag var ett problemfritt barn, men ändå använde jag Napster/Kazaa/Bearshare/limewire/dc++ för olagligheter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Såklart, föräldrarna gjorde såklart sitt bästa men hade *otur* att få en kriminell unge. De försökte med både kärlek och disciplin men desvärre var ungen besatt av satan själv?

Lol, behöver ju inte fråga hur ofta dina kids är ute på glid om detta är ditt svar, snacka om att man får bädda som man ligger. Barn är inga monster, barn är inte kriminella, de lär sig dåliga beteenden av andra och *slappa föräldrar* är största orsaken. Sätter man gränser, tar man sitt föräldra-ansvar så går det bra. Och gör man det inte, då blir det såhär. Gränslös frihet ger gränslösa barn, medan regler och ordning skapar trygghet. Men såklart, att säga ifrån när ungen hamnar i bråk i skolan (istället för att skylla ifrån sig) kallar väl du gestapo-fasoner? Pinsamt...

Edgy, hoppas innerligt du inte har barn, låter inte som det. Men vem vet, finns folk till allt.

Barn kan vara monster, även med gränser. Har själv vart en idiot/mobbare/'mordbrännare' i lägre tonåren fastän tryggt hem, övre medelklass, semester i värmen 2ggr/år, massa vänner, föreningsliv och "allt man kan tänkas behöva". För vissa trillar polletten ner senare än andra, i värsta fall fängelse.

Tycker du kan återvända till flashback med dina sjuka åsikter eller vart idiotin nu kommer ifrån.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Den ispn jag jobbade hos hade också ddos skydd som man kunde köpa. Troligen samma hårdvara som som bahnhof använder... det finns nämligen inte så många aktörer som bygger den speciella hårdvaran som används för den typen av ddos skydd.

Hårdvaran klarar bara x antal gig per sekund som jag sa, du kan såklart sätta upp fler rack med servrarna men de är svindyra och du kan alltid fylla linorna in till där ddos skyddet finns... Du kan också null routa i edge routrarna men om du trycker nog med trafik så kan du fylla linorna in till dem också.

Såklart det ska skyddas men tyvärr är ddos en sådan sak som är lite småknepigt att hantera.

Det häller jag med om!
Är lite av dess natur att man alltid är steget efter.

Vad jag reagerar mot är när man anser att skydd mot attacker inte skulle behövas, det hade fungerat i en idealisk värld, en utiopa. Nu är inte världen sådan, vilket dom flesta borde inse.
Har varit flera kommentarer om att företag inte borde behöva betala för skydd bara för att föräldrar inte har pli på sina barn, vilket jag anser är sanslöst verklighetsfrånvänt, nära på dåraktigt.
Man får hoppas att dom tankarna aldrig lyckas smyga sig in i säkerhetstänkandet gällande kritisk infrastruktur.

Kan en unge som rimligen har begränsade kunskaper angripa och störa ut system, då borde det höja en "röd" varningsflagga att systemet inte är säkrat tillräckligt. Där finns ju aktörer med enormt mycket mer kunskap och resurser bakom, som konstant letar efter svagheter vars syfte antagligen inte är så lamt som grabbens.

Om en större aktör gör sitt då kan man vara rätt säker på att den även sopat igen spår, lagt missledande spår.
Att polisen lyckades identifiera grabben, bör i sig visa på att grabben inte var ett hot. Att han kanske gjort en skada, det får han ta konsekvensen av, men verkligen inte i form av vuxen.
Hanteras det rätt så "kanske" grabben i en senare del av livet lyckas bidra till cybersäkerhet, bli en positiv del av samhället. Han har ju ändå visat på att han besitter en del kunskaper i tidig ålder.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hahaha, ja så kan man också tolka det 😁
Tror det är väldigt få föräldrar som inte är villiga att ta ansvar för sina barn oavsett vilka brott man har begått. Frågan är vad barnen lär sig av det 😉

Sjukaste jag läst på länge är föräldrarna som går med sina vuxna barn på anställningsintervjuer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vad jag reagerar mot är när man anser att skydd mot attacker inte skulle behövas

Vilket såklart är helt felaktigt. Finns alltid nån som ställer till med något.

Skrivet av Bengt-Arne:

Kan en unge som rimligen har begränsade kunskaper angripa och störa ut system, då borde det höja en "röd" varningsflagga att systemet inte är säkrat tillräckligt. Där finns ju aktörer med enormt mycket mer kunskap och resurser bakom, som konstant letar efter svagheter vars syfte antagligen inte är så lamt som grabbens.

tror du underskattar hur duktiga ungdomar kan va på detta. Vad var geohot när han var den första som hackade iphonen (tog bort simlock) 17? 21 när han hackade ps3an. Kristoffer von Hassel tog sig förbi ålderslåsningen på familjens xbox när han var 5.
Hur vet du att grabben inte vet vad han håller på med?

Det står inget i artikeln om de har ddos skydd eller ej, jag skulle misstänka att dom har det då jag tror att de skulle ligga nere bra mycket oftare annars.

Med tanke på att du skriver saker som "Internet är idag en infrastruktur som skall skyddas" och "Förstår att det inte var hos Banhof" så antar jag att du själv inte har bakgrund inom nätverk eller säkerhet?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av medbor:

Sjukaste jag läst på länge är föräldrarna som går med sina vuxna barn på anställningsintervjuer

Ja det där är något som vid första anblick låter väldigt främmande för mig 😁
Har dock inte läst på ordentligt

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ja det där är något som vid första anblick låter väldigt främmande för mig 😁
Har dock inte läst på ordentligt

Inte jag heller, såg bara ett inslag på SVT:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/vanligare-att-fora...