Webhallen tävlade om att märka returer som nya

Permalänk
Medlem

Vidrigt beteende.

Permalänk
Medlem

Gällande systemet med retur av varor:

Man kan i praktiken plocka hem en vara, testa den och sedan lämna den åter fast man vill ha den. Det går sedan att köpa samma vara till lägre pris från samma butik. Lite som att pruta.

Intressant att det skiljer sig mellan varor också. I en klädbutik är det allmänt accepterat att köpa något till fullt pris, trots att hur många som helst kan provat produkten innan. En del kläder kan nästan betraktas som begagnade vid köpet, om man är orolig för andra personers baciller (som verkar vara argumentet gällande hårdvara som har öppen plombering).

Kanske skulle vara vettigt med en returavgift som speglar den prissänkning som varan måste genomgå för att kunna säljas (kläder=0, hårdvara!=0)? Eller så får alla kunder ta kostnaden genom att slå ut dessa prissänkningar på hela sortimentet (genom prishöjning av valda produkter). Man är nog naiv om man tror att kostnader för regelverk tas av företagen. Vissa företag kanske lyckas med färre returer och då kan de givetvis konkurrera med andra företag genom lägre priser.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ganska stor skillnad på om en dator kommer med 2-3 laddcykler samt 20 GB skrivet till SSD:n kontra 200 laddcykler och 50 TB skrivet till SSD:n.

Första fallet skulle jag klassa som "nyskick", medan det andra är en sliten demodator från Elgiganten.

Tror att de flesta av er inte ens hinner kontrollera skicket på en dator innan datorn i sig är "gammal".

Själv bootar jag alltid upp nya datorer med externa diskar för att kunna göra en smidig retur vid behov. Men dessa har självklart varit igång i kanske ~5 timmar eller så.

Givetvis!

Precis som det blir stor skillnad när man tar ut en mening ifrån sitt sammanhang.

Skrivet av Xeonist:

Gäller det även bilar, kräver alla när dom köper bil att den aldrig är provkörd och har 0 mil på mätaren?

Asking for a friend...

Skrivet av Bengt-Arne:

Hällsa vännen att den aldrig kommer att kunna köpa någon bil

Normalt har en ny bil 10~15 km på mätaren, då den provkörs som en slutlig kontroll. Plus att den hanteras under transport...
Även elektronik testas innan den lämnar fabrik.
Givetvis är det en stor skillnad på test i fabrik, i förhållande till att en klåpare på bygden tappat prylen i golvet och då ångrat sig.

https://www.bytbil.com/nyheter/nya-bilen-hade-gatt-8-kilomete...

Där sista meningen säger i princip samma sak som du skriver

---

Givetvis så skall man alltid kontrollera det man har beställt/köpt.

Har inget emot att köpa refurbished, bara jag vet om det vid köpet och då kan avgöra om det kan vara värt ett köp.

laptoppen jag skriver detta på är en retur, att det blev köp var avhängigt av priset och att jag ändå skulle utöka lagring och ramminne.
256GB SSD -> 1TB SSD
8 MB Ram -> 32 MB Ram

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Tack för din tillåtelse att jag får tycka vad jag vill.
Pris är en faktor men inte hela ekvationen.
Och när vi pratar om Prime så är det en stor anledning till att Amazon vuxit så snabbt i Sverige skulle jag tro. Det är företagets så kallade "value proposition" till kunden som avgör här och det Webhallen kommer med är ett skämt i jämförelse.

Inet har också ett bra "value proposition" och det är därför det går bra för Inet. De har välbyggda datorer, bra kundtjänst, bra frakt och sympatier för att kommunicera bra och hjälpa kunderna rätt. Dessutom får de en bonus som svenskt företag ur kundens perspektiv.

Webhallen hade inte mycket och nu har de ingenting.

Min ambition var inte att låta dryg mot dig, men mitt jobb innebär daglig kontakt med flera av våra störa e-handlare. Deras syn är ganska samstämmig i att priset är helt avgörande för deras försäljning. Det här ser vi också själva när vi stöttar en kampanj med en viss ÅF så dör orderingången hos andra ÅF.
Sen kan man på ett personligt plan resonera annorlunda. Jag föredrar att handla i fysisk butik eftersom jag vet hur hårt fysiska butiker kämpar och hur tråkigt det kommer bli när dessa försvinner. Jag betalar också hellre ett högre pris om jag vet att servicen är bra. Men jag vet också att detta är ett undantag. När man tittar på siffror över konvertering, omköp osv så finns det en sak som slår en och det är att lojalitet inte längre existerar. Absolut att det finns folk som undviker vissa ÅF av olika anledningar, eller föredrar andra, men ser man på konsumentmarknaden i stort så är priset idag helt avgörande för butikernas försäljning.

Låt säga att Webhallen ex skulle göra en kampanj på ett 4090-kort nästa vecka för 15-16k så skulle övriga ÅF inte sälja många sådana.
Återigen, jag försvarar absolut inte Webhallen. Tvärtom tycker jag beteended är bedrövligt. Tyvärr tror jag vi kommer få se fler sådana här exempel som en följd av att e-handlare jagar marginal på en allt mer prispressad marknad.

Men skyll inte på kunderna för att de inte köper dina produkter. Om din produkt är bra så kommer kunderna. Är den inte bra är det helt i sin ordning att marknaden sorterar ut dig. Det är så marknaden fungerar och ska fungera.

Förstår inte om detta är riktat mot mig?
Vi distribuerar ett antal varumärken i Sverige (och Norden, beroende på våra rättigheter). Vårt största märke är marknadsledande och gjorde all-time high på den Svenska marknaden 2023. Jag klagar absolut inte på att ingen köper våra produkter. Tvärtom är jag glad att folk uppskattar kvalitet och vill betala för den. Det hindrar dock inte mailkorgen från att fyllas av arga mail från vissa ÅF så fort någon annan ÅF har ett "orimligt lågt pris". Denna priskänslighet hos ÅF har jag inte upplevt tidigare.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem

Handlar numera nästan allt på Inet och endast Webhallen i nödfall om det är saker jag behöver omgående och kan hämtas i butik. För 3-4 år sedan var det ingen större skillnad dem emellan men numera är det bara jobbigt att ha med Webhallen att göra. De är bara intresserade av att sälja och inte ett dugg av kundservice och att lösa kunders problem med varor de sålt. De gör minsta tänkbara insats och så fort de får en chans att skjuta problemen ifrån sig så gör de det. Prisgarantier och längre öppet köp som de lockar med kommer inte få tillbaka mig som kund så länge som kundservicen suger.

För ett par år sedan så hade Webhallen också aktiv representation här på Swec och hjälpte mig och många andra här med service och med att få tag i produkter man ville ha men den verkar de också dragit ned på. Numera är deras närvaro här i princip obefintlig utom möjligtvis när trådar som denna dyker upp så de känner sig tvingade att svara.

Det känns trist att behöva konstatera att förtroendet för Webhallen är raserat för jag har varit trogen kund i över 20 år och handlade helst allt på Webhallen innan och rekommenderade dem varmt. Numera rekommenderar jag istället Inet till släkt och vänner.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så för att sammanfatta, alla vill få lämna tillbaka varor, men ingen vill ha en tillbakalämnad vara...

Önskar att man kunde frånsäga sig möjligheten att ångra köpet mot att bli garanterad en oöppnad vara.
Bäst för alla(?) vore ju om båda alternativen fanns..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Man kan i praktiken plocka hem en vara, testa den och sedan lämna den åter fast man vill ha den. Det går sedan att köpa samma vara till lägre pris från samma butik. Lite som att pruta.

Intressant att det skiljer sig mellan varor också. I en klädbutik är det allmänt accepterat att köpa något till fullt pris, trots att hur många som helst kan provat produkten innan. En del kläder kan nästan betraktas som begagnade vid köpet, om man är orolig för andra personers baciller (som verkar vara argumentet gällande hårdvara som har öppen plombering).

Kanske skulle vara vettigt med en returavgift som speglar den prissänkning som varan måste genomgå för att kunna säljas (kläder=0, hårdvara!=0)? Eller så får alla kunder ta kostnaden genom att slå ut dessa prissänkningar på hela sortimentet (genom prishöjning av valda produkter). Man är nog naiv om man tror att kostnader för regelverk tas av företagen. Vissa företag kanske lyckas med färre returer och då kan de givetvis konkurrera med andra företag genom lägre priser.

Nja.. har sällan sett någon prisskillnad som skulle motivera det krånglet för någon annan än Ove Sundberg.

Det är en hundring eller två billigare på saker som kostar flera tusen. Om det är det värt besväret, samt ev dubbel frakt.. tja.

Däremot så är det ju många butiker som tog returfrakten som slutat med det för att det missbrukas av notoriska "prövare". Möjligen är det administrativa enklare att bjuda på den än att folk ska välja fraktlösningar själva. Så visst, kanske köp av den frakten vore en väg att ta ut den avgiften utan att det kallas en avgift.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Instämmer helt med ovan, det borde tas ut en returavgift när man nyttjar ångerrätten utöver fraktkostnaden.
Sen kan det såklart variera på produkt, men förstår inte alla dessa som köper komponenter för att "pröva" och sedan skicka tillbaka.

Som gammal säljare på Siba så fick man många gånger ta emot kunder som ville nyttja "öppet köp" och kom tillbaka med varit som var väl använda. Ibland saknades kartongen och många var helt oförstående inför att det blev avdrag på pris.

Permalänk
Medlem

Tycker det är schysst när man får lov att fritt returnera prylar man ej är nöjd med men jag har alltid undrat va som händer med produkter som t.ex en monitor man redan slängt skyddsplasten på, har de ny skyddsplast de sätter på o säljer den som ny eller hamnar en sån i fyndhörnan? Monitorn jag pratar om hade jag nån timme innan jag kände den inte va så bra som jag tänkt mig men inet sa det va lugnt trots jag slängt all plast som satt på monitorn.

Låter som webhallen haft många returer och ville slippa lägga dem i fyndhörnan? Kostar att skicka + retur + värdet sjunker lite om den är öppnad/lite använd. Kanske borde kunden ändå vid retur debiteras för eventuellt sänkt värde? Som vid mitt fall till inet kanske 50kr + frakten då jag ändå dratt av all plast om inte mer ifall de inte har ny skyddsplast att sätta dit efter kontroll.

Går produkten inte att få refurbished som helt ny ska den hamna i fyndhyllan helt klart.

Förtydliga
Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem

Sedan jag började handla ALLT ifrån Amazon har alla problem försvunnit. Inga fyndvaror som levererats som en ny produkt. Smärtfria returer dessutom. Garantiärenden är även enkla.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Sedan jag började handla ALLT ifrån Amazon har alla problem försvunnit. Inga fyndvaror som levererats som en ny produkt. Smärtfria returer dessutom. Garantiärenden är även enkla.

Jag köpte ett par Adidas-shorts från Amazon som luktade riktigt mycket parfym och såg väl använda(i öppnad originalpåse utan några lappar kvar) ut. Inga problem att returnera men drygt att de inte kollar när det var nya jag köpte enligt beställningen.. För det finns roligare saker att lägga fritiden på än att posta tillbaka saker när det hade kunnat kollats innan det skickades från deras sida. Har hänt med flera varor på slutet från Amazon att jag fått uppenbart öppnade varor där förseglingen är bruten. Oftast orkar jag tyvärr inte hålla på då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Låter ner som att du haft tur. Det verkar fortfarande vara ett av de vanligare klagomålen i deras feedback.

Fick själv nyss hem en pryl som definitivt var antingen en demovara, retur eller bara råkar ut för en klantig robot i Amazons lager då den levererades i en anonym brun kartong utan att det specificerades som något avvikande.

Själva varan var dock som ny och allt som ska ingå hade hängt med över till den bruna lådan. Så orkade inte klaga på just denna.

Sen är ju även reklamationsfönstret när det fortfarande går smidigt väldigt kort på Amazon. 3 månader. Har inte orkat reklamera saker som verkligen borde ha reklamerats senare pga det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Webhallen har reklam just nu med slogan "Calm before the Storm", frågan är, var lugnet den första artikeln om att de återförslöt returnerade produkter, eller är den här artikeln lugnet och stormen kommer att vara ännu värre? Det blåser upp till storm!

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Min ambition var inte att låta dryg mot dig, men mitt jobb innebär daglig kontakt med flera av våra störa e-handlare. Deras syn är ganska samstämmig i att priset är helt avgörande för deras försäljning. Det här ser vi också själva när vi stöttar en kampanj med en viss ÅF så dör orderingången hos andra ÅF.
Sen kan man på ett personligt plan resonera annorlunda. Jag föredrar att handla i fysisk butik eftersom jag vet hur hårt fysiska butiker kämpar och hur tråkigt det kommer bli när dessa försvinner. Jag betalar också hellre ett högre pris om jag vet att servicen är bra. Men jag vet också att detta är ett undantag. När man tittar på siffror över konvertering, omköp osv så finns det en sak som slår en och det är att lojalitet inte längre existerar. Absolut att det finns folk som undviker vissa ÅF av olika anledningar, eller föredrar andra, men ser man på konsumentmarknaden i stort så är priset idag helt avgörande för butikernas försäljning.

Låt säga att Webhallen ex skulle göra en kampanj på ett 4090-kort nästa vecka för 15-16k så skulle övriga ÅF inte sälja många sådana.
Återigen, jag försvarar absolut inte Webhallen. Tvärtom tycker jag beteended är bedrövligt. Tyvärr tror jag vi kommer få se fler sådana här exempel som en följd av att e-handlare jagar marginal på en allt mer prispressad marknad.

Förstår inte om detta är riktat mot mig?
Vi distribuerar ett antal varumärken i Sverige (och Norden, beroende på våra rättigheter). Vårt största märke är marknadsledande och gjorde all-time high på den Svenska marknaden 2023. Jag klagar absolut inte på att ingen köper våra produkter. Tvärtom är jag glad att folk uppskattar kvalitet och vill betala för den. Det hindrar dock inte mailkorgen från att fyllas av arga mail från vissa ÅF så fort någon annan ÅF har ett "orimligt lågt pris". Denna priskänslighet hos ÅF har jag inte upplevt tidigare.

Det finns ingen faktor som enskilt bestämmer var någon handlar. Återigen, "value proposition".

Permalänk
Medlem

Det finns ingen faktor som enskilt bestämmer var någon handlar. Återigen, "value proposition".

Det är naturligtvis flera faktorer, men priset har blivit en avgörande faktor. Har du kundtjänst i världsklass, gratis leverans och en generös returpolicy kommer du förlora affären mot de som har lägre pris. Har du alla bitar på plats och ett lågt pris så blir de andra delarna avgörande.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Finns inget lagkrav dock på att man behöver använda samma kort…

Nja, men utgångspunkten enligt Svensk Handel är så.
https://www.svenskhandel.se/radgivning/betalfragor/hantering-av-aterbetalning-vid-returer
Även Konsumentverket står bakom detta.
https://www.svenskhandel.se/radgivning/betalfragor/hantering-av-aterbetalning-vid-returer

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem

Gissar att det är så här många handlare jobbar. Titta på mängden fyndvaror mot förväntade returer. Alla kanske inte är så klantiga så att dem startar tävlingar på området dock 🤣

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Det är naturligtvis flera faktorer, men priset har blivit en avgörande faktor. Har du kundtjänst i världsklass, gratis leverans och en generös returpolicy kommer du förlora affären mot de som har lägre pris. Har du alla bitar på plats och ett lågt pris så blir de andra delarna avgörande.

Ja, det är klart? Det är det som är min poäng. Det är därför folk villigt betalar både 100 kr och 1000 kr för att äta.

Permalänk
Medlem

Fyfan. Aldrig mer Webhallen.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit konfunderad av hur det kan vara samma människor som kräver att produkt och allt emballage skall vara i helt perfekt skick vid köp, men tycker inte att det är konstigt när de sedan kommer tillbaka med samma produkt, upplockad och provad, och kräver hela beloppet tillbaka.

Enligt lag, helt korrekt. Moraliskt, njaa... Håller helt med någon ovan som kommenterade att man som köpare bör bara ha rätten till 80-90% av original beloppet om man har öppnat förpackningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Återförsäljaren erkänner att tävlingen var ett misstag.

Läs hela artikeln här

Tack för att ni skriver en artikel om dessa bedrägliga företagsägare trots att Webhallen betalar er för annonsplats hos er. Det var moraliskt gjort av er på Sweclockers och höjer i mina ögon värdet på era artiklar väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Jag köper nästan alltid via nätet när det är saker som jag kan behöva lämna tillbaka då lagen har sett annorlunda ut där och man har tidigare fått lämna tillbaka inom 14 dagar.

Hade t.ex. från Webhallen köpt ett moderkort som var DoA, de ville ju att jag skulle skicka det på reparation (lycka till om jag köper något nytt med tanken att använda det "idag" att jag därmed tänker gå igenom en lång reparationsprocess som kan ta veckor för att sedan ändå hävda inget är fel). Hursom, bytte in mitt trasiga Asus moderkort mot ett MSI och allt funka. Men kände lite när nissen i kassan skulle börja snacka om att jag inte kan lämna tillbaka öppnad förpackning osv. om jag hämtat ut det från dom att jag kanske skulle avbryta resten av datordelarna på 20+ tusen också...

Det är därför man ska köpa och betala via nätet innan man hämtar ut vilket han inte riktigt hade koll på (beställer man och betalar på plats så blir det andra köpregler och öppet köp är inte lika garanterat).

Men, men, men, jag kan förstå frustrationen av att få tillbaka öppnade produkter men jag har nog aldrig lämnat tillbaka något utom om det är trasigt från start. Samtidigt som konsument måste man ju också förstå att det är en kostnad att ha generös returrätt, att det tar tid för personal att säkerställa ingen fipplat med grejerna eller gjort som t.ex. Elgiganten och bytt ut telefoner mot metalbrickor (då hade dom satt på plombering igen)... Den kostnaden måste landa någonstans.

Personligen ser jag dock "trasiga" saker som något man som konsument inte ska behöva deala med, garantiärenden ska användas för sådant som gått förbi vanliga öppet köp-tiden.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Jag köper nästan alltid via nätet när det är saker som jag kan behöva lämna tillbaka då lagen har sett annorlunda ut där och man har tidigare fått lämna tillbaka inom 14 dagar.

Hade t.ex. från Webhallen köpt ett moderkort som var DoA, de ville ju att jag skulle skicka det på reparation (lycka till om jag köper något nytt med tanken att använda det "idag" att jag därmed tänker gå igenom en lång reparationsprocess som kan ta veckor för att sedan ändå hävda inget är fel). Hursom, bytte in mitt trasiga Asus moderkort mot ett MSI och allt funka. Men kände lite när nissen i kassan skulle börja snacka om att jag inte kan lämna tillbaka öppnad förpackning osv. om jag hämtat ut det från dom att jag kanske skulle avbryta resten av datordelarna på 20+ tusen också...

Det är därför man ska köpa och betala via nätet innan man hämtar ut vilket han inte riktigt hade koll på (beställer man och betalar på plats så blir det andra köpregler och öppet köp är inte lika garanterat).

Men, men, men, jag kan förstå frustrationen av att få tillbaka öppnade produkter men jag har nog aldrig lämnat tillbaka något utom om det är trasigt från start. Samtidigt som konsument måste man ju också förstå att det är en kostnad att ha generös returrätt, att det tar tid för personal att säkerställa ingen fipplat med grejerna eller gjort som t.ex. Elgiganten och bytt ut telefoner mot metalbrickor (då hade dom satt på plombering igen)... Den kostnaden måste landa någonstans.

Personligen ser jag dock "trasiga" saker som något man som konsument inte ska behöva deala med, garantiärenden ska användas för sådant som gått förbi vanliga öppet köp-tiden.

Fast det behöver man inte heller. Det är inte rimligt att acceptera reparationer på DOAs även om det är över disk.

Vissa säljare kanske antingen verkligen tror det eller har det som en av rutinerna de ska följa för att minska kostnader enligt liknande trixande som är ämnet för artikeln.

Främsta problemet många kunder råkar på där är att de inte är medvetna om skillnaderna på reklamation, garanti och ångerköp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Hände samma för mig med en AC som jag köpte förra sommaren. Dom hade inte ens kollat på varan i 2 månader med anledning för ”semestrar”. Vad ska jag göra med en reparerad AC när sommaren är slut? Jag lämnade in den som DOA samma dag också.

Permalänk
Medlem

Tror detta är rätt vanligt i alla butiker. Man vill tjäna pengar på alla sätt man kan. Och marginalerna är små på elektronik.
Samma sak har hänt mig när jag handlat från Inet, fick en vara som skulle vara ny men var uppenbart begagnad. (Dom var lite kinkiga när jag kontaktade dom angående det och ville returnera och få det jag beställt).

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

De skriver att bedömningsmatrisen skrotades och sedan i samma paragraf beskriver deras nuvarande rutiner som bara bekräftar den gamla matrisen? 🤔

Permalänk
Medlem

Det kanske inte är en populär åsikt, men jag anser att detta faktiskt är positivt ur ett hållbarhetsperspektiv och borde vara standardpraxis hos alla återförsäljare.

Samtidigt bör det ställas krav på hög transparens i urvalsprocessen, så att varor som egentligen borde klassas som fynd inte säljs som nya.

PS. För att vara extra tydlig, jag försvarar inte Webhallen utan ifrågasätter vår syn på konsumtion. Det verkar som om det är viktigare för oss att veta att det vi köper är orört av en annan konsument, även om produkten är fysiskt opåverkad och garantin oförändrad, än att tänka på vad som är bäst för omvärlden och klimatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

PS. För att vara extra tydlig, jag försvarar inte Webhallen utan ifrågasätter vår syn på konsumtion. Det verkar som om det är viktigare för oss att veta att det vi köper är orört av en annan konsument, även om produkten är fysiskt opåverkad och garantin oförändrad, än att tänka på vad som är bäst för omvärlden och klimatet.

Jag kan ha mer förståelse för att folk är petiga när det gäller komponenter, mobiltelefoner och andra tekniska produkter.
Köpmönstret är dock inte förbehållet teknikbranschen. Hur många e-handlare analyserar och skriver ut Co2 påverkan per produkt? Knappt någon. Konsumenten är inte heller intresserad av det. Om något är miljömässigt fördelaktigt är det mer som en bonus snarare än avgörande för köpet.

Håller med dig i ditt resonemang kring miljö.
Problemet med webhallen är att man inte varit ärliga i sin kommunikation kring det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag jobbade på Webhallen för många år sedan och då fanns det även en ”kommentarsfält” på alla registrerade kunders profiler som endast kunde läsas av medarbetare och redigeras av medarbetare, där skrevs allt mellan himmel och jord där man internt kommenterade kunders utseenden, hur dem luktar och gjorde narr av dem med annorlunda namn osv.
En i övrigt värdelös arbetsplats för anställda också.

Visa signatur

9800x3d | 5090 ROG Astral | 64GB 6GHz | 4TB 990 PRO | G9 Odyssey OLED

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av MarcusNO:

Jag jobbade på Webhallen för många år sedan och då fanns det även en ”kommentarsfält” på alla registrerade kunders profiler som endast kunde läsas av medarbetare och redigeras av medarbetare, där skrevs allt mellan himmel och jord där man internt kommenterade kunders utseenden, hur dem luktar och gjorde narr av dem med annorlunda namn osv.
En i övrigt värdelös arbetsplats för anställda också.

Till Webhallens försvar om just denna punkt, så fort man på kontoret fick reda på en instans av missbruk införde man omedelbart loggning i det fältet.

Källa: Jag var med och såg till att det blev gjort.