Webhallen tävlade om att märka returer som nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Mycket möjligt men när jag hade med dem att göra så lämnade de gärna inte öppet köp och i mitt fall hade jag problem med att ta mig till butiken. Det var inte så svårt att hitta butiker som erbjöd bättre service.

Det är därför jag i alla fall det går alltid går till en fysisk butik i första hand. Det är en HELT annan sak att prata med en fysisk person än över mail eller telefon.
Har faktiskt aldrig vad jag kan komma ihåg blivit missnöjd vid en fysisk retur/reklamation på någon butik. Via mail är värst, vänta ibland i flera dagar på svar och sen så missförstår någon något eller något glöms att skrivas så springer tiden iväg medan fysiskt kan man ofta fixa det direkt på plats.

Jag kommer sakna webhallen, tyvärr har det gått utför med dom ett bra tag nu. Tråkigt då det var en väldigt bra butik en gång i tiden.
Blir väll inet som man får köra 100% på nu istället. Även om de har lite få butiker.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Skit-hallen beter sig som förväntat.

Permalänk
Medlem

What the fuck? Man har på riktigt haft en TÄVLING som går ut på att omplombera varor som har bruten plombering? Hur jävla dumma får man bli?

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Skräpföretag, blev sämre redan månader efter att de köptes av Komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Skräpföretag, blev sämre redan månader efter att de köptes av Komplett.

Håller med. Eller skäp är kanske att ta i, men mellanmjölksföretag.

Var lojal kund fram till uppköpet. Sedan dess har jag bara handlat sporadiskt. Känns som Komplett 2.0. Och jag har aldrig gillat Komplett.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av twit:

Rutinen kan ju mycket väl vara skrotad redan innan detta förfarande uppmärksammades och Webhallen därmed ha rätt i sak, men i och med att det (enligt Webhallen) gjordes i juni är det åtminstone lite magstarkt att kalla den "gammal".

Det hade varit väldigt lätt att säga "vi säljer inte öppnade varor som nya" istället för "rutinen är gammal" men det gör de inte. Även om exakt den här rutinen är pensionerad så har de säkert inte ändrat något i sak.

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Det verkar dock som priset är helt avgörande för de allra flesta. Utvecklingen är inte så kul kan jag tycka men vi som konsumenter får i slutändan det vi vill ha (betalar för).

Det är ju det vi inte får. Här betalar man för nytt men får återförseglat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Inet hela vägen ffs, komplett är ju detsamma som webhallen.

Skrivet av draanexle:

Komplett äger både Webhallen samt NetOnNet. Nu kan det såklart vara annorlunda med komplett o netonnet, men värt o ha i åtanke.

Klokt tänkt av er. Kanske bäst att undvika alla butiker som ägs av dem så gott det går.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Finns ett gammalt uttryck: Förtroende tar tid att bygga upp, men kan raseras på en sekund.

Webhallen måste varit i en djup kris, när det gått så långt. Att en sådan tävling kunde genomföras, tyder på en oroande företagskultur. Frågan är hur lätt det är att städa upp? För de vettiga personerna söker sig ofta vidare till andra ställen, om de har möjlighet till det.

Det hela borde vara tydligt mot kund.
Om en ett företag säljer en produkt som ny och inget annat har uppgetts, ska kunden kunna förvänta sig det.
Ny = ny från fabrik, inget annat.

Bryr man sig inte om det så är det bara att köpa en fyndvara för en billigare peng. Men det ska vara tydlig mot kund och upp till den att avgöra.

Varför det borde vara tydlig mot kund är bland annat, att en öppnad/returnerad produkt ökar risken för att få en manipulerad produkt eller skadad produkt (utan synliga skador), som kan generera garantiärenden.

Om en returnerad vara säljs som ny, ökar risken för att man ska bli oskyldigt anklagad att har orsakat produkten påverkan vid retur- eller garantiärenden.

Sen borde öppet köp justeras.
Utan en kostnad för kunden, blir det troligen många impulsköp. Massa paket skickas fram och tillbaka i onödan, som är dåligt för miljön. En liten avgift för kunden på alla returer skulle kunna vara en lösning för att minska problemet.

Som jag uppfattat det, är Inet tydliga med vad som gäller. Vill man vara säker på att få en ny produkt, verkar Inet vara det bästa alternativet framöver.

Permalänk
Medlem

Fick hem ett par hörlurar för lite över 3k från webhallen för någon vecka sedan och det var tydligt att dom var retur men såldes som nya. Kommer aldrig handla från dom igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Det är ju det vi inte får. Här betalar man för nytt men får återförseglat.

Väljer man alltid pris före service så slutar det med att ÅF prioriterar pris före service. Då ökar risken för sådan här skit.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Klokt tänkt av er. Kanske bäst att undvika alla butiker som ägs av dem så gott det går.

En annan grej att ha i åtanke är att det kan skilja sig från butik till butik pga anställd personal.

Större butiker t.ex elgiganten kan ofta ha mer utrymme för att bara se till att göra kunden nöjd för deras siffror ser såpass bra ut i vilket fall och de vet att nöjda kunder kommer tillbaka.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Hällsa vännen att den aldrig kommer att kunna köpa någon bil

Normalt har en ny bil 10~15 km på mätaren, då den provkörs som en slutlig kontroll. Plus att den hanteras under transport...
Även elektronik testas innan den lämnar fabrik.
Givetvis är det en stor skillnad på test i fabrik, i förhållande till att en klåpare på bygden tappat prylen i golvet och då ångrat sig.

https://www.bytbil.com/nyheter/nya-bilen-hade-gatt-8-kilomete...

Jämförelsen haltar grovt.

Ingen förväntar sig att en ny bil har 0km på mätaren.
Alla nya bilar jag har köpt har legat på allt ifrån ~5km - 18km och kommer från hantering på fabrik, vid transport och slutkontroll hos ÅF.

Detta är INTE jämförbart med att låta en person utanför företaget (ÅF eller biltillverkare) provköra bilen likt en demobil och sedan sälja bilen som ny.
Plombering i detta fall är nästan jämförbart med att skruva tillbaka mätaren till rimliga km för en ny bil trots att den har provkörts av privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är därför jag i alla fall det går alltid går till en fysisk butik i första hand. Det är en HELT annan sak att prata med en fysisk person än över mail eller telefon.
Har faktiskt aldrig vad jag kan komma ihåg blivit missnöjd vid en fysisk retur/reklamation på någon butik. Via mail är värst, vänta ibland i flera dagar på svar och sen så missförstår någon något eller något glöms att skrivas så springer tiden iväg medan fysiskt kan man ofta fixa det direkt på plats.

Jag kommer sakna webhallen, tyvärr har det gått utför med dom ett bra tag nu. Tråkigt då det var en väldigt bra butik en gång i tiden.
Blir väll inet som man får köra 100% på nu istället. Även om de har lite få butiker.

Samma här har redan gått över till Inet. Nöjd med senaste köpet därifrån. Fick tangentbord på köpet medan det skulle ha kostat extra på webhallen.

Permalänk
Medlem

Självklart är det enskilda anställdas fel eftersom de inte sökt och tagit till sig den nya information, att det är en enskild anställd som är ensam skyldig till att det blev såhär från början. Inte att skitrutinerna kommit ovanifrån från första början utan att någon reagerat under en lång tid eller att man inte lyckats kommunicera de nya rutinera fullt ut.

Imponerande kamp för att så hårt skylla ifrån sig och lägga ansvaret på någon annan. Är det inte kunderna så är det personalen som är bredagare eller inkompetenta. Måste vara hårt jobb i den företagsstyrelsen att vara omgiven av så många klantskallar.

Permalänk
Medlem

"Ansvarig jobbar inte kvar på företaget"

Finns ju ingen chans i helvete att detta var en persons beslut att göra det i alla butiker.

Permalänk
Medlem

Håller med flera här i tråden om att det är olyckligt om företag märker returer som nya – att köpa en retur bör vara ett aktivt val för konsumenten. Samtidigt är det en komplex fråga hur butiker ska hantera kostnaden för returer, särskilt med tanke på att svensk konsumentlagstiftning ger rätt till full återbetalning även om produkten är öppnad. Som @EWS skrev ovan håller jag med om att öppet köp borde justeras.

Som ett exempel kan man titta på andra länder, som Schweiz, där vissa återförsäljare (Digitec) har infört en modell där de återbetalar en del av produktens värde (t.ex. 80%) om den returneras öppnad. Kunden får då tillbaka större delen av sitt köp, medan företaget kan sälja produkten till ett något reducerat pris (t.ex. 15%) för att därigenom täcka en del av de operativa kostnaderna. Vid oöppnad produkt återbetalas 100%.

Ett liknande system skulle kunna avskräcka 'köp och lämna tillbaka'-beteendet och därmed minska svinnet, samtidigt som det lägger grunden för att tydligt visar konsumenter att de köper en returnerad produkt.

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Väljer man alltid pris före service så slutar det med att ÅF prioriterar pris före service. Då ökar risken för sådan här skit.

Det tycker inte jag alls. Väljer andra mycket bättre återförsäljare än Webhallen som ofta dessutom är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tror du har missuppfattat det. Alla vill få lämna tillbaka varor, men ingen vill köpa tilbakalämnade voror till fullpris.

Tycker det är lite svårt moraliskt det här. Finns ju otroligt många personer bara här på Sweclockers som rutinmässigt beställer 5 saker, testar alla och behåller en. Känns ologiskt att bolagen ska gå back för varenda pryl när det utnyttjas på det sättet.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Det tycker inte jag alls. Väljer andra mycket bättre återförsäljare än Webhallen som ofta dessutom är billigare.

Du kan tycka vad du vill. Marknaden har blivit extremt prisdriven. Flera av mina kunder har i många år pratat om hur de ska ta marknadsandelar med hjälp av kundservice i världsklass osv. Idag är de smärtsamt medvetna om att det inte spelar någon roll om de inte har lägst pris också.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Inaktiv

Ärligt talat är situationen så rörig just nu att VD borde uttala sig, snarare än att nån representant för det stackars @Webhallen kontot försöker sig på damage control. Verkar bara bli värre.

Man får intrycket att det jobbar vissa "hjältar" på Webhallen som värnar om företaget, men det händer grejer behind the scenes.

Nu håller jag på mycket med börsen så jag förstår att VDn förmodligen är dåligt insatt i den här röran, och han har nog fullt upp med annat... MEN Sweclockers är ett viktigt community. Det är svårt att återfå ett raserat förtroende.

Så, dags för VDn att krypa till korset och posta ett uttalande här hos Sweclockers. Eller om dom har nån PR snubbe, men det ger ett bättre intryck om VDn skriver nåt lämpligt.

T.o.m. jag som gillar Webbis börjar undra vad fan dom håller på med (level 24 void, handlat för typ en halv miljon). Så, lyssna på era Void-medlemmar, fram med VDn nu & lite damage control...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Du kan tycka vad du vill. Marknaden har blivit extremt prisdriven. Flera av mina kunder har i många år pratat om hur de ska ta marknadsandelar med hjälp av kundservice i världsklass osv. Idag är de smärtsamt medvetna om att det inte spelar någon roll om de inte har lägst pris också.

Amazon har ju visat att man inte ens behöver ha en hemsida med vettig sökfunktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

De flesta butiker gör detta, men de gör det genom att kräva att du har samma kort som du använde vid köp, perfekt exempel på hur man impleterar sådant, och inte börja ifrågasätta kunder över disk osv.

Finns inget lagkrav dock på att man behöver använda samma kort…

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Amazon har ju visat att man inte ens behöver ha en hemsida med vettig sökfunktion.

Så är det tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dags för ny ledning?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Jämförelsen haltar grovt.

Ingen förväntar sig att en ny bil har 0km på mätaren.
Alla nya bilar jag har köpt har legat på allt ifrån ~5km - 18km och kommer från hantering på fabrik, vid transport och slutkontroll hos ÅF.

Detta är INTE jämförbart med att låta en person utanför företaget (ÅF eller biltillverkare) provköra bilen likt en demobil och sedan sälja bilen som ny.
Plombering i detta fall är nästan jämförbart med att skruva tillbaka mätaren till rimliga km för en ny bil trots att den har provkörts av privatpersoner.

Tror du missade "Givetvis är det en stor skillnad på test i fabrik, i förhållande till att en klåpare på bygden tappat prylen i golvet och då ångrat sig."

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Tycker det är lite svårt moraliskt det här. Finns ju otroligt många personer bara här på Sweclockers som rutinmässigt beställer 5 saker, testar alla och behåller en. Känns ologiskt att bolagen ska gå back för varenda pryl när det utnyttjas på det sättet.

Går dom back då? Eller säljer dom det bara med mindre vinst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Komplett förvärvade ju Webhallen och jag kan bara minnas att priserna gått upp där mer än vad dom gör hos komplett. Konkurrensverket borde lyfta ögonbrynet där men det är som många andra säger en värdelös myndighet, senast nu när dom lät Axfood köpa upp Bergendahls och City Gross.

Dock är detta ingen unikt för branschen. På min tid i Mediamarkt så märkte dom returnerade datorer och tv apparater som ”färdiginstallerade/kalibrerade”., men det var butik till butik. Här har man ju gillrat en tävling, jag gissar då på ett högt mörkertal där kunder faktiskt inte får returnera varor.

Off topic men kände jag behövde kommentera då det var så avigt skrivet och har en viss kännedom som du uppenbarligen saknar:

Ifall du vill att Konkurrensverket ska lyfta på ögonbrynet behöver det komma in tips från allmänheten. Det är otroligt liten sak att titta på just det där exemplet som du pekar på, att ingen skulle titta på något sådant per automatik. Så tipsa Konkurrensverket, så kanske det tittas på.

Angående Axfoods köp av bland annat City Gross, så bör du läsa på varför ett sådant köp godkändes. Har du gjort det? Om inte, så kan du läsa det här:
https://www.konkurrensverket.se/informationsmaterial/nyhetsar...

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hällsa vännen att den aldrig kommer att kunna köpa någon bil

Ganska stor skillnad på om en dator kommer med 2-3 laddcykler samt 20 GB skrivet till SSD:n kontra 200 laddcykler och 50 TB skrivet till SSD:n.

Första fallet skulle jag klassa som "nyskick", medan det andra är en sliten demodator från Elgiganten.

Tror att de flesta av er inte ens hinner kontrollera skicket på en dator innan datorn i sig är "gammal".

Själv bootar jag alltid upp nya datorer med externa diskar för att kunna göra en smidig retur vid behov. Men dessa har självklart varit igång i kanske ~5 timmar eller så.

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Tack för din tillåtelse att jag får tycka vad jag vill.
Pris är en faktor men inte hela ekvationen. Det är rätt självklart när man tänker efter. Det är inte bara vad man betalar, utan vad man får, som avgör var man köper något.
Om jag handlar på Amazon får jag
- kundtjänst i toppklass
- returer no questions asked (gratis)
- gratis frakt med Prime
- snabba leveranser
- bra pris
- enormt sortiment

Om jag handlar på Webhallen får jag
- världens sämsta kundtjänst som tror att kunden är kriminell
- priser som ibland är bra men oftast inte bra
- sämre retur
- sämre frakt
- ingen Prime-alternativ

Och när vi pratar om Prime så är det en stor anledning till att Amazon vuxit så snabbt i Sverige skulle jag tro. Det är företagets så kallade "value proposition" till kunden som avgör här och det Webhallen kommer med är ett skämt i jämförelse.

Inet har också ett bra "value proposition" och det är därför det går bra för Inet. De har välbyggda datorer, bra kundtjänst, bra frakt och sympatier för att kommunicera bra och hjälpa kunderna rätt. Dessutom får de en bonus som svenskt företag ur kundens perspektiv.

Webhallen hade inte mycket och nu har de ingenting.

Men skyll inte på kunderna för att de inte köper dina produkter. Om din produkt är bra så kommer kunderna. Är den inte bra är det helt i sin ordning att marknaden sorterar ut dig. Det är så marknaden fungerar och ska fungera.