Ryzen 7 7800x3d med lågt Cinebench-resultat

Permalänk

Ryzen 7 7800x3d med lågt Cinebench-resultat

Min Ryzen 7 7800x3d har ett resultat som verkar vara mycket lägre än folk rapporterar. Har jag fått en trasig del eller har jag missat någonting?

Cinebench 2024
Multicore 677 poäng
Single core 64 poäng

Maxtemp under testet: 81.4°C

Kylare: Phantom Spirit 120 SE
GPU: GTX 1080

Var först orolig att jag installerat kylaren fel eller med för lite kylpasta. Gjorde om och ingen förändring i resultatet.

Kan mitt gamla grafikkort vara boven? Eller kan jag ha missat en divrutin eller något?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du uppdaterat BIOS efter att du byggde ihop datorn? Annars finns risken att moderkortet inte har stöd för processorn, vilket kan fungera, men med sänkt prestanda.
Om ja så skulle jag kolla med HWiNFO64 medan du kör testet. Ta gärna bild på sektionen för processorn, den som ser ut såhär.

Något är extremt fel hur som helst.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

907 med 5800X3D så ja du underpresterar

Bios
Överdriven kylning
Undervoltning (jag kör -25 all cores).

EDIT: det är 120w TDP på den CPU du har.. Testa sätt din cpu fläkt på 100% i bios och gör om testet, blir det minimal skillnad kan du helt utesluta kylaren

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har samma setup som dig. Alltså samma CPU-modell och luftkylare.

Får 114 poäng i single och 1099 poäng i multi core i CB24. Temp maxar ut på 78 grader.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Har du uppdaterat BIOS efter att du byggde ihop datorn? Annars finns risken att moderkortet inte har stöd för processorn, vilket kan fungera, men med sänkt prestanda.
Om ja så skulle jag kolla med HWiNFO64 medan du kör testet. Ta gärna bild på sektionen för processorn, den som ser ut såhär.

Något är extremt fel hur som helst.

Skrivet av hakd:

907 med 5800X3D så ja du underpresterar

Bios
Överdriven kylning
Undervoltning (jag kör -25 all cores).

EDIT: det är 120w TDP på den CPU du har.. Testa sätt din cpu fläkt på 100% i bios och gör om testet, blir det minimal skillnad kan du helt utesluta kylaren

Skrivet av Joppis:

Har samma setup som dig. Alltså samma CPU-modell och luftkylare.

Får 114 poäng i single och 1099 poäng i multi core i CB24. Temp maxar ut på 78 grader.

Jag hade inte uppdaterat BIOS, och hade uppdateringen för juni eller juli. Efter att ha lyckas lösa BIOS och gallrat lite i bakgrundsprocesserna så lyckades jag öka till ca 750 poäng. Sen testade jag att öka CPU-fläktarna till max. 775 poäng. fortfarande 424 poäng kort, så någonting är fortfarande fel.

Såhär såg HWiNFO ut efter BIOS-uppdatering och färre program i bakgrunden:

Såhär såg HWiNFO ut på sista testet med alla åtgärder:

Några idéer om vad det kan vara mer?

Permalänk
Medlem

1035 i multi medans jag pratade discord, hade en stream igång samt lyssnade på youtube + diverse andra fönster uppe.
Kylare PE 120, maxtemp 77

Den PBO-varianten som är igång just nu är bara "enabled" på MSI moderkort, pga att min sabla dator inte vill sluta krascha (inte för att det hjälpte med endast enabled)....

Jag är ingen hackernörd men är där inte nåt skumt med ditt RAM? Tänkte ifall du inte kör 6000MT/s

mvh

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk

Fick 1026pts i multicore, 80grader max. Småsurfade lite i firefox samtidigt.

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Börja med att uppdatera bios då det hänt mycket med bios på slutet på ditt kort.
Vilket bios kör du?
Sen kolla över bios om något ser ut att vara konstigt inställt.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan.
Börja med att uppdatera bios då det hänt mycket med bios på slutet på ditt kort.
Vilket bios kör du?
Sen kolla över bios om något ser ut att vara konstigt inställt.

Bios just nu är 3057 som släpptes 2024-10-29

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justicar_91:

Jag hade inte uppdaterat BIOS, och hade uppdateringen för juni eller juli. Efter att ha lyckas lösa BIOS och gallrat lite i bakgrundsprocesserna så lyckades jag öka till ca 750 poäng. Sen testade jag att öka CPU-fläktarna till max. 775 poäng. fortfarande 424 poäng kort, så någonting är fortfarande fel.

Några idéer om vad det kan vara mer?

Har du kollat att du har senaste Chipset-drivrutinerna från moderkortets supportsida?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av OldScrub:

1035 i multi medans jag pratade discord, hade en stream igång samt lyssnade på youtube + diverse andra fönster uppe.
Kylare PE 120, maxtemp 77

Den PBO-varianten som är igång just nu är bara "enabled" på MSI moderkort, pga att min sabla dator inte vill sluta krascha (inte för att det hjälpte med endast enabled)....

Jag är ingen hackernörd men är där inte nåt skumt med ditt RAM? Tänkte ifall du inte kör 6000MT/s

mvh

Kollar jag MT/s i task manager? Står att jag kör 6000 MHz, men det är gamla sättet att mäta det va?

Permalänk
Medlem

vad har du för moderkort

Permalänk
Skrivet av rwkk:

vad har du för moderkort

Asus Tuf Gaming B650-plus WiFi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justicar_91:

Kollar jag MT/s i task manager? Står att jag kör 6000 MHz, men det är gamla sättet att mäta det va?

Dina minnen är rätt inställda. Ja det är det gamla felaktiga sättet. I Windows 11 skulle det stå 6000 MT/s.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justicar_91:

Asus Tuf Gaming B650-plus WiFi

Då har vi i stort sett likadan burk men verkar köra olika Windows. Du har inte bekräftat att du kör senaste chipset-drivers?

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justicar_91:

japp

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Har du kollat att du har senaste Chipset-drivrutinerna från moderkortets supportsida?

Skrivet av Joppis:

Då har vi i stort sett likadan burk men verkar köra olika Windows. Du har inte bekräftat att du kör senaste chipset-drivers?

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf...

Ordnade senaste chipset-drivers och körde testet igen. Samma resultat.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att nollställa inställningarna i BIOS? (Och slå på XMP/DOCP/EXPO efter det så minnet går rätt igen.)
Såg nu att du har PPT limit på 1000 W bland annat. Det bör ju inte sänka prestandan, men det kan vara värt att testa med (nästan) allt orört och se vad som händer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Har du testat att nollställa inställningarna i BIOS? (Och slå på XMP/DOCP/EXPO efter det så minnet går rätt igen.)
Såg nu att du har PPT limit på 1000 W bland annat. Det bör ju inte sänka prestandan, men det kan vara värt att testa med (nästan) allt orört och se vad som händer.

Testade det nu. Marginellt lägre resultat.

Permalänk

Kan jag ha misslyckats med någonting annat i själva installationen av moderkort eller processor? Kan jag ha galppande kablar och ändå ha en dator som startar och funkar så som den gör nu?

Permalänk

Lite pinsamt, men jag tror jag hittade boven till det värsta av problemet. Det visade sig att Task Manager hade satt Cinebench prioritet på "below normal". Efter att sparkat upp den till real-time får jag 980 poäng.

Är detta fortfarande orimligt lågt?

Permalänk
Medlem

Du ska ha runt 1100 poäng med en sådan CPU i stock.

Känns svårt att hjälpa till när du har en massa grejer inställt som inte är standard. Jag hade installerat om burken istället. Går förmodligen snabbare än att hitta alla orsaker.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Justicar_91:

Lite pinsamt, men jag tror jag hittade boven till det värsta av problemet. Det visade sig att Task Manager hade satt Cinebench prioritet på "below normal". Efter att sparkat upp den till real-time får jag 980 poäng.

Är detta fortfarande orimligt lågt?

Massvis med bakgrundsprogram? Hur ser processoranvändningen ut när du bara låter datorn vara, med task manager igång?
Jag har mycket igång men inget som kräver något, så prioritet gör ingen större skillnad hos mig.

Cinebench var "below normal" som standard här också, så det är nog meningen. 5336 poäng med prio "below normal" och 5549 med realtime, så en ökning på 4%, medan datorn "hängde sig" under tiden som väntat.

Får du typ 50% mer av det så måste det vara något i bakgrunden som snor CPU.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Du ska ha runt 1100 poäng med en sådan CPU i stock.

Känns svårt att hjälpa till när du har en massa grejer inställt som inte är standard. Jag hade installerat om burken istället. Går förmodligen snabbare än att hitta alla orsaker.

Du har nog rätt. Ska se när jag orkar ge mig på en ny installation och se vad som händer. Sjukt trött på min burk just nu

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Massvis med bakgrundsprogram? Hur ser processoranvändningen ut när du bara låter datorn vara, med task manager igång?
Jag har mycket igång men inget som kräver något, så prioritet gör ingen större skillnad hos mig.

Cinebench var "below normal" som standard här också, så det är nog meningen. 5336 poäng med prio "below normal" och 5549 med realtime, så en ökning på 4%, medan datorn "hängde sig" under tiden som väntat.

Får du typ 50% mer av det så måste det vara något i bakgrunden som snor CPU.

Mellan 1-3 % används när jag tittar i Task Manager, men det sjuka är att CPU-fläkten verkar gå mer när jag inte tittar. Något skumt är det i alla fall, så jag ska titta på vad som händer med en ren installation av windows. Måste ju vara något fel.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara kommentera grejen om din kylare.
Din ska ju klara många fler kiloweiss än min peerless så den borde ju inte ha några problem med att kyla.

Kan även tillägga att min fläkt-RPM är 60% vid 80 grader och till den tempen kommer jag inte ens till när jag kör Cine23/24.
Har min i ett fractal Torrent där chassifläktarna går på 55% vid ovannämnda 80 grader
mvh

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Justicar_91:

Mellan 1-3 % används när jag tittar i Task Manager, men det sjuka är att CPU-fläkten verkar gå mer när jag inte tittar. Något skumt är det i alla fall, så jag ska titta på vad som händer med en ren installation av windows. Måste ju vara något fel.

Det skulle kunna vara något malware isåfall, vissa känner av när man kör task manager och slutar agera suspekt då. Typ bitcoin-miners och liknande grejer som vill ha CPU/GPU-kraft.
Ren installation är väl egentligen bästa lösningen isåfall, men det kan vara värt att söka igenom med ett par olika verktyg (typ Windows Defender + Malwarebytes).

Visa signatur

Permalänk

Hej alla goa som hjälpt mig såhär långt. Nu har jag installerat om operativsystemet och jag ser korrekta resultat!

Tror absolut att något malware kan ha spökat. Det är stor skillnad i hur hela systemet känns.

Stort tack för att ni hjälpt mig hitta rätt. Var bra sugen på att slänga burken i sjön där ett tag.

Brukar man markera trådarna här på något sätt när frågan är löst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justicar_91:

Hej alla goa som hjälpt mig såhär långt. Nu har jag installerat om operativsystemet och jag ser korrekta resultat!

Tror absolut att något malware kan ha spökat. Det är stor skillnad i hur hela systemet känns.

Stort tack för att ni hjälpt mig hitta rätt. Var bra sugen på att slänga burken i sjön där ett tag.

Mod kan ändra titeln till (löst)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justicar_91:

Skönt att höra! 😃

Visa signatur