Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, först och främst är det 85%. Sedan är det du beskriver inte heller ett topplån utan troligen ett blancolån som man råkar använda för bostaden. Behöver man göra det är det ett tecken på att man inte har råd med bostaden i fråga. Tycker att det är direkt oansvarigt att som bank uppmana till något sådant, om det är någon som gör det.

Är det verkligen så vanligt förekommande nunera dock? Jag är inte så säker på det, men har samtidigt inte sett någon statistik på det.

Räcker ju att använda SBABs räknesnurra på hemsidan för att topplån enkelt ska bli inblandat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Räcker ju att använda SBABs räknesnurra på hemsidan för att topplån enkelt ska bli inblandat.

Jaså? Är det när man söker nytt lånelöfte eller?

Testade med räknesnurran för Flytta bolån, och då får jag felmeddelandet "För att låna hos oss får ditt bolån inte överstiga 85% av bostadens värde".

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jaså? Är det när man söker nytt lånelöfte eller?

Testade med räknesnurran för Flytta bolån, och då får jag felmeddelandet "För att låna hos oss får ditt bolån inte överstiga 85% av bostadens värde".

Kör du t ex "hur mycket får jag låna" så lägger dom på ett privatlån med ca 7% ränta om du anger en låg kontantinsats, men du kan välja att dom inte ska göra det men den är påslagen som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Kör du t ex "hur mycket får jag låna" så lägger dom på ett privatlån med ca 7% ränta om du anger en låg kontantinsats, men du kan välja att dom inte ska göra det men den är påslagen som standard.

Intressant. Känns definitivt som ett väldigt tveksamt beteende.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hej,

Bindningstiden på mitt bolån hos Danske Bank gick precis ut.
Har 60% belåningsgrad. Gick automatiskt över till rörligt 4,09%.

Men ser ju att det finns betydligt bättre alternativ just nu och hoppas ju såklart även på dubbelsänkning imorrn.
(Trump gör mig rätt orolig så siktar nog på att binda igen..)

När jag kollar runt så verkar Landshypotek via Avanza hetast just nu.
3,4% rörligt, 2,99% 1år, 2,85% 2 & 3 år.

Men nu till mina frågor. Jag har aldrig förhandlat innan men är sugen på en räd nu.
- När det gäller nischbankerna så visar de direkta priser. Inget som går att förhandla. Korrekt?

- När det gäller storbankerna. Hur går ni tillväga? - Mail, telefonväxel, bokat online möte, fysiskt möte?
Har ett krävande jobb så vill göra det hela tidseffektivt.

- När jag tog mitt lån gjorde jag det i 4 lika stora delar. Kändes bra just då men antar att det bara ställer till det om man vill flytta?
Kan man be nya eller befintliga banken slå ihop delarna? Eller nått tips generellt gällande det?

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeilonz:

Hej,

Men ser ju att det finns betydligt bättre alternativ just nu och hoppas ju såklart även på dubbelsänkning imorrn.

Men nu till mina frågor. Jag har aldrig förhandlat innan men är sugen på en räd nu.
- När det gäller nischbankerna så visar de direkta priser. Inget som går att förhandla. Korrekt?

- När det gäller storbankerna. Hur går ni tillväga? - Mail, telefonväxel, bokat online möte, fysiskt möte?

Tacksam för tips!

Det är lite olika bland bankerna. Många har en kalkylator på hemsidan där du kan få ett ungefärligt pris. Men de flesta kräver ett samtal och några (t.ex. Handelsbanken) kräver ett fysiskt möte.

Jag brukar bara gå via SBAB, Avanza (Stabelo) eller liknande banker då de brukar ge bäst. Framförallt om man ligger under 60% belåning som många av nischbankerna kräver.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

85% belångsgrad. Ensam låntagare. Erbjuden 4,29% rörligt och 3,29% 2 år på SHB. De informerade dock att den kan komma och sänkas innan lånet betalas ut då det förmodligen sker sänkningar nu inom kort. Har tillträde om några veckor.

Är lite inne på att ta rörligt och vänta ett par månader, osäker på när det vore värt att binda. Under 3%?

Skrivet av SunQ:

Men de flesta kräver ett samtal och några (t.ex. Handelsbanken) kräver ett fysiskt möte.

Det är inget de har krävt av mig. Jag fick erbjudandet om räntor utan fysiskt möte (och blir inget heller) och de vill att man ska bestämma sig för hur man vill binda redan innan ett digitalt möte som sker om ett par veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

85% belångsgrad. Ensam låntagare. Erbjuden 4,29% rörligt och 3,29% 2 år på SHB. De informerade dock att den kan komma och sänkas innan lånet betalas ut då det förmodligen sker sänkningar nu inom kort. Har tillträde om några veckor.

Är lite inne på att ta rörligt och vänta ett par månader, osäker på när det vore värt att binda. Under 3%?

Det är inget de har krävt av mig. Jag fick erbjudandet om räntor utan fysiskt möte (och blir inget heller) och de vill att man ska bestämma sig för hur man vill binda redan innan ett digitalt möte som sker om ett par veckor.

Det är värt att binda när du har så tight ekonomi att du har ingen marginal för ytterligare höjningar.

Du betalar alltid en premie för att binda lånen så extremt sällan värt det, gäller att du gissar bättre än banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeilonz:

Hej,

- När jag tog mitt lån gjorde jag det i 4 lika stora delar. Kändes bra just då men antar att det bara ställer till det om man vill flytta?
Kan man be nya eller befintliga banken slå ihop delarna? Eller nått tips generellt gällande det?

Tacksam för tips!

Nischbankerna förhandlar inte, det är korrekt. Jag fick däremot 0.1% rabatt av landshypotek i 24 månader och hamnade på 3.5% med dagens ränta (de har 3.60% för bolån mellan 60% och 75%).

Storbankerna, det enda jag gjorde för kontakt med dom var att ansöka om flytt hos dem. De gör då en UC sen ringer de upp dig varpå du kan förhandla om villkoren innan ni går vidare.

100% kan du slå ihop dina lån, jag gick från 3 till 1 lån (Swedbank till landshypotek) utan några problem. Det var bara förvirrande med 3 delar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Nischbankerna förhandlar inte, det är korrekt. Jag fick däremot 0.1% rabatt av landshypotek i 24 månader och hamnade på 3.5% med dagens ränta (de har 3.60% för bolån mellan 60% och 75%).

Storbankerna, det enda jag gjorde för kontakt med dom var att ansöka om flytt hos dem. De gör då en UC sen ringer de upp dig varpå du kan förhandla om villkoren innan ni går vidare.

100% kan du slå ihop dina lån, jag gick från 3 till 1 lån (Swedbank till landshypotek) utan några problem. Det var bara förvirrande med 3 delar för mig.

Toppen med tydliga svar på alla mina frågor. Stort tack!

Permalänk
Officiell jultomte
Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Fantastiskt. Och samtidigt flaggar för fler sänkningar i december och nästa år. Snart är vi nere på rimliga nivåer.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Waliant:

Fantastiskt. Och samtidigt flaggar för fler sänkningar i december och nästa år. Snart är vi nere på rimliga nivåer.

Ja jag tror prognosen är att styrräntan kommer ligga runt 2% under första halvåret av 2025. Så förhoppningsvis kan man binda 1-2 år däromkring relativt snart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Ja jag tror prognosen är att styrräntan kommer ligga runt 2% under första halvåret av 2025. Så förhoppningsvis kan man binda 1-2 år däromkring relativt snart.

Har jag lite flyt med timingen och RB sänker 0,25% kommande två möten så kommer jag ligga på 2,74% rörligt i nästa 3-månaders ombindning.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Har jag lite flyt med timingen och RB sänker 0,25% kommande två möten så kommer jag ligga på 2,74% rörligt i nästa 3-månaders ombindning.

min 3-månaders sattes för 2v sen

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Waliant:

Haha samma här. Tror våran rörliga uppdateras i December någon gång. Med lite tur efter decembers sänkning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag brukar bara gå via SBAB, Avanza (Stabelo) eller liknande banker då de brukar ge bäst. Framförallt om man ligger under 60% belåning som många av nischbankerna kräver.

Min erfarenhet är annars att storbankerna alltid kunnat matcha eller slå nischbankerna vid de där lägre belåningsgraderna. Det kan säkert bero lite på hur villig personen på banken är att förhandla dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det är värt att binda när du har så tight ekonomi att du har ingen marginal för ytterligare höjningar.

Du betalar alltid en premie för att binda lånen så extremt sällan värt det, gäller att du gissar bättre än banken.

Till viss del håller jag med givetvis, men det som gör det hela knepigare imho är aspekten att vissa banker (Swedbank tex) ofta är väldigt sega med sänkningarna (även om de denna gång faktiskt sänkt rörliga direkt).
Det jag av någon anledning har svårt att räkna på är: Om jag har 3.64% i rörlig ränta nästa gång det binds om, men då funderar på typ 1 års bindning på säg 2.9-3% - Hur snabbt ska då rörliga räntan gå UNDER denna bundna 1årsräntan för att vara ett bättre alternativ? Tar det tex 6mån innan den rörlig ens når samma 2.9%, hur snabbt och hur lång under 2.9% måste det rörliga hinna nå för att innebära samma besparing som 1årsräntan på 2.9%? Någon som är skarpare på matte lär ju kunna lösa det lätt, för jag lyckas inte resonera kring det hela. Räntesänkningarna kommer ju inte pågå i all oändlighet och kommer ju garanterat plana ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Haha samma här. Tror våran rörliga uppdateras i December någon gång. Med lite tur efter decembers sänkning.

"Med lite tur", står väl om du loggar in på banken där ud har lånet?

Min ränteändringsdag är 2 dagar efter riksbankens decemberbesked.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Min erfarenhet är annars att storbankerna alltid kunnat matcha eller slå nischbankerna vid de där lägre belåningsgraderna. Det kan säkert bero lite på hur villig personen på banken är att förhandla dock.

Beror på ditt låns storlek. Har du mindre än 1 MSEK i lån är storbankerna inte intresserade idag.
I alla övriga fall håller jag med dig. "Utmanarnas" affärsmodell dog när statslåneräntan är 5% istället för <1% och kan inte utmana en storbank som vill ha en kund.

Permalänk
Medlem

Vad är en "bra" 3-månaders ränta nu? Jag har 8msek i lån på en bostad värderad till ca 12 msek (lght stockholm).

Har idag 4.24% men är i slutet av en 3-mån period med ombindning i slutet av november. Under perioden har styrräntan gått ned 0.75% rakt av skulle det ge mig 3.5% men det känns högt, eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Vad är en "bra" 3-månaders ränta nu? Jag har 8msek i lån på en bostad värderad till ca 12 msek (lght stockholm).

Har idag 4.24% men är i slutet av en 3-mån period med ombindning i slutet av november. Under perioden har styrräntan gått ned 0.75% rakt av skulle det ge mig 3.5% men det känns högt, eller?

Tror SBAB sänkt 0,2% och nästa vecka 0,4% (totalt 0,6%) för de två senaste sänkningarna från RB där RB's sänkningar summerar till 0,75%. SBAB sänker således inte rakt av mot vad RB aviserar.
En bra rörlig ligger väl nästa vecka runt 3,5% kanske?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Skandias snurra ger dig 3,42%

Har själv 3,39% nu men strax under 50% belåningsgrad, ser ut som jag ligger lite högt, tänkte ta en förhandlingssväng igen efter nyår.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av oobum:

"Med lite tur", står väl om du loggar in på banken där ud har lånet?

Min ränteändringsdag är 2 dagar efter riksbankens decemberbesked.

Visst gör den det. Men jag har inte kollat och med lite tur så infaller det efter sänkningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skandias snurra ger dig 3,42%

Har själv 3,39% nu men strax under 50% belåningsgrad, ser ut som jag ligger lite högt, tänkte ta en förhandlingssväng igen efter nyår.

Perfekt! Bara trycka upp den i nyllet på minbankgubbe då. 🙏🏻

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

SNITT-räntorna publiceras var månad:
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/lan--...

Efter sista sänkningen bör de komma inom intervallet 3-3.5% i nästa månad (beroende på när bankerna ändrar räntan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Jag har 2,99% rörligt nu efter dubbelsänkningen. 6,6 lån 66% belåningsgrad. Swedbank Odenplan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Råkade se att Landshypotek numera erbjuder bolån även för bostadsrätter och samtidigt kör ett premiär-erbjudande där de ger en extra rabatt på 0,10 procentenheter på sin befintliga rabatt under 24 månader, vilket i mitt fall resulterar i 3,20%.

https://www.landshypotek.se/antligen/

Skrivet av Waliant:

Jag har 2,99% rörligt nu efter dubbelsänkningen. 6,6 lån 66% belåningsgrad. Swedbank Odenplan.

Det var ju riktigt bra!

Några speciella förutsättningar som ledde till att du fick en rabatt på 1,75 procentenheter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka alla som delar med sig av tankar, råd och tips samt ställer och svarar på frågor.
Det har underlättat för mig och säker för många andra som sitter och funderar på sina bolån.
Jag binder nu med Danske Bank på 1år för 2,82%, 3,25Mkr i lån till 79% belåningsgrad.
Känns som ett bra läge och 1år blir lite lagom, svårt att gissa längre med allt som händer unt omkring oss.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Vill bara tacka alla som delar med sig av tankar, råd och tips samt ställer och svarar på frågor.
Det har underlättat för mig och säker för många andra som sitter och funderar på sina bolån.
Jag binder nu med Danske Bank på 1år för 2,82%, 3,25Mkr i lån till 79% belåningsgrad.
Känns som ett bra läge och 1år blir lite lagom, svårt att gissa längre med allt som händer unt omkring oss.

Hur fick du så mycket lägre ränta än deras räknare på hemsidan?