Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReeZo:

"Bråkade" med Felia idag, fick 500 för 369kr/månad. Vilket verkar vara helt ok erbjudande, det gångna året hade vi 500 för 449kr.

Fanns 1000 för 469kr/månad, men inget som behövs här.

meh, har bråkat med dom en gång i året i 3 år och nu sa dom tyvärr. hade med 449 per mnd dom vill höja til 699.. lål

Permalänk
Medlem

Ni som kan välja mellan olika leverantörer har tur. Jag hade gärna betalat 699 kr för 1000 Mbit/s.

Jag flyttade dock nyligen till ny bostad som visade sig vara låst till Telia vilket kostar 549 kr... för 100 fucking megabits. Det är enda hastigheter som finns att välja. Erbjuder man inget bra pris nu under Black Friday kommer jag säga upp skiten och skaffa 5G via Chilimobil för 449 kr (full fart som ger 500-1000 Mbit/s). Det är "fri" surf vilket innebär 50 GB/dag. Behöver man mer skickar man ett sms och får 5GB åt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derpsson:

Ni som kan välja mellan olika leverantörer har tur. Jag hade gärna betalat 699 kr för 1000 Mbit/s.

Jag flyttade dock nyligen till ny bostad som visade sig vara låst till Telia vilket kostar 549 kr... för 100 fucking megabits. Det är enda hastigheter som finns att välja. Erbjuder man inget bra pris nu under Black Friday kommer jag säga upp skiten och skaffa 5G via Chilimobil för 449 kr (full fart som ger 500-1000 Mbit/s). Det är "fri" surf vilket innebär 50 GB/dag. Behöver man mer skickar man ett sms och får 5GB åt gången.

Har du ingen möjlighet att välja detta?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Följer tråden med spänning. Vårt Telia 999kr löpte ut i oktober så tecknade dyrt 100/100 hos bredband2. Planerar att skaffa nytt nu iom bf.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Telia körde kampanjpris på bredband i början på Oktober med 12 månaders bindningstid. Så fick 1000/1000 för 409kr/mån, hade tidigare 500/500 hos bahnhof för 499kr så bytte direkt. Konstigt nog var kampanjpriset på 500/500 hos Telia också 409kr/mån därav körde vi på 1000/1000.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Motherboard: Gigabyte X870E Aorus Pro Ice | RAM: Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Dominator | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: Lian Li HydroShift LCD 360S Vit | M2: Kingston Fury Renegade 1TB/Samsung 990 PRO 4TB| HDD: Seagate SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Hyte Y70 Touch| PSU: Lian Li Edge 1300W 3.1 ATX| OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Gick in manuellt på bahnhof, telia, bredband2 och halebop (bara de jag kom på nu)

bredband2 kan jag få 1000/1000 för 458kr/mån obundet. 4 gånger högre hastighet för ungefär samma månadspeng. Så enorm stor skillnad på priset mellan operatörerna.
telia vill ha 899kr/mån, halebop 559kr, bahnhof 549kr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Har du ingen möjlighet att välja detta?
<Uppladdad bildlänk>

Nej, då fastighetsägaren som sagt valt att inte bara låsa fastigheten till Telia utan också till 100 Mbit/s. Mediaomvandlaren (eller vad det heter) i källaren klarar bara 100 Mbit/s. Den går att byta ut så man kan köra 1000 Mbit/s med fastighetsägaren tycker att det är för dyrt och att 100 Mbit/s räcker.

Edit: Letar efter nytt boende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Gick in manuellt på bahnhof, telia, bredband2 och halebop (bara de jag kom på nu)

bredband2 kan jag få 1000/1000 för 458kr/mån obundet. 4 gånger högre hastighet för ungefär samma månadspeng. Så enorm stor skillnad på priset mellan operatörerna.
telia vill ha 899kr/mån, halebop 559kr, bahnhof 549kr..

Risken med B2 är att de höjer priset efter några månader eftersom det är obundet och då har man missat de andras erbjudanden. Är i samma situation och avvaktar till BF och undviker B2 då de inte vill låsa priset.

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derpsson:

Erbjuder man inget bra pris nu under Black Friday kommer jag säga upp skiten och skaffa 5G via Chilimobil för 449 kr (full fart som ger 500-1000 Mbit/s). Det är "fri" surf vilket innebär 50 GB/dag. Behöver man mer skickar man ett sms och får 5GB åt gången.

vilken router/modem för det? Vill inte ha Huawei eller ZTE eftersom jag tror att mycket kinesisk utrustning kommer att sluta förbjudas och inte stöds riktigt snart.

PS. Det är en del av ekonomin i paketet, jag hoppas att jag inte gick OT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyToni:

Risken med B2 är att de höjer priset efter några månader eftersom det är obundet och då har man missat de andras erbjudanden. Är i samma situation och avvaktar till BF och undviker B2 då de inte vill låsa priset.

Mjo.
Därför jag små-hoppas lite att det ska bli något vettigare om nån vecka.

Permalänk
Medlem

Har lyckats binda mig 12 månader 1000mbit för 264:-, hade nog ren flyt när jag förhandlade. I telefon med dom, men glad är jag :), bara hoppas inget ännu billigare kommer under närmaste veckorna men nästan svårt att tro det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraket:

Har lyckats binda mig 12 månader 1000mbit för 264:-, hade nog ren flyt när jag förhandlade. I telefon med dom, men glad är jag :), bara hoppas inget ännu billigare kommer under närmaste veckorna men nästan svårt att tro det

Rabatten i 6 månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derpsson:

Om du delar ut internet via luren så kan du ställa in automation så att det automatiskt går ut ett SMS att du vill ha mer, så fort du får SMSet om påfyllnad. Exempelvis via Tasker om du kör android.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Rabatten i 6 månader?
<Uppladdad bildlänk>

Nja, lyckades få rabatt hela året lyckligtvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraket:

Vilken leverantör?

mvh

Visa signatur

360hz Oled, Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Skrivet av Broder Truck:

Jag har vad jag antar kallas för öppen fiber utanför Linköping, har haft sen jag fick det för tre år sen både Bahnhof, Telia och nu sist Telenor och det har inte bytts någon medieomvandlare när jag bytte till Telenor. Beror väl kanske vad som sitter hemma hos folk sen innan.

Skrivet av nu1mlock:

Jag fick fiber indraget till huset av Open Infra för några år sedan. Jag har inte bytt tjänstefördelare någon gång. Bytte till Telenor förra BF och byter leverantör varje år.

Det beror på om de kopplar över en till sitt "egna nät" eller inte för att kunna erbjuda mycket bättre priser än om man är kopplad via någon KO (kommunikationsoperatör) som ska ha sin del av kakan, vilket gör abonnemangen mycket dyrare. Om bredbandsleverantören kopplar om en till sitt eget nät så krävs alltid byte av medieomvandlare.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Alltså, black friday har inte börjat. Telia och Telenor släpper aldrig sina erbjudande såhär tidigt så chilla folken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Alltså, black friday har inte börjat. Telia och Telenor släpper aldrig sina erbjudande såhär tidigt så chilla folken

*facepalm*

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggart:

*facepalm*

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraket:

Hur vet du det? Det framgår inte av den bilden, där står det att kampanjen är i 6 månader (264) och sen går över till ordinarie pris.

Permalänk
Avstängd

Ringde min leverantör och drog en lögnare, sa att jag kommer byta till en annan leverantör som erbjuder 1 Gigabit för 299 kr om man binder upp sig i 12 mån,, om jag inte får samma pris. Fick samma pris.

Visa signatur

Lulz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulz0r:

Ringde min leverantör och drog en lögnare, sa att jag kommer byta till en annan leverantör som erbjuder 1 Gigabit för 299 kr om man binder upp sig i 12 mån,, om jag inte får samma pris. Fick samma pris.

Vilken leverantör?
1GB för 299:-, grattis... INTE alls avundsjuk..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Specias:

Hur vet du det? Det framgår inte av den bilden, där står det att kampanjen är i 6 månader (264) och sen går över till ordinarie pris.

Det var inte hans bild...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Telia har börjat göra reklam om att deras erbjudanden börjar 25/11.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Det beror på om de kopplar över en till sitt "egna nät" eller inte för att kunna erbjuda mycket bättre priser än om man är kopplad via någon KO (kommunikationsoperatör) som ska ha sin del av kakan, vilket gör abonnemangen mycket dyrare. Om bredbandsleverantören kopplar om en till sitt eget nät så krävs alltid byte av medieomvandlare.

Ah, jag förstår. Tänkte mest att tonen överlag varit att det alltid sker och håller vissa från att byta operatör så kan det med andra ord vara värt att kolla upp först.

Permalänk
Medlem

Sa upp Telia precis, vårat 349:- för 250/250 med 12 TV kanaler gick upp till 419:-

Inväntar BF!

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Sa upp Telia precis, vårat 349:- för 250/250 med 12 TV kanaler gick upp till 419:-

Inväntar BF!

Skämtar du? 😅 Gick ifrån 500/500 á 299:- månad till 639:- för 500/500 eller 699:- 1000/1000. Tror knappast du kommer undan billigare. Telia gav mig med tv'n 739:- med 500/500.
Tvivlar starkt på att du får bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Skämtar du? 😅 Gick ifrån 500/500 á 299:- månad till 639:- för 500/500 eller 699:- 1000/1000. Tror knappast du kommer undan billigare. Telia gav mig med tv'n 739:- med 500/500.
Tvivlar starkt på att du får bättre.

Nyligen?

Villa, stadsnät här, hade 500 för 449:- TV för 50:- fram till Dec 2024, och som sagt i tråden så fick jag nu 500 för 369:- och TV mini/bas för 129:- Totalt 498:- i månaden. Alltså +/- 0

Detta i fredags (15/11). Snubben jag snackade med nämnde något om Black week. Men man får väl inte veta förrän nästa vecka om det verkligen var BW erbjudandet jag fick.

Skulle någon annan leverantör ha ett bra erbjudande så kan jag ju chansa/hoppas att dom kan tänka sig skjuta upp inkopplingen ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReeZo:

Nyligen?

Villa, stadsnät här, hade 500 för 449:- TV för 50:- fram till Dec 2024, och som sagt i tråden så fick jag nu 500 för 369:- och TV mini/bas för 129:- Totalt 498:- i månaden. Alltså +/- 0

Detta i fredags (15/11). Snubben jag snackade med nämnde något om Black week. Men man får väl inte veta förrän nästa vecka om det verkligen var BW erbjudandet jag fick.

Skulle någon annan leverantör ha ett bra erbjudande så kan jag ju chansa/hoppas att dom kan tänka sig skjuta upp inkopplingen ett år

Ja, i månad skiftet okt/nov. Men förmodligen så är de så att de kostar lite för bolagen här att leverera. (Genom fibra och villa här.)
Kunde först bara få 500/100 av Telia när vi flyttade in i huset
Nu går allt att få.

Ah, jag tvivlar på att vi ser några 299:- ut till kund i deras erbjudanden.
Möjligen 349:- men de flesta verkar ju ligga väldigt högt för de flesta bredbanden idag.

Telefon kan vi knappt få billigare då de redan är typ gratis. Tv tycker jag att erbjuden inte är så attraktivt utan sporten t.e.x.

Blir intressant att se vad som kommer under BF, jag valde att avstå 1000/1000 á 699:-, -300:- på första fakturan + deras wifi extender.
Dyrt att gå ifrån 299:- till 639:- - 699:- 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Inväntar BF!

Vi hade exakt samma, gick dock från 349 till 750. Bästa de kunde erbjuda var 250/250 för 479:- men då utan tv. Vi försökte med 400 för enbart internet för att slippa strulet att byta men det gick absolut inte.
För 419:- för allt hade jag lätt stannat, konstigt att det ska vara sån skillnad.