Tillbakablick med SweClockers veteraner: Del 3

Permalänk
Melding Plague

Tillbakablick med SweClockers veteraner: Del 3

I tredje och sista delen reflekterar medlemmarna om galleriet och hur teknikintresset består.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att få input från gamla medlemmar man sett länge i forumen

Håller med Rouge att det dök upp en hel del coola gallerier på den tiden!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Roger W:

Kul att få input från gamla medlemmar man sett länge i forumen

Håller med Rouge att det dök upp en hel del coola gallerier på den tiden!

Verkligen! Även om det inte är lika aktivt nu för tiden dyker det ändå upp några guldkorn titt som tätt.

Permalänk
Medlem

Ace of Sweden...ja det var en speciell tidsperiod
Håller med om nytänk på moddningar, finns såklart fantastiska byggen men många gånger känns det mer som en installation, kanske snygg men inte moddning. Åh andra sidan så finns det mer variation numera på chassin så kanske är en förklaring i det?

Permalänk

haha ok det blev lite cencurerat men jag fick visst vara med ändå trots att jag totalt missade poängen med medelandet jag fick i min inkorg.

t.ex. de tog bort min kritik om deras videos som kortfattat kan sammanställas till att jag gärna vill se mer spontana lite halvt improviserade mer personliga videos inte bara listor i videoformat och tog deras "Mustclockers"/Swemusters? vhatever videos som exempel på video som känns mer spontana.

ja det kommer ett och annat intressant galleri fortfarande men då på tidigt 2000 så var inte moddning lika mainstream som idag och det fick bli mer speciallösning då inget fanns tillgängligt att köpa.

Skrivet av Hoggaforfan:

Ace of Sweden...ja det var en speciell tidsperiod
Håller med om nytänk på moddningar, finns såklart fantastiska byggen men många gånger känns det mer som en installation, kanske snygg men inte moddning. Åh andra sidan så finns det mer variation numera på chassin så kanske är en förklaring i det?

tror också att idag är "pc-moddnig" så pass mainstream och typ allt finns färdigt att köpa så behövs knappt inga speciallösningar längre som gör ett bygge unikt om man inte vill göra något väldigt unik och spendera xx antal på att tillverka customtillverkade delar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror också att idag är "pc-moddnig" så pass mainstream och typ allt finns färdigt att köpa så behövs knappt inga speciallösningar längre som gör ett bygge unikt om man inte vill göra något väldigt unik och spendera xx antal på att tillverka customtillverkade delar.

Detta var precis min tanke också men ville hålla mig någorlunda koncis och utelämnade just detta.
Och det är ju dock inte Swec som förändrats utan marknaden.

Idag med 3d-skrivare och dylikt så finns ju möjligheten att göra massa snyggt med covers, fanducts, kabel-kammar med mera...
Så även om allt är mer tillrättalagt nuförtiden så är ju också möjligheterna så mycket större, men för en som närmar sig 40 så är det snarare tiden som är en begränsande faktor.

När jag får tiden över så är det snarare, vill jag pilla med datorn eller använda den? Gladeligen nog så är den ju fullt fungerande så det blir oftast det senare... Försöker numera prioritera så jag tar med en unge eller tre om jag känner ett behov av att pilla med datorn eller transplantera delar eller liknande.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jag hoppas vi kan bli av med den här "familje-livs" feelingen SweC har varit under en långtid. Sen är det så att "forum generationen" håller väl på att dö av, jag är snart 45 för i helvete. pysslat med PC sen jag var 10, och sen jag var 6-7år Commondore 64 med mera.
Sånna som oss fanns det 10st per generation i en liten stad som tex Norrtälje. (15K invånare i staden, 55K i kommunen). idag ser jag inte några "mini-me" där ute direkt. jag antar att dem finns men inte i samma volym. Det gick utför när överklockningen inte längre skedde med mjuk blyertspenna, nagellack och flytta "jumpers" hejvillt. När det blir "för enkelt" försvinner de hängivna men ökar i mängd kort period med intresserade. Sen om det är en generation som kanske är mer intresserade av detta dör det med oss tyvärr.

nu är den bittra dalmasen klar med klagandet. xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Nej, det var inte bättre förr.. Men, kul att läsa om forntidens överklocknings-äventyr ni haft.
Själv anlände jag sent in i matchen.