Mesh eller accesspunkt för att få wifi i garaget

Permalänk
Medlem

Mesh eller accesspunkt för att få wifi i garaget

Hej,

Sitter idag med en Asus router placerad rätt centralt i huset men som tyvärr inte täcker ut i garaget. Större delen av huset klarar den av, så det är okej. Garaget ligger ca 10 meter ifrån huset.

Anledningen till att jag vill ha wifi i garaget är för lite smart styrning med tex Shelly, värmepump etc.

Funderar på om jag ska investera i Mesh till huset, och sätta ena Mesh pucken i ett rum närmast garaget, eller helt enkelt bara dra upp en nätverkskabel till vinden och sätta en tex Unify UAP AC1200 eller annan lämplig AP på vinden närmast garaget?

För att sätta ytterligare en router i garaget och koppla ihop den trådlöst med husets router fungerar väl inte? Om vi säger att varje router täcker 20 meter var, kan jag ha 40 meter mellan dem då?

Tar tacksamt emot rekommendationer på tillvägagångssätt samt utrustning. Black friday närmar ju sig så det kan vara lämpligt att handla då.

Permalänk
Medlem

Du har inte möjlighet att gräva en kabel till garaget? Personligen hade jag grävt ner en PEM slang och dragit en cat 6 i den samt satt upp en Unifi U6+ AP i garaget.

Är det inte möjligt hade jag testat en U6+ och satt den på vinden som du var inne på, men risken är att det blir för dålig signal om den ska gå igenom flera väggar. Annars kanske det är möjligt att sätta en AP utomhus som pekar mot garaget? Tänk bara att den ska tåla att sitta utomhus då, tex en UAP-AC-M men den har några år på nacken så vet inte om det är värt att köpa den idag.

Jag hade Asus aimesh eller vad det hette för några år sedan och det fungerade riktigt dåligt så inget jag hade satsat på. Finns säkert bättre mesh lösningar idag men jag hade satsat på att dra kablar till accesspunkter alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierrelu:

Hej,

Sitter idag med en Asus router placerad rätt centralt i huset men som tyvärr inte täcker ut i garaget. Större delen av huset klarar den av, så det är okej. Garaget ligger ca 10 meter ifrån huset.

Anledningen till att jag vill ha wifi i garaget är för lite smart styrning med tex Shelly, värmepump etc.

Funderar på om jag ska investera i Mesh till huset, och sätta ena Mesh pucken i ett rum närmast garaget, eller helt enkelt bara dra upp en nätverkskabel till vinden och sätta en tex Unify UAP AC1200 eller annan lämplig AP på vinden närmast garaget?

För att sätta ytterligare en router i garaget och koppla ihop den trådlöst med husets router fungerar väl inte? Om vi säger att varje router täcker 20 meter var, kan jag ha 40 meter mellan dem då?

Tar tacksamt emot rekommendationer på tillvägagångssätt samt utrustning. Black friday närmar ju sig så det kan vara lämpligt att handla då.

Nej för att mesh skall funka trådlöst måste det ligga inom täckningsområdet. Så några 40 meter får du inte.
Jag skulle testa Powerline. Hur bra det fungerar vet man inte innan man har testat. Så öppet köp är ett måste.
Det enheter du räknar upp behöver inte mycket hastighet för att fungera.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till en lång nätverkskabel, så testa att tillfälligt flytta den router du har
närmare garaget och se om du får någon täckning.

Vad är det för material i hus och garage ?

Permalänk
Medlem

Valet är att antingen köra med RJ45 kabel som man gräver ner på typ tomtmark. Det finns RJ45 kabel på Kjell som har PE-mantel vilket är lämpligt för att bara lägga direkt i mark. Det beror iofs på vart du lägger kabeln och hur det ser ut.

Annars är det en trådlös länk, typ Ubiquiti Loco m5 eller liknande. En punkt till punk förbindelse om du vill undvika kabel. Det kan funka med powerline adapter, dvs du kör datanätet över elkablar in till garaget om du inte har behov av att överföra stora datamängder.

Mesh system behövs inte, om du bara ska ha en AP i garaget för att ha trådlöst där så kan du montera en AP som du kör på egen kanal och med eget namn. Din smartphone kommer växla mellan de två trådlösa nätet av sig själv, det som krävs är att avståndet eller signalen är får dålig i garaget för att telefonen ska hoppa över till den mycket starkare signalen.

Men visst, du kan köra mesh system om du vill men i ditt fall så behöver du nog ha RJ45 kabel eller en trådlös länk.

Permalänk
Medlem

När man pratar om Mesh så måste man skilja på Mesh via Wifi och Mesh via Ethernet.

Att köra det trådlöst mellan routrarna/acesspunkterna funkar sämre (ofta dåligt rent sagt) oavsett om det är Asus eller annan tillverkare.

Kör man backhaul via ethernet (alltså med nätverkssladd mellan varje router/AP) så brukar det vara stabilt.

En fördel med Mesh jämfört med APs är att med Mesh brukar man enbart behöva göra inställningar på huvudenheten, som då appliceras på hela nätverket. Med APs kan man behöva ställa in varje AP manuellt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Kollega har kört en del med asus aimesh och tycker det funkar rätt bra men att han fått pyssla en del med kanalplanering för att få optimal prestanda och även då har det sina begränsningar att köra backhaul via wifi vilket han hade som krav, dock lägenhet men även där behövdes det en del pyssel för att inte krocka med grannars nät osv. Hus med större avstånd ger andra problem, men kabel löser allt sånt och rekommenderas.

Jag kommer sätta upp aimesh nät hemma men backhaul via kabel. Både för enkelheten och stabiliteten. Sen skönt att bara ha en router att administrera så får meshnoderna vara "dumma" och bara vidarebefordra paket. Ett tag kvar innan jag är uppe och snurrar men förväntar mig inga större bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierrelu:

Om vi säger att varje router täcker 20 meter var, kan jag ha 40 meter mellan dem då?

Om vi antar att ”täcker 20 meter” betyder att signalen går till noll på 20 meter radie i en cirkel runt noden.

Som helt absurd förenkling kan vi då säga att du får optimal prestanda på en linje som är 30 meter lång om du sätter noderna 10 meter in från vardera ändan. Poängen är att inte göra en flaskhals av den trådlösa länken mellan noderna, på grund av långt avstånd. Varje sänt meddelande från ena hållet ska uppfattas med bra styrka i den andra noden (och av klient på ändan av linjen). Absolut maximalt (men väldigt dåligt fungerande) avstånd mellan noderna är 20 meter.

I verkligheten spelar antal radioenheter i noderna, antenner, strömspar i klienter, väggmaterial, geometri, kanal- och bandval mm roll.

Du vill troligen inte ha routrar (olika IP-subnät) i den här situationen, även om du mycket väl kan komma fram till att lösningen är att köpa enheter som marknadsförs som routrar.

Jag håller med TechWolf. En lång ethernetsladd är ändå bra att ha, så flytta runt befintlig router och se vad resultatet blir.

Permalänk
Medlem

En accesspunkt för utomhusbruk på huset kan ge tillräcklig täckning i garaget. Men även om iot-prylarna inte kräver någon bandbredd har de små och dåliga antenner.

Ska du förstärka signalen måste det ske där den fortfarande är bra. Får skit in, skit ut.

Permalänk
Medlem

En bild säger mer än tusen ord säger dem. Så här ser det ut hos mig. Huset är i trä, och garaget är i trä.
Routern sitter centralt placerad i huset, och täcker ganska precis husets yta. Går jag strax utanför husväggen som vätter mot garaget så funkar det, men i garaget tar täckningen slut.

Klart det går att dra kabel, har lagt extra rör från elcentralen som sitter på norra sidan av huset, och in till garaget (lila linje). Men det blir en typ 50-60 meter lång kabel. Många verkar föredra fiber i marken då den inte är lika åsk-känslig? Då behövs såklart övergång från vanlig CAT kabel till fiber och tillbaka.

Grön punkt symboliserar tänkt placering av AP. Måste jag ha någon AP i/utanpå garaget eller kan jag köra enheterna direkt mot APn?

Skrivet av Solanum95:

Du har inte möjlighet att gräva en kabel till garaget? Personligen hade jag grävt ner en PEM slang och dragit en cat 6 i den samt satt upp en Unifi U6+ AP i garaget.

Är det inte möjligt hade jag testat en U6+ och satt den på vinden som du var inne på, men risken är att det blir för dålig signal om den ska gå igenom flera väggar. Annars kanske det är möjligt att sätta en AP utomhus som pekar mot garaget? Tänk bara att den ska tåla att sitta utomhus då, tex en UAP-AC-M men den har några år på nacken så vet inte om det är värt att köpa den idag.

Skrivet av TechWolf:

Har du tillgång till en lång nätverkskabel, så testa att tillfälligt flytta den router du har
närmare garaget och se om du får någon täckning.

Vad är det för material i hus och garage ?

Trähus, och träväggar i garaget.
Att flytta routern skulle väl gå, men då får jag inte fullgod täckning i hela huset istället. Pest eller kolera typ.

Skrivet av DennisOlof:

Valet är att antingen köra med RJ45 kabel som man gräver ner på typ tomtmark. Det finns RJ45 kabel på Kjell som har PE-mantel vilket är lämpligt för att bara lägga direkt i mark. Det beror iofs på vart du lägger kabeln och hur det ser ut.

Annars är det en trådlös länk, typ Ubiquiti Loco m5 eller liknande. En punkt till punk förbindelse om du vill undvika kabel. Det kan funka med powerline adapter, dvs du kör datanätet över elkablar in till garaget om du inte har behov av att överföra stora datamängder.

Verkar som powerline har lite 50/50 chans att funka, beroende kabeldragning samt att man vill ligga på samma fas överallt. Undviker gärna den lösningen faktiskt.

Skrivet av KAD:

Som helt absurd förenkling .....

Jag håller med TechWolf. En lång ethernetsladd är ändå bra att ha, så flytta runt befintlig router och se vad resultatet blir.

Bra med absurda förenklingar, då kan jag måla upp en enkel bild och förstå precis hur de fungerar.

Permalänk
Medlem

Kan du inte dra en RJ45 kabel på vinden. Sedan hänga över den som en tvättlina till garaget ?

Det är lite enklare om man slipper gräva hela vägen eller om man tar ner den på utsidan av fasaden från vinden och sedan bara lägger ett pem-rör man gräver ner mellan huset och garaget. Då blir grävningen bara den sista lilla biten. En del jobb är det men antagligen inte allt för svårt att göra eller ?

Permalänk
Medlem

Bra med bild. Jag hade nog börjat med en AP/meshnod på den gröna punkten och dragit kabel dit inne i huset så den presterar fullt ut.
Med lite tur räcker täckningen för garaget då och problemet är löst. Om inte så kanske du kan satsa på en till meshnod i garaget men den får sitta nära den gröna och ha wifi backhaul med förhoppningsvis bra signalstyrka. Är det bara smarta enheter med låg trafik du ska ha i garaget lär det fungera fint.

Personligen skulle jag undvika powerline lösning så långt som bara möjligt. Blir känsligt för allt som kan skräpa ned på nätet inkl sig själv så jag ser det bara som risk för trubbel och framtida strul om du köper en ny led lampa eller nåt som helt plötsligt ställer till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierrelu:

Klart det går att dra kabel, har lagt extra rör från elcentralen som sitter på norra sidan av huset, och in till garaget (lila linje). Men det blir en typ 50-60 meter lång kabel. Många verkar föredra fiber i marken då den inte är lika åsk-känslig? Då behövs såklart övergång från vanlig CAT kabel till fiber och tillbaka.

Om det nu redan finns ett extra rör nedgrävt hade jag absolut använt det och dragit en utomhus cat 6 kabel, upp till 100m fungerar fint.
Finns ju alltid en risk att gräva ner kopparkablar mellan byggnader med potetialskillnader och åska osv men har själv grävt ner flera cat 6 kablar mellan flera byggnader och det har fungerat suveränt i flera år nu. Fiber är ju alltid att föredra men för min del tyckte jag det var överkurs och för dyrt.

Permalänk
Medlem

Fiber är ju att föredra när man gräver ner. Men det krävs ju lite mer arbete och utrustning för det. Även åskskydd finns ju om man vill sätta.

Börja med en survey med befintlig router.