UDNA känns som helt rätt strategi. Splitten i RDNA och CDNA kanske gav lite enkla initiala vinster då det helt klart finns skillnad i fokus för beräkningskort och spelkort.
Men det lär ha blivit smärtsamt uppenbart hur dålig den strategin var när GPGPU tog fart rejält i samband med "AI-boomen".
En sak (av många saker) som gör CUDA så kraftfullt är att man lyckats skapa ett ramverk som fungerar på samma sätt oavsett om det är en Tegra-krets för inbyggda-system, ett GTX1030 eller RTX4090, eller ett datacenterkort.
AMD är väldigt framgångsrika med sina GPUer för superdatorer. Vad skiljer superdatorer från i stort sett alla andra system? En superdator är i praktiken så pass specialiserad att även programvaran i relativt stor utsträckning är skräddarsydd. I det läget är det ett mindre problem att behöva använda en API "ingen annan" använder.
För konsumenter och moltjänster vill man ha standardlösningar. För GPGPU är det närmaste man kommer något som liknar en (de-facto) standard just CUDA.
Lite trist att GPGPU utvecklats så här. Vi har nu tre st proprietära lösningar, CUDA, ROCm/HIP och Metal Compute som används för de mest populära GPU-lösningar för konsumenter.
Sen finns den öppna standarden, SyCL, som används av Intel, Qualcomm och Arm (Mali). Lite svårt att se varför AMD håller fast vid HIP så hårt, förutom i det här läget "sunken cost".
HIP är en CUDA-ripoff (så nära man vågar utan att ge Nvidia en rimligt chans att stämma), vilket i.o.f.s. gör det enklare att porta saker från CUDA men samtidigt ligger man alltid efter då man jagar ett rörligt mål. Och i det läget: varför inte använda originalet?
SyCL kan bli vettigt för långt mer när dess Vulkan backend blir mogen, i det läget går det att köra även på Nvidia/AMD (det går att köra på Nvidia och AMD redan idag, Nvidia-stödet gör Intel och AMD-stödet görs av universitet i Heidelberg, Tyskland).
Nej operating margin är väl utan RnD? Etc utan enbart kort material - > kort sålt för =mellanskillnaden
Gross margin har väl rnd med men det är inte specifikt för gaming utan bolag som helhet
Gross margin: (omsättning - direkta kostnader för produkter) / omsättning
Operating margin: (omsättning - (direkta kostnader för produkter + rörliga kostnader för att producera/sälja)) / omsättning
Så den senare är närmare "faktiskt kostnad", men den har fortfarande inte med fasta kostnader. Så är nog väldigt osannolikt att något med några få procent "operating margin" faktiskt går plus, man lär ju ha räntekostnader, lokalkostnader och andra fasta (fasta=deras storlek beror inte direkt på hur mycket man säljer).
Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer