Permalänk
Medlem

Ta ut krypto till USD/SEK

Hej! Jag hoppade på Doge för några år sedan och insåg nyligen att jag inte har stenkoll på hur man gör för att senare plocka ut pengarna tillbaka till bankkontot. Som vanligt är det lätt att sätta in men svårare att ta ut..

Nån här som har bra koll på bästa tillvägagångssättet? Jag försökte leta lite i forumet efter gamla trådar som behandlar detta ämne men hittade mest äldre trådar som jag inte vet om de fortfarande är helt aktuella då jag tänker mig att det kan ha hänt en del sen dess.

Kryptosidan jag använder är Binance och min bank är Swedbank, om det är relevant. Jag är även tacksam för information gällande skattandet för jag har hört man ska göra det men är inte insatt i exakt hur mycket osv. Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Syltmunken:

Hej! Jag hoppade på Doge för några år sedan och insåg nyligen att jag inte har stenkoll på hur man gör för att senare plocka ut pengarna tillbaka till bankkontot. Som vanligt är det lätt att sätta in men svårare att ta ut..

Nån här som har bra koll på bästa tillvägagångssättet? Jag försökte leta lite i forumet efter gamla trådar som behandlar detta ämne men hittade mest äldre trådar som jag inte vet om de fortfarande är helt aktuella då jag tänker mig att det kan ha hänt en del sen dess.

Kryptosidan jag använder är Binance och min bank är Swedbank, om det är relevant. Jag är även tacksam för information gällande skattandet för jag har hört man ska göra det men är inte insatt i exakt hur mycket osv. Tack på förhand

Skicka usdt till youhodler.
Från youhodler gör du en sepa inbetalning till din bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Skicka usdt till youhodler.
Från youhodler gör du en sepa inbetalning till din bank.

Tack, jag ska kika på det

Permalänk
Skrivet av Syltmunken:

Tack, jag ska kika på det

Glömde. I youhodler konverterar du usdt till eur.

Permalänk
Medlem

Du kan sälja det mesta på binance till eur eller usd oxå. Däremot är svenska banker griniga om det kommer utlandsbetalningar från kryptositer. Jag rekommenderar Revolut för detta.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lerutis:

Du kan sälja det mesta på binance till eur eller usd oxå. Däremot är svenska banker griniga om det kommer utlandsbetalningar från kryptositer. Jag rekommenderar Revolut för detta.

Tack för tipset, ska läsa på om Revolut hur det funkar!

Permalänk

Det var ett tag sedan jag var aktiv här på Swec – kul att se att krypto inte längre är tabubelagt och att vi till och med har en egen forumdel nu! (minns att högafflarna brukade åka fram när ordet nämndes 😂)

Om du fortfarande behöver hjälp: Som redan nämnts erbjuder Binance möjligheten att konvertera krypto till EUR eller USD för de flesta valutor. Om en viss valuta saknas (eg Doge), konvertera först till en större valuta som BTC eller ETH, sen till EUR/USD. Därefter skickar du till bank med SEPA, huruvida banken begränsar transaktioner från kryptoexchanges varierar från fall till fall, men jag vet att Nordea har tillåtit/tillåter SEPA-överföringar från Binance.

Revolut funkar också ypperligt, bara att konvertera till en valuta de tillhandahåller överföringar för, skicka dit den och sedan konvertera till SEK och skicka vidare till din huvudsakliga bank i Sverige.

Slutligen, tråkig men viktig uppmaning, se till att sköta skattedeklarering så du får rena pengar på kontot. Inte kul att åka på dyra avgifter / straffbelopp!

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Min bank, ICA banken skickade meddelande för någon dag sen där det stod så här:

Nya begränsningar för överföringar med ditt bankkort.

Begränsningar införs omgående för överföringar med kortet via exempelvis Vipps, Wise, Revolut, Remitly och andra tjänster som Mastercard definierar som Moneytransfer och Moneysend.

Så Revolut är typ omöjligt använda med vissa banker, bland annat ICA.
Sedan tidigare har de nekat flera av mina transaktioner med krypto från olika håll, t.om fått varning att sluta annars blir jag utkastad som kund.

SEB är lite bättre och har en lite sundare inställning.

Slutade med att jag la allt med krypto på hyllan för jag orkade inte hålla på.
Synd när det ökat så mycket men man ska inte gråta över det. Det är som det är.

Permalänk

Jätte enkelt. Exchange - Revolut - Swedbank

Permalänk

Du kan ju även köra Swish också

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar funkar bra med revolut. Jag har haft transaktioner med Ica i dagarna oxå, men kommer kanske stoppas då.

Lame att man inte får bestämma över egna pengar, inget jag uppskattar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lerutis:

Länsförsäkringar funkar bra med revolut. Jag har haft transaktioner med Ica i dagarna oxå, men kommer kanske stoppas då.

Du får ju bestämma över dina egna pengar hur mycket du vill, det handlar endast om att bankerna har hårda krav för att behålla sina banklicenser och om det visar sig att kryptotransaktioner varit involverade i penningtvätt/terrorism osv så är det dem som åker på smällen.

Om det varit grönt ljus för bankerna att ta emot krypto kan jag lova att de inte hade tveka en sekund, finns ändå inga mer giriga människor än banker inom vårt ekosystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Du får ju bestämma över dina egna pengar hur mycket du vill, det handlar endast om att bankerna har hårda krav för att behålla sina banklicenser och om det visar sig att kryptotransaktioner varit involverade i penningtvätt/terrorism osv så är det dem som åker på smällen.

Om det varit grönt ljus för bankerna att ta emot krypto kan jag lova att de inte hade tveka en sekund, finns ändå inga mer giriga människor än banker inom vårt ekosystem

Sure, men du får inte härja fritt med dina egna pengar utan att frågor kan komma, krypto eller inte. Det är inte att få bestämma fritt över sina egna pengar. Du får ju inte swisha lite högre belopp utan att be om lov...

I övrigt håller jag med sig om systemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter lite i samma sits, köpte lite doge för länge sedan. Funderade på plocka ut det mesta, har Handelsbanken och vad jag läst så är dem rätt kinkiga.

Då det inte rör sig om några stora summor, så tänkte jag om det lättaste skulle vara sälja där jag köpte (Coinbase) och då beställa deras Visa kort?

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Coinbase VISA funkar bra, men lär vara en del avgifter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även om det står på ett ställe att Sverige funkar så står det där man ska skapa det att det inte finns tillgängligt.

Blir att föra över till Paypal istället.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Skrivet av lerutis:

De ifrågasätter mig just nu.
Jag har skickat pengar från min kryptobörs (Kraken.com) till Revolut och sedan vidare till Länsförsäkringar.
Har fått lov att skicka in bankutdrag från Revolut till Länsförsäkringar.
Nu undrar det vad företaget (Kraken i det här fallet) sysslar med och varför jag får pengar från dom.

Sitter lite i en rävsax känner jag. Vad kommer hända om jag säger att pengarna är såld kryptovaluta.
Kommer de stänga av mig som bankkund?
Tacksam om någon har något förslag vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sommarpiraten:

De ifrågasätter mig just nu.
Jag har skickat pengar från min kryptobörs (Kraken.com) till Revolut och sedan vidare till Länsförsäkringar.
Har fått lov att skicka in bankutdrag från Revolut till Länsförsäkringar.
Nu undrar det vad företaget (Kraken i det här fallet) sysslar med och varför jag får pengar från dom.

Sitter lite i en rävsax känner jag. Vad kommer hända om jag säger att pengarna är såld kryptovaluta.
Kommer de stänga av mig som bankkund?
Tacksam om någon har något förslag vad jag ska göra.

Intressant, har inte hört någonsin om exakt det.

Jag laddar ju dock Revolut ibland från Länsförsäkringar. Det kanske gör att dom inte undrar, då går det ju pengar
lite fram och tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vore intressant att få höra från er som får era bankkonton frysta på grund av handel med kryptovaluta. Att det har hänt finns det ju mängder av inlägg om så därom råder det ju inga tvivel.
Men vad händer rent praktiskt? Om samma bankkonto används för insättning av lön och era månatliga utbetalningar? Låses hela bankkontot? Vad händer om du även har banklån och aktiefonder i samma bank - vad händer med dessa?
Är tanken att man ska stämma banken inför domstol om man får kontot låst och besparingarna frysta?

Det är ju åt helvete att inte bankerna kan acceptera all form av kryptohandel. Själv har jag inte kommit så långt så jag har börjat än men jag är jävligt sugen när fler och fler länder börjar acceptera kryptovaluta. Det trista är väl att det ännu inte finns något hyfsat säkert sätt att förvara sina ex Bitcoin. Tom hårdvaruplånböckerna tycks ju vara tämligen osäkra.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Vore intressant att få höra från er som får era bankkonton frysta på grund av handel med kryptovaluta. Att det har hänt finns det ju mängder av inlägg om så därom råder det ju inga tvivel.
Men vad händer rent praktiskt? Om samma bankkonto används för insättning av lön och era månatliga utbetalningar? Låses hela bankkontot? Vad händer om du även har banklån och aktiefonder i samma bank - vad händer med dessa?
Är tanken att man ska stämma banken inför domstol om man får kontot låst och besparingarna frysta?

Det är ju åt helvete att inte bankerna kan acceptera all form av kryptohandel. Själv har jag inte kommit så långt så jag har börjat än men jag är jävligt sugen när fler och fler länder börjar acceptera kryptovaluta. Det trista är väl att det ännu inte finns något hyfsat säkert sätt att förvara sina ex Bitcoin. Tom hårdvaruplånböckerna tycks ju vara tämligen osäkra.

Hotet från min bank är att om jag ens försöker överföra pengar till någon annan kryptobörs än Coinbase så fryser de hela kontot. Jag har därmed inte vågat/försökt göra en annan överföring eftersom jag har det som både lönekonto och har även bolån hos dem.

Det jag främst svarar/funderar på är vad du menar att hårdvaruplånböcker tycks vara tämligen osäkra? Vi är många som har kört hårdvaruplånböcker i typ 10 år nu utan problem. Det finns endast enstaka gånger en hårdvaruplånbok lyckats bli "hackad" och då har fysisk access krävts vad jag vet. Alla andra problem med hårdvaruplånböcker är mig veterligen "skit bakom spakarna" där 90+% av fallen är folk som helt enkelt gett bort sin seed phrase och sedan blivit förvånade när pengarna är borta.

Det finns också massa lösningar för extra säkerhet som man kan vidta om man känner att man vill/behöver det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PatrickP:

Hotet från min bank är att om jag ens försöker överföra pengar till någon annan kryptobörs än Coinbase så fryser de hela kontot. Jag har därmed inte vågat/försökt göra en annan överföring eftersom jag har det som både lönekonto och har även bolån hos dem.

Har din bank helt enkelt meddelat dig att börjar du handla med kryptovaluta via ditt bankkonto så låser de bankkontot och behåller pengarna som finns på kontot? Frågan är ju i så fall vad som händer med dina övriga konton du har i samma bank som banklån, aktiefonder, kreditkort mm?
Sett ur bankens synvinkel kan jag förstå att inte banken gillar krytovaluta då banken förlorar en del av sin årliga omsättning den vägen via allt från sparande till valutahandel. Men det har ju i sig ingen betydelse om inte detta är sanktionerat av svenska staten eller banker internationellt. Är tanken från bankens sida att alla som får sina konton låsta måste stämma banken via tingsrätt för att få kontot öppnat igen och få tillbaka sina besparingar?

Skrivet av PatrickP:

Det jag främst svarar/funderar på är vad du menar att hårdvaruplånböcker tycks vara tämligen osäkra? Vi är många som har kört hårdvaruplånböcker i typ 10 år nu utan problem. Det finns endast enstaka gånger en hårdvaruplånbok lyckats bli "hackad" och då har fysisk access krävts vad jag vet. Alla andra problem med hårdvaruplånböcker är mig veterligen "skit bakom spakarna" där 90+% av fallen är folk som helt enkelt gett bort sin seed phrase och sedan blivit förvånade när pengarna är borta.

Det finns också massa lösningar för extra säkerhet som man kan vidta om man känner att man vill/behöver det

Jag brukar kolla in TRUSTPILOT hur företag jag ska handla av sköter sig för att få en uppfattning om det är något sånär seriösa företag. Och jag har gjort slagningar både på...

Trustpilot: LEDGER NANO

Trustpilot: TREZOR

...och TREZOR har väl klarat sig relativt hyfsat - 63% nöjda och 22% missnöjda. MEN - LEDGER NANO har ju klarat sig klart sämre - 39% nöjda och 47% missnöjda.
Jag vet inte om man bara kan bortförklara de dåliga siffrorna med att användarna inte har haft kompetens att använda sina hardware wallets? Eller om samtliga bara har slarvat bort sina seeds? Något galet är det ju bevisligen.
Läste på något forum för flera år sedan att det optimala sättet att spara crypto var på "paper wallet". Men jag kan tänka mig att knappast det är aktuellt 2025. Vore intressant att höra vad de stora investerarna typ Mr Musk & Co väljer för metod för sina billion billion billion of $$$ value of crypto?

Vill minnas att jag läste för några år sedan att något östasiatiskt land tom hade lagt in en del av landets valutareserv i kryptovaluta så då vill det väl till att inte sitta och knappra på en Trezor eller Ledger!

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

När det var aktuellt för mig: Coinbase - paypal - Swedbank.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Har din bank helt enkelt meddelat dig att börjar du handla med kryptovaluta via ditt bankkonto så låser de bankkontot och behåller pengarna som finns på kontot? Frågan är ju i så fall vad som händer med dina övriga konton du har i samma bank som banklån, aktiefonder, kreditkort mm?
Sett ur bankens synvinkel kan jag förstå att inte banken gillar krytovaluta då banken förlorar en del av sin årliga omsättning den vägen via allt från sparande till valutahandel. Men det har ju i sig ingen betydelse om inte detta är sanktionerat av svenska staten eller banker internationellt. Är tanken från bankens sida att alla som får sina konton låsta måste stämma banken via tingsrätt för att få kontot öppnat igen och få tillbaka sina besparingar?

Det de har sagt är att om jag försöker använda något annat än Coinbase för Fiat on/off ramp så fryser de mitt konto. Vad det i praktiken skulle innebära vet jag inte
Men ja, jag misstänker att det blir extremt jobbigt i och med lön, räkningar, bolån osv som du säger

Citat:

Jag brukar kolla in TRUSTPILOT hur företag jag ska handla av sköter sig för att få en uppfattning om det är något sånär seriösa företag. Och jag har gjort slagningar både på...

Trustpilot: LEDGER NANO

Trustpilot: TREZOR

...och TREZOR har väl klarat sig relativt hyfsat - 63% nöjda och 22% missnöjda. MEN - LEDGER NANO har ju klarat sig klart sämre - 39% nöjda och 47% missnöjda.
Jag vet inte om man bara kan bortförklara de dåliga siffrorna med att användarna inte har haft kompetens att använda sina hardware wallets? Eller om samtliga bara har slarvat bort sina seeds? Något galet är det ju bevisligen.
Läste på något forum för flera år sedan att det optimala sättet att spara crypto var på "paper wallet". Men jag kan tänka mig att knappast det är aktuellt 2025. Vore intressant att höra vad de stora investerarna typ Mr Musk & Co väljer för metod för sina billion billion billion of $$$ value of crypto?

Vill minnas att jag läste för några år sedan att något östasiatiskt land tom hade lagt in en del av landets valutareserv i kryptovaluta så då vill det väl till att inte sitta och knappra på en Trezor eller Ledger!

Ledger har tabbat sig flera gånger, bland annat läckt email-adresserna till deras kunder (så att de för all framtid, så länge de fortsätter använda samma email, får massa spam och scam-försök). Tror även hemadressen och telefonnummer kan ha läckts. Till råge på detta lanserade de för något/några år sedan en funktion som varit väldigt kontroversiell (Ledger Recover). Hårdvaruenheten i sig är och har alltid varit säker
(Eller åtminstone finns inga bevis på att den inte skulle vara säker)

Stora institutioner använder multi signature wallets som alltså kräver flera signaturer för att flytta pengar. Tänk t.ex. att man är paranoid och varken litar på Trezor eller Ledger fullt ut. Då köper man både en Trezor och en Ledger och gör sedan en wallet som kräver att man behöver en signatur från båda för att kunna flytta pengarna

EDIT: Ledger Nano X har ju haft extrema problem med batterierna till exempel som har lett till hur många garantiärenden som helst. Klart att det sänker betyget, även om det inte är något som kompromissar säkerheten på själva enheten.

Permalänk
Medlem

Då har investerat i Autonomi sedan 2017 och lanseringen är nu i början av Q1 2025, kan göra att året blir väldigt intressant, så har börjat fundera över lösningar för att få ut eventuellt betydande belopp från exchanges till bankkonto.

Den nuvarande bästa strategin jag kommit på är att försök föra över några 100k till exempel Revolut, eller använda Binance, Crypto.com Visa eller liknande. Tanken är att 200-600k ska kunna användas tills de större beloppet kan nå bankkonto, samt utgifter för evtuella revisorer/skattejurister eller annat.

Räkningar verkar kunna betalas via kort med exempel Betalo, Billo.

Då svenska banker verkar fått kryptoparanoia så är tanken att helt runda bankerna. Det ställe som inte verkar diskriminera insättningar av pengar och står för alla pengars lika värde är Skatteverket. Det verkar som det går att betala in till SK via IBAN överföring där kontonumret går att få ut från IBAN numret enligt en Reddit tråd.

Så några 100k för att kunna överleva 1-3 år sedan överföra allt över det till skattekonto, vänta på att SK drar skatt och det överskjutande beloppet förs till förvalt bankkonto. På det sättet skulle det vara konstigt om svenska banker skulle kunna ha invändningar mot överskjutande skatt vilken betalas tillbaka till bankkonto.

Nästa år planerar jag att ringa skatteverket och banker för att kolla om strategin är möjlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Då svenska banker verkar fått kryptoparanoia så är tanken att helt runda bankerna. Det ställe som inte verkar diskriminera insättningar av pengar och står för alla pengars lika värde är Skatteverket. Det verkar som det går att betala in till SK via IBAN överföring där kontonumret går att få ut från IBAN numret enligt en Reddit tråd.

Ja så kan man göra. Har själv betalat krypto-skatt med IBAN utan problem. Skatteverkets IBAN-nummer står på deras hemsida..
https://skatteverket.se/privat/skatter/skattekontobetalaochfa...

Skrivet av 27poke:

Så några 100k för att kunna överleva 1-3 år sedan överföra allt över det till skattekonto, vänta på att SK drar skatt och det överskjutande beloppet förs till förvalt bankkonto. På det sättet skulle det vara konstigt om svenska banker skulle kunna ha invändningar mot överskjutande skatt vilken betalas tillbaka till bankkonto.

Om det är stora summor kommer nog banken att reagera i alla fall, och fråga varför det blev så stort överskott. Annars hade ju folk kunnat använda skattekontot för penningtvätt.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Använt Kraken.com > SEB.
Inga som helst problem, pengarna är inne samma dag. Fört över 200k som mest i en överföring.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Ja så kan man göra. Har själv betalat krypto-skatt med IBAN utan problem. Skatteverkets IBAN-nummer står på deras hemsida..
https://skatteverket.se/privat/skatter/skattekontobetalaochfa...

Om det är stora summor kommer nog banken att reagera i alla fall, och fråga varför det blev så stort överskott. Annars hade ju folk kunnat använda skattekontot för penningtvätt.

Det ska bli intressant att se om strategin kan fungera nästa år. De som sysslar med penningtvätt håller sig nog gärna borta från skattekonto och behöva redovisa var pengarna kommer i från men alltid bra att kontakta banken i förväg och kolla. Försöker återkomma till tråden om/när får mer information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Använt Kraken.com > SEB.
Inga som helst problem, pengarna är inne samma dag. Fört över 200k som mest i en överföring.

Har hört SEB kan fungera men också läst det blivit värre med de flesta banker bara senaste året. Hoppas om skickar pengar till bank att i förväg redovisa var pengarna kommer i från så kan få godkänt i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Nästa år planerar jag att ringa skatteverket och banker för att kolla om strategin är möjlig.

Förstår inte meningen med att kontakta banken. Om banken godkänner pengarna går det lika bra att skicka dem till eget konto först och därefter betala skatten. Poängen med att skicka direkt till skattekontot är att slippa involvera sin egen bank.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Coinbase -> Deras visa-kort, Handla med. Enklast.