2K tar bort sin launcher för PC-spel

Permalänk
Melding Plague

2K tar bort sin launcher för PC-spel

Nu slipper du ytterligare launcher när du startar Civilization VI.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra, nu önskar jag de andra tar efter...

Permalänk
Medlem

Jag hade så in i bomben svårt att starta civ 5 bara för någon vecka sen. Detta glädjer mig ordentligt.

Permalänk
Medlem

128,0 B för att få bort hemorrojderna,
låt hos be att Ubisoft och andra gör samma sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk

Glada nyheter! Färre steg och knapptryck i alla sammanhang välkomnas starkt. Vad är orsaken bakom detta?

Visa signatur

// 5800X + 3070ti | 2st 5600 + 3070 | 4670K + 1650 (pensioneras snart) | 3x släpbara med Linux | Macbook pro M3 //

Permalänk
Medlem

Äntligen! Haft massiva problem med 2k launchern i civ6 och xcom2.
Hoppas fler apar efter, absolut ingen användare som vill ha dessa otyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ändlighet:

Glada nyheter! Färre steg och knapptryck i alla sammanhang välkomnas starkt. Vad är orsaken bakom detta?

2K har inte angivit någon orsak till det, men launchern verkar ha orsakat en hel del strul (särskilt på Steam Deck) och prestandaproblem utan att tillföra särskilt mycket för spelarna. Så gissningsvis har den inte varit tillräckligt lönsam för att det ska vara värt att fortsätta lägga resurser på den.

Permalänk
Hedersmedlem

Känner mig lastgammal. Har nog missat att de hade launcherkrav.

Köpte civ 6 när det kom. Hade de egen launcher redan då? Nää?

Xcom har spelats lite. Och spelat igenom alla bioshockspelen för nå år sedan eller två.
Men på stramdeck. Där slipper man lite launchertrassel också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

rockstar next pls

Skrivet av RazorKrist:

128,0 B för att få bort hemorrojderna,
låt hos be att Ubisoft och andra gör samma sak.
<Uppladdad bildlänk>

eh, ubisoft kan ha kvar sin smörja haha, vill ändå inte ha.
Och är nog de mest otänktbara att ta bort launcher-krav med tanke på alla dumma ändringar de gjort med det och deras spel.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig märkt av någon 2K Launcher, är det när man startar så som Rockstar Launcher's som då kommer upp?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hade igång Civ V senast igår. Köpte det på Steam och jag har aldrig sett en laucher, men jag kör linux versionen via steam.

Faktum är att Linux versionen på Steam verkar vara mer eller mindre samma som cirkulerat på "piratsidor" genom åren, lite till inget drm alltså.

Så det verkar ju vara ett fall av att dom som köper det för Windows får sämst servicde och dom som köper de för linux eller skaffar en piratkopia inte drabbas...

DirectX är ju dessutom Windows API så det problemet drabbar inte linux användarna av spelet heller.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av perost:

2K har inte angivit någon orsak till det, men launchern verkar ha orsakat en hel del strul (särskilt på Steam Deck) och prestandaproblem utan att tillföra särskilt mycket för spelarna. Så gissningsvis har den inte varit tillräckligt lönsam för att det ska vara värt att fortsätta lägga resurser på den.

Detta känns som bäddat för att det kommer komma tillbaka om ett år eller två, när de bearbetat om programmet från grunden och sedan tvingar in det i alla titlar igen. Finns även möjlighet kring att slå ihop med Rockstars launcher. Men vem vet, tiden får utvisa; jag hoppas att jag har fel och bara är överdrivet cynisk

Min skepticism är dock grundad i att 2K Games (i förlängning Take-Two Inc.) är en av de största – om inte den största – blodigeln när det kommer till AAA-industrin här i väst. Ser inte att de skulle släppa varken kontroll eller möjlighet till att samla både telemetri-data och mersälja spel(reklam) långsiktigt.

Fixade fetfinger-skrivande vid nattsuddandet.
Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 5600| 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Mycket bra, bort me ALLA launchers, inklusive Steam, Epic etc och annan bloatware. Det enda som ska finnas är spelets egna executable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Huvudet på spiken.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av enterthewoid:

Mycket bra, bort me ALLA launchers, inklusive Steam, Epic etc och annan bloatware. Det enda som ska finnas är spelets egna executable.

Ja fy för Steam och Epic. Tacka vet jag 300st .exe-filer på skrivbordet och kommunikation via IRC.
/s

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Ja fy för Steam och Epic. Tacka vet jag 300st .exe-filer på skrivbordet och kommunikation via IRC.
/s

Ikonerna kan du ha i startmenyn eller i en mapp på skrivbordet. Resultatet är exakt detsamma som att ha en launcher.

Kommunikation kör väl alla med Discord numera? Innan dess var det Mumble och Teamspeak. Steam m.m var väl (tyvärr) aldrig något som folk använt speciellt flitigt med chatt och gruppfunktioner.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

/s

Håller med men utan /s :). Gillar nya soju/gamja/senpai/goguma-"sviten" för irc. Spel brukar jag ändå pirata så det blir som du beskrev det ungefär.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av NodCommander:

Ikonerna kan du ha i startmenyn eller i en mapp på skrivbordet. Resultatet är exakt detsamma som att ha en launcher.

Kommunikation kör väl alla med Discord numera? Innan dess var det Mumble och Teamspeak. Steam m.m var väl (tyvärr) aldrig något som folk använt speciellt flitigt med chatt och gruppfunktioner.

Chatten använder jag och mina bekanta hur mycket som helst iaf. Det är det enda jag använder för att se om någon är online/vad folk spelar. Om man därefter hittar något att spela med DÅ startar man Discord oftast. Sen är det nice med att synkronisera konfigs och kunna installera spel på nytt från ett och samma ställe vid omformatering etc. Men smaken är som baken

Skrivet av Affe2626:

Håller med men utan /s :). Gillar nya soju/gamja/senpai/goguma-"sviten" för irc. Spel brukar jag ändå pirata så det blir som du beskrev det ungefär.

Playnite är bra har jag hört.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Chatten använder jag och mina bekanta hur mycket som helst iaf. Det är det enda jag använder för att se om någon är online/vad folk spelar. Om man därefter hittar något att spela med DÅ startar man Discord oftast. Sen är det nice med att synkronisera konfigs och kunna installera spel på nytt från ett och samma ställe vid omformatering etc. Men smaken är som baken

Playnite är bra har jag hört.

Som Linuxanvändare så älskar jag Steam, allt har blivit så otroligt lättillgängligt nu för tiden tack vare den klienten.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Detta känns som bäddat för att det kommer komma tillbaka om ett år eller två, när de bearbetat om programmet från grunden och sedan tvingar in det i alla titlar igen. Finns även möjlighet kring att slå ihop med Rockstars launcher. Men vem vet, tiden får utvisa; jag hoppas att jag har fel och bara är överdrivet cynisk

Min skepticism är dock grundad i att 2K Games (i förlängning Take-Two Inc.) är en av de största – om inte den största – blodigeln när det kommer till AAA-industrin här i väst. Ser inte att de skulle släppa varken kontroll eller möjlighet till att samla både telemetri-data och mersälja spel(reklam) långsiktigt.

Vad jag hört om undersökningar från olika piratskydd och sånt, att de är mest effektiva de första veckorna/månaderna.
Att om spelet är lätt att piratkopiera och sprida redan vid lansering så har det större inverkan på försäjlning.
Att vissa kört att spelet lanserats med kopieringskydd och sen tar bort det efter ett år eller något sånt.

Man kan åtminstone hoppas att de inte lägger på mer launchers eller annat krångel på de här titlarna.
Men det betyder inte att de inte kan göra något liknande för nya titlar.