Användingsområde med en Hp Dl360 G7 ? Hosting? Server? Nöje?

Permalänk
Medlem

Användingsområde med en Hp Dl360 G7 ? Hosting? Server? Nöje?

Råkade byta till mig en DL360 G7 med dubbla x5650 & hittat 6x16gb ECC ram till..
ska försöka installera windows server 2019.(fick tips av kompisen)

men vad gör man men en sån här? Går det spela på den? Hosta någon spelserver? hyra ut ? Vad gör ni för skoj?
Får jag vara med i Gemenskapen?

Permalänk
Medlem

Ja så länge maskinen fungerar så kan du förstås leka och dona med den, för att lära dig HP iLO OOB och bara hur riktigt enterprise-grade servrar fungerar rent generellt. Rent prestandamässigt så förhåller sig dessa gamla Xeon Westmere CPU:er långt under vad moderna desktop-datorer presterar, så om du vill sätta upp något för spelserver eller webbserver så finns det bättre passande hårdvara, för webbserver skulle jag nog hellre råda dig att köra på en strömsnål Raspberry Pi än att köra en sådan här gammal härk, och för spelserver så är det vettigare att köra en vanlig desktop-PC med något sånär ny generation av Intel eller AMD CPU.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Trist, så återvinning 🤔

Permalänk
Medlem

Klart du får vara med! Bara kul att lära sig mer! Jag håller dock med @Pitr- om att största användningsområdet nog är just för att lära sig mer. Det finns många intressanta saker man kan göra med den för att lära sig virtualisering (t.ex. VMware ESXi eller Proxmox), fjärradministration (HP iLO OOB) och att sätta upp diverse tjänster med t.ex. docker eller kubernetes. Själva prestandan är inte problemet med denna, men den kommer ha högre strömförbrukning än mer moderna lösningar, och därmed mycket högre ljudnivå, vilket gör det svårt att ha den i ett rum där man vistas. Bor du i hus/radhus med källarförråd är det kanske en annan femma. (Har du uppvärmning med el så är det inte ens en energiförlust att ha server i stället för värmeelement, men värmepump är givetvis otroligt mycket bättre lösning på det.)

Som prestandajämförelse (https://www.cpubenchmark.net/CPU_mega_page.html) så har X5650 prestanda långt bättre än Raspberry Pi 4, men det är overkill för en enkel webbserver, och ljudnivån gör Pi till en bättre lösning för lätta laster. Lägger också in AMD Ryzen 7600X och Apple M4 för två moderna jämförelser.

Prestanda multi-core, single-core, TDP:
X5650: 5715, 1293, 95W (bara en processor, du har två, plus att resten av datorn drar en hel del)
RPi4: 852, 607, 7.5W (hela datorn)
7600X: 28477, 4146, 105
M4: 24400, 4607, 22

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Klart du får vara med! Bara kul att lära sig mer! Jag håller dock med @Pitr- om att största användningsområdet nog är just för att lära sig mer. Det finns många intressanta saker man kan göra med den för att lära sig virtualisering (t.ex. VMware ESXi eller Proxmox), fjärradministration (HP iLO OOB) och att sätta upp diverse tjänster med t.ex. docker eller kubernetes. Själva prestandan är inte problemet med denna, men den kommer ha högre strömförbrukning än mer moderna lösningar, och därmed mycket högre ljudnivå, vilket gör det svårt att ha den i ett rum där man vistas. Bor du i hus/radhus med källarförråd är det kanske en annan femma. (Har du uppvärmning med el så är det inte ens en energiförlust att ha server i stället för värmeelement, men värmepump är givetvis otroligt mycket bättre lösning på det.)

Som prestandajämförelse (https://www.cpubenchmark.net/CPU_mega_page.html) så har X5650 prestanda långt bättre än Raspberry Pi 4, men det är overkill för en enkel webbserver, och ljudnivån gör Pi till en bättre lösning för lätta laster. Lägger också in AMD Ryzen 7600X och Apple M4 för två moderna jämförelser.

Prestanda multi-core, single-core, TDP:
X5650: 5715, 1293, 95W (bara en processor, du har två, plus att resten av datorn drar en hel del)
RPi4: 852, 607, 7.5W (hela datorn)
7600X: 28477, 4146, 105
M4: 24400, 4607, 22

enligt chatgpt bör x5678 / x5690 passa, vilka är rätt billiga på ebay... men onödigt om man inte vet vad man kan köra igång...

mitt vattenkylda 3070 ryms i server & rätt ljudlös? går ju upp i RPM vid belastning men har ju ett garage för pjäsen
fick in drivrutinerna i server 2019, men tveksamt att man kan spela på den?

bytte bort några pyrlar jag inte använda för denna pryl och har nästan 100gb ram + två cpuer, kan alltid ha den som garagedator för spotify / surfa när man skruvar i prylar x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

enligt chatgpt bör x5678 / x5690 passa, vilka är rätt billiga på ebay... men onödigt om man inte vet vad man kan köra igång...

mitt vattenkylda 3070 ryms i server & rätt ljudlös? går ju upp i RPM vid belastning men har ju ett garage för pjäsen
fick in drivrutinerna i server 2019, men tveksamt att man kan spela på den?

bytte bort några pyrlar jag inte använda för denna pryl och har nästan 100gb ram + två cpuer, kan alltid ha den som garagedator för spotify / surfa när man skruvar i prylar x)

Nej, du kommer inte kunna spela moderna spel på den utan att bli frustrerad.
X5650 kom ut 2010 och har single-thread prestanda på nivå med i7-930. Det finns moderna Celeron och till och med Atom-processorer som slår den på det, och ger en smidigare upplevelse.
Multitrådat är den givetvis fortfarande ganska kapabel, men det kommer alltid finnas några enkeltrådade flaskhalsar som gör att spel kommer upplevas sega. Den funkar bäst till att lära sig mer om servervärlden som sagt.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja