Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Kan man köpa ett fysiskt spel som inkluderar ett DLC genom en kod (som tex Elden ring) för att sedan kunna sälja det begagnat med koden som giltig? Har sett att det stått att man kan dra tillbaka licenser någon gång när jag var inne på ett spel? Vad innebär detta och är det detta man kan göra i detta fallet om man vill sälja vidare?

Ber om ursäkt för snurrig formulering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Kan man köpa ett fysiskt spel som inkluderar ett DLC genom en kod (som tex Elden ring) för att sedan kunna sälja det begagnat med koden som giltig? Har sett att det stått att man kan dra tillbaka licenser någon gång när jag var inne på ett spel? Vad innebär detta och är det detta man kan göra i detta fallet om man vill sälja vidare?

Ber om ursäkt för snurrig formulering.

DLC-koden kopplas till ditt PSN-konto när den löses in och blir därmed förbrukad.
Skivan kan du sälja vidare dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

DLC-koden kopplas till ditt PSN-konto när den löses in och blir därmed förbrukad.

Okey. Som jag misstänkte då. Det är ju lite trist. Men tack för svaret iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

Kände att det va lite långsökt men hoppades på det bästa haha!. Tänkte att det är inte omöjligt eftersom ps3 spel går att spela på ps4 o ps4 spel går att spela på ps5 🙂

PS3 spel går ej att köra på PS4 heller. Vissa PS3 spel går att streama om man har PS+ Premium men det går inte att ladda ner PS3 spel eller sätta in PS3 skivor i PS4.

Permalänk
Medlem

Går det att få tag på disc driven någonstans? Tänker om nån har koll på europeiska butiker etc.

Horribelt att inte kunna spela på sin PRO, utgick från att disc drive skulle levereras lagom till release men svenska ÅF har ju datum runt årsskiftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Går det att få tag på disc driven någonstans? Tänker om nån har koll på europeiska butiker etc.

Horribelt att inte kunna spela på sin PRO, utgick från att disc drive skulle levereras lagom till release men svenska ÅF har ju datum runt årsskiftet.

Spel å sånt hade dem inne https://www.spelochsant.se/produkt/playstation5/tillbehor/ovr...

Dock lite dyr

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det enda skälet till att dlc inte är på skivan? Jag skulle kunna tänka mig att köpa både elden ring och Cyberpunk färdig-paschade plus dlc på skiva igen. Men när dlcn inte finns på skivan har jag inget köpargument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det är faktiskt helt sjuk.

Sony borde kunna trycka ut tusentals per dag?

Håller dom inne lagret med flit pga rean på PS? Man börjar undra…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Sony borde kunna trycka ut tusentals per dag?

Håller dom inne lagret med flit pga rean på PS? Man börjar undra…

Hur stor tillverkning på skivläsare tror du det är nuförtiden, lär inte finnas någon storskaling produktion av skivläsare längre. Men läsarna börjar dyka upp i butik igen runt om i världen, men världen är en stor plats. Är väl bara att boka och vänta, flera åf listar leverans i december.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur stor tillverkning på skivläsare tror du det är nuförtiden, lär inte finnas någon storskaling produktion av skivläsare längre. Men läsarna börjar dyka upp i butik igen runt om i världen, men världen är en stor plats. Är väl bara att boka och vänta, flera åf listar leverans i december.

Bara och bara. Kritiken är att dom först släpper en PRO utan skivläsare, sen ska det lösas med en separat läsare, som dom uppenbarligen missbedömt efterfrågan på. (Eller så vill dom väl att man ska köpa om sina spel digitalt? )

Givetvis utgick jag från att Sony som minimum skulle klara av att leverera skivläsare i samma takt som konsoler.

Det är givet att det blir missnöjda kunder nu när man sitter på en PRO som man inte kan börja använda för ens befintliga bibliotek är på skiva. Då är ”december” långt bort nog.

Preliminärt i lager 11 december 2024 (2 st osäkert datum

11 december hos komplett, 2st(!) och datum osäkert, så december, nja…

Webhallen listar 31 december.

Blir fan skogstokig om jag missar hela julledigshetsgamingen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Uppenbarligen borde det vara det då efterfrågan är stor.

Men dom kör en fuling och vill att folk ska bli desperata och köpa digitala spel nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Uppenbarligen borde det vara det då efterfrågan är stor.

Om du hade arbetat med producerande företag så hade du förstått att det inte ”bara är att producera”. Att bygga fabrikskapacitet för en teknik som är på nergång är det ingen som är sugen på att investera i så då får befintlig kapacitet räcka till och nu blev det en puckel, osannolikt att det är någon stor konspiration bakom.

@BasseBaba köp ett digitalt spel på rean så länge i väntan på din skivläsare. Inte som att toapappret tagit slut som under pandemin.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Om du hade arbetat med producerande företag så hade du förstått att det inte ”bara är att producera”. Att bygga fabrikskapacitet för en teknik som är på nergång är det ingen som är sugen på att investera i så då får befintlig kapacitet räcka till och nu blev det en puckel, osannolikt att det är någon stor konspiration bakom.

@BasseBaba köp ett digitalt spel på rean så länge i väntan på din skivläsare. Inte som att toapappret tagit slut som under pandemin.

Råkar jobba på producerande företag nedgång? Efterfrågan säger något annat.

Finner det otroligt märkligt att läsarna tog slut exakt när PRO släpptes. Eller att man såg till att lagret inte var tillräckligt fullt för att möta efterfrågan när PRO släpptes.

Om du arbetat med företag som vill vinstmaximera är det exakt detta man gör.

Sony gör jävligt mycket fula saker för tillfället egentligen.

PS+ rabatt enbart på högre nivå
Försöker driva utvecklingen med att slopa fysiska spel pga mer vinst vid digital försäljning
Släpper PRO utan disk

Antagligen för att dom har typ monopol på konsolmarknaden just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Råkar jobba på producerande företag nedgång? Efterfrågan säger något annat.

Du tror alltså att efterfrågan på skivläsare är på uppgång, kommer folk börja köpa till sin pc’s oxå eller vad är det jag missar? För egen del är det rätt uppenbart att skivläsare som teknik är på väg ner, precis samma väg som diskettstationer tagit redan. Skulle jag ha pengar att sätta upp en produktionslina så är det ytterst osannolikt att jag skulle använda pengarna till att sätta upp en för skivläsare idag.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du tror alltså att efterfrågan på skivläsare är på uppgång, kommer folk börja köpa till sin pc’s oxå eller vad är det jag missar? För egen del är det rätt uppenbart att skivläsare som teknik är på väg ner, precis samma väg som diskettstationer tagit redan. Skulle jag ha pengar att sätta upp en produktionslina så är det ytterst osannolikt att jag skulle använda pengarna till att sätta upp en för skivläsare idag.

Inte uppgång. Men heller inte nedgång. Lagren är ju slut! Efterfrågan är enorm!

Klart dom kan förse behovet men oerhört vinstläge nu.

Permalänk
Medlem

>65 miljoner PS5 har sålts sedan den lanserades.

82% av alla (vilket är 53,3 miljoner) sålda PS5 är standard edition med disc drive.

https://insider-gaming.com/disc-editions-make-up-82-of-all-ps...

Jag tror inte Sony hade haft så svårt att öka produktionen för att kunna möta efterfrågan ifall de verkligen ville med tanke på att de har sålt över 50 miljoner exemplar och vet att 82% verkar föredra versionen med disc drive.

Sen är det klart att det är en annan sak att producera en del av PS5 som ingår i själva produkten och inte är ett tillval som det blir nu med PS5 pro, men ändå.

Permalänk
Medlem

Kan kosta Sony mer att rampa upp produktionen, för att under ett kort tag förse marknaden, än att låta produktionen av läsare gå på som den gör. Flesta spelen som säljs är fortfarande digitala och läsarna kommer när dom kommer.
Dessutom så är det i stort sett bara vi med Pro som ev. är intresserade av en läsare nu och långt ifrån alla som köpte Pro.

Sen så är det ju ert eget fel att ni sålde PS5an innan eller att inte köpte en läsare några veckor innan Pro släpptes. Den fanns i lager överallt då.

Ta ett djupt andetag så pulsen går ner, värm lite glögg och julpyssla lite så har ni snart läsaren i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Räkna med att alla diskläsare kommer köpas upp och bli svåra att få tag på...

Jag citerar mig själv från september...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Verkligen rätt läge för ”Vad var det jag sa.”. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag köpte en diskläsare direkt efter presentationen av PS5 Pro. Det här är skitdåligt av Sony. PS5 Pro skulle ha kostar 10 995 sek och haft diskläsare.

Permalänk
Medlem

På samma sätt som EU har vingade Apple att öppna upp för 3e-part app affärer borde EU göra samma sak för konsoler.
Tror prissättningen skulle bli bättre då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Kan kosta Sony mer att rampa upp produktionen, för att under ett kort tag förse marknaden, än att låta produktionen av läsare gå på som den gör. Flesta spelen som säljs är fortfarande digitala och läsarna kommer när dom kommer.
Dessutom så är det i stort sett bara vi med Pro som ev. är intresserade av en läsare nu och långt ifrån alla som köpte Pro.

Sen så är det ju ert eget fel att ni sålde PS5an innan eller att inte köpte en läsare några veckor innan Pro släpptes. Den fanns i lager överallt då.

Ta ett djupt andetag så pulsen går ner, värm lite glögg och julpyssla lite så har ni snart läsaren i handen.

Haha jadå, absolut ingen fara

Bara det att jag tror Sony gör det med flit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Bara det att jag tror Sony gör det med flit.

Allt är inte en konspirationsteori. Du kommer få tag i en skivläsare. Hade sony velat styra dig till enbart digitalt så hade de sett till att skivspelaren inte funkade på pro.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Haha jadå, absolut ingen fara

Det låter bra. 👍

Har kört en hel del mer i Avatar och gillar det mer och mer. Känns som att jag kommer lägga många timmar på spelet men platinum blir det nog inte. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Allt är inte en konspirationsteori. Du kommer få tag i en skivläsare. Hade sony velat styra dig till enbart digitalt så hade de sett till att skivspelaren inte funkade på pro.

Absolut! Enda på skiva som jag i närtid vill spela är Outlaws. Kör digitalt just nu. Hogwards följt av HZD remaster. Så jag reder nog mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Det låter bra. 👍

Har kört en hel del mer i Avatar och gillar det mer och mer. Känns som att jag kommer lägga många timmar på spelet men platinum blir det nog inte. 😀

Härligt 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Går ju bra att köpa skivläsaren nu om man vill säkra Verkar som billigast 1449 kr på Amazon, minns för några månader att de hade den för 800 kr men det lär ju inte hända igen på ett tag. Själv tror jag inte så många befintliga PS5 ägare köper Pro så tror inte lagret på skivläsare kommer tömmas helt. Blir ju typ minst 12000 kr med konsol + skivläsare som det ser ut nu.

Den åldrades som ett fint vin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Den åldrades som ett fint vin

Haha japp. Det var nog en del här som skrev att de inte skulle köpa först så tänkte att Pro inte skulle sälja så väl. Men nu verkar det ändå som många i tråden köpte så Sony sålde nog mer Pro än jag trodde. Trodde även Sony hade ett rejält lager eftersom det gick att köpa överallt och tänkte att ingen med Digital Slim hade köpt. Men tydligen var väl lagret mindre än jag trodde.

Permalänk
Medlem

Har en beställning på en disc drive liggandes på norska Komplett men huruvida man får den i december står väl skrivet i stjärnorna. Som tur är har man ett ok bibliotek med onlineköpta spel att fördriva tiden med...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Haha japp. Det var nog en del här som skrev att de inte skulle köpa först så tänkte att Pro inte skulle sälja så väl. Men nu verkar det ändå som många i tråden köpte så Sony sålde nog mer Pro än jag trodde. Trodde även Sony hade ett rejält lager eftersom det gick att köpa överallt och tänkte att ingen med Digital Slim hade köpt. Men tydligen var väl lagret mindre än jag trodde.

Ja tänkte som du gjorde 👍