Windows 11 24H2 tillgänglig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vilket jag aldrig har förstått varför.

Eventuella buggar kan hittas, serverbelastning osv.

Skrivet av Airikr:

Tack, men nej tack.

Fördelen är att du får lov att vänta.

Permalänk
Medlem

Nu idag kom uppdateringarna till W11, 23H2 inte 24, och till W10, 22H2 inte 23.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Nu idag kom uppdateringarna till W11, 23H2 inte 24, och till W10, 22H2 inte 23.

För Windows 10 finns det inget 23. 22H2 är sista som släppts till Windows 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bara så ni vet, Microsoft har lagt in Recall som ett krav i Windows filhanterare i 24H2-uppdateringen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Vill man slippa allt extra bloat om man inte är intresserad av det så är det ju bara köra IoT LTSC 2024 som också är uppdaterad nu.

Permalänk
Medlem

You can now download and install Windows 11 24H2 KB5044284 via Media Creation Tool

Citat:

KB5044284 is the first Patch Tuesday update (B-release) for Windows 11 version 24H2, bumping up the build number to 26100.2033. Microsoft has now made this update available via its Media Creation Tool

https://www.neowin.net/news/you-can-now-download-and-install-...

Rufus adds Windows 11 24H2 unsupported PC bypass for in-place upgrades, local account fix
https://www.neowin.net/news/rufus-adds-windows-11-24h2-unsupp...

Permalänk
Medlem

Orkade inte vänta så jag installerade 24H2 manuellt. Har testkört i en vecka nu med spel, cad och mina 3d-printers och en så länge fungerar allt bra. Även mina olika färgprofiler för SDR och HDR fungerar som innan. Har gått igenom alla settings och ingen har ändrats till att frångå mina val.

Är dock redo att installera om med 23H2 om det krisar

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Igår fick jag 24H2 på min surfplatta. Trycker in uppdateringen idag.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Min 24H2 kom idag och har installerat den utan problem

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Hur många kör W11 med MS konto och vad säger i det iså fall under Inställningar > konton > windows säkerhetskopiering, för Synkronisera ditt Microsoft-konto med windows?

Alla synkning utom denna verkar fungera för mig, där står det att det inte synkar med windows trotts jag varit inne på hantera knappen och fått frön bock där.
Jag gick till W11 23H2 ganska nyligen från W10 som i grunden var installerat med en W8.1 nyckel för pro retail köpt på MS store

Hade tänkt vänta lite med 24H2 pga många buggrapporter och eventuellt prestanda tapp i en del spel, men 24H2 kanske löser synk problemet.

Permalänk
Medlem

Senaste nytt om 24H2 från Windows Latest: https://www.windowslatest.com/2025/01/01/windows-11-24h2-cras...

Citat:

"Ignore all of the negative reviews that people have been review bombing lately. The crashes aren’t Ubisoft’s fault, it’s Microsoft’s fault for breaking Windows 11. Either roll back your Windows 11 installation to an earlier version, or just go back to Windows 10."

[...]

"How can Steam and Ubisoft allow a game to go on sale that does not work? There is a known issue between Ubisoft and Microsoft, so pause the sale until it’s fixed."

[...]

Windows 11 24H2 gaming issues go well beyond Assassin’s Creed Origins. Windows Latest has previously reported how several games are affected where they either crash or run slower than usual after the update.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Hur kan folk vara så dumma så de tror det är Ubisoft som gjort fel...?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Hur kan folk vara så dumma så de tror det är Ubisoft som gjort fel...?

Brist på fakta. Egna tolkningar. Går på rykten. Kan vara vad som helst. Jag vet inte till 100% vems problem det är, så försöker vara relativt neutral.

Tror dock att Microsoft är boven i dramat som bara släpper uppdateringar för snabbt och på så sätt sabbar för andra som inte hänger med i svängarna. Lite som när EA och Ubisoft gjorde ändringar som sabbade för Linux-användare via Proton. Valve var snabba med att fixa till det hela. EA verkar dock vilja exkludera Linux-användare i och med EA anticheat. Men det var ju bara väntat från världens sämsta spelföretag många år på rad.

Visa signatur

Permalänk

under flera veckor nu har 24H2 legat i bakgrunden och varit något man fick välja att installera eller inte.
då det har varit prat om krasher och annat så har jag inte installerat, men igår morse så laddades det ned och installerades utan mitt godkännande, så vid nästa uppstart utav datorn så har jag 24H2 trotts att jag inte vill eller har valt det.
så är det krasher jag har att förvänta mig nu då? eller har det blivit mer stabilt? är det nått jag måste ändra på eller ställa in nu när den har uppdaterat eller är det bara att tuta och köra?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag har uppdateringen ligger o väntar, men den kan inte installeras så länge som jag har Explorerpatcher installerat varnar den om.

Kör mest EOS ändå förutom för något enstaka spel (Destiny 2) som jag knappt spelar längre ändå. Så nu ligger det nära till hands att windowsdisken blir ext4 också.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

under flera veckor nu har 24H2 legat i bakgrunden och varit något man fick välja att installera eller inte.
då det har varit prat om krasher och annat så har jag inte installerat, men igår morse så laddades det ned och installerades utan mitt godkännande, så vid nästa uppstart utav datorn så har jag 24H2 trotts att jag inte vill eller har valt det.
så är det krasher jag har att förvänta mig nu då? eller har det blivit mer stabilt? är det nått jag måste ändra på eller ställa in nu när den har uppdaterat eller är det bara att tuta och köra?

Jag skulle säga tuta o köra. Fungerar bra på alla mina datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

Har också haft den liggandes som val ett par veckor, nu valde den även för mig att gå vidare och installeras efter omstart för någon dag sedan.
Än så länge har min fungerat som den skall både i spel och vanligt användande.

Permalänk
Medlem

Köpte ny beg HP Elitebook med förinstallerad 24H2 W11 Pro, lokalt konto, som jag nu konfigurerat färdigt.
Känns lite konstig. Verkar småbuggig.

Har också fått tillbaka min HP Envy x360 nu med förinstallerad 24H2 W11 lokalt konto som kraschade och verkstan installerade om och som jag nu också har konfigurerat.
Känns ännu konstigare och verkar rejält småbuggig jämfört med tidigare 23H2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Köpte ny beg HP Elitebook med förinstallerad 24H2 W11 Pro, lokalt konto, som jag nu konfigurerat färdigt.
Känns lite konstig. Verkar småbuggig.

Har också fått tillbaka min HP Envy x360 nu med förinstallerad 24H2 W11 lokalt konto som kraschade och verkstan installerade om och som jag nu också har konfigurerat.
Känns ännu konstigare och verkar rejält småbuggig jämfört med tidigare 23H2.

Vad är det för buggar du märkt av?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stor skillnad i gaming för mig, åtminstone i Wow med en 7800x3d. Helt otroligt ändå

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Start funkar inte, t ex omöjligt att fästa vissa appar eller ta bort, Intel grafikinställningar går ej att öppna. I Firefox avinstalleras tillägg men visas ändå som installerade, vissa länkar går inte längre att fästa i aktivitetsfältet.
Överhuvudtaget beter sig saker och ting ibland mera oförutsägbart och hackigare jämfört med tidigare eller fungerar inte alls.

Har en tredje dator med 23H2 helt utan dessa problem. Men varför den inte har uppdaterats till 24H2 fattar jag inte.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pjb:

Har en tredje dator med 23H2 helt utan dessa problem. Men varför den inte har uppdaterats till 24H2 fattar jag inte.

Du har spel (med easy anticheat) eller annan programvara som hindrar

Till och med 23H2 är skit! Hell Lett Loose kraschar oftast med halvtimmes mellanrum, Firefox kraschar när det vill och jag ser smålagg här och där i Windows ibland, långsamma och laggiga VM's etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Start funkar inte, t ex omöjligt att fästa vissa appar eller ta bort, Intel grafikinställningar går ej att öppna. I Firefox avinstalleras tillägg men visas ändå som installerade, vissa länkar går inte längre att fästa i aktivitetsfältet.
Överhuvudtaget beter sig saker och ting ibland mera oförutsägbart och hackigare jämfört med tidigare eller fungerar inte alls.

Jag skulle testa en in-place upgrade om jag hade haft så där stora problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte spel i varje fall. Men vilken programvara?...

Permalänk
Medlem

Vad är en in-place upgrade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Vad är en in-place upgrade?

Att använda installationsprogrammet och göra en uppgradering direkt i Windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windows Update?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Windows Update?

Nej. Installationsprogrammet från ISO filen som du hämtar hem från Microsofts hemsida. PS, använd gärna citera knappen, så vet personen du skriver mot att du svarat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, jag förstår men då väntar jag hellre på W Update. Förr el senare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Ok, jag förstår men då väntar jag hellre på W Update. Förr el senare...

Du förlorar inte någon data eller program. Du kan också testa "Fix problems using Windows Update" under Settings -> System -> Recovery. Du gör som du vill, men jag skulle göra någon form av ominstallation (antingen genom in-place eller helt clean install) med så mycket problem som du beskrev

Visa signatur