Permalänk
Medlem

USB C problem till dockningstation

Har två Lenova bärbara datorer , en jobb och en privat. Mer info nedan.
Jobb: Thinkpad T14s , Windows10
Privat Thinkpad X380 Yoga , Dualboat Windows10 och Zorin OS( Ubuntu)

KVM Switch 2*1 ( USB C till USB C)
Anslutet till KVM Switch: Extern skärm, Tangentbord, mus och webkamera

Jobb datorn fungerar utmärkt men den privata har jag problem med . Får den externa skärmen att fungera men inte tangentbord/mus eller webkameran. Spelar ingen roll om jag använder Windows eller ZorinOS.

Är helt säker på att KVM switchen fungerar då jag har testat växla utgångarna mellan datorerna samt testat med andra datorer.
Är också säker på att det inte är i OS:et som problemet ligger utan måste vara i BIOS då man ändrar vissa parametrar där så slutar den externa skärmen att fungera också.

Allt fungerar om man ansluter det direkt på den privata datorn .

Känns som det är någon konflikt i USB C porten på datorn. Ibland så slutar den externa skärmen att visa eller så fladdrar bilden men det är beroende på vilken konfiguration i BIOS som jag har. Samma fel både när jag kör Windows eller Zorin.

Några tips ?
Har försökt få tips via Lenovo men får bara att garantin har utgått .

Nedgradering av BIOS?
Datorn är fullt uppgraderad både i BIOS och OS. Har testat alla tänkbara konfigurationer i BIOS och just nu kör jag på default inställningarna i BIOS.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett liknande problem med en skärm med USB-C och en Dell XPS. Där fungerar bara skärmen (och det som är inkopplat i skärmens USB-hubb) om jag ansluter till usb-porten utan Thunderbolt.

Vet inte hur det ser ut på just din thinkpad om du kan inaktivera Thunderbolt. Men det skulle kanske vara värt ett försök

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Jag har haft ett liknande problem med en skärm med USB-C och en Dell XPS. Där fungerar bara skärmen (och det som är inkopplat i skärmens USB-hubb) om jag ansluter till usb-porten utan Thunderbolt.

Vet inte hur det ser ut på just din thinkpad om du kan inaktivera Thunderbolt. Men det skulle kanske vara värt ett försök

Har provat att inaktivera Thunderbolt men det hjälper inte . Var tvungen att testa att ansluta tillbehören till skärmens USB men det gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att Lenovo har problem med sånt här. Har en Ideapad 5 pro från 2021 som har displayport alt mode i ena usb c-porten, men den har aldrig levererat nån bildsignal, varken i Windows 10, Debian eller Mint. Samma kabel och monitor funkar direkt från usb c-port i en Thinkpad T16 och en Samsung galaxy book 4. Så det lär inte vara fel på kabeln.

Hittar mycket online om folk med liknande problem, där displayport alt mode aldrig fungerat trots att porten anges stödja det.

Är klart besviken på Lenovo.