Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är inte så enkelt när hastighetsbegränsningen hysteriskt ändras var och varannan kilometer.
Har tänkt på det när jag kör i obekanta områden med kameror, det blir lätt så mycket letande efter skyltar att det går ut över uppmärksamhet som borde vara på vägen.

Det hjälper ju inte att var och varannan ny bil har hjälpmedel för sådant som om det används korrekt kan vara en hjälp i vardagen. Problemet är när nissen som försovit sig till jobb och tror han skall kunna tjäna in det på motorvägen medans hen stressar upp sig för att Åsa kör i 70 på 80 väg.

Varje morgon lägger jag mig bakom en lastbil och anpassar min hastighet. Det är nästan alltid någon som kör om på insidan när det blir kö eller som ligger ända upp i röven på min bil. Hålla avstånd? Det finns inte i dessa dårar verklighet.

Tyvärr är det också dessa sönderstressade människor som orsakar de flesta olyckorna på E6an.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Snälla, säg att du hittar på detta... Jag vill fortsätta leva i en värld där det bara är elak satir när man hör om folk som vill vabba för att hunden är sjuk.

Gubbgnäll i störst allmänhet på folk som sätter sina husdjur på piedestal, förmänskligar dem och läser in mänskliga känslor i djurens mer eller mindre naturliga agerande.
Är uppvuxen på en bondgård där djur varit en naturlig del av livet oavsett om det varit katter, hundar, kor, grisar, getter eller höns. Ibland blir djur sjuka och är de för sjuka är det bättre att avliva dem än att hålla dem vid liv för att vi vill undvika sorgen över att förlora djuret in i det absolut längsta.

En bekant var tvungen att jobba en massa extra för att en kollegas "barn" hade dött.
Tragiskt som attan tyckte kollegan som ställde upp och jobbade hela sin ledighet.
Senare visade det sig att det var en hund som dött............

Ok, vissa husdjur blir familjemedlemmar för många.
Men klarar man inte att uppleva förhållandevis kortlivade varelsers oundvikliga bortgång så kanske man skulle skippa dom helt.
Kan knappt föreställa mig hur dessa personer skulle hantera en (mänsklig...) närståendes bortgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Det hjälper ju inte att var och varannan ny bil har hjälpmedel för sådant som om det används korrekt kan vara en hjälp i vardagen. Problemet är när nissen som försovit sig till jobb och tror han skall kunna tjäna in det på motorvägen medans hen stressar upp sig för att Åsa kör i 70 på 80 väg.

Varje morgon lägger jag mig bakom en lastbil och anpassar min hastighet. Det är nästan alltid någon som kör om på insidan när det blir kö eller som ligger ända upp i röven på min bil. Hålla avstånd? Det finns inte i dessa dårar verklighet.

Tyvärr är det också dessa sönderstressade människor som orsakar de flesta olyckorna på E6an.

Venn-diagramet på de som ligger 2m bakom dig trots att du håller hastigheten och de som själva anser sig tillhöra de bättre bilförarna i trafiken är en cirkel.

Dom är även en stor anledning till att autobroms numera är krav på alla bilar och att vissa bilmärken är väldigt mycket dyrare att försäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Snälla, säg att du hittar på detta... Jag vill fortsätta leva i en värld där det bara är elak satir när man hör om folk som vill vabba för att hunden är sjuk.

Gubbgnäll i störst allmänhet på folk som sätter sina husdjur på piedestal, förmänskligar dem och läser in mänskliga känslor i djurens mer eller mindre naturliga agerande.
Är uppvuxen på en bondgård där djur varit en naturlig del av livet oavsett om det varit katter, hundar, kor, grisar, getter eller höns. Ibland blir djur sjuka och är de för sjuka är det bättre att avliva dem än att hålla dem vid liv för att vi vill undvika sorgen över att förlora djuret in i det absolut längsta.

Dessvärre inte. Det var en trevlig hund och husse var också jättetrevlig, gladlynt (till att börja med) men helt vilsen avseende det här med att han köpt en biljett i tron att hunden skulle få en egen sovplats. Han var nästan gråtfärdig och påstod att han kunde få hunden att ligga på golvet om det gjorde någon skillnad. Jag tyckte faktiskt synd om honom men kunde inte tänka mig att sova i samma kupé som hunden och förresten skulle ju konduktören i vilket fall som helst tvärvägra så utgången var självklar. Men som sagt, det är dessvärre en sann historia.

EDIT: Om det är till någon tröst så var mannen inte skåning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Men det är en högsta tillåtna hastighet ändå så exempelvis 120km/h på motorväg betyder att vemsomhelst får köra i 75km/h, det kan ju vara något med föraren man inte känner till eller med fordonet man inte känner till som gör att det inte går köra 120km/h bara för det är tillåtet betyder det inte alltid att det är okej?

Ju fler fordon ju lägre hastighet tänker jag

Egentligen inte. Teoretiskt, ju fler fordon ju högre hastighet behöver vi för att inte få köer. Vi har samma vägbana. Med fler fordon behöver flödet öka för att hantera dom. I Sverige stänger vi av vägbanor istället...

Men absolut, jag talar om vardagstrafiken. Inte då vi har dåligt väglag eller olyckor mm.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Egentligen inte. Teoretiskt, ju fler fordon ju högre hastighet behöver vi för att inte få köer. Vi har samma vägbana. Med fler fordon behöver flödet öka för att hantera dom. I Sverige stänger vi av vägbanor istället...

Detta fungerar i teorin, men inte i praktiken, bland annat av den enkla anledningen att folk inte kan hålla avstånd.

Med för kort avstånd kommer tillräckligt många att bromsa aningen för mycket, vilket fortplantas bakåt, så X antal bilar bakåt kommer bilarna stå still.

När dessa hönshjärnor upptäcker att det går snabbare i kön bredvid, så kommer de att byta fil. Detta skapar en lucka i den ursprungliga filen, som snabbt täpps till av kön bakom, som då börjar rulla snabbare, tills någon bromsar och allt börjar om.

Har suttit i lastbilshytten alldeles för många timmar och sett detta och det är rätt komiskt. Som tur var fick jag betalt för eländet 😁

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Detta fungera i teorin, men inte i praktiken, bland annat av den enkla anledningen att folk inte kan hålla avstånd.

Med för kort avstånd kommer tillräckligt många att bromsa aningen för mycket, vilket fortplantas bakåt, så X antal bilar bakåt kommer bilarna stå still.

När dessa hönshjärnor upptäcker att det går snabbare i kön bredvid, så kommer de att byta fil. Detta skapar en lucka i den ursprungliga filen, som snabbt täpps till av kön bakom, som då börjar rulla snabbare, tills någon bromsar och allt börjar om.

Har suttit i lastbilshytten alldeles för många timmar och sett detta och det är rätt komiskt. Som tur var fick jag betalt för eländet 😁

Enig!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Dagens gubbgnäll, satans bilister som ställer sig och kör dubbelfiligt i rondeller som inte är enkelfiliga, dessutom som BLINKAR in till rondellen, men inte ut.. Må era hjullager för alltid gå sönder.

Permalänk
Medlem

Att blinka till vänster när du ska svänga av vid 3:e avfart är tydligen rek. enligt körskolan.
Men jag håller med dig om folk som inte blinkar sig ut...

Dagens ris vill jag ge till den svenska regeringen som inte agerar på dessa el-priser. Att man gick med att införa "flödesbaserad kapacitetsberäkning" för att Tyskland sabbade sin egen elproduktion är helt horribelt.

Ja, jag röstade blått, men för mig är valen som pest eller kolera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Dagens ris vill jag ge till den svenska regeringen som inte agerar på dessa el-priser. Att man gick med att införa "flödesbaserad kapacitetsberäkning" för att Tyskland sabbade sin egen elproduktion är helt horribelt.

Tänk dock på att detta klubbades när vi hade en röd-grön regering, så det är inte nuvarande regerings fel.
däremot är jag övertygad om att det hade klubbats igenom oavsett vilken regering vi haft vid det tillfället (så länge inte en EU negativ regering suttit vid makten)..

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Tänk dock på att detta klubbades när vi hade en röd-grön regering, så det är inte nuvarande regerings fel.
däremot är jag övertygad om att det hade klubbats igenom oavsett vilken regering vi haft vid det tillfället (så länge inte en EU negativ regering suttit vid makten)..

Därav pest eller kolera...

Permalänk
Skrivet av Wip3:

Att blinka till vänster när du ska svänga av vid 3:e avfart är tydligen rek. enligt körskolan.
Men jag håller med dig om folk som inte blinkar sig ut...

Kan det stämma? Helt galet i så fall.
Tar man av till en avfart åt höger så bör man ju blinka åt höger.

Möter man en bil som inte blinkar höger så tolkar man det som att föraren har för avsikt att fortsätta i cirkulationsplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Kan det stämma? Helt galet i så fall.
Tar man av till en avfart åt höger så bör man ju blinka åt höger.

Möter man en bil som inte blinkar höger så tolkar man det som att föraren har för avsikt att fortsätta i cirkulationsplatsen.

Vad är galet? Tredje är oftast en "vänstersväng".

Det har har varit uppe förut, sannolikt flera gånger. I trafikförordningen finns det inte uttryckligt beskrivet hur man ska göra, utan det följer av hur man tolkar företeelsen cirkulationsplats. Då har det varit så att man under perioder har lärt ut att göra som det är angivet att man ska göra i Storbritannien (fast vänt för högertrafik förstås). Vid "vänstersväng" blinkar man i så fall vänster när man kör in i cirkulationsplatsen och sedan höger när man ska köra ut ur den. I exemplet alltså när man passerat "hål" nummer två som oftast är rakt fram. Att enbart blinka vänster har aldrig varit korrekt. Man kommer dock inte få böter av uttråkad polis om man inte blinkar åt vänster, men det kan man däremot få om man inte blinkar ut (oavsett var man ska ut).

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Alltför många bilister gör tyvärr inte så.
Jag blinkar alltid, vilket håll jag än ska åt. Då minskar jag kanske osäkerheten hos någon bilist som kommer från höger och har tillräckligt med plats för att kunna svänga ut åt höger när jag själv ska fortsätta i en större rondell.
Livet blir enklare och allt flyter på bättre om vi visar lite omtanke om och hjälper varandra i trafiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Livet blir enklare och allt flyter på bättre om vi visar lite omtanke om och hjälper varandra i trafiken!

Yes, men kärnan i detta är att det kräver en viss färdighet/skill att köra bra och många är, rent ut sagt, jävligt dåliga på att köra bil. Även (motor)cyklister såklart, men antalet bilister som är problematiska skulle jag säga är fler och det får värre konsekvenser.

Och många som gör fel kan inte ta till sig/ta ansvar för det, för de styrs helt av sina känslor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kan knappt föreställa mig hur dessa personer skulle hantera en (mänsklig...) närståendes bortgång.

Ungefär samma. Bara för att du saknar medlidande för djur betyder det inte att vi andra gör det.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Vad är galet? Tredje är oftast en "vänstersväng".

Det har har varit uppe förut, sannolikt flera gånger. I trafikförordningen finns det inte uttryckligt beskrivet hur man ska göra, utan det följer av hur man tolkar företeelsen cirkulationsplats. Då har det varit så att man under perioder har lärt ut att göra som det är angivet att man ska göra i Storbritannien (fast vänt för högertrafik förstås). Vid "vänstersväng" blinkar man i så fall vänster när man kör in i cirkulationsplatsen och sedan höger när man ska köra ut ur den. I exemplet alltså när man passerat "hål" nummer två som oftast är rakt fram. Att enbart blinka vänster har aldrig varit korrekt. Man kommer dock inte få böter av uttråkad polis om man inte blinkar åt vänster, men det kan man däremot få om man inte blinkar ut (oavsett var man ska ut).

Tror vi missförstår varandra här.

Jag reagerade på "Att blinka till vänster när du ska svänga av vid 3:e avfart är tydligen rek. enligt körskolan."

Vad jag tänker är att när man ska lämna cirkulationsplatsen så ska man blinka höger, oavsätt antalet avfarter man passerar. Sedan är det lämpligt att blinka vänster inför näst sista avfarten, beroende på hur cirkulationen ser ut i övrigt.
Det är även vad transportstyrelsen menar.

Permalänk
Medlem

Dhl freight.. jag väntar på hemleverans han kommer inte och skriver att jag inte är anträffbar.. beställer en ny hemleverans.. dyker inte upp igen
Några råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Dhl freight.. jag väntar på hemleverans han kommer inte och skriver att jag inte är anträffbar.. beställer en ny hemleverans.. dyker inte upp igen
Några råd?

Begär aldrig hemleverans med DHL, begär leverans till närmaste ombud. Funkar för mig men bara för att det är 250 m till ombudet. Har aldrig fungerat med hemleverans för mig då DHL eller UPS varit inblandade, då har jag haft samma erfarenhet som du.

Permalänk
Medlem

1022 öre per kWh imorgon mellan 17-18. 50kr för en tiominuters dusch. Jag som brukar duscha i nästan 20 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

1022 öre per kWh imorgon mellan 17-18. 50kr för en tiominuters dusch. Jag som brukar duscha i nästan 20 minuter.

Därför duschar man på jobbet!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

10 minuter? Lär av gunde svan

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Begär aldrig hemleverans med DHL, begär leverans till närmaste ombud. Funkar för mig men bara för att det är 250 m till ombudet. Har aldrig fungerat med hemleverans för mig då DHL eller UPS varit inblandade, då har jag haft samma erfarenhet som du.

Företaget som valde dhl och jag ringde dhl angående ombud men tar inte emot pga storleken på paketet
Japp dom är inte roliga att ha att göra med

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Tacka dom som sett till att vi har så mycket intermittent kraftproduktion(inte bara i Sverige) , backupen till den är bokstavligt talat skitdyr.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Vad är det med folk som ska köpa begagnat av en och fått adressen och när de är framme (bor i hus) så sms:ar de att de är utanför?? Jaha? Men kom o ring på dörrklockan då??! Vafan? FYRA senaste personerna har gjort så här. Har sociala medier gjort oss så verklighetsfrånvända att vi inte kan knacka på en dörr längre?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Suck, varför "måste" "allt" i linux se ut som de skapades på 90-talet och aldrig fått någon UI-uppdatering sedan dess?

Dessutom finns det ju bara skräp-mailprogram till 99%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Suck, varför "måste" "allt" i linux se ut som de skapades på 90-talet och aldrig fått någon UI-uppdatering sedan dess?

Dessutom finns det ju bara skräp-mailprogram till 99%.

Måste verkligen instämma här, har försökt gå över ett par gånger men slutar alltid jag i rask takt marscherar tillbaka till Windows familjen.

Permalänk
Medlem

Nu kommer riktigt gubbgnäll; alla dessa appar man behöver för precis allt. Blev så glad häromdagen när jag upptäckte att DHL satt upp en paketbox bara 100 meter från mig där en tidig julklapp till mig låg, behövde stå i 10 minuter och strula med deras värdelösa app i kylan bara för att få upp luckan.

vad är det för fel på att bara maila en kod jag kan hämta med!?!?
MVH tidig 30-års kris

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

För att gnälla lite: För oss som inte är bevandrade i sthlms-kartan, så säger inte det där så mye...
Jag gissar att du menar som att åka från Medåker till Arboga?

Ja, det kan man säga tidsmässigt (behövde kolla google maps).

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad är det med folk som ska köpa begagnat av en och fått adressen och när de är framme (bor i hus) så sms:ar de att de är utanför?? Jaha? Men kom o ring på dörrklockan då??! Vafan? FYRA senaste personerna har gjort så här. Har sociala medier gjort oss så verklighetsfrånvända att vi inte kan knacka på en dörr längre?

Oj, och då är det ändå relativt vuxna människor kan jag tänka mig?
Mina barn och deras kompisar håller på sådär. Det är tydligen helt vansinnigt att plinga på hos någon kompis och någon annan än den man söker öppnar dörren..

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!