Ett helt obegripligt fel med ett gammalt servermoderkort (troligtvis triggat pga urladdat CMOS-batteri)

Permalänk
Medlem

Ett helt obegripligt fel med ett gammalt servermoderkort (troligtvis triggat pga urladdat CMOS-batteri)

Måste dela med mig av det här.
Av allt datorrelaterat som jävlats med mig genom åren både privat och professionellt så tog detta priset.

Behövde spinna upp en OpnSense och hade lite skralt med hårdvara liggandes. Fick en snilleblixt och insåg att jag troligtvis hade en gammal intel-bräda liggandes med 4core Xeon och ECC-ram, Dubbla Nic:ar etc. Fantastiskt. Den tar vi.

Smällde i moderkortet i ett chassi, moderkortet har nästan 15 år på nacken vid det här laget och har säkert legat i kartong i minst fem.

Nåväl fick den att posta i alla fall men CMOS-batteriet hade ju förståss gjort sitt.

Bytte ut det och allt var frid och fröjd tills jag skulle ändra bootordningen i bios. Fjomp sa det. Hela rasket packade ihop. Stendog. Så här höll det på. Rullade allt från 5min till 30min innan det sa fjomp igen.

Måste vara PSU tänkte jag instinktivt. PSU byttes ut Samma som innan. Fjomp efter en stund.
Strippade datorn från alla komponenter. Reseatade minnen, cpu etc. Inget hjälpte. Sedan fick jag släppa det. Måste vara någon konding som gett sig. Bara att offra till IT-gudarna.

Nederlaget var tungt och det sved lite att man inte lyckades få ordning på det. Skam den som ger sig, jag lägger några timmar till på detta.

Från kallstart satte jag mig och kollade temp-readings i bios. Hade kollat CPU innan och det såg bra ut runt 50c.
Vad som inte mådde så bra however var PCH. Den var på 80 och tickade uppåt i rask takt. Vid 108c på PCH sa det fjomp igen.

Fram med sprit och thermal-paste. Nu skulle det bli ordning på torpet. Näää, ingen skillnad.
Nu kom alltså uppenbarelsen. 1,4v till PCH och ungefär lika mycket till CPU. Högt!!!

Reset bios, reboot. 1,04v till PCH och stabil temp.

Vetirackaren hur men cmos-batteriet måste ha vrickat bios fullständigt när det tackade för sig eller nåt. Detta mobo går i regel inte att överklocka/justera värst mycket på men blev normal voltage efter bios-reset.

Nu har den stått på en halv dag eller så. 68c på PCH.

Så kan det vara ibland. Nej, jag kände inte för att köpa nytt just den här gången

Permalänk
Medlem

Väldigt skumt att den övervoltade CPU och PCH så mycket. Någon BIOS-bugg eller halvkorrupt CMOS kanske? Skönt att det löste sig i alla fall.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q