Permalänk
Medlem

Unisynk dockningsstation problem

Har en 10 ports Unisynk dockningsstation kopplad till en Dell laptop.
Laptopen laddas via USB-C så den kabeln har jag satt i porten kallad "only charge" på dockningsstationen.
Då laddas laptopen men många andra uttag på dockningsstationen verkar inte funka som tex usb för mus och skrivare.
HDMI uttag funkar dock.
Vad kan vara fel?
Måste man uppdatera dockningsstationens drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Kanske inte ett hjälpsamt svar men du använder en port som benämns "only charge" men du förväntar dig att den också skall flytta data.

Finns det en annan USB-C port på datorn att testa?
Försök fixa fram modellnummer på både datorn och Unisynk dockan så blir det lättare att felsöka med google.

Permalänk

antar att du anslutit USB-c hanen på kabelstumpen till datorn i en USB-c port som pratar usb data och inte en kontakt som bara är för laddning och ingen data på laptopen?

vet att det förekommer modeller där en usb-c är dedikerad bara för laddning och ev dubblar som displayport kontakt men saknar usb funktionalitet.

men brukar då vara en separat usb-c port som pratar usb och ev också DP men inte tar emot laddning via den.

vad är det för craptop du ansluter till?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av yanglii:

Kanske inte ett hjälpsamt svar men du använder en port som benämns "only charge" men du förväntar dig att den också skall flytta data.

Finns det en annan USB-C port på datorn att testa?
Försök fixa fram modellnummer på både datorn och Unisynk dockan så blir det lättare att felsöka med google.

Laptopen är en Dell Latitude 3540.
Dockningsstationen står bara Unisynk på.

Såg nu att USB-C porten på dockningsstationens hette "Power Only" med en blixt-symbol.

På laptopen finns ingen annan USB-C port mer än den där laddkabeln använder.

På dockningsstationen finns en till USB-C. När jag använder den mot laptopen så funkar alla kopplade tillbehör utan just laddningen av datorn.

Permalänk
Medlem

Nätadaptern eller dockan kanske inte lämnar tillräckligt mycket effekt via USB-C PD som datorn kräver. Har haft vissa datorer som krävt t.ex. 65W och vägrat ladda med 45W medans andra gladeligen laddar på med lägre effekt.

Om du kör med datorns medföljande nätadapter så ska den förse datorn och dockan med ström så effekten till datorn blir för låg.

Men utan att veta exakt vilken docka och eller laddare du har så är det svårt att komma fram till någon lösning.

Permalänk
Representant

Hej Unisynk här.

Skriv gärna till vår support så hjälper vi vidare, men verkar som att allt fungerar som det ska från OP's svar nr2

För att vara extra tydlig så har den hubben 2st USB-C portar.
OP har först använt ii) där hen ska använda i)

i) En för dataöverföring, dvs mus/tangentbord/skrivare etc. Bara data och lite ström för att driva enheten.
Den har alltså inte stöd för riktig laddning eller video.

ii) Den andra är bara USB-C PD PowerThrough, dvs du kan koppla in din datorladdare genom hubben så inte hubben tar din enda USB-C PD port på datorn från din laddare.

En USB-C port kan ha 3 huvuddelar i olika konfigurationer. Data/Video/Laddning.
* Data är precis som jag beskrev med i)
* Video är när den har stöd för Alt DP. (Det har inte Unisynks USB-C portar, men hubbens kontakt har det som sen görs om till HDMI). Är videosignaler i DisplayPort-protokoll direkt från grafikkortet.
* Laddning är PD, dvs PowerDelivery. Så du behöver ha en USB-C PD-laddare för att det ska funka. Nu lagstadgat i EU så är den 'vanligaste' moderna laddaren. Ingen fara att köra en laddare med för många watt här. Datorn/mobilen etc är den som bestämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unisynk:

Hej Unisynk här.

Skriv gärna till vår support så hjälper vi vidare, men verkar som att allt fungerar som det ska från OP's svar nr2

i) En för dataöverföring, dvs mus/tangentbord/skrivare etc. Bara data och lite ström för att driva enheten.

ii) Den andra är bara USB-C PD PowerThrough, dvs du kan koppla in din datorladdare genom hubben så inte hubben tar din enda USB-C PD port på datorn från din laddare.

* Video är när den har stöd för Alt DP. (Det har inte Unisynks USB-C portar, men hubbens kontakt har det som sen görs om till HDMI). Är videosignaler i DisplayPort-protokoll direkt från grafikkortet.
* Laddning är PD, dvs PowerDelivery. Så du behöver ha en USB-C PD-laddare för att det ska funka. Nu lagstadgat i EU så är den 'vanligaste' moderna laddaren. Ingen fara att köra en laddare med för många watt här. Datorn/mobilen etc är den som bestämmer.

Tackar för svar. Har jag förstått det rätt att nuvarande laptopladdare kopplar jag i USB-C uttag i)
Sedan måste jag köpa en ytterligare laddare med högre effekt för att ladda laptopen genom USB-C PD ii) ?

Permalänk
Skrivet av rally116:

Tackar för svar. Har jag förstått det rätt att nuvarande laptopladdare kopplar jag i USB-C uttag i)
Sedan måste jag köpa en ytterligare laddare med högre effekt för att ladda laptopen genom USB-C PD ii) ?

laptopen måste även stöda usb-c power delivery vilket inte är säkert den gör utan kan köra någon egen dell specialstandard också finns många tillverkare som kör sina egna specialare tyvärr.

huruvida det är så med just din laptop vet jag inte.

skulle nog i övrigt ta @Unisynk ´s inlägg med en lastbil salt då kontot verkar ha blivit avstäng mer eller mindre direkt ingen garant att det faktiskt är dem utan kan va något internettroll också.

dock verkar det ju som att USB porten du har i laptopen ska vara en USB 3.2 Gen 2 Type-C port med Power Delivery och DisplayPort 1.4 Alt mode enligt dells hemsida.

så då om man läser unisynk´s medelande ovan så behöver vi nog vet vad för modell det är du har köpt om det nu finns flera varianter avsedda för olika konfigurationer i usb-c porten.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Rouge of Darkness:

laptopen måste även stöda usb-c power delivery vilket inte är säkert den gör utan kan köra någon egen dell specialstandard också finns många tillverkare som kör sina egna specialare tyvärr.

huruvida det är så med just din laptop vet jag inte.

skulle nog i övrigt ta @Unisynk ´s inlägg med en lastbil salt då kontot verkar ha blivit avstäng mer eller mindre direkt ingen garant att det faktiskt är dem utan kan va något internettroll också.

För lite transparens i det här fallet handlar det endast om att man måste kontakta oss för att som företag få representera i forumet, ingen misstanke om att det är fel identitet bakom.
(§10.2).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

För lite transparens i det här fallet handlar det endast om att man måste kontakta oss för att som företag få representera i forumet, ingen misstanke om att det är fel identitet bakom.
(§10.2).

var det jag misstänkte men höll mig lite passiv då det lika gärna kan vara nått väsen från fablernas värld man vet ju aldrig när de dyker upp.

Visa signatur

Permalänk
Representant

Hej.

Vill bara kort svara att vi är nu verifierade av Sweclockers och är trots allt inget väsen från fablernas värld.
Ville bara snabbt vara hjälpsamma och såg inte paragraf 10 när vi gjorde kontot.

OP har skrivit till vår support och fått hjälp där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unisynk:

Hej Unisynk här.

Tack för hjälp med väldigt utförlig info. Hade säkert gått att få ordning på den där dockan men kände att det var för mycket krångel så jag beställde en från Dell. Faktiskt billigare och fungerade på första försöket sen var anslutningskabeln 3x längre så man slipper ha dockan synlig 20cm bredvid laptopen ( Var ju trots allt därför jag köpte en för att få bort alla kablar från bordet 😅)
Säger inte det är nåt fel på Unisynks grejer men just denna passade varken mig eller min laptop.
Men tack för all hjälp iaf