Hej, jag tänkte kolla om ni har möjlighet att ge lite feedback gällande bildkvalitén som headsetet ger både i stand alone och PCVR.
Jag har haft mitt Meta Quest 3 i ett par månader och har inte varit alltför aktiv med det. Tanken var att jag främst skulle ha det till DCS World och jag fick tag i det till extrapris innan jag köpte en ny dator.
Min gamla dator är en Taurus-burk med RTX 3070 och en intel-processor (det finns bara en om man söker på Inet).
I min nya dator har jag OC Astra-versionen av 5090 och en AMD 98003XD. Resten av delarna är också bra, men jag gissar på att det inte är relevant att nämna dem i det här fallet.
När jag började testa headsetet lite med gamla datorn visade det sig givetvis att den inte alls pallade trycket med DCS, dock tyckte jag att kvalitén på skrivbordet var bättre än den jag nu har med min nya, mycket bättre dator.
Jag kopplar in datorn med en Iniu-kabel och ställer in upplösning osv. via Oculus Debug Tool, men det verkar endast påverka kvalitén i DCS och inte skrivordet.
Även när jag får upp grafiken i DCS så ser den alltid ut som att man kollar på tyg, om ni förstår vad jag menar. Det är som att man ser de små pixlarna. Jag hade trott att kvalitén skulle vara mycket bättre, speciellt med en så pass dyr dator som jag plockade ihop.
När jag kollat på youtubevideor har jag alltid fått intrycket att det ser mycket bättre ut än för mig. Hur mycket jag än ställer in och har mig i spelet och med Oculus Debug Tool får jag det aldrig att se riktigt nice ut.
En sak jag kan tillägga är att headsetet låste sig en gång när jag körde pcvr med gamla datorn. Jag testade fabriksåterställa den och efter det är det som att menyerna alltid ligger lite vinklade. Det känns som att högersidan av menyer (även stand alone) ligger något närare på höger sida än på vänster sida.
Efter det vill jag tro att grafiken även i stand alone blev något sämre. Jag kunde få den att bli bättre med SideQuest, men det känns ändå skumt att menyerna inte ligger helt i linje som tidigare.
En sak jag även läste var att vissa headset tydligen har en intern klocka på 500 mhz, men att de skall ha 599 mhz.
Det blev mycket text här, men jag är verkligen nyfiken att höra om det kanske kan vara så att jag ställt in headsetet eller datorsidan dåligt, om det kanske krävs att man kör VD, eller om headsetet kanske till och med är defekt.
Mvh, Fredrik