Permalänk
Medlem

Höga temperaturer med 7800X3D

Hej,

Jag kör ett 7800x3d med ett Noctua NH-D15 och har väldigt höga temps enligt mig själv.

I idle ligger jag runt 55-60. Och igår när jag körde BF2042 så var jag uppe i 95.

Se min kurva från Fancontrol nedan. Jag anpassade den lite igår och fick ner temp till 88-90 i BF2042.

Min fråga? Är jag för passiv med kurvan eller är det möjligtvis något annat som är fel?

Permalänk
Medlem

Högt ja, kylpasta och kylare applicerat korrekt?

Vet inte hur mycket 7800x3d drar i just BF2042 men D15 bör klara av att kyla bättre än så klart.

Idle bör vara lägre också såvida du inte är i ett riktigt varmt rumt eller att chassit av någon annan anledning är varmt.

Faktum är, nu när jag tänker på det, bör det vara mycket lägre. Då du har fläkten på 30% även som lägst. Vet inte vilken RPM det är på kylaren, men som referens så är mitt 7950x3d med 1ccd avaktiverat (blir som 7800x3d), 30-40° idle med helt passiv kylning med Thermalright Peerless Assassin- vilket är aningen mindre än D15.

Ta av kylare och applicera kylpasta igen, efter att ha rengjort det noga.

Permalänk
Medlem

Vilken temperatur mäter du? Om du kollar i HW-monitor finns en rad olika temperatur inuti processorn att kolla på. Vissa punkter går varmare än andra. Jag kör 5800x3d med NHD15. Min package ligger på 74c och CCD ligger på 80c efter 1h Indiana Jones.

Min blir också väldigt varm, trots att den har 105w tdp mot 7800x3d's 120w tdp. Hur ser luftflödet ut i resten av chassit? NHD15 måste vara väl ventilerad för att fungera bra, den löser inte kylningen själv.

Permalänk
Medlem

1:a gen V-cache är ju låsta av en anledning. Det är från början ett experiment/prototyp som kommersialiserades och strukturen under die'n är inte optimal.

Prova också att montera om kylaren, med rätt mängd kylpasta som @rwkk föreslog.

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att känns fel, den bör inte gå så varmt. Jag har förvisso vattenkylning och en ganska öppen låda med tre fläktar i fronten och ligger på kring 40 grader idle och kring 75 i topparna i spel. Men det är bara några enstaka grader lägre egentligen än när jag använde Peerless assassin 120 som låg på kring 45 och lite över 80 i topparna i spel, D15 bör klara minst det kan jag tycka.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Högt ja, kylpasta och kylare applicerat korrekt?

Vet inte hur mycket 7800x3d drar i just BF2042 men D15 bör klara av att kyla bättre än så klart.

Idle bör vara lägre också såvida du inte är i ett riktigt varmt rumt eller att chassit av någon annan anledning är varmt.

Faktum är, nu när jag tänker på det, bör det vara mycket lägre. Då du har fläkten på 30% även som lägst. Vet inte vilken RPM det är på kylaren, men som referens så är mitt 7950x3d med 1ccd avaktiverat (blir som 7800x3d), 30-40° idle med helt passiv kylning med Thermalright Peerless Assassin- vilket är aningen mindre än D15.

Ta av kylare och applicera kylpasta igen, efter att ha rengjort det noga.

Skrivet av Ruzikx:

Vilken temperatur mäter du? Om du kollar i HW-monitor finns en rad olika temperatur inuti processorn att kolla på. Vissa punkter går varmare än andra. Jag kör 5800x3d med NHD15. Min package ligger på 74c och CCD ligger på 80c efter 1h Indiana Jones.

Min blir också väldigt varm, trots att den har 105w tdp mot 7800x3d's 120w tdp. Hur ser luftflödet ut i resten av chassit? NHD15 måste vara väl ventilerad för att fungera bra, den löser inte kylningen själv.

Skrivet av Hakinger:

Kan bara säga att känns fel, den bör inte gå så varmt. Jag har förvisso vattenkylning och en ganska öppen låda med tre fläktar i fronten och ligger på kring 40 grader idle och kring 75 i topparna i spel. Men det är bara några enstaka grader lägre egentligen än när jag använde Peerless assassin 120 som låg på kring 45 och lite över 80 i topparna i spel, D15 bör klara minst det kan jag tycka.

Tack snälla för era snabba svar. Jag anar att något är fel, och det är mycket möjligt att det enbart är kylpastan så blev dålig denna gången. Jag har svårt att se att det skulle vara chassi/luftflöde - se bild.

Mäter fö. alternativet "Core" i fancontrol.

Jag testar skruva loss och applicera ny pasta. Får se vad som sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Hej,

Jag kör ett 7800x3d med ett Noctua NH-D15 och har väldigt höga temps enligt mig själv.

I idle ligger jag runt 55-60. Och igår när jag körde BF2042 så var jag uppe i 95.

Se min kurva från Fancontrol nedan. Jag anpassade den lite igår och fick ner temp till 88-90 i BF2042.

Min fråga? Är jag för passiv med kurvan eller är det möjligtvis något annat som är fel?

<Uppladdad bildlänk>

Skulle spontant säga att du har lite för snäll kurva. 7800x3d är ett varmt chip.
Testa 30% vid 20g
60% vid 50g
80% vid 75g
100% vid 85g

Justera sedan i de lägre först ( mest kanske lite upp) och sedan om det gör skillnad så kan du testa justera ner 100% till säg 95 grader. Hör tänker jag mest att du vill ha en någorlunda tyst burk.
Det är svårare att få ner tempen under belastning än att hålla den nere från början.
Får du ingen vidare skillnad - testa montera om kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Tack snälla för era snabba svar. Jag anar att något är fel, och det är mycket möjligt att det enbart är kylpastan så blev dålig denna gången. Jag har svårt att se att det skulle vara chassi/luftflöde - se bild.<Uppladdad bildlänk>

Mäter fö. alternativet "Core" i fancontrol.

Jag testar skruva loss och applicera ny pasta. Får se vad som sker.

Vilken av fläktarna på kylaren är slav då du har olika ?

Permalänk
Inaktiv

7800x3d Max. Operating Temperature (Tjmax)
89°C

Så om du ligger över detta så är det nog inte bra.
Har du tagit bort plast skydd från kylaren mm?

Jag kom inte över 70 grader med min 7800x3d och en noctua d15 med en fläkt

Permalänk
Medlem

Du har ingen PBO eller så?

Du borde ha bättre temperaturer än mig. Min går upp i 85grader under hög load (mest krävande spelen). Idle runt 45-50.

Har både ett sämre chassi & sämre kylare men jag kör faktiskt Energy Saver i Windows, för det tar ner temperaturerna ordentligt och gör faktiskt att processorn boostar högre.

Btw tanka ner HWMonitor eller HWInfo och kolla package temp.

Sen ser jag att du använder en annan fläkt på kylaren, sånt kan spela roll också, kan vara några få grader bara pga det, men inget jag kan säga med säkerhet.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Hej,

<Uppladdad bildlänk>

1. skulle inte begränsa fläkten till max 90% utan låt den köra fullt ös när kritisk temp nås ~85-90°c

2. har du pillat på inställningar i bios? om ja testa köra den på standard.

Och om du har ditt moderkorts "överklocningsfunktion" aktiv stäng av den då det enda den gör är övermata cpun med spänning med marginellt bättre prestanda men betydligt högre temps heter Asus AI overclock eller Asus Enhacement (tror jag på asus moderkort minns inte exakt)

men typ alla moderkortstillverkare har en liknande funktion och kallar den nått eget namn men generellt bara en dålig idé att ha aktiverad oavsett moderkortstillverkare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

jag har byggt några stycken 7800x3d-datorer nu.
Två med peerless assassin och en med 360 AIO.
Alla ligger på 40 grader idle, 78 i cinebench (även AIO) och i väldigt CPU-intensiva spel ca 70... så nånting verkar ha klöddat till sig för dig

Visa signatur

360hz MSI Oled,Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Viking
Skrivet av OldScrub:

jag har byggt några stycken 7800x3d-datorer nu.
Två med peerless assassin och en med 360 AIO.
Alla ligger på 40 grader idle, 78 i cinebench (även AIO) och i väldigt CPU-intensiva spel ca 70... så nånting verkar ha klöddat till sig för dig

Utan PBO då antar jag?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Utan PBO då antar jag?

-15, ingen av dom har varit stabila på lägre i spel, bara i stresstest.

Visa signatur

360hz MSI Oled,Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Utan PBO då antar jag?

Om man ändrar PBO, vad för fördelar finns då? Jag har testat - 30 och fick inga krascher.

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Jag har nu tagit av kylaren och applicerat ny kylpasta. Se nedan hur det såg ut

Har efter det enbart haft idle läge och det ser nu ut såhär istället.

Ändrat kurvan lite efter rekommendationer här.

Ska jag vara nöjd nu (45-50 idle) eller känns det ändå för högt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Uppdatering

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

AMDs CPU'er går av naturen varmare än intel så den idle temperaturen är inga problem egentligen och de klarar det, även den förra du hade fdd. Som exempel kan jag säga att min 13700KF som jag hade låg nästan tio grader lägre idle än den 7800X3D jag har nu som ligger på kring 40 (med vattenkylning) vid en rumstemp på 20. Först blev jag ju lite så där lagom hysterisk när man ser "höga" temp på CPU, men läste på lite och förstod att det inte är någon som helst fara eftersom AMD genom sin konstruktion går lite varmare och tar ingen skada.

*edit* faktum är att inte ens vid 80-90 är det någon större fara så länge CPU inte throttlar för att den blir för varm, och det är väl kring eller strax innan 100 grader det sker typ(?) och då sänks prestandan automatiskt så att CPU svalnar. Men jag kan ju tycka att med en D15 borde det bli svalare vid topparna i spel om fläktarna får dra på för fullt. Med tanke på att min billiga Peerless assassin inte drog över kanske runt 85 vid spel (vid cinebench blev det något över 90, 94 vill jag minnas, då den konstant låg på maxprestation i tio minuter i sträck, men det sker ju aldrig några längre stunder i spel: Med det sagt så har jag inte spelat Battlefield på många år så jag vet inte hur mycket de belastar processorn under längre perioder.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Uppdatering

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tycker det ser bra ut i idle. Har Själv en 7800x3d, den ligger på ungefär 45grader vid rumstemp på 22. Kör vattenloop. Startar jag ex cod så drar den iväg upp till ca 80 grader för att sedan ligga på ca 65-75 grader när jag kör multiplayer i 1440p. Kör med ett 4090 som kanske även det får prollen att arbeta mer. Hur ligger tempen nu efter ändringarna i spel?

blev fel
Permalänk
Medlem

Så här der det ut i HW när den står idle.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror nog ändå du kan ändra till en lugnare fläktkurva igen. Testade du gamla fläktkurvan med nya kylpastan, så att du vet vad det var som hjälpte?

Har bara lite erfarenhet av AM5, men åtminstone tidigare Ryzen jag haft brukar gärna hoppa upp runt 55-60 grader av ganska lätt belastning, så att fläktarna varvar på där känns jobbigt och onödigt när det ändå är en helt säker temperatur.
Jag kör c:a 40% till 65 C, sen 57 % till 75 C och sedan högt, funkar fint, och jag skulle tro att det funkar lika bra på 7800X3D.

Sedan beror det naturligtvis på kylaren också. 40% på min (Noctua NH-D15S) kyler ändå helt OK, men det kanske är typ stillestånd på vissa.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Vet inte om det kommer hjälpa dig men som referens men jag har en NH-L12s till min 7800x3D och ligger på ~49 grader idle i mitt mini itx chassi. Vet inte vad fläktarna snurrar i men "ljudlöst".

Du kan också kolla i programmet HWInfo och se vad din CPU PPT ligger på, jag har sänkt min PBO lite och även SoC/VDD för att sänka idle power lite.
Min CPU PPT liggen nu på ~20.5w idle istället för ~40w default(antagligen pga expo minnen)

Gjorde en relaterad post om det för ett tag sedan som kanske kan leda dig någon vart
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/12vk40v/ryzen_7800x3d_i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag tror nog ändå du kan ändra till en lugnare fläktkurva igen. Testade du gamla fläktkurvan med nya kylpastan, så att du vet vad det var som hjälpte?

Yes, satte gamla och får se hur den håller.

Skrivet av Big_N:

Så här der det ut i HW när den står idle.<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av SoulCreeper:

Du kan också kolla i programmet HWInfo och se vad din CPU PPT ligger på, jag har sänkt min PBO lite och även SoC/VDD för att sänka idle power lite.
Min CPU PPT liggen nu på ~20.5w idle istället för ~40w default(antagligen pga expo minnen)

Gjorde en relaterad post om det för ett tag sedan som kanske kan leda dig någon vart
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/12vk40v/ryzen_7800x3d_i...

Är det https://www.hwinfo.com/download/ jag hämtar ifrån? Och i så fall vilken?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bobiri:

Är det https://www.hwinfo.com/download/ jag hämtar ifrån? Och i så fall vilken?

Jepp. Vilken är valfritt (förutom den för DOS ), ta Portable om du tänkt ta bort det efteråt, så är det bara ta bort .exe-filen och en .ini. Lägg i en mapp på skrivbordet eller sådär.
Annars kan du installera, men det finns ingen direkt fördel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kört en del bf2024 med 7800x3d, både luft och aio. Beroende upplösning legat 60-70 grader ish. Idle ligger de 45-50 men kan peaka upp kort till 60-70 grader beroende om man startar nån applikation.

I spel bör du klara dig med ~50% på fläktkurvan med en D15. Jag har kunnat köra cinebench och hållt sig 80 grader med en CO på -20 till -30. Så kylpasta som gjorde dina höga temps då🙂

Visa signatur

Lian Li O11 Vision Compact | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASRock B650E Taichi Lite | Ryzen 7 9800x3d | G.Skill 32GB 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal Silver | ASUS GeForce RTX 5080 TUF Gaming OC | Corsair Nautilus 360 RS ARGB | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Kört en del bf2024 med 7800x3d, både luft och aio. Beroende upplösning legat 60-70 grader ish. Idle ligger de 45-50 men kan peaka upp kort till 60-70 grader beroende om man startar nån applikation.

I spel bör du klara dig med ~50% på fläktkurvan med en D15. Jag har kunnat köra cinebench och hållt sig 80 grader med en CO på -20 till -30. Så kylpasta som gjorde dina höga temps då🙂

Var väl detta jag trodde också vid köp av båda produkterna. Ska testa allt Detta imorgon.

När du pratar om PBO, vad finns för fördelar med att gå ner till - 30 på alla cores? Och Räcker det att enbart göra det utan att ändra t.ex. volten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Var väl detta jag trodde också vid köp av båda produkterna. Ska testa allt Detta imorgon.

När du pratar om PBO, vad finns för fördelar med att gå ner till - 30 på alla cores? Och Räcker det att enbart göra det utan att ändra t.ex. volten?

-30 klarar inte min i prime95 efter en stund då kraschar datorn,i spel fungerade det.
Blir lägre volt med -30, finns bra videor där allting förklaras vad pbo innebär med spänningskurvan och frekvenskurvan.
7800x3d är stopp vid 5.05 GHz pga sin design med 3d v cache minnet och är inga problem att den når sin target frekvens utan att de throttlar.

Jag har ändrat min till -20 på denna cpu och tycker det räcker väl 🙂

Visa signatur

Lian Li O11 Vision Compact | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASRock B650E Taichi Lite | Ryzen 7 9800x3d | G.Skill 32GB 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal Silver | ASUS GeForce RTX 5080 TUF Gaming OC | Corsair Nautilus 360 RS ARGB | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Uppdatering

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

En aning lite pasta hade jag sagt.
Men den har spridit sig bra så om du lägger på en liten större ärta än sist, eller ett X (De mesta fungerar) och skruvar åt på samma vis så bör det vara en aning bättre.

Jag har en AIO med min dock mindre fläktar.
Hur tar du in/ut luft i med fläktarna (Om de inte framgår och jag missat det)
Jag har en semi-aggressiv kurva där fläkten är omkr 20-40% vid 30-40c som sedan går 10% upp per 10 grader fram tills ca 75 ~ där de blir 100%

dvs:
20-30% = 30c
40-50% = 50c
sedan 70% vid 70c och 100% vid 80c (höfta, känn efter - minns inte min)

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

En aning lite pasta hade jag sagt.
Men den har spridit sig bra så om du lägger på en liten större ärta än sist, eller ett X (De mesta fungerar) och skruvar åt på samma vis så bör det vara en aning bättre.

Jag har en AIO med min dock mindre fläktar.
Hur tar du in/ut luft i med fläktarna (Om de inte framgår och jag missat det)
Jag har en semi-aggressiv kurva där fläkten är omkr 20-40% vid 30-40c som sedan går 10% upp per 10 grader fram tills ca 75 ~ där de blir 100%

dvs:
20-30% = 30c
40-50% = 50c
sedan 70% vid 70c och 100% vid 80c (höfta, känn efter - minns inte min)

Jag har 6 intag (3 fram och 3 nere), sedan 4 uttag (3 uppe, 1 bak). Rekommenderar du något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jag har 6 intag (3 fram och 3 nere), sedan 4 uttag (3 uppe, 1 bak). Rekommenderar du något annat?

Jag tolkar det som att de som är fram är de på bilden "baktill" (brevid moderkortet m.ao)
Jag har dylik konfiguration så du bör ha hyffsat bra luftflöde såvida CPU fläktarna också går bakåt

Har du fixat med kylarpastan än?
Annars har jag svårt och se problemet, det är ju om fläktarna ut inte byter ut luften bra men låter långsökt.

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Medlem

Prova även att byta den främre CPUfläkten till original som någon tidigare föreslog. Det är inte säkert det gör för stor skillnad men det hade varit intressant att se om det påverkar något.