Är det nödvändigt att skaffa sig ett grenuttag med överspänningsskydd till datorn?

Permalänk
Medlem

Är det nödvändigt att skaffa sig ett grenuttag med överspänningsskydd till datorn?

Har precis byggt en ny dator och vill inte att råka ut för en överspänning så att komponenterna grillas. Jag bor i lägenhet så det finns väl inte lika stor risk som att bo i ett hus.

Permalänk
Medlem

99,99% av alla datorer i hemmet saknar detta, så nej, det är inte nödvändigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver i så fall köpa typ en UPS som jämnar till spänningen. Gissningsvis är du inte beredd att lägga så mycket pengar att det verkligen gör skillnad. Och som tidigare sagts så behövs det inte heller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du behöver i så fall köpa typ en UPS som jämnar till spänningen. Gissningsvis är du inte beredd att lägga så mycket pengar att det verkligen gör skillnad. Och som tidigare sagts så behövs det inte heller.

Nej man kan ha en, de kostar ju typ 100kr mer och man kan sova gott.

Man behöver inte en line interactive ups för att klara av överspänningen. Det är bara det enklaste.

Men kort svar är, nej man behöver det inte men man kan lika gärna köpa en då de kostar typ lika mycket idag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Jag ser detta lite som allt som säljs emot förkylning, där de brukar vara noggranna med formuleringen för att ej bli stämda. Kanske på det de säljer skriva lindra, kanske att det kan minska risken att bli förkyld?

Nå man kan få överspänning i nätet av många anledningar, åsknedslag är såklart en orsak. Vissa säger att inget konsument överspänningsskydd klarar av ett åsknedslag precis utanför bostaden direkt i elledningen. Ja deras argument stämmer, precis som att ingen konsument bilbälte hjälper när man med bilen kör 300km/h rakt in i en bergvägg.

Men åska kan slå ner längre bort, överspänningen behöver inte bli så extrem. Frågan är då hjälper ett överspänningsskydd något? Jag själv vet inte, men jag använder billiga överspänningsskydd från Jula, Biltema, Kjell & Kompani, Clas olsson till min dyraste elprylar. Det är inte många hundralappar och kanske hjälper de något.

Sist så kan elektronik ta skada av överspänning utan att ens användaren märker något, det kan vara tvn som krånglar lite mer, datorn som ibland är lite instabil osv.

*edit*
På landet när man hade elledningar i luften såg jag väldigt ofta lampor blinka till när det åskade. Det tydde då på att spänningen sjönk, kanske steg den även också. På den tiden som nu så var dock alla dyra prylar utdragna från väggen när det åskade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej man kan ha en, de kostar ju typ 100kr mer och man kan sova gott.

Man behöver inte en line interactive ups för att klara av överspänningen. Det är bara det enklaste.

Men kort svar är, nej man behöver det inte men man kan lika gärna köpa en då de kostar typ lika mycket idag

De du pratar om har en krets som ska stänga av strömmen vid typ ett blixtnedslag, men är sällan tillräckligt snabba för att göra det utan att det som sitter efter grillas ändå. Skulle spänningen stiga till säg 280V så gör de mest troligt ingenting. Och de gör garanterat inget åt ojämn sinusvåg och annat som förekommer, vilket också i teorin kan skada datorn. Så de där 100kr är inget annat än placebo. Men visst, sover man bättre så är det kanske värt det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

De du pratar om har en krets som ska stänga av strömmen vid typ ett blixtnedslag, men är sällan tillräckligt snabba för att göra det utan att det som sitter efter grillas ändå. Skulle spänningen stiga till säg 280V så gör de mest troligt ingenting. Och de gör garanterat inget åt ojämn sinusvåg och annat som förekommer, vilket också i teorin kan skada datorn. Så de där 100kr är inget annat än placebo. Men visst, sover man bättre så är det kanske värt det.

Även online ups går sönder vid blixt. Om vi inte börjar kolla mot 100k+

Det finns en anledning man kör med 3 olika mellansäkringar för överspänning.... Då inget skydd klarar allt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Även line interactive går sönder vid blixt. Om vi inte börjar kolla mot 100k+

Det finns en anledning man kör med 3 olika mellansäkringar för överspänning.... Då inget skydd klarar allt

Korrekt. Som privatperson kan man i princip inte skydda sig mot ett åsknedslag. Bättre med en bra hemförsäkring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Korrekt. Som privatperson kan man i princip inte skydda sig mot ett åsknedslag. Bättre med en bra hemförsäkring.

Ja för konsument upser har batteriet/kretsarna för nära så överslag kan man få ändå...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag bor i lägenhet och vi hade ett strömavbrott här när det blixtrade. Både min TV och HDMI uttaget på mitt GFX skadades. Vet inte om det berodde på blixtnedslag eller om något hände när strömmen kom tillbaka.

Men jag har börjat köra grenuttag med överspänningsskydd sedan dess. Lyckligtvis så täckte försäkringen detta.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Om du hade kabelteve-antennen ansluten i någon av TV-burkarna så kan det bli rätt spännande strömvägar mellan dess jord som går över flera hus och lägenheter och lägenhetens lokala jordning (eller ickejord om det är ej jordade kontakter) både när det blixtrar och när strömmen kommer tillbaka igen.

Och då förvånar det inte mig att dataportarna i tex HDMI kan gå åt pipan - till skillnad från Ethernet-anslutning så brukar de inte vara galvanisk skilda med transformatorer eller DC-blockerade med kondingar i serie i signalvägen som tex. SATA-bussens ledare kan vara.