Ny strömsnål NAS/server

Permalänk

Ny strömsnål NAS/server

Hej,
Har varit väldigt nöjd med j3455-itx då den räckt till både prestandamässigt samtidigt som den vart strömsnål.
Nu ser det inte bättre ut än den pajat när jag skulle flytta den till Fractal Design Node 804 chassi.
Se annan tråd här

Användningsområden:
- Filer och backup
- HyperV med Homeassistant
- HyperV med DietPi
- Webbserver
- Emby
- Test av diverse docker images.

Måste oavsett börja titta på ersättare, får jag inte igång den måste jag beställa ganska snart i tid.
Vilken ska man satsa på såhär i slutet av 2024, n100, n305 eller något helt annat, vilken tillverkare?

Gärna med >2,5G lan och >4x sata

Tacksam om ni kan tipsa om vad ni har för likande byggen.

Visa signatur

--Stationär-- [Ryzen 5 5600X] [Gigabyte B550M AORUS PRO-P] [DDR4 3600MHz 16GBx2] [ASUS GeForce RTX 4070 Dual] [SSD NVMe M.2 2TB]
--Server-- [J3455-ITX]

Permalänk
Livsnjutare 😎

HP’s microservers uppfyller inte de kraven eller ?

Har kikat lite på dem själv och blir nog vad som kommer ersätta min nuvarande NUC framöver.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11235628

Dock bara 2st sata och Gbit nätverk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

HP’s microservers uppfyller inte de kraven eller ?

Har kikat lite på dem själv och blir nog vad som kommer ersätta min nuvarande NUC framöver.

Är nog mer inne på en till NUC. Har även övervägt att välja ngn strömsnål CPU till moderkort, men har trivts bra med NUC moderkort i alla år. Dock har jag ju större chassi nu, så matx även platsar.

Skrivet av reaperishere:

Jag har kikat lite på den och typ samma men matx
https://www.asrock.com/mb/Intel/N100M/index.asp
men behöver i så fall komplettera med SATA kort, har ett Startech PEXESAT322I nu men är bara två extra portar på det.

Visa signatur

--Stationär-- [Ryzen 5 5600X] [Gigabyte B550M AORUS PRO-P] [DDR4 3600MHz 16GBx2] [ASUS GeForce RTX 4070 Dual] [SSD NVMe M.2 2TB]
--Server-- [J3455-ITX]

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Power Pro:

Är nog mer inne på en till NUC. Har även övervägt att välja ngn strömsnål CPU till moderkort, men har trivts bra med NUC moderkort i alla år. Dock har jag ju större chassi nu, så matx även platsar.

Jag har kört nuc i många, många år och jag kallar mitt nuvarande system för en ”nuc” också, men det är ju egentligen en custom-maskin med desktop-cpu och bra möjligheter för både disk och snabbt nätverk, speciellt med de nya. Vet inte om de är släppta dock, jag kör X/A 300 modellen.

Googla ”Asrock Deskmini”

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag har kört nuc i många, många år och jag kallar mitt nuvarande system för en ”nuc” också, men det är ju egentligen en custom-maskin med desktop-cpu och bra möjligheter för både disk och snabbt nätverk, speciellt med de nya. Vet inte om de är släppta dock, jag kör X/A 300 modellen.

Googla ”Asrock Deskmini”
<Uppladdad bildlänk>

Tack googlade en del på asrock minidesk och liknande modeller, men det blev en ASUS Prime N100I-D D4 som jag nu letar efter ett bra PCIE 3.0 x1 sata kontrollerkort till, försöker hitta något stabilt med 6-10 SATA platser, de flesta verkar använda portmultplikator på dem.

Visa signatur

--Server-- [J3455-ITX]

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Power Pro:

Tack googlade en del på asrock minidesk och liknande modeller, men det blev en ASUS Prime N100I-D D4 som jag nu letar efter ett bra PCIE 3.0 x1 sata kontrollerkort till, försöker hitta något stabilt med 6-10 SATA platser, de flesta verkar använda portmultplikator på dem.

Det var ju ett smutt litet kort du hittat där ja!
Är det mitx ?, ser ju nästan om möjligt ännu mindre ut 😅

Mjo, lite dåligt med portar på de, bara 1x nvme/m2 och 1x sata.
Kollade lite snabbt på amazon och jag tänker att samtidigt du försöker hålla nere kostnaderna ?

Någon utav dessa kan ju vara ett alternativ.
6 portar inkl kablage för under 500-lappen.
https://amzn.eu/d/altHQgM
https://amzn.eu/d/a0pegBA

Kommer ju funka till JBOD eller att bara slaska in diskar löst.
Skall du ha någon form utav raid, om än mjukvaru-version - använd lite bättre hw.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Man får dock lusläsa specs om man ska köpa ett billigare kort. Den första länken säger 4x PCIe, men ASM1166 stödjer så vitt jag kan läsa mig till PCIe Gen3 x2. Om jag räknar rätt så kan den då köra knappt tre SATA i max fart. 16GT/s (två st 8GT/s lanes) vs SATA3 6Gbit/s. Är man ok med det så fine, men man ska i alla fall veta om det. Står tydligt på det andra kortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Det var ju ett smutt litet kort du hittat där ja!
Är det mitx ?, ser ju nästan om möjligt ännu mindre ut 😅

Mjo, lite dåligt med portar på de, bara 1x nvme/m2 och 1x sata.
Kollade lite snabbt på amazon och jag tänker att samtidigt du försöker hålla nere kostnaderna ?

Kommer ju funka till JBOD eller att bara slaska in diskar löst.
Skall du ha någon form utav raid, om än mjukvaru-version - använd lite bättre hw.

Jajamen, det ska vara mini-ITX 17x17cm

Men sen får vi se hur det fungerar, det är ju snålt med portar som du säger, hoppas att kunna använda PCI-E 3.0 x1 platsen till några SATA och eventuellt M2 platsen också i framtiden. Ja tanken är att hålla ned kostnaden.

Det är sällan flera diskar (mekaniska, mest WD Red) samtidigt ska sträcka på benen så hoppas att PCI-E 3.0 x1 porten kan hantera 6-diskar.

Ja de du länkade till är ju onekligen bra pris, funderar mest att de är lite noname... stabiltet och drivrutinsstöd.
Kör vanilla där, ingen RAID eller liknande.

Skrivet av giplet:

Man får dock lusläsa specs om man ska köpa ett billigare kort. Den första länken säger 4x PCIe, men ASM1166 stödjer så vitt jag kan läsa mig till PCIe Gen3 x2. Om jag räknar rätt så kan den då köra knappt tre SATA i max fart. 16GT/s (två st 8GT/s lanes) vs SATA3 6Gbit/s. Är man ok med det så fine, men man ska i alla fall veta om det. Står tydligt på det andra kortet.

Tror mina diskar kommer upp i 200MB per sekund som mest, så det borde bli en flaskhals att slänga på 6 SATA diskar på PCI-E 3.0 x1 porten. Visst är det så att porten ska ge 1GB/sekund?

Alternativ får jag se om det går att köra M2-kort med SATA-portar, den ska ju klara PCIe 3.0 x2.

Måste jag köpa just ett x1 kort eller kan det bli problem om jag kör x4 SATA kort?

Visa signatur

--Server-- [J3455-ITX]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Power Pro:

Tror mina diskar kommer upp i 200MB per sekund som mest, så det borde bli en flaskhals att slänga på 6 SATA diskar på PCI-E 3.0 x1 porten. Visst är det så att porten ska ge 1GB/sekund?

Alternativ får jag se om det går att köra M2-kort med SATA-portar, den ska ju klara PCIe 3.0 x2.

Måste jag köpa just ett x1 kort eller kan det bli problem om jag kör x4 SATA kort?

Både de länkade korten har en x2 kontakt. Det största problemet med det är att kontakten du sätter kortet i måste vara x2 eller längre. Alternativt är vissa x1 kontakter öppna i bakkant så att du kan sätta i längre kort. Kontrollerkortet och moderkortet kommer själva att hitta hur många lanes som kan användas.

Om kortet bara kör PCIe3 x1 och du kopplar in 6 SATA diskar och kör dem samtidigt, tex för att du använder Raid, så får varje disk 1,33Gbit/s. En lane PCIe3 klara 8GT/s. Men det är inte hela den bandbredden som kommer dig till nytta. För snurrdiskar är ju detta ändå ganska ok. Bara du känner till att begränsningen finns.

Visa signatur

Permalänk

Hur lämplig är n100 som NAS? Tänker på att den saknar ECC stöd.

Är lite inne på att bygga en liknande fast med detta kortet som har 6st SATA platser, 2st NVME och 10G ethernet
https://www.aliexpress.com/item/1005007900892128.html

Permalänk
Skrivet av fiskmasen_99:

Hur lämplig är n100 som NAS? Tänker på att den saknar ECC stöd.

Är lite inne på att bygga en liknande fast med detta kortet som har 6st SATA platser, 2st NVME och 10G ethernet
https://www.aliexpress.com/item/1005007900892128.html

Nu när jag kört:
Asus Prime N100I-D D4

I lite drygt en månad så är jag inte jätteimponerad, men den fungerar för mitt ändamål, så ok.

Inte så vetenskapligt men upplevd prestanda känns ungefär som tidigare med j3455-itx.
En del i det är säkert det billiga SATA-kortet som inte får upp filöverföringarna om man jämför med native sata och gamla sata kortet.

Den andra har med CPU prestandan att göra, vilket inte känns rappare än min gamla, gillade först inte hur den klockar dynamiskt upp och ned från 0,8Ghz till något över 3Ghz. Så körde hög prestanda schemat, där den ständigt håller sig på ca 2,8-3Ghz.
Men upplevde ingen större skillnad så har nu återgått till balanserat.

@fismasen_99 den du kikar på är ju mer anpassad både med native sata, lan osv. så antar att den skulle fungera bra som NAS.

Min kommer nog bli kvar ändå, hade väl mest förväntat mig mer.

Visa signatur

--Server-- [J3455-ITX]

Permalänk

Vilka av portarna på detta kortet tror ni använder JMB575 delen, de fyra på sidan eller de sex på kortsidan?
Sata-kort
Jag tänkte att det var de fyra på sidan, eller spelar det ingen roll vilka portar man använder om man kör 5-6 diskar?

Skulle detta M.2 Sata kort ge mig högre filöverföring än PCI-E-kortet ovan men min N100 från Asus?

Visa signatur

--Server-- [J3455-ITX]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Power Pro:

Vilka av portarna på detta kortet tror ni använder JMB575 delen, de fyra på sidan eller de sex på kortsidan?
Sata-kort
Jag tänkte att det var de fyra på sidan, eller spelar det ingen roll vilka portar man använder om man kör 5-6 diskar?

Skulle detta M.2 Sata kort ge mig högre filöverföring än PCI-E-kortet ovan men min N100 från Asus?

M.2-kortet är förmodligen betydligt snabbare. Enligt spec ska det stödja PCIe Gen 3 x 2, vilket är samma som kontrollerchipet stödjer. PCIe-kortet å andra sidan är enligt spec bara PCIe Gen 2 x 1. Så 1/4 av farten teoretiskt.

Visa signatur