3dfx Voodoo X tillbaka med ”juldesign”

Permalänk
Melding Plague

3dfx Voodoo X tillbaka med ”juldesign”

Hobbyprojektet som försöker återuppväcka det 25 år gamla grafikkort får en uppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vitt kretskort = juldesign?

Permalänk
Medlem

Varför inte rött kort då va va va???

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Helt värdelöst utan DP kontakt. Lägg ned projektet. Buuu.

😘

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Sen är det frågan vad man ska ha det till...? I retrobyggen för att kunna köra Glide i gamla titlar?

Permalänk
Hedersmedlem

Så ytterligare ett Voodoo4-liknande kort?

Inte det mest attraktiva kortet i serien prestandamässigt tyvärr. Blev ganska besviken när jag benchade mot Voodoo3 3000 och insåg att Voodoo 4 4500 presterar bara marginellt bättre.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Är det PCI-e undrar jag bara..

Det var ett tag sedan jag have PCI slottar på mina moderkort..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Är det PCI-e undrar jag bara..

Det var ett tag sedan jag have PCI slottar på mina moderkort..

Det ser ut som ett PCI kort på bilden (inte PCI-e då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sen är det frågan vad man ska ha det till...? I retrobyggen för att kunna köra Glide i gamla titlar?

Precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja 3Dfx kort är nog inte så bra om man vill spela spel från de senaste 20 åren.
Men jag hittade ett undantag...

Jag hittade en lista:

List of Glide games

Där är det möjligt att sortera listan på olika kategorier, bl.a. på First release

Heroes of Newerth
Developers: S2 Games
Release dates
Windows May 12, 2010
macOS (OS X) May 12, 2010
Linux May 12, 2010

Annars är
Tactical Ops: Assault on Terror - 2002
Darkened Skye - 2002

De nyaste glide spelen.
Åtminstone enligt den listan.

De två tidigaste spelen är
MechWarrior 2: 31st Century Combat - 1995
Fatal Racing - 1995

Mellan 1996 och 2001 så kom det ändå hyfsat många titlar.

Några andra användningsområden än spel finns det väl inte för 3Dfx kort?

Eller ja de senare korten kunde ju användas som ett generellt grafikkort för att få bild på skärmen.

Men om man säger moderna grafikkort har ju Cuda och GPGPU och grejer utöver generellt visa bild på skärmen och driva spel.
Något sånt hade väl inte 3Dfx ?

Permalänk
Medlem

Vilket slöseri med tid!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Några andra användningsområden än spel finns det väl inte för 3Dfx kort?

Nej, så är det, men för att man ska ha nytta av det omdesignade kortet så behöver man alltså ta fungerande komponenter från ett befintligt 3dfx-kort, vilket känns överarbetat med tanke på hur lätt och billigt det är att t.ex. konvertera bildutgångarna för att använda med moderna skärmar.

Har viss förståelse för homebrew-kretskort som t.ex. flyttar över komponenter till ett nytt kretskort med moderna interace så att det går att stoppa det i en modern dator eftersom exempelvis gamla Glide-spel aldrig blir så snygga som på 3dfx-hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vilket slöseri med tid!

Precis som de flesta hobbys med andra ord...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Så ytterligare ett Voodoo4-liknande kort?

Inte det mest attraktiva kortet i serien prestandamässigt tyvärr. Blev ganska besviken när jag benchade mot Voodoo3 3000 och insåg att Voodoo 4 4500 presterar bara marginellt bättre.

Man hade ju Voodoo och sen V2 och det var the shit.
Däremot sen gick de efter snåriga stigar.

Och nånstans långt i bakhuvudet kopplar jag ihop voodoo 3 med banshee = inte så imponerande. Men är väl bara för att de körde på 2D+3D. Kanske även var V3-2000 som jag tänkte på, budgetmodellen.

Men oavsett tråkigt (och kanske därför det gick som de gick) om V4 knappt var bättre än föregångaren.

Voodoo var ju "favoriten" även om man gått över till annat.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Och nånstans långt i bakhuvudet kopplar jag ihop voodoo 3 med banshee = inte så imponerande. Men är väl bara för att de körde på 2D+3D. Kanske även var V3-2000 som jag tänkte på, budgetmodellen.

Men oavsett tråkigt (och kanske därför det gick som de gick) om V4 knappt var bättre än föregångaren.

Hade v2 då, och har nu just ett v3 2000 i min retrodator. 3dfx tappade greppet om marknaden efter v2. Men om man håller på med retrogaming på riktig hårdvara (för att man e konstig), så är voodoo i mitt tycke mest hassle free. Och för sin period var det ändå väldigt bra om man kan leva med 16-bit färg.

Som fattig gymnasieungdom körde jag med mitt v2 ända in på k6-2 tiden. Parade det med en 500mhz. Konstig men cool build för inga pengar nästan.

Nu fick du ett of topic svar du aldrig bad om men skit samma.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Vilken Vodoo version är det han försöker få ihop? Om man ändå skall göra en ny version varför inte ta VooDoo 5 5500 direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, så är det, men för att man ska ha nytta av det omdesignade kortet så behöver man alltså ta fungerande komponenter från ett befintligt 3dfx-kort, vilket känns överarbetat med tanke på hur lätt och billigt det är att t.ex. konvertera bildutgångarna för att använda med moderna skärmar.

Just VSA-100-kretsarna har funnits att köpa på tray som NOS många år efter att 3dfx gått i graven, det är därför de flesta kloner som byggts har varit varianter på Voodoo 4 och 5. De har därför i många fall inte behövt kannibalisera existerande kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zulbat:

Vilken Vodoo version är det han försöker få ihop? Om man ändå skall göra en ny version varför inte ta VooDoo 5 5500 direkt?

Voodoo4 4500 blir det i och med att det är en VSA-100 processor. Men det kortet och även Voodoo5 5500, Voodoo5 6000 samt en del andra kort tillverkas av ryssen Anthony Zxclxiv.

https://www.zxc64.com/

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Rätt kul endå. Personligen aldrig ägt ett voodoo kort men minnena från att spela på en dator med kortet värmer... Jag va den enda som inte hade dator, köpe min första dator 2002 som "vuxen". Att spela Quake på en dator med och utan va som dag och natt. Körde man software(?) så såg man F#n ingenting. Kunde nästan höra änglakören i bakgrunden när man spelade med voodoo kortet. Så jäkla nice haha...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Voodoo3 var ganska snabbt på sin tid men saknade stöd för 32-bitars färg.

https://www.anandtech.com/show/288/8

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Du minns fel, V3 var fantastiska kort. Banshee däremot var ett kort mellanspel.
Framförallt flytet på alla Voodoo-kort med jämn FPS var skillnaden mot konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Framförallt flytet på alla Voodoo-kort med jämn FPS var skillnaden mot konkurrensen.

Banshee var ju kingen, oändligt med minne! Köpte ett sådant. Kartongen var väldigt fräsig vill jag minnas!

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jo antar jag var för upptagen att spela med mitt V2 Som ändå höll måttet rätt länge för att vara på den tiden.

Vet inte om jag kände någon som hade V3, kanske en, ingen som hade V4.

För egen del blev det Matrox G400 i nästa dator.

Men nu är det kanske lite väl långt från topic

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Vitt kretskort = juldesign?

Det finns många bilar med "juldesign"

Ofta är det dessutom billigast att köpa en "juldesignad" bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Vet inte om jag kände någon som hade V3, kanske en, ingen som hade V4.

Voodoo (1)
Voodoo 2
och
Voodoo 3

Var ganska vanliga.
3Dfx kort över Voodoo 3 var ovanliga.
Det var väl där någonstans som konkurrensen, framförallt från Nvidia och Ati, blev för stark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Voodoo3 var ganska snabbt på sin tid men saknade stöd för 32-bitars färg.

Ett allvarligare problem var att 3dfx inte satsade på hårdvarustödd Transform & Lightning/T&L/TCL, vilket var en av de stora grejerna som gav extra GPU-prestanda samt avlastade CPU:n.

Skrivet av Dunde:

Du minns fel, V3 var fantastiska kort.

Jag vet inte om det tillverkades några Voodoo3 av annat än STB Systems, men kvalitetsmässigt var åtminstone de korten riktigt usla. Uppköpet av STB kom ju strax därefter att bli hela 3dfx fall, eftersom de bl.a. konkurrerade ut tredjepartstillverkarna innan de var i närheten av en egen fungerande produktion.

Sen var kylflänsen utan fläkt en sniklösning utan motstycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ett allvarligare problem var att 3dfx inte satsade på hårdvarustödd Transform & Lightning/T&L/TCL, vilket var en av de stora grejerna som gav extra GPU-prestanda samt avlastade CPU:n.
Jag vet inte om det tillverkades några Voodoo3 av annat än STB Systems, men kvalitetsmässigt var åtminstone de korten riktigt usla. Uppköpet av STB kom ju strax därefter att bli hela 3dfx fall, eftersom de bl.a. konkurrerade ut tredjepartstillverkarna innan de var i närheten av en egen fungerande produktion.

Sen var kylflänsen utan fläkt en sniklösning utan motstycke.

Att Voodoo3 och äldre saknar stöd för T&L var inga konstigheter. Det gäller även Matrox G400 och Nvidias TNT serie. Det fanns heller inga spel med stöd för T&L på den tiden. Men Voodoo4 och Voodoo5 borde kanske ha haft det, dock så fanns det knappt några spel med stöd för det då heller.

För övrigt så finns det Voodoo3 av andra tillverkare men de är inte så vanliga.

http://tdfx.de/eng/evilking3_extreme.shtml

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Att Voodoo3 och äldre saknar stöd för T&L var inga konstigheter. Det gäller även Matrox G400 och Nvidias TNT serie. Det fanns heller inga spel med stöd för T&L på den tiden. Men Voodoo4 och Voodoo5 borde kanske ha haft det, dock så fanns det knappt några spel med stöd för det då heller.

GeForce 256 släpptes bara sex månader efter Voodoo3, men jag kom väl ihåg fel på den punkten. Det var vilda diskussioner om det på den tiden åtminstone, men det var kanske som detta med stödet för async compute på GeForce 900-serien.

Skrivet av Delerium:

För övrigt så finns det Voodoo3 av andra tillverkare men de är inte så vanliga.

http://tdfx.de/eng/evilking3_extreme.shtml

Jag tillhörde en av dem som fick ett kasst STB-kort från fabrik för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

GeForce 256 släpptes bara sex månader efter Voodoo3, men jag kom väl ihåg fel på den punkten. Det var vilda diskussioner om det på den tiden åtminstone, men det var kanske som detta med stödet för async compute på GeForce 900-serien.
Jag tillhörde en av dem som fick ett kasst STB-kort från fabrik för övrigt.

Att Voodoo3 korten saknade aktiv kylning kunde göra att dom gick varma om man hade dåligt luftflöde i chassit. Men annars var det väl inget direkt fel på dom?

Dom flesta Voodoo2 korten saknade även kylfläns för övrigt men det gick bra ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Att Voodoo3 korten saknade aktiv kylning kunde göra att dom gick varma om man hade dåligt luftflöde i chassit. Men annars var det väl inget direkt fel på dom?

Dåligt luftflöde i chassit, som... alla chassin på den tiden? Voodoo3 var anledningen till att jag började intressera mig för att modda in fler fläktar i datorn, annars var normen att det fanns en fläkt till nätdelen och eventuellt en extra 80 mm-fläkt på bakstycket som blåste ut varmluft. Den här förhatliga tratten (Chassis Air Guide 1.0) som skulle försörja CPU:n med kall luft via ett rör på sidopanelen standardiserades inte förrän i mitten av 2002. Osäker på vilket grafikkort som hade den första blower-kylaren, men det första jag kan komma på att jag såg var inte förrän GeForce FX5000-serien. Detta med välventilerade chassin hade man nog inte kommit på under 3dfx glansdagar eftersom det i stort inte behövdes.

Jag fimpade garantin på mitt interna modem från Diamond Multimedia, trots att det var fyra tomma kortplatser mellan, p.g.a. att värmen från kylflänsen på mitt Voodoo3 fick klisterlapparna att rulla ihop sig till en korv som revs sönder totalt när jag försökte veckla ut den igen. 🥲

Värmen ledde också till andra problem över tid, minns inte riktigt vilka då det var ~20 år sedan jag läste om det på något forum, man kan hitta bilder av gamla kort där t.ex. epoxylacken smält på baksidan av CPU-sockeln vilket indikerar att de gick alldeles för varma.

Byggkvalitén var kass på korten som producerades hos STB, var problem med komponenter som satt snett eller saknades. Mitt första kort gick på retur av det skälet, då det inte funkade överhuvudtaget, och det jag fick i utbyte såg väl måttligt bra ut också.

Mitt Voodoo3 3000 var tyvärr ett AGP-kort så tror det hamnade i någon dator jag gav bort för många år sedan, då AGP försvann och gjorde kortet värdelöst att behålla ens som reservkort.

Skrivet av Delerium:

Dom flesta Voodoo2 korten saknade även kylfläns för övrigt men det gick bra ändå.

Både Voodoo2 och Voodoo3 verkar ha 15W TDP, men tror det är så enkelt som att effekten är utspridd på tre chip på ett Voodoo2 medan det bara är ett chip på Voodoo3.

5W eller 15W värme på ett litet ställe är som skillnaden mellan en glödlampa och en lödkolv.