UPS (Eaton 3S 550) slog av, pep och lös rött

Permalänk
Inaktiv

UPS (Eaton 3S 550) slog av, pep och lös rött

Så jag har en Eaton 3S 550 UPS som jag har router, Synology NAS och ett grenuttag kopplat till. I grenuttaget har jag sedan krimskrams inkopplat såsom elektriskt stå/sitt bord, mobilladare, laptop (körs utan batteri) och bordslampa. Skulle precis ansluta en skrivare och så fort jag slog på skrivaren svartnade allt och det pep och lös rött. Förstod först inte vad som pep men upptäckte snabbt att det var min UPS som också lös rött. Vet inte vad jag skulle göra men ville få tyst på den så höll in strömknappen tills den slocknade, slog sen på den igen och den är tyst och lyser grönt. Hade då kopplat ut skrivaren redan.

Nån som kan komma med en vettig förklaring på detta? Överbelastade jag kanske ett av uttagen i UPS:en då jag har kopplat ett grenuttag till den? Skulle det lösa sig genom att istället koppla skrivaren direkt till UPS:en eller ett ytterligare grenuttag till ett av de andra uttagen? Finns det nån maxkapacitet på uttagen?

Min UPS är inte gammal alls, ca 1 år. Så vill förstå vad som kan ha uppstått.

Jag behöver givetvis inte ha allt inkopplat till min UPS såsom skrivbordet, lampa, skrivare eller mobilladdare (dock min laptop då den saknar fungerande batteri). Då jag har få eller icke närliggande eluttag har det bara blivit så att jag kopplade allt till min UPS men jag kanske inte bör göra det och istället dra förlängningssladdar till andra vägguttag för att avbelasta min UPS? Den köptes till min NAS från början då jag var med om ett strömavbrott. Den har 6 st uttag varav jag använder 3 st (router, NAS, grenuttag).

Permalänk
Medlem

Lårter som du överbelastat den med för mycket last..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VinterSolen:

Lårter som du överbelastat den med för mycket last..

Överbelastade jag ett uttag då? Ska jag tänka max 6 st saker inkopplade då det är 6 st uttag i den? Jag kan eller bör inte koppla mer än en sak i ett av uttagen dvs. inget grenuttag?

Permalänk
Skrivet av anon356120:

Så jag har en Eaton 3S 550 UPS som jag har router, Synology NAS och ett grenuttag kopplat till. I grenuttaget har jag sedan krimskrams inkopplat såsom elektriskt stå/sitt bord, mobilladare, laptop (körs utan batteri) och bordslampa. Skulle precis ansluta en skrivare och så fort jag slog på skrivaren svartnade allt och det pep och lös rött. Förstod först inte vad som pep men upptäckte snabbt att det var min UPS som också lös rött. Vet inte vad jag skulle göra men ville få tyst på den så höll in strömknappen tills den slocknade, slog sen på den igen och den är tyst och lyser grönt. Hade då kopplat ut skrivaren redan.

Nån som kan komma med en vettig förklaring på detta? Överbelastade jag kanske ett av uttagen i UPS:en då jag har kopplat ett grenuttag till den? Skulle det lösa sig genom att istället koppla skrivaren direkt till UPS:en eller ett ytterligare grenuttag till ett av de andra uttagen? Finns det nån maxkapacitet på uttagen?

Min UPS är inte gammal alls, ca 1 år. Så vill förstå vad som kan ha uppstått.

Jag behöver givetvis inte ha allt inkopplat till min UPS såsom skrivbordet, lampa, skrivare eller mobilladdare (dock min laptop då den saknar fungerande batteri). Då jag har få eller icke närliggande eluttag har det bara blivit så att jag kopplade allt till min UPS men jag kanske inte bör göra det och istället dra förlängningssladdar kors och tvärs för att avbelasta min UPS? Den köptes till min NAS från början då jag var med om ett strömavbrott. Den har 6 st uttag varav jag använder 3 st (router, NAS, grenuttag).

Särskilt laserskrivare är väl rätt strömhungriga när de precis går igång. Kolla märkningen på den och jämför med vad UPS:en ska tåla. I allra minsta fall skulle jag definitivt rekommendera att sätta den på ett eget uttag, men det kan hända att den helt enkelt inte mäktas med.

Permalänk
Medlem

Du ska ju absolut inte koppla in saker till en ups som inte behöver avbrottsfri ström.
Din ups har en total maxbelastning på 330 Watt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon356120:

Överbelastade jag ett uttag då? Ska jag tänka max 6 st saker inkopplade då det är 6 st uttag i den? Jag kan eller bör inte koppla mer än en sak i ett av uttagen dvs. inget grenuttag?

Det spelar mindre roll hur mycket du kopplar in jämfört med vad varje sak drar. Din UPS ger 330W. Således kan inte en sak eller alla saker sammanlagt dra mer än så, dvs kopplar du in en kraftullare dator ligger du över vad den "tål". Det låter väl mycket troligt att du belastade den mer än så och att det var därför den brakade ihop.

Permalänk
Medlem

Det är totalbelastningen som är det viktiga. Skrivaren drar rätt mycket ström vid uppstart och utskrift. Så den ska du inta ha på UPS.

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar. Lärt mig min läxa och kopplar ur allt som inte behövs. Förstår inte ens själv varför jag gjorde som jag gjorde... Drar allt oviktigt till andra vägguttaget. Ska hålla koll på maxeffekten när jag kopplar in. En stationär dator skulle kopplas in utöver NAS men jag ska ta reda på hur mycket den drar först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon356120:

Tack för alla svar. Lärt mig min läxa och kopplar ur allt som inte behövs. Förstår inte ens själv varför jag gjorde som jag gjorde... Drar allt oviktigt till andra vägguttaget. Ska hålla koll på maxeffekten när jag kopplar in. En stationär dator skulle kopplas in utöver NAS men jag ska ta reda på hur mycket den drar först.

En stationär dator drar i normalfallet mindre, men du behöver kolla på maxbelastning.

säg att du har ett 850Watt nätagg med säg 95% verkningsgrad så får du räkna med närmare 900 watt i maxbelastning.
Det är långt över de 300 watt din ups kan dra. Så när du startar ett spel så kommer du kliva över 300 watt, din ups kommer få panik och stänga av sina utgångar.

Har du redan din ups inkopplad på den så har du ca 200-250 watt kvar att nyttja.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

Du behöver en större UPS.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så har du två uppsättningar uttag på den, tre av dem är bara åskskydd och tre är både åskskydd och UPS funktion.
Så det är väl bara att välja vad du vill ha skyddat och vad som även behöver UPS skyddet och välja uttag därefter.

De där 330W som UPSen kan ge gäller ju bara de tre som har batteribackup, de andra skall ju vara helt OK att koppla in din skrivare i.

NAS och Dator i uttagen med UPS funktion och annat i de andra tre vore ju enklast att koppla.