Permalänk
Medlem

Linux på Mac Air utan batteri

Jag har en 2018 Macbook air (modell a1932) som har ett batteri som vägrar ladda eller hålla laddning. Den är extremt seg på grund av detta, något jag lärt mig är då apple throttlar datorer med dåliga batterier på Macs.

Jag hade tänkt använda denna dator som en enkel server, så hade tänkt slänga in Linux på den, men med hur seg datorn är så skulle den fortfarande vara oanvändbar. Jag har hittat att OpenCore ska kunna lura datorn att den har ett batteri och fungera okej, men om jag förstår rätt är jag då fast med MacOS.

Vet någon hur man möjligtvis skulle kunna fixa detta fast i Linux (eller Windows)?

Permalänk
Medlem

2012 hade tydligen Apple både utbytbara batterier och NVME. Installation av Ubuntu på en sådan nedan. För ett år sedan gick det tydligen att få tag på batterier, i alla fall i USA.
https://www.youtube.com/embed/ipJceL253Fo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Jag har en 2018 Macbook air (modell a1932) som har ett batteri som vägrar ladda eller hålla laddning. Den är extremt seg på grund av detta, något jag lärt mig är då apple throttlar datorer med dåliga batterier på Macs.

Jag hade tänkt använda denna dator som en enkel server, så hade tänkt slänga in Linux på den, men med hur seg datorn är så skulle den fortfarande vara oanvändbar. Jag har hittat att OpenCore ska kunna lura datorn att den har ett batteri och fungera okej, men om jag förstår rätt är jag då fast med MacOS.

Vet någon hur man möjligtvis skulle kunna fixa detta fast i Linux (eller Windows)?

Är du 100 på att segheten beror på batteriet? Jag hade en äldre Macbook Pro som det kommit vatten på och var trasig pga det. Den fungerade knappt ok, men den var extremt långsam - om man inte gick körde via felsäkert läge med allt vad det innebär, då fungerade den. Batteriet var det inget fel på

Permalänk
Medlem
Skrivet av payc:

Är du 100 på att segheten beror på batteriet? Jag hade en äldre Macbook Pro som det kommit vatten på och var trasig pga det. Den fungerade knappt ok, men den var extremt långsam - om man inte gick körde via felsäkert läge med allt vad det innebär, då fungerade den. Batteriet var det inget fel på

Jag är säker på att batteriet är uselt då det konstant visar 0% och datorn dör så fort man tar ut kabeln - dock vet jag faktiskt inte till hundra procent om det är vad som slöar ned datorn. Ska testa runt lite med felsäkert läge och se om det hjälper något

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Jag är säker på att batteriet är uselt då det konstant visar 0% och datorn dör så fort man tar ut kabeln - dock vet jag faktiskt inte till hundra procent om det är vad som slöar ned datorn. Ska testa runt lite med felsäkert läge och se om det hjälper något

På Intel Mac:ar vet jag att är batteriet under en viss nivå så klockar cpu:n ner sig och datorn blir slö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofus:

{ebay länk}

inom eu

Har tänkt på det men är inte så sugen på att bara byta ut batteriet - mer pengar än jag känner det är värt, samt tänkte jag köra denna som en enkel 24/7 server så det är nog ingen bra idé att ha batteri ändå.

Skrivet av pt96hni:

På Intel Mac:ar vet jag att är batteriet under en viss nivå så klockar cpu:n ner sig och datorn blir slö.

Detta är vad jag läst också, och detta är en Intel Mac så det verkar stämma.

Permalänk
Skrivet av Magicanz:

Jag tycker egentligen inte om att förespråka resursslöseri, men är du säker på att du vill lägga ner jobb och möjligen pengar på den här datorn när du kan få något som troligen kommer funka betydligt bättre som server för ett par tusenlappar från exempelvis Inrego?
Exempel:
https://shop.inrego.se/stationara/hp-prodesk-600-g4-1
https://shop.inrego.se/stationara/lenovo-thinkcentre-m720q-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Har en HP-dator som beter sig likadant...
Tog bra länge innan jag identifierade orsaken.

Minns inte om det var Windows-specifikt eller om Linux gav samma effekt. Jag TROOOR dock att datorn funkade normalt i Linux, och det kopplat till att batteriet inte hade laddning, kanske gjorde att jag tillsist insåg att slöheten och batteriet hängde ihop.

Utan batteri så snurrar datorn på i både Win och Linux förövrigt.
Och nytt batteri hjälpte inte, gissar på att nånting i laddningskretsarna är kaputt. Så den bärbara är nu stationär i semesterhuset.

Offtopic i tråden, men lite relaterat ändå.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag tycker egentligen inte om att förespråka resursslöseri, men är du säker på att du vill lägga ner jobb och möjligen pengar på den här datorn när du kan få något som troligen kommer funka betydligt bättre som server för ett par tusenlappar från exempelvis Inrego?
Exempel:
https://shop.inrego.se/stationara/hp-prodesk-600-g4-1
https://shop.inrego.se/stationara/lenovo-thinkcentre-m720q-12

Hade älskat att ha något bättre, men studerar utan jobb så har ej så mycket pengar att lägga ut just nu. Tid är inte så mycket av ett problem, jag tycker det är kul att hålla på och har inte mycket annat för mig just nu. Kommer jag till slutsatsen att detta är omöjligt att fixa utan att bli tvungen att betala för nytt batteri eller liknande så kommer jag lägga undan projektet och spara till att köpa något "nytt" istället - vill just nu mest se vad jag kan göra med vad jag redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Mer exakt så sänker den strömgränsen (PL1, PL2 osv). Designen är sådan att datorns nätenhet inte garanterat kan leverera tillräckligt med ström för en spik i förbrukning om batteriet är tomt, så den gör så för att förhindra krascher.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Har en HP-dator som beter sig likadant...
Tog bra länge innan jag identifierade orsaken.

Minns inte om det var Windows-specifikt eller om Linux gav samma effekt. Jag TROOOR dock att datorn funkade normalt i Linux, och det kopplat till att batteriet inte hade laddning, kanske gjorde att jag tillsist insåg att slöheten och batteriet hängde ihop.

Utan batteri så snurrar datorn på i både Win och Linux förövrigt.
Och nytt batteri hjälpte inte, gissar på att nånting i laddningskretsarna är kaputt. Så den bärbara är nu stationär i semesterhuset.

Offtopic i tråden, men lite relaterat ändå.

Det är precis samma sak - den drar ner strömgränsen när den inte kan få nog med ström från batteriet. Rätt säker på att det är samma med den Dell jag skriver detta på (jobbdatorn) - den har lite roliga idéer för sig när man kör den från för svag laddare ända tills den fått i lite ström i batteriet och blir som vanligt igen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så behövs batteriet för att kunna ge tillräckligt med ström till processorn när den går upp i höga frekvenser, annars slocknar datorn helt. Det var samma grej som hände på iPhones för några år sedan

Så tyvärr tror jag datorn kommer fortsätta vara seg även i linux

Har du en starkare laddare (kanske från en större modell eller Macbook Pro) så skulle det kunna råda bot på en del av det problemet

Permalänk
Medlem

Baserat på hur fixen ser ut för MacOS så känns det ju som att Linux på Mac inte borde segas ner alls utan batteri, då det troligen inte har någon sådan mekanism?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är precis samma sak - den drar ner strömgränsen när den inte kan få nog med ström från batteriet. Rätt säker på att det är samma med den Dell jag skriver detta på (jobbdatorn) - den har lite roliga idéer för sig när man kör den från för svag laddare ända tills den fått i lite ström i batteriet och blir som vanligt igen.

Jag märker inget sånt beteende på mina Dell, en 5540 och en 7760, båda Precisions. De är ju CAD-datorer och suger batteri som hej kom å hjälp mig. Å andra sidan går iaf 7760-ian (jobbdatorn, och därmed på batteri rätt ofta), från typ 5% till död på bara minutrar, så roliga idéer kanske den inte hinner med. Har väl tur på så sätt, kanske.

Det är ju enkelt att byta batteri i en Dell iaf, bytte även fläktar i min privata och kylpasta lite här och där när jag ändå pysslade. Tips. Noname-fläktar från Amazon, funkar utmärkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jag märker inget sånt beteende på mina Dell, en 5540 och en 7760, båda Precisions. De är ju CAD-datorer och suger batteri som hej kom å hjälp mig. Å andra sidan går iaf 7760-ian (jobbdatorn, och därmed på batteri rätt ofta), från typ 5% till död på bara minutrar, så roliga idéer kanske den inte hinner med. Har väl tur på så sätt, kanske.

Det är ju enkelt att byta batteri i en Dell iaf, bytte även fläktar i min privata och kylpasta lite här och där när jag ändå pysslade. Tips. Noname-fläktar från Amazon, funkar utmärkt.

Det är säkert annorlunda på CAD-burkarna. De som finns här har ju nätenheter som är större än hela min dator. Själva laptopen är som ett pingisbord ungefär.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Baserat på hur fixen ser ut för MacOS så känns det ju som att Linux på Mac inte borde segas ner alls utan batteri, då det troligen inte har någon sådan mekanism?

Jag tänker också så. Men jag minns inte hur min HP betedde sig med urladdat batteri, men jag är ändå ganska säker på att den betedde sig normalt (prestandamässigt) med Linux. Troligen Linux Mint mer specifikt.

Går det att köra Linux på USB-minne på en MAC, och prova?
Det var ju CPUn som klockade ner för mig, måste ju finnas samma testprogram till både Linux och Mac?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Magicanz:

Hade älskat att ha något bättre, men studerar utan jobb så har ej så mycket pengar att lägga ut just nu. Tid är inte så mycket av ett problem, jag tycker det är kul att hålla på och har inte mycket annat för mig just nu. Kommer jag till slutsatsen att detta är omöjligt att fixa utan att bli tvungen att betala för nytt batteri eller liknande så kommer jag lägga undan projektet och spara till att köpa något "nytt" istället - vill just nu mest se vad jag kan göra med vad jag redan har.

OK, ja i så fall låter det vettigt. 👍

Permalänk
Medlem

@Magicanz:
Är du bara ute efter en enkel Linux-server, så finns det även äldre Mac Mini:s för kaffepengar. Klickade hem en Mini med Core 2 Duo (2009) från Tradera för 99:- förra veckan

Annars är även äldre ThinkCentre trevliga, där vi var ett gäng här på SweClockers som fyndade ThinkCentre M93p Tiny för 550:-

Tycker det är synd att plåga en halvgammal MacBook Air. Har själv en MacBook 12" här med dött batteri som går på sparlåga i både macOS och Windows pga detta. Köpte batteri för 800:- som ska bytas vid tillfälle!

Permalänk
Medlem

https://forums.macrumors.com/threads/macbook-pro-slow-without...

Detta inlägg styrker mitt tidigare påstående/antagande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Magicanz:
Är du bara ute efter en enkel Linux-server, så finns det även äldre Mac Mini:s för kaffepengar. Klickade hem en Mini med Core 2 Duo (2009) från Tradera för 99:- förra veckan

Annars är även äldre ThinkCentre trevliga, där vi var ett gäng här på SweClockers som fyndade ThinkCentre M93p Tiny för 550:-

Tycker det är synd att plåga en halvgammal MacBook Air. Har själv en MacBook 12" här med dött batteri som går på sparlåga i både macOS och Windows pga detta. Köpte batteri för 800:- som ska bytas vid tillfälle!

Har funderat på det också - kanske bara bättre att byta batteriet och sedan sälja, eller leta efter någon som är villig att köpa en Air som behöver lite TLC och använda pengarna för något stationärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

https://forums.macrumors.com/threads/macbook-pro-slow-without...

Detta inlägg styrker mitt tidigare påstående/antagande.

Detta låter ju intressant, om det är sant så är det ju perfekt!