Permalänk
Medlem

Burk för ca 35000

Barnen har blivit så gamla att de lagt beslag på mina tidigare burkar och jag funderar på att använda det som ursäkt för att skaffa mig en bra dator igen. Jag har spelat främst äldre fps, total war-serien, men har nu börjat köra fortnite med barnen och skulle gärna vilja utnyttja min Samsung curved 49"-skärm QLED, 144Hz, 1ms. 5120x1440 (tror jag) till max.
Tidigare rekommendationer från olika leverantörer har alla byggt på 4080 super. Processorrekommendationen har antingen varit 7950x eller i9. Har in några förslag på dator? Eller ska man vänta tills 5000-serien kommer ut?

Permalänk
Medlem

Vänta 2 veckor tills de visar 50xx serien och bestäm sen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Vänta 2 veckor tills de visar 50xx serien och bestäm sen ?

Japp! +1 på denna. Vänta på 50xx serien.

Permalänk
Medlem

GPU skulle jag nog invänta 5000-serien. Tråkigt att köpa ett två år gammalt kort när det finns nytt runt hörnet.

Bästa spelprocessorn just nu är AMD 9800x3d. I januari släpps 9950x3d som också har 3d-cache, vilket torde göra den till ett bra alternativ också.

(7950x var aldrig något monster som spelprocessor, däremot bland det kraftfullaste som finns för all form av arbete. Idag har den ersatts av 9950x.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Du får en grym dator för de pengarna men skulle definitivt invänta 50x0-serien.
https://www.inet.se/datorbygge/b1603546/remake

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hade lagt mig betydligt lägre än 35 000 då 7600 oftast är mer eller mindre lika snabb som 9800X3D i den upplösningen.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/20.htm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Hade lagt mig betydligt lägre än 35 000 då 7600 oftast är mer eller mindre lika snabb som 9800X3D i den upplösningen.

https://komponentkoll.se/bild/lkoRE.png

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/20.htm...

Är det inte värt 2000kr extra för 4080-kortet. Vad jag kundecse så är det stor skillnad på raytracing, som jag trodde användes flitigt av flera moderna titlar. Räcker denna setup för att maxa allt i moderna spel för skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av remake:

Är det inte värt 2000kr extra för 4080-kortet. Vad jag kundecse så är det stor skillnad på raytracing, som jag trodde användes flitigt av flera moderna titlar. Räcker denna setup för att maxa allt i moderna spel för skärmen?

Nej xtx kan inte maxa en 1440p skärm med allt lull på. Knappt att 4080 kan det

Mvh

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av remake:

Jo, 4080 Super har ju klart bättre RT-prestanda men RT i den upplösningen är ändå för tungdrivet för 4080 Super i mitt tycke åtminstone.

Permalänk
Avstängd

vänta på 50xx-serien förbered dig med ett pci-express 5.0 moderkort tex det Bobiri har i sin build i tråden och inte b650 utan b650E eller X670E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofus:

vänta på 50xx-serien förbered dig med ett pci-express 5.0 moderkort tex det Bobiri har i sin build i tråden och inte b650 utan b650E eller X670E

pci-express 5.0 kommer med all sannolikhet inte behövas.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Avstängd

inte för att datorn ska fungera, nej men det är inte det vi diskuterar hära, han skriver ju burk för 35000kr och folk kommer med ghettolösningar för att spara 500kr för dom själva inte har råd, asrock tex när man ska bygga för 35k är ju ett skämt sen att det är micro-atx och inte har stöd för pci-e5 och ska endå ha 1500kr hah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofus:

inte för att datorn ska fungera, nej men det är inte det vi diskuterar hära

Nej, men ett 4090 tappar någon ynka % i med PCIE 3, att inte PCIE 4 skulle räcka för 5090är osannolikt.

ASRock är förövrigt inget budgetmärke om det är det du antyder. Har själv ett ASRock Taichi och det rullar på utan bekymmer. 7e året nu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

du måste förstå att hela nivån på modekortet är en helt annan när den har modernare stöd det är inte bara proceneten på grafikkortetst prestanda,,, man blir lite skadad av att sitta och försöka hålla budget på 14000kr åt folk hela dagarna, sen när det kommer någon som vill ha något och har en budget på 35k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofus:

du måste förstå att hela nivån på modekortet är en helt annan när den har modernare stöd det är inte bara proceneten på grafikkortetst prestanda,,, man blir lite skadad av att sitta och försöka hålla budget på 14000kr åt folk hela dagarna, sen när det kommer någon som vill ha något och har en budget på 35k

Förstår, jag själv bygger i 50k klassen med fattiglappstips.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

nej asrock har blivit bättre men ASRock Taichi kostar ju 6000kr och du tar emot fattiglappstips :=) ?

balanser bygget är ett bra tips, inte en bräda för 1400kr och ett grafikkort för 25000kr

PCIe 5.0 ger också andra fördelar, t.ex. elektriska förändringar för att förbättra signalintegriteten,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofus:

nej asrock har blivit bättre men ASRock Taichi kostar ju 6000kr och du tar emot fattiglappstips :=) ?

balanser bygget är ett bra tips, inte en bräda för 1400kr och ett grafikkort för 25000kr

PCIe 5.0 ger också andra fördelar, t.ex. elektriska förändringar för att förbättra signalintegriteten,

Så man ska lägga pengar på saker som inte ger någon prestandaförbättring bara för att komma upp i en viss budget? Låter klokt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofus:

På vilket sätt får den normala användaren nytta av denna förbättrade signalintegritet?

Permalänk
Avstängd

kvalité kallas det och det efterfrågas av folk som börjat tjäna egna pengar..

2 ramplattser, ingen bluethoot eller wifi, kass vrm för överklockning, bara pci-express 4, micro-atx för 899kr visst men inte 1500kr det är svindyrt lägg på en lax få b650e sluta rekomendera det där skitkortet till varenda build

Permalänk
Medlem

Om man nu ska bygga för 35 000 kr är det mycket mer värt att satsa på GPU:n istället för CPU:n i den upplösningen.

Permalänk
Avstängd

så nu är du framtidssäkrad och kan göra vad fan du villl samt köra bluethot wifi köpa mer ram, ljudkort Realtek ALC4080
överklocka

ljudkort Realtek ALC4080 vs Realtek ALC897

1. Realtek ALC4080
Huvudfunktioner:
Ljudkvalitet: Högre än ALC897. Har stöd för upp till 32-bit/384 kHz ljud, vilket gör den lämplig för användare som bryr sig om högupplöst ljud.
Signal-till-brusförhållande (SNR): Bättre SNR (över 110 dB), vilket minskar brus och distortion, särskilt för hörlursutgången.
Användning: Används i högre segment av moderkort och premium-lösningar.
USB-gränssnitt: Använder USB istället för den äldre HD Audio-bussen, vilket möjliggör bättre bandbredd och mindre elektrisk störning från moderkortet.
Hörlursförstärkare: Inbyggd hörlursförstärkare för att stödja högohmiga hörlurar.
Kvalitet: Lämplig för audiofiler, gamers eller kreativa proffs som kräver hög ljudkvalitet.

2. Realtek ALC897
Huvudfunktioner:
Ljudkvalitet: Grundläggande ljudchip med stöd för upp till 16-bit/48 kHz, vilket räcker för vardaglig användning som spel, film och musik.
Signal-till-brusförhållande (SNR): Lägre än ALC4080 (vanligtvis runt 85-90 dB), vilket innebär högre risk för brus och distortion.
Användning: Vanligt på budget- och mellansegmentets moderkort.
Gränssnitt: Använder traditionell HD Audio-buss.
Hörlursförstärkare: Saknar avancerad förstärkning, vilket gör den mindre lämpad för högohmiga hörlurar.
Kvalitet: Lämplig för vardagsbrukare som inte är ljudkräsna.

nätverk intel vs Dragon RTL8125BG

bios släpps kontinuerligt

BIOS
Version 3067
15.36 MB 2024/12/17

det är mycket man får för 1400kr extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofus:

https://komponentkoll.se/bild/AUAcf.png

så nu är du framtidssäkrad och kan göra vad fan du villl samt köra bluethot wifi köpa mer ram, ljudkort Realtek ALC4080
överklocka

ljudkort Realtek ALC4080 vs Realtek ALC897

1. Realtek ALC4080
Huvudfunktioner:
Ljudkvalitet: Högre än ALC897. Har stöd för upp till 32-bit/384 kHz ljud, vilket gör den lämplig för användare som bryr sig om högupplöst ljud.
Signal-till-brusförhållande (SNR): Bättre SNR (över 110 dB), vilket minskar brus och distortion, särskilt för hörlursutgången.
Användning: Används i högre segment av moderkort och premium-lösningar.
USB-gränssnitt: Använder USB istället för den äldre HD Audio-bussen, vilket möjliggör bättre bandbredd och mindre elektrisk störning från moderkortet.
Hörlursförstärkare: Inbyggd hörlursförstärkare för att stödja högohmiga hörlurar.
Kvalitet: Lämplig för audiofiler, gamers eller kreativa proffs som kräver hög ljudkvalitet.

2. Realtek ALC897
Huvudfunktioner:
Ljudkvalitet: Grundläggande ljudchip med stöd för upp till 16-bit/48 kHz, vilket räcker för vardaglig användning som spel, film och musik.
Signal-till-brusförhållande (SNR): Lägre än ALC4080 (vanligtvis runt 85-90 dB), vilket innebär högre risk för brus och distortion.
Användning: Vanligt på budget- och mellansegmentets moderkort.
Gränssnitt: Använder traditionell HD Audio-buss.
Hörlursförstärkare: Saknar avancerad förstärkning, vilket gör den mindre lämpad för högohmiga hörlurar.
Kvalitet: Lämplig för vardagsbrukare som inte är ljudkräsna.

nätverk intel vs Dragon RTL8125BG

bios släpps kontinuerligt

BIOS
Version 3067
15.36 MB 2024/12/17

det är mycket man får för 1400kr extra

Finns ju ett nyare Gigabyte-kort med stöd för högre RAM-hastigheter och nyare Bluetooth.

Permalänk
Avstängd

ja men varför rekomenderar du det där asrock kortet till varenda build, annars är du ju ganska kompetent när det gäller hårdvara

det där gigabyte kortet har ljudkrets Realtek ALC897
och den har även realtek som nätverkskort varför är det dyrare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofus:

ja men varför rekomenderar du det där asrock kortet till varenda build, annars är du ju ganska kompetent när det gäller hårdvara

Om man ska hålla sig till 35 000 kr hade jag fortfarande prioriterat andra saker.

Permalänk
Avstängd

då är du inte så rutinerad helt enkelt

att använda en Intel-nätverkskrets kan ge fördelar över Realtek-nätverkskretsar när det gäller prestanda och avlastning av processorn tex

Intel-nätverkskretsar är optimerade för att minska nätverkslatens, särskilt viktigt för spelare.
Intel-kretsar är välkända för att hantera nätverkstrafik effektivt, vilket minskar belastningen på CPU:n.

Permalänk
Medlem

Jag bumpar den här tråden igen. Vad jag har sett så är 5080 ungefär i samma prisklass som 4080 super men kanske inte heller så mycket bättre. 5080 ihop med 7700X, 7600, eller 9800X3D?