Permalänk

Klocka Ryzen 5 7600

Har precis byggt ihop en dator med Ryzen 5 7600 och Asus Tuf Gaming B650-Plus Wifi, fick tipset att man skulle få den lika snabb som en 7600x om man kryssade i pbo i bios.
I precision boost overdrive menyn i bios ändrade jag precision boost overdrive till enabled den stod på disabled först men ser ingen skillnad, går att välja mellan auto, disabled, enabled, enhancement, manual och amd eco mode.
Ska jag ha den på enabled?
Allt annat i precision boost overdrive menyn står på auto i menyn finns
Prochot vrm throttling - auto
Peak current control - auto
Medium load boostit - auto
Precision boost overdrive - ändrat från disabled till enabled
Precision boost overdrive scalar - auto
Platform thermal throttle limit - auto

Permalänk
Avstängd

BIOS Version 3057
13.04 MB
2024/11/06
"1. Include Turbo Game Mode: Enhance performance in certain games.
2. Update AGESA Version to Combo AM5 PI 1.2.0.2a: Enhance compatibility and performance.
Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (TGB650PW.CAP) using BIOSRenamer"

sätt på turbo game mode efter du flashat upp biosen

Permalänk
Viking
Skrivet av techOn3:

BIOS Version 3057
13.04 MB
2024/11/06
2. Update AGESA Version to Combo AM5 PI 1.2.0.2a: Enhance compatibility and performance.
Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (TGB650PW.CAP) using BIOSRenamer"

Nej, sätt inte på turbo game mode. Inte värt att stänga av SMT på en 7600.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Nej, sätt inte på turbo game mode. Inte värt att stänga av SMT på en 7600.

Varför är det inte värt? Och vad är exakt SMT?

Permalänk
Skrivet av techOn3:

BIOS Version 3057
13.04 MB
2024/11/06

Nu är det uppdaterat och efter det står precision boost overdrive på auto istället.
Vad exakt gör turbo game mode?
Som sagt var det någonstans jag läste att 7600 skulle bli lika snabb som 7600x bara man kryssade i pbo.
Hur jag än gjort står det fortfarande 3800MHz

Permalänk
Viking
Skrivet av hedstrom1983:

Varför är det inte värt? Och vad är exakt SMT?

Det står för Simultaneous multithreading och innebär att varje kärna har två trådar. Alltså 6 kärnor och 12 trådar för din 7600. Med turbo game mode stängs SMT av och processorn använder då bara 6 kärnor och 6 trådar. Du tappar då mycket flertrådad prestanda.
Även i de spel som gynnas mest av detta är inte prestandaökningen nämnvärd.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hedstrom1983:

Nu är det uppdaterat och efter det står precision boost overdrive på auto istället.
Vad exakt gör turbo game mode?
Som sagt var det någonstans jag läste att 7600 skulle bli lika snabb som 7600x bara man kryssade i pbo.
Hur jag än gjort står det fortfarande 3800MHz

Du skall nog tolka det du läst som att 7600 BPO kan vara snabbare i vissa fall än 7600x UTAN PBO, för den senare kan ju också boosta.

AMDs olika boost-tekniker påverkar inte frekvensen (annat än högst marginellt och då helt internt), utan tiden den kan tillbringa där. Dagens processorer (Intel/AMD) mäter hela tiden värme på varje core, den totala strömbudgeten och hur mycket varje core drar i ström (dess effektivitet beroende på silikonlotteriet). Operativet kan övervaka temperaturen på varje kärna och styra över jobb till en svalare kärna för att på så sätt få den att tillbringa mer tid på en högre frekvens. Allt det här är en utveckling som, om du hängt med på sweclockers, läst om åtskilliga gånger med shedulerare som inte gjort sitt jobb ordentligt både i Windows och Linux.

När du aktiverar automatisk överklockning (PBO) så lyfter den vissa gränser för strömbudgeten och kanske temperatur också. Det har ju varit diskussioner här om att garantin försvinner om PBO aktiveras, jag minns inte hur det sista ordet formulerades, men jag tror att det inte gällde i vårt land med stöd av vår konsumentlagstiftning.

https://en.wikichip.org/wiki/amd/pbo

Citat:

After raising the limits mentioned above, Precision Boost is given more headroom to act more aggressively. Due to Precision Boost granularity, both single-core and multi-core performance benefits. Unlike manual overclocking that might require non-ideal frequencies for all cores in order to get better performance, Precision Boost can dynamically overclock single-thread or a few cores higher than when more cores or all cores are active.

See also: AMD frequency behavior

Citat:

The Frequency Behavior of AMD's CPUs is complex and is governed by multiple mechanisms that perform dynamic frequency scaling based on the available headroom.

EDIT: Med det sagt, så måste du se till att kylningen kan ta hand om den ökande effektbudgeten som PBO genererar. Annars blir det som i denna artikel, där inte någon benchmark med 7600 PBO når upp till 7600x.
https://www.thefpsreview.com/2023/07/31/amd-ryzen-5-7600-vs-r...

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Du skall nog tolka det du läst som att 7600 BPO kan vara snabbare i vissa fall än 7600x UTAN PBO, för den senare kan ju också boosta.

AMDs olika boost-tekniker påverkar inte frekvensen (annat än högst marginellt och då helt internt), utan tiden den kan tillbringa där. Dagens processorer (Intel/AMD) mäter hela tiden värme på varje core, den totala strömbudgeten och hur mycket varje core drar i ström (dess effektivitet beroende på silikonlotteriet). Operativet kan övervaka temperaturen på varje kärna och styra över jobb till en svalare kärna för att på så sätt få den att tillbringa mer tid på en högre frekvens. Allt det här är en utveckling som, om du hängt med på sweclockers, läst om åtskilliga gånger med shedulerare som inte gjort sitt jobb ordentligt både i Windows och Linux.

När du aktiverar automatisk överklockning (PBO) så lyfter den vissa gränser för strömbudgeten och kanske temperatur också. Det har ju varit diskussioner här om att garantin försvinner om PBO aktiveras, jag minns inte hur det sista ordet formulerades, men jag tror att det inte gällde i vårt land med stöd av vår konsumentlagstiftning.

https://en.wikichip.org/wiki/amd/pbo
See also: AMD frequency behavior

När man aktiverar automatisk överklockning (PBO) ser man att den är snabbare än 3800MHz i bios då?
Och inte fattat vart man gör det?
Har ett Asus Tuf Gaming B650-plus Wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hedstrom1983:

När man aktiverar automatisk överklockning (PBO) ser man att den är snabbare än 3800MHz i bios då?
Och inte fattat vart man gör det?
Har ett Asus Tuf Gaming B650-plus Wifi.

Nej, basfrekvensen påverkas inte. Din 7600 har en normal boostfrekvens på 5.1 GHz, det är i de häradena som du kommer att se förbättringar med PBO. Du måste belasta processorn upp dit för att se någon skillnad med PBO.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Nej, basfrekvensen påverkas inte. Din 7600 har en normal boostfrekvens på 5.1 GHz, det är i de häradena som du kommer att se förbättringar med PBO. Du måste belasta processorn upp dit för att se någon skillnad med PBO.

Det där sa inte en dum amatör någonting 🤣
Jag tänker bara siffror, 3800MHz är saktare än typ 4800MHz.
Stör mig att en tyckte jag skulle köpa den här istället för x pga att det var samma processor bara att trycka i en knapp.
Hade jag vetat det hade jag självklart köpt en x som kostade 200kr mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hedstrom1983:

Det där sa inte en dum amatör någonting 🤣
Jag tänker bara siffror, 3800MHz är saktare än typ 4800MHz.
Stör mig att en tyckte jag skulle köpa den här istället för x pga att det var samma processor bara att trycka i en knapp.
Hade jag vetat det hade jag självklart köpt en x som kostade 200kr mer.

Förmodligen rekommenderade den där tyckaren en 7600 baserat på den budget du hade satt upp, samt vilka spel du spelar. Ryzen 7600x har 200 MHz högre boost-frekvens än 7600, hade det varit värt 200 kr för runt 5% högre CPU-prestanda? Något som du kanske inte ens märker av då det mesta jobbet görs av din GPU. De där utan-x modellerna är väldigt populära eftersom de är kostnadseffektiva och oftast gör sitt jobb med bravur. De riktiga prestandavinsterna för spel får du med X3D modellerna, men då får du lägga till en nolla på dina 200 kr.

EDIT: Att jämföra prestanda genom att titta på frekvenser fungerade kanske för 20 år sedan, men inte nu längre. Jag drar mitt favoritexempel för tredje gången: Två laptops med identiska komponenter; processore och minne m.m. Den ena visade sig vara betydligt snabbare i benchmarks. Vad berodde det på? Var det en miss i benchmarkandet? Nej, den ena laptoppen hade en bättre kylarlösning!

Permalänk

Vart exakt väljer jag PBO, finns det någon med samma bios som kan säga steg för steg vad jag ska göra.
Och kan jag välja att köra med både PBO och Turbo Game Mode?
Som kylning har jag Zalman I3 Neo chassi med 4 fläktar och CPU kylare har jag deepcool ag400 digital med 4 fläktar.

Permalänk

https://www.guru3d.com/story/asus-introduces-the-exclusive-pb...

Ett tips är även att stänga av den interna GPUn. Sänkte tempen ordentligt på min lillebrors dator.

Permalänk
Medlem

Har börjat optimera min cpu medan jag är borta från datorn. Det är lite svårt att lista ut hur PBO egentligen fungerar, jag märker att den inte vill boosta lika friskt som på -20 CO och +200mhz boost override. I en del program gör den det, t.ex cinebench men inte i andra. Ställer jag upp CO t.ex -50 till -20 "on the fly" med pbo2 tuner så sänker den boosten ganska mycket så kanske blir nån bugg.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W