Hårddiskar beter sig konstigt

Permalänk
Medlem

Hårddiskar beter sig konstigt

Jag har en vanlig pc, en nas med två diskar, och två mediaspelare.
Det första problemet som dök upp är att jag inte kan spara torrentfiler på den ena nasdisken längre. När jag, med Firefox, på en torrentsida försöker spara en torrentfil på samma nasdisk som vanligt får jag beskedet att "fil flyttad eller saknas". Att spara ner på en av datorns diskar är inget problem, men när jag laddar ner direkt till nasen behöver jag på vissa sidor spara torrentfilen på samma disk.

Nästa problem gäller den mediaspelarna. Tidigare har båda två visat diskinnehållet på ett visst vis, nu beter det sig annorlunda. En av katalogerna ser inte ut som vanligt längre. Den katalogen som innehåller uppackade musikfilmer, antingen .mkv, .iso eller kataloger med video ts-filer har tidigare visat allt i en lista. Detta vare sig filerna legat löst i huvudkatalogen, eller i underkataloger.
Nu ser båda mediaspelarna istället bara elva filmer där, och försöker jag gå in i katalogen så börjar samma film spelas upp varje gång. Det är lite trist att jag tidigare kunnat gå in och välja vilken av de olika musikfilmerna jag vill spela, till att vara låst till en.
Går jag in i disken via datorn över nätverket så ser allt ut som det ska.

Min tanke har varit att något med diskarnas behörigheter att göra, men trots att jag satt båda på full behörighet för alla konton, så kvarstår problemet.

Är det någon här som har kunskap om eller en kvalificerad gissning om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Börja med att ta en backup på allt du vill ha om du inte redan gjort det för säkerhets skull!

Jag hade ett märkligt problem förra året med min NAS .
Hadde jag hårdiskar i så kunde jag inte uppgradera mjukvaran på den och filmer jag såg från den fick artefakter och konstig bild ibland på oftast alltid samma ställen i filmen. Men spelade jag upp filmen på min dator istället för mediaspelaren så dök inte problemen upp direkt.
Jag trodde också att hårddiskarna var dåliga, men nasen visade att de var bra.

Efter kontakt och felsökning med suporten så sa de att det var nasens inbyggda minne för typ operativsystemet (kan inte exakta namnet på det men det är inte ram i alla fall) som krånglade och att det behövdes bytas ut.
Det ända sättet att göra det på var att skicka in den, då minnet är fastlött på moderkortet.

Efter två reparationer så fungera den nu som den ska igen och har gjort så i ett år nu än så länge.

Jag vet inte alls vad ditt problem är. Tänkte mer bara typ nämna att det finns andra saker som kan ge märkliga problem än just hårddiskarna.

Jag har en Qnap TS-453D-4G-EU och när den började krångla så hade jag fortfarande då garanti kvar. Så den lagades på garanti.
Men om du har en Qnap så fick jag i alla fall känslan att de hjälper dig säkert med om du inte har garanti kvar, bara att du kanske får stå för eventuellt reparation skälv.
Det var i alla fall en väldigt professionel suport.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag kanske ska tillägga att från VLC i tv:n så beter sig nasens diskar som vanligt. Frågan blir ju om det är diskarna eller båda mediespelarna som fått spader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Börja med att ta en backup på allt du vill ha om du inte redan gjort det för säkerhets skull!

Jag hade ett märkligt problem förra året med min NAS .
Hadde jag hårdiskar i så kunde jag inte uppgradera mjukvaran på den och filmer jag såg från den fick artefakter och konstig bild ibland på oftast alltid samma ställen i filmen. Men spelade jag upp filmen på min dator istället för mediaspelaren så dök inte problemen upp direkt.
Jag trodde också att hårddiskarna var dåliga, men nasen visade att de var bra.

Efter kontakt och felsökning med suporten så sa de att det var nasens inbyggda minne för typ operativsystemet (kan inte exakta namnet på det men det är inte ram i alla fall) som krånglade och att det behövdes bytas ut.
Det ända sättet att göra det på var att skicka in den, då minnet är fastlött på moderkortet.

Efter två reparationer så fungera den nu som den ska igen och har gjort så i ett år nu än så länge.

Jag vet inte alls vad ditt problem är. Tänkte mer bara typ nämna att det finns andra saker som kan ge märkliga problem än just hårddiskarna.

Jag har en Qnap TS-453D-4G-EU och när den började krångla så hade jag fortfarande då garanti kvar. Så den lagades på garanti.
Men om du har en Qnap så fick jag i alla fall känslan att de hjälper dig säkert med om du inte har garanti kvar, bara att du kanske får stå för eventuellt reparation skälv.
Det var i alla fall en väldigt professionel suport.

Dessvärre är det ju Synology jag har, och deras support är väl inte känd för att vara lysande.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering: Efter att i nasens inställningar ha ändrat plats för torrentfilens nedladdningsplats till en annan, och sen ändrat tillbaka så fungerar den biten igen. Mycket skumt i min värld.