Permalänk
Medlem

Vilken 27/28" 1440p skärm?

Precis införskaffat en ny dator med bland annat ett 7800 xt gpu. Och skärmarna jag sitter på i dagsläget är 1080p och 70 hz - jag vill upp på 1440p.

Så då är frågan: Vilken ska man ha?
27 eller 28" räcker gott och väl för mig. Vill inte ha större.
Har förstått att ips panel också är en bra grej för gaming (vilket är vad den primärt kommer användas till.
Bör väl ligga mellan 100 och 160 hz också. Mer behöver jag inte.
Vill inte lägga ut massa pengar på en skärm, utan siktar snarare på det som ger mest för pengarna helt enkelt.
Max 3000 kr om det går - gärna under!

Är det värt att köpa begagnat kanske?

Har ni några tips?

Permalänk
Medlem

Har en Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS (WQHD) som jag skulle kunna tänka mig sälja, fått toppklass av SweC

https://www.inet.se/produkt/2205376/acer-27-predator-xb270hu-...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Instämmer med @anden55. Inskaffades en förra veckan för ett nytt bygge och hade turen med en helt felfri skärm.
Gå till Elgiganten och kör prismatchning mot Amazon..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Instämmer med @anden55. Inskaffades en förra veckan för ett nytt bygge och hade turen med en helt felfri skärm.
Gå till Elgiganten och kör prismatchning mot Amazon..

Mhm, så Elgiganten prismatchar mot amazon? Det hade jag fått för mig att ingen gjorde?

Och brukar det vara fel på skärmar man köper nya? :S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zelian:

Mhm, så Elgiganten prismatchar mot amazon? Det hade jag fått för mig att ingen gjorde?

Och brukar det vara fel på skärmar man köper nya? :S

Ja, EG pris matchar mot Amazon.se OM produkten säljs och levereras av själva Amazon annars inte.

Självklart kan man ha oturen och få hem en dålig skärm även om dem är nya.
Det kan vara alltifrån döda pixlar, backlight bleed, ips glow etc. och har man turen slipper man undan allt det jag nämnde eller till en gradvis.
Att slippa undan gällande IPS skärmar menade jag då att det är ytterst lite/knappt backlight bleed och ips glow, då kan man säga att det är en riktigt bra IPS skärm. Får du mycket av de två sistnämnda och du stör dig, det är bara lämna tillbaka skärmen.

LG 27GS85Q (2024) är den nya modellen av den kända LG 27GP850P (2023) som ska vara den förbättrade versionen. Ta köp den innan den går upp i pris igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Ja, EG pris matchar mot Amazon.se OM produkten säljs och levereras av själva Amazon annars inte.

Självklart kan man ha oturen och få hem en dålig skärm även om dem är nya.
Det kan vara alltifrån döda pixlar, backlight bleed, ips glow etc. och har man turen slipper man undan allt det jag nämnde eller till en gradvis.
Att slippa undan gällande IPS skärmar menade jag då att det är ytterst lite/knappt backlight bleed och ips glow, då kan man säga att det är en riktigt bra IPS skärm. Får du mycket av de två sistnämnda och du stör dig, det är bara lämna tillbaka skärmen.

LG 27GS85Q (2024) är den nya modellen av den kända LG 27GP850P (2023) som ska vara den förbättrade versionen. Ta köp den innan den går upp i pris igen!

Ah okej, good knowing!

Right. Det lät bara som att det var en ovanlighet att få hem en skärm utan småfel. Som att man har tur om det inte sker. Det fick mig att höja lite på ögonbrynen. Men det kanske ligger i sakens natur att allt inte produceras 100% korrekt? Har aldrog tänkt på det innan - eller märkt något på tidigare skärmar jag haft.

Men tack för tipset iaf! Låter ju onekligen som en bra deal. Får bli en sväng dit i morgon