iPhone 13 display bytt hos Nordway store, ej original?

Permalänk
Medlem

iPhone 13 display bytt hos Nordway store, ej original?

Hej!

Fick skärmen utbytt på min telefon idag och valde då en Apple original skärm istället för en eftermarknadsskärm. Nu står det under inställningar att det inte går att avgöra om skärmen är original eller inte under komponenter och service.

Jag har förstått att Nordway inte är auktoriserade Apple reparatörer och är det i så fall det de beror på eller har man gjort en fuling och satt i en icke original skärm?

True Tone funkar som jag läst mig till att det är de första man ska kolla för att avgöra om det är original eller ej.

Tacksam för hjälp 🙏

God fortsättning!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Svårt att säga. Men jag har varit med om batteri som fått samma meddelande, telefonen hade aldrig öppnats.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Hej!

Fick skärmen utbytt på min telefon idag och valde då en Apple original skärm istället för en eftermarknadsskärm. Nu står det under inställningar att det inte går att avgöra om skärmen är original eller inte under komponenter och service.

Jag har förstått att Nordway inte är auktoriserade Apple reparatörer och är det i så fall det de beror på eller har man gjort en fuling och satt i en icke original skärm?

True Tone funkar som jag läst mig till att det är de första man ska kolla för att avgöra om det är original eller ej.

Tacksam för hjälp 🙏

God fortsättning!

Jag har för mig att skärmen måste para ihop med enheten, så det kan vara en original skärm, men att de inte kan göra själva parning då de inte är auktoriserad.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har för mig att skärmen måste para ihop med enheten, så det kan vara en original skärm, men att de inte kan göra själva parning då de inte är auktoriserad.

Det var lite min teori också men hur säkerställer man att det stämmer?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Prova om true tone funkar, där du höjer och sänker ljusstyrkan, håll in den och kolla om den funkar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

Prova om true tone funkar, där du höjer och sänker ljusstyrkan, håll in den och kolla om den funkar där.

Det funkar

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet är det endast Apple samt Lanmaster, Macforum osv, som har originaldelar. resterande oavsett kedja är tredjeparts delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Så vitt jag vet är det endast Apple samt Lanmaster, Macforum osv, som har originaldelar. resterande oavsett kedja är tredjeparts delar.

står original på nordways hemsida vilket jag också bad om att få och betalade premium för detta. Så vidare original inte betyder något annat än original Apple skärm då dvs.. ?

https://nordway.se/egen-tjanst/prislista/

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

står original på nordways hemsida vilket jag också bad om att få och betalade premium för detta. Så vidare original inte betyder något annat än original Apple skärm då dvs.. ?

https://nordway.se/egen-tjanst/prislista/

Även om den är original (dom har nog tagit den från en annan iPhone) så måste den paras ihop och det verkar dom inte ha gjort eftersom du får felmeddelandet.

Har du screenshot på TrueTone och att det fortfarande finns och fungerar som du har lust att dela med dig av?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Även om den är original (dom har nog tagit den från en annan iPhone) så måste den paras ihop och det verkar dom inte ha gjort eftersom du får felmeddelandet.

Har du screenshot på TrueTone och att det fortfarande finns och fungerar som du har lust att dela med dig av?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

<Uppladdad bildlänk>

Bara för att dubbelkolla: Finns det även med bland Inställningar > Visning och ljusstyrka?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Apple tillåter sedan ca ett halvår tillbaka att TrueTone används även på tredjepartsskärmar (så gott det går), så du har kanske blivit blåst och inte fått en originalskärm ändå:

https://www.macrumors.com/2024/06/26/iphone-third-party-displ...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Bland annat Elgiganten har service för apple på vissa av deras butiker. Ska vara original delar. Loggar man in på sitt apple konto o klickar vidare på service/skärmbyte kan man välja o se var deras närmsta service ställe är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Skrivet av nu1mlock:

Apple tillåter sedan ca ett halvår tillbaka att TrueTone används även på tredjepartsskärmar (så gott det går), så du har kanske blivit blåst och inte fått en originalskärm ändå:

Ja, eller då t.ex. att det är en (återvunnen?) originalskärm men att de inte har någon möjlighet att para den korrekt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Bara för att dubbelkolla: Finns det även med bland Inställningar > Visning och ljusstyrka?

Ja funktionen finns där också.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Skrivet av evil penguin:

Ja, eller då t.ex. att det är en (återvunnen?) originalskärm men att de inte har någon möjlighet att para den korrekt.

Och vad drar man för slutsats av detta? Åker man in och frågar vad det är frågan om?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, exakt, troligen har dom tagit en skärm från en annan mobil men har ingen möjlighet att para ihop dom.

Skrivet av smel:

Och vad drar man för slutsats av detta? Åker man in och frågar vad det är frågan om?

Det troliga är att butiken inte kommer göra något och säga att du visste detta när du lämnade in den.

Jag tvivlar starkt på att butiken kommer byta tillbaka till din gamla skärm och du lär inte få några pengar tillbaka.

Butiken är självfallet mycket väl medveten om exakt hur reparationen fungerar och att du skulle få det felmeddelandet du får.

Kanske kan du reklamera köpet om du betalade med kort efter att butiken har vägrat hjälpa dig.

Håll oss uppdaterade!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Flera seriös firmor som byter skärmar, Phonehero, mResell laminerar om originalpaneler med nytt glas som dom köper från Kina. Själva panelen är så dess original.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Ja, om du får det där felmeddelandet tycker jag det är rimligt att åtminstone fråga vad som pågår.

Och då säger de kanske att det ÄR en originalskärm, och det kan ju mycket väl vara sant. Men tyvärr har ju Apple gjort situationen rätt komplicerad, med syfte just att motarbeta oberoende reparatörer.

Om det nu är så att det är en originalskärm (men som då kanske inte är korrekt parad) så är väl frågan om de sålt in bytet på ett sätt som skulle förväntas innebära något mer än vad du fått, respektive då om det finns något praktiskt problem med hur telefonen fungerar nu.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, om du får det där felmeddelandet tycker jag det är rimligt att åtminstone fråga vad som pågår.

Och då säger de kanske att det ÄR en originalskärm, och det kan ju mycket väl vara sant. Men tyvärr har ju Apple gjort situationen rätt komplicerad, med syfte just att motarbeta oberoende reparatörer.

Om det nu är så att det är en originalskärm (men som då kanske inte är korrekt parad) så är väl frågan om de sålt in bytet på ett sätt som skulle förväntas innebära något mer än vad du fått, respektive då om det finns något praktiskt problem med hur telefonen fungerar nu.

Jag har skickat ett mejl till dem så får vi se vad jag får för svar.. Inte jag som betalar för bytet då det går på jobbet men rätt ska vara rätt tycker jag, alltid!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

Flera seriös firmor som byter skärmar, Phonehero, mResell laminerar om originalpaneler med nytt glas som dom köper från Kina. Själva panelen är så dess original.

Då får man anta att även dem enheterna har samma meddelande efter byte?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, exakt, troligen har dom tagit en skärm från en annan mobil men har ingen möjlighet att para ihop dom.

Det troliga är att butiken inte kommer göra något och säga att du visste detta när du lämnade in den.

Jag tvivlar starkt på att butiken kommer byta tillbaka till din gamla skärm och du lär inte få några pengar tillbaka.

Butiken är självfallet mycket väl medveten om exakt hur reparationen fungerar och att du skulle få det felmeddelandet du får.

Kanske kan du reklamera köpet om du betalade med kort efter att butiken har vägrat hjälpa dig.

Håll oss uppdaterade!

Skrivet av Bitfenix:

Jag har pratat med butiken som utfört bytet och dem säger att dem använder ”original pulled” vilket då ska vara Apple original men svärmor köpte och fick precis hem en ny iPhone 13 och när jag jämför dessa bredvid varandra under samma förutsättningar upplever jag att hennes telefon har både bättre ljusstyrka och bättre färger. Jag har testat skärmens svärta och det verkar vara en riktig oled skärm men jag upplever färgerna mer gula och kontrasten uppskruvad något från hur den förra displayen såg ut, även grå toner går mot röd/orange vid låg ljusstyrka. Butiken uppmanar mig att komma in till butik om jag inte är nöjd.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X