Ny NAS/mediaspelare/Server (ersättare till äldre NAS)

Permalänk
Medlem

Ny NAS/mediaspelare/Server (ersättare till äldre NAS)

Hej,
Har en 10+ år gammal prebuilt NAS från en vendor som jag skulle vilja ersätta mot något modernare och med bättre prestanda. Servern kommer att användas lokalt i hemmet och det finns i nuläget inget krav för remote access. 1 GbE är tillräckligt.

Användningsområden:
- Lagring och filhantering (cirka 4TB lagring i dagsläget)
- Media system
- Något ytterligare roligt?

Jag är öppen för förslag gällande design och är inte rädd för att bygga en egen server som kör open source. Jag har exempelvis sneglat på open source media system Jellyfin och det verkar väldigt bra.

Tacksam om ni kan tipsa om byggen som skulle passa för detta.

Permalänk

Finns ju nyare modeller av Synology, kikat nått på dessa? Finns en del andra märken med, men Synology har tendens att få bäst betyg för mjukvaran i alla tester.
Men så kommer du få en hel del tips om att bygga eget här såklart.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Jag kör open source distributionen OpenMediaVault, vilket är baserat på debian linux. Kunde således installera jellyfin server rakt av, utan att vara beroende av plugins. Fungerar ypperligt om man kan Linux, men det kommer även med en handfull plugins om man föredrar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nortek:

Jag är öppen för förslag gällande design och är inte rädd för att bygga en egen server som kör open source. Jag har exempelvis sneglat på open source media system Jellyfin och det verkar väldigt bra.

Tacksam om ni kan tipsa om byggen som skulle passa för detta.

Min server är iaf baserad på Ryzen 5600G, vilket nog är lite overkill för det jag använder den till. Stoppat in allt i en Node 304 ITX chassi. Den fungerar som NAS, Jellyfin server, samt ett par olika Minecraft servers. Rätt strömsnål för vad det är tycker jag, drar ca 22W i idle med alla servers körandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Jag kör open source distributionen OpenMediaVault, vilket är baserat på debian linux. Kunde således installera jellyfin server rakt av, utan att vara beroende av plugins. Fungerar ypperligt om man kan Linux, men det kommer även med en handfull plugins om man föredrar det

Tack för tipset.

Jag ska läsa på om OMV.

Råkar du ha en länk till ett bygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Finns ju nyare modeller av Synology, kikat nått på dessa? Finns en del andra märken med, men Synology har tendens att få bäst betyg för mjukvaran i alla tester.
Men så kommer du få en hel del tips om att bygga eget här såklart.

Har inte kikat på nyare prebuilt NAS ännu. Det kanske är enklaste vägen?

Permalänk
Skrivet av Nortek:

Har inte kikat på nyare prebuilt NAS ännu. Det kanske är enklaste vägen?

Definitivt

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nortek:

Tack för tipset.

Jag ska läsa på om OMV.

Råkar du ha en länk till ett bygge?

Har ingen länk, men de viktigaste delarna är väl
Ryzen 5600G
Gigabyte B550I Aorus Pro AX
16 GB Ram
Nvme SSD för OS (256/512 GB räcker gott)

Sen kan du ju såklart koppla på vilka diskar du känner passar dina behov.

Hade jag inte hostat Minecraft servers så hade jag nog kört vidare på mitt gamla system med integrerad mobo+cpu (2 core celeron med 5W TDP). Billigt och låg energiförbrukning och värmeutveckling.

Typ en sån här
https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-J3455-ITX-Moderkort-I...