Hjälp med välja ny mobiloperatör

Permalänk

Hjälp med välja ny mobiloperatör

Hej,

Skulle behöva lite smaktips på vad för operatör man kan byta till idag.
Har Tele2 obegränsad familje abb idag som jag nu har sagt upp då det blir bara dyrare och dyrare och Tele2 ville inte ge mig något bättre pris.
Så jag och sambon har ruttnat på Tele2 nu.
Idag betalar vi 648kr
Så jag undrar vad ni har idag och vad som är för och nackdelar med eran abb?

Vi kan tänka oss att ha 50gb i månaden då vi surfar inte så mycket och är mestadels uppkopplade på wifi hemma.

Permalänk
Medlem

50gb i månaden är ändå ganska mycket, Har ni kollat hur mycket data ni använder per månad?

Jag bytte till comviq ifrån Telenor för några måander sedan då Comviq hade en bra deal, Jag har 20GB surf + att det byggs på nästa månad med det jag inte har använt denna månad.

Jag låg högt i surf under sommaren på ca 26gb surf, Efter sommaren har legat runt 10gb och då surfar jag/spelar/spotify minst 30-60 minuter per dag

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd

ta comviq 20gb / mån i 12 månader nyttja kampanjen sedan byt och flytta med nummret

Mobilabonnemang 20GB
145 kr/mån
därefter 225 kr/mån
12 mån bindningstid
Rabatt i 12 mån

då har du ett år för 1740kr och man får ta med sig datan man inte använder till nästa månad

(gäller nya kunder) sen gör man samma sak med HAllon och så vidare... osv

Permalänk
Medlem

Nu är väl det här kanske egentligen inget som passar alla för det finns vissa begränsningar, men rent prismässigt så är det nog svårt att slå det erbjudande som den lite udda operatören LycaMobile har fram till den 6/1. 99kr/mån för 120GB surf och obegränsade samtal och sms inom Sverige. Gäller "livet ut" så länge man inte stänger av automatisk förnyelse. Jag skriver om begränsningar och annat i denna tråd: #20712233

Begränsningarna är mer eller mindre rätt stora:
- Inget stöd för MMS!
- WiFi-samtal fungerar inte (men påstås ska funka egentligen)
- Datatrafik går via utlandet, det ser alltså ut som att man t.ex. är i Frankrike eller Storbritannien (tror Netflix att man är utomlands?)
- SIM-kortet slutar fungera om man inte skickar minst ett sms eller ringer ett samtal under 90 dagar
- Man förlorar numret om man inte gör ovan under 120 dagar

Annars är Fello toppen när dom har dubbel surf-erbjudanden. Hos Fello kan man skaffa ett barnabonnemang utan att man behöver ha barn. Man får köpa ett barnabonnemang åt vilket barn som helst, men numret kommer förstås stå på dig i ditt namn och har ingenting med något barn att göra. Då får man mer surf till lägre pris och det är helt okej enligt deras villkor.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Ja 50gb kanske låter mycket, men då vi har barn och det ska kollas på iPad när vi inte är hemma så behöver vi internet dela till ipaden.

Jag vill inte binda mig hos någon operatör längre vill kunna avsluta när jag vill om jag inte är nöjd längre.

Har kollat på fello men vill gärna höra mer om folk som har det vad de tycker om fello.

Sen ska man även kunna surfa i utlandet med det. Då vi reser en del.
Kan även påpeka att vi bor i Sthlm så teckning är inte så viktigt men ska även va bra i resterande delar av Sverige.

Permalänk

Kolla Compricer de plockar fram de flesta alternativen: https://www.compricer.se/mobilabonnemang/

Annars kan jag rekommendera Chilimobil fri surf 3Mbit för 179:- mån förbetalar man 1år så blir kostnaden 1790:- alltså ca 149:- per månad.
Går i 3 nät skickar datatrafiken via Götalandsnätet har en FUP på 20GB per dag sen sjunker hastigheten till 1Mbit svarar man på smset får man 5GB data till.
Är man befintlig kund kan man välja 1Mbit för 129:- eller 1290:- förbetalt 1år.
Kan berätta mer i pm om intressant.

Hade Fello innan bytet men byte främst för behövde mer datatrafik.
Annars går Fello i Telias nät och Telia äger dem och är en väldigt bra operatör med bra nät var väldigt nöjd att vara fello så skulle de erbjuda fri surf så skulle jag garanterat ta dem igen.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOneAndOnlyMisho:

Ja 50gb kanske låter mycket, men då vi har barn och det ska kollas på iPad när vi inte är hemma så behöver vi internet dela till ipaden.

Jag vill inte binda mig hos någon operatör längre vill kunna avsluta när jag vill om jag inte är nöjd längre.

Har kollat på fello men vill gärna höra mer om folk som har det vad de tycker om fello.

Kan även påpeka att vi bor i Sthlm så teckning är inte så viktigt men ska även va bra i resterande delar av Sverige.

Jag har Fello och det fungerar utan problem. Det ägs av Telia och använder Telias nät.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Jag har Fello, tidigare har jag haft Vimla, Tele2, Tre och Hallon.

Det fungerar bäst av alla de operatörerna är min slutsats (där jag befinner mig). Roaming funkar utmärkt, men ska du resa ofta till England så rekomenderar jag Hallon/Tre då de även har roaming där.

Har ett schysst abbonemang jag haft i några år nu utan att de höjt priset eller dylikt.

Befinner mig i en mindre storstad och hastigheten brukar ligga på runt 100 Mbit/s. Dock är jag osäker på om de har 5G, för jag har nästan alltid 4G+. Inget som stör mig, är täckningen bra så har jag som minst legat på 50 mbit/s.

Kan bara rekommendera. Känner du någon med Fello så kan du bli tipsad så får man någon rabatt eller gratis månad. Kommer inte ihåg riktigt men alltid trevligt med något erbjudande.

Permalänk
Medlem

Fello är fantastiskt, går på Telias nåt. Haft det i massa år

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Bredband2 behöver man inte binda sig hos. Går på Telenors nät. Du kan få 25 GB surf för 199 kr/mån och 100 GB surf för 259 kr/mån. Fria samtal, SMS och MMS.

+5G
+eSIM
+Portera ditt befintliga mobilnummer
+VoLTE
+HD voice
+VoWiFi
+Går att använda surfpotten inom EU/EES

-Går ej att spara kvarvarande surf

https://www.bredband2.com/privat/mobiltelefoni/

Permalänk
Moderator
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag har Fello, tidigare har jag haft Vimla, Tele2, Tre och Hallon.

Det fungerar bäst av alla de operatörerna är min slutsats (där jag befinner mig). Roaming funkar utmärkt, men ska du resa ofta till England så rekomenderar jag Hallon/Tre då de även har roaming där.

Har ett schysst abbonemang jag haft i några år nu utan att de höjt priset eller dylikt.

Befinner mig i en mindre storstad och hastigheten brukar ligga på runt 100 Mbit/s. Dock är jag osäker på om de har 5G, för jag har nästan alltid 4G+. Inget som stör mig, är täckningen bra så har jag som minst legat på 50 mbit/s.

Kan bara rekommendera. Känner du någon med Fello så kan du bli tipsad så får man någon rabatt eller gratis månad. Kommer inte ihåg riktigt men alltid trevligt med något erbjudande.

5G har de, bara inte på det billigaste abonnemanget.
Väldigt nöjd med dem här med, alla i familjen kör det nu från att tidigare kört diverse andra operatörer.

De kör erbjudanden med dubbel surf lite då och då, var inget problem att som befintlig kund uppgradera utan strul när det begav sig för mig. Ligger kvar på gamla lägsta priset 95 :- väldigt länge nu och har inte tvingats på någon höjning.
Den dagen kanske kommer, men tycker att de skött de bitarna exemplariskt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

50gb i månaden är ändå ganska mycket, Har ni kollat hur mycket data ni använder per månad?

Jag bytte till comviq ifrån Telenor för några måander sedan då Comviq hade en bra deal, Jag har 20GB surf + att det byggs på nästa månad med det jag inte har använt denna månad.

Jag låg högt i surf under sommaren på ca 26gb surf, Efter sommaren har legat runt 10gb och då surfar jag/spelar/spotify minst 30-60 minuter per dag

Dock kan du inte spara all oanvänd surf hos comviq, har du 20Gb abonnemang kan du bara spara max 20Gb från tidigare månad. Du kan inte spara flera månaders oanvänd surf o sitta på typ 100Gb+, Hos till exemplel Hallon kan du spara hur mycket som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Dock kan du inte spara all oanvänd surf hos comviq, har du 20Gb abonnemang kan du bara spara max 20Gb från tidigare månad. Du kan inte spara flera månaders oanvänd surf o sitta på typ 100Gb+, Hos till exemplel Hallon kan du spara hur mycket som helst.

Nej, Hallon har spara max 100 GB i potten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Nej, Hallon har spara max 100 GB i potten.

Ja, sen så kan man väl bara spara surfen till nästkommande månad tyckte jag att jag läste:

https://support.hallon.se/hc/sv/articles/19219077189649-Spara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Ja, sen så kan man väl bara spara surfen till nästkommande månad tyckte jag att jag läste:

https://support.hallon.se/hc/sv/articles/19219077189649-Spara...

Nej, det står inte så på sidan du länkar till. Du kan spara surfen så länge du vill, däremot om du byter till ett abonnemang med mindre surf än det du har så försvinner den sparade surfen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, det står inte så på sidan du länkar till. Du kan spara surfen så länge du vill, däremot om du byter till ett abonnemang med mindre surf än det du har så försvinner den sparade surfen

Ok, det var jag som läste fel, jag läste bara lite snabbt. Jag läste: "Abonnemang hos Hallon sparar oanvänd surf till nästkommande månad" och tolkade det som att det bara gällde för nästkommande månad.