Permalänk
Medlem

Uppgradera min am4 plattform

Hej,

Behöver hjälp med att hitta det mest prisvärda alternativet för min uppgradering. Datorn är väl cirkus 5år, spelar LoL, PoE2 mestadels, skulle gärna vilja testa några nyare spel som t ex det nya Warhammer med bra grafik.
Gamla Bettan klarar dock ej att ge mig en bra spelupplevelse på dessa nyare spel. Poe 2 funkar att lira med extremt låga inställningar, ska väl också erkänna att jag är rätt "hocked" i just PoE2. Så där skulle jag gärna kunna maxa eller iallafall få en bra spelupplevelse grafikmässigt.

Nuvarande old school config:

Processor: AMD Ryzen 5 2600X Six-Core Processor 3.60 GHz
Grafikkort: Radeon RX 580 Series
Moderkort: X470 AORUS GAMING 7 WIFI-CF

Vill gärna göra denna uppgradering enkel för mig, dvs behålla moderkort AM4, chassi etc om det går. Budget: 8000-10000:-

Samt att det behöver inköpas på komplett.se pga jag har ett tillgodokvitto där.

Skärmen jag kommer köpa blir nog antagligen denna:
Skärm till uppgraderingen

Tittat på dessa två som alternativ för nya processorer:
5600
5700x3d

Vet ej om det är värt 1000kr extra för x3d?

Grafikkort har jag ingen koll på alls vad som är bra/prisvärt. Hoppas det finns nån här på forumet som kan guida kring bra köp där inom budget.

Tänkte på om jag måste byta mina minnen eller köpa till mera?
Har idag 2st DIMM (16gb tot) hastighet 2133

Trevlig fortsättning!

Permalänk
Medlem

Ett RX 7800XT som grafikkort och en Ryzen 5700X3D som processor kommer göra susen för dig. Du hamnar en bra bit under 10k för detta

Permalänk
Medlem

Satsa på en 5700X3D

Permalänk
Inaktiv

32GB kan vara värt också. Minst 3200MHz.
2x16GB (skaffa inte 4x8GB, det brukar kunna strula oftare).

Kolla in lämpliga på Kompletts hemsida först. Sedan om dom finns med här. Finns dom inte med, kolla annan modell på Kompletts sida.

Permalänk
Medlem

kolla youtube på olika 5700x3d/5800x3d vs 5600 på dom spelen du har tänkt spela, i vissa fall hjälper inte x3d.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Vad har du för psu? Hur många watt är den på?
Vad har du för disk? M.2 ssd eller nvme disk?
Vilken kylare har du idag?
Ja du behöver byta minnen, en Ryzen vill inte ha 2133 minnen.
Men ska du behålla am4 så kör på 5700x3d.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Ett RX 7800XT som grafikkort och en Ryzen 5700X3D som processor kommer göra susen för dig. Du hamnar en bra bit under 10k för detta

Tack för tipset, vill dock hålla mig under 4000kr för grafikkort. Du kanske har något tips på kort i den prisklassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Vad har du för psu? Hur många watt är den på?
Vad har du för disk? M.2 ssd eller nvme disk?
Vilken kylare har du idag?
Ja du behöver byta minnen, en Ryzen vill inte ha 2133 minnen.
Men ska du behålla am4 så kör på 5700x3d.
Mvh Thomas

Håller med Thomas, livet är för kort 😁. Får återkomma med psu, vad är standard nu för tiden? Vad rekommenderar du att införskaffa? Kör ssd, kylaren är stock som kom med processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tronix79:

Tack för tipset, vill dock hålla mig under 4000kr för grafikkort. Du kanske har något tips på kort i den prisklassen?

Då är det ett Intel B580 som gäller för dig. 12GB Vram och överlägsen prestanda för pengarna.
Läs här: https://www.sweclockers.com/test/40238-intel-arc-b580-battlem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Då är det ett Intel B580 som gäller för dig. 12GB Vram och överlägsen prestanda för pengarna.

Nja, dessa har nu tyvärr visat sig underprestera kraftigt med långsammare CPU:er i vissa spel.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av tronix79:

Håller med Thomas, livet är för kort 😁. Får återkomma med psu, vad är standard nu för tiden? Vad rekommenderar du att införskaffa? Kör ssd, kylaren är stock som kom med processorn.

Lite svårt att rekommendera något när man inte vet psu, men som jag tänker nu så är det en bra psu så kan du behålla, chassi, moderkort, psu och ssd som extra disk.

Lite mer info så kommer du få bra hjälp här om vilket alternativ som blir bäst för dig och din budget.

Hur många gb är din ssd? Är det en m.2 eller sata 2,5" ?
Ju mer info man får ju lättare blir det att ge rätt råd.

Mvh Thomas

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeifSandvik:

Absolut inte ett B580.

Under 4000kr så är det AMD RX 7600, RX 7600 XT eller Nvidia RTX 4060 som gäller. I det segmentet så är pris/prestanda ganska jämn mellan de två lagen. Alternativt kan man titta efter ett begagnat. Man bör kunna få tex ett RTX 2080 Ti.

När det gäller CPU så är frågan om man kommer vilja lägga ännu mer pengar på att uppgradera grafikkortet innan denna datorn har gjort sitt. 5600 är good enough för grafikkorten ovan och du kommer inte få mycket extra fps med X3D. Men det kan ju ändra sig om man tänkt fortsätta försöka bygga på denna datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, dessa har nu tyvärr visat sig underprestera kraftigt med långsammare CPU:er i vissa spel.

https://www.youtube.com/watch?v=00GmwHIJuJY

Inte med 5700X3D som vi pratar om här.

Permalänk
Medlem

Kollade igenom Komplett.se och hade jag handlat därifrån och gått på am4 så hade min kundvagnen sätt ut så här.
Finns utrymme för psu om den behöver uppdateras.

Jag har gått på sånt i lager och ett grafikkort med lite mer vram.
Hade inte köpt 5700x3d då den är dubbla priset hos komplett.

Kommer bli en bra uppgradering på din burk.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Varför begränsa budget till 4000kr för grafikkort?

Med hade utan tvekan kört på en 5700x3d, kombinera det med ett 7700x3d så finns även budget kvar för psu/kylare om något av det skulle behövas

Gpu: https://www.komplett.se/product/1252756/datorutrustning/dator...
Cpu: https://www.inet.se/produkt/5306637/amd-ryzen-7-5700x3d-3-1-g...

Landar på runt 8200kr, sure man kan gå på en billigare grafikkort i stil med 4060 eller 7600/7600xt men då är dom också 40-50 % sämre än 7700xt för runt 20-40% lägre pris.

Edit: alternativt 800kr på ett 32gb 3200/3600mhz minnes kitt (blanda inte kitt, är inte värt risken för eventuella problem är liten så är det inte värt risken för så lite pengar)

Skrivet av LeifSandvik:

Okunskap och att välja en Intel gpu är riktigt dålig idé med tanke på att dom fortfarande har massvis med problem!

Sure b580 är helt ok (on par med 7600 när de kommer till fps per krona på dom modeller som faktiskt går att köpa) men har man inte kunskap angående komponenter osv så är enligt mig iallafall Intel fortfarande inte ens med på kartan.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

TS ska spela i 1440p, grafikkortet ska inhandlas från Komplett och max budget för kortet är 4000. Vilket annat kort på komplett för under 4000 är bättre än B580?
Ska TS köpa ett 8Gb Vram kort 2025?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

TS ska spela i 1440p, grafikkortet ska inhandlas från Komplett och max budget för kortet är 4000. Vilket annat kort på komplett för under 4000 är bättre än B580?
Ska TS köpa ett 8Gb Vram kort 2025?

Under förutsättning att b580 fungerar med allt TS kan tänkas vilja spela ja, 7600xt för 400kr är ett betyderligt bättre val om man vill ha något som garanterat fungerar!

Sen framgår det en total budget på 8000-10 000kr (dock osäkert om skärm ska ingå i det priset) om inte så är 7700xt ett markant mycket bättre val och tsm med en 5700x3d inom budget. Ingår skärm i den budgeten hade jag fortfarande uteslutit b580 och kört på 10% sämre 7600xt just för risken att behöva spendera timmar om inte dagar för att få spel att fungera.

Samt kollar man redit så är poe 2 och b580 i 1440p inte direkt en trevlig upplevelse, och speciellt när poe 2 redan har extremt mycket buggar och cracher (min dator kan ibland inte ens starta spelet utan att dstorn bara startar om sig)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Under förutsättning att b580 fungerar med allt TS kan tänkas vilja spela ja, 7600xt för 400kr är ett betyderligt bättre val om man vill ha något som garanterat fungerar!

Sen framgår det en total budget på 8000-10 000kr (dock osäkert om skärm ska ingå i det priset) om inte så är 7700xt ett markant mycket bättre val och tsm med en 5700x3d inom budget. Ingår skärm i den budgeten hade jag fortfarande uteslutit b580 och kört på 10% sämre 7600xt just för risken att behöva spendera timmar om inte dagar för att få spel att fungera.

Samt kollar man redit så är poe 2 och b580 i 1440p inte direkt en trevlig upplevelse, och speciellt när poe 2 redan har extremt mycket buggar och cracher (min dator kan ibland inte ens starta spelet utan att dstorn bara startar om sig)

Jag hade till och med satsat på 7800 XT. Inte mycket dyrare, ganska mycket bättre prestanda och 16 GB VRAM.

Permalänk
Avstängd

med en budget på 8-10 tusen skulle jag inte stanna kvar med AM4,

med tanke på att du kommer från ett Radeon RX 580 så kommer det blir ganska stor skillnad med bara ett grafikkort för 3500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstralVoyag:

https://komponentkoll.se/bild/XaHiJ.png

Alla delar från komplett då ts har tillgod kvitto där,

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Jag hade till och med satsat på 7800 XT. Inte mycket dyrare, ganska mycket bättre prestanda och 16 GB VRAM.

Well ingår skärm i dom 8000-10 000kr så är det inte någon av dom ett alternativ, om inte så lämnar 500kr med en 5700x3d vilket inte är plats nog om ny psu eller minne även behövs. Så med den info TS har kommit med så finns det inte direkt plats för ett 7800xt inom budgeten.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstralVoyag:

https://komponentkoll.se/bild/XaHiJ.png

https://komponentkoll.se/bild/nrSwX.png

med tanke på att du kommer från ett Radeon RX 580 så kommer det blir ganska stor skillnad med bara ett grafikkort för 3500kr

Varför inte när en 5700x3d kommer i många spel vara avsevärt mycket bättre än en 7600? Stannar han på Am4 får han en mycket bättre upplevelse idag jämfört med att unna få det i framtiden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Inte med 5700X3D som vi pratar om här.

Inte lika mycket, nej. Underpresterar fortfarande jämfört med andra kort med samma CPU dock, särskilt 1% low FPS. Sedan får man själv avgöra om man tror att det kommer vara ett problem eller ej.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q