Installerat W11 på M2 för att ersätta W11 på SSD, hur gör jag för att boota direkt till nya W11 och ta bort gamla W11?

Permalänk
Medlem

Installerat W11 på M2 för att ersätta W11 på SSD, hur gör jag för att boota direkt till nya W11 och ta bort gamla W11?

Hej
Jag har nyligen installerat W11 på en M2 för att ersätta min gamla W11 som var på en SSD.
Efter att jag installerat W11 får jag upp en skärm där jag kan välja vilken W11-version jag ska använda.
Där den nya är på volymen 2och gamla på volymen 6.
Jag trodde att det skulle försvinna efter att jag formaterat SSD:n där min gamla W11 låg, men får fortfarande upp skärmen där jag ska välja vilken W11 som ska öppnas, även fast det inte finns kvar.
Hur gör jag för att ta bort det?

Jag försöker förstå mig på boot-ordningen i Bioset men verkar ändå inte hjälpa.
Om jag tar bort hårddisken (disablar) med gamla W11 från boot-listan (boot-option 5 Sata 2) kommer jag inte vidare utan kommer bara in i bios, som att den andra Windows-installationen inte finns, vilket den gör.
Hur gör jag för att se till att min m2:a med Windows hamnar på som förvald hårddisk i UEFI Windows Boot Manager?
Och att jag bootar direkt in i korrekt Windows (volymen 2)?
Moderkort är B450 Gaming Pro Carbon AC

Permalänk
Medlem

Lustigt. Ja, inte för dig då. Men det är exakt detta som kan inträffa om man inte kopplar ur gamla hårddiskar när man installerar Windows. Ibland när man kommer med tipset om att göra just det, så blir man ofta idiotförklarad...
Här är levande beviset för att man ska göra det.

Problemet är att Win är kasst på att hålla koll på sin data, speciellt vid installation, det sprider gärna filer hejvilt över allt som är inkopplat. Kanske finns en lösning, vad vet jag. Work around är att koppla ur fysiskt, eller det KAN räcka med att avaktivera i BIOS den/de hårddiskar man inte vill göra nånting med.
Nu hjälper det ju inte i ditt fall, OM du inte är beredd att installera Win igen? Jag är dock rädd för att det ändå är enklaste lösningen även om det skulle finnas metoder för att rätta till det hela...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Inloggad på det operativ du vill använda, tryck Windows+R, skriv ”msconfig”. I rutan som kommer upp väljer du fliken ”boot” och tar bort det du inte vill ha kvar.

Permalänk

Hej.

Jag gör alltid så att jag kopplar ur alla andra diskar när jag installerar nytt operativ. Annars har jag för mig att windows skapar nån form av boot-disk på en annan enhet vilken måste finnas för att kunna starta. Vilket verkar superkorkat.

Kanske kan du hitta en WA men annars är det att installera om med ssd'n urkopplad...

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att du kanske har kvar en systempartition på gamla enheten. Högerklicka på windows/start-knappen och välj Diskhantering. Kika om du ser någon systempartition på gamla enheten där. Systempartition går att ta bort med diskpart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Hej
Jag har nyligen installerat W11 på en M2 för att ersätta min gamla W11 som var på en SSD.
Efter att jag installerat W11 får jag upp en skärm där jag kan välja vilken W11-version jag ska använda.
Där den nya är på volymen 2och gamla på volymen 6.
Jag trodde att det skulle försvinna efter att jag formaterat SSD:n där min gamla W11 låg, men får fortfarande upp skärmen där jag ska välja vilken W11 som ska öppnas, även fast det inte finns kvar.
Hur gör jag för att ta bort det?

Jag försöker förstå mig på boot-ordningen i Bioset men verkar ändå inte hjälpa.
Om jag tar bort hårddisken (disablar) med gamla W11 från boot-listan (boot-option 5 Sata 2) kommer jag inte vidare utan kommer bara in i bios, som att den andra Windows-installationen inte finns, vilket den gör.
Hur gör jag för att se till att min m2:a med Windows hamnar på som förvald hårddisk i UEFI Windows Boot Manager?
Och att jag bootar direkt in i korrekt Windows (volymen 2)?
Moderkort är B450 Gaming Pro Carbon AC

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jag råkade ut för samma sak i höstas.
Om jag minns rätt så var det lösningen i denna tråd som fixade detta för mig.

https://forums.tomshardware.com/threads/changing-windows-boot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Skulle gissa på att du kanske har kvar en systempartition på gamla enheten. Högerklicka på windows/start-knappen och välj Diskhantering. Kika om du ser någon systempartition på gamla enheten där. Systempartition går att ta bort med diskpart.

Detta är rätt svar

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sysio:

Inloggad på det operativ du vill använda, tryck Windows+R, skriv ”msconfig”. I rutan som kommer upp väljer du fliken ”boot” och tar bort det du inte vill ha kvar.

Tack har gjort det. Är det en bra lösning, eller mera av en tillfällig lösning?

Skrivet av mrsound:

Tack, så här ser det ut under diskhantering.

Hur gör jag för att åtgärda det med diskpart?
Disk 0 är den SSD där gamla W11 var installerad och Disk 2 är den nya W11-installationen.

Gällande frånkoppling av SSD:erna var det något jag tänkte på, men tyvärr inte gjorde, då en del guider på nätet sa att det inte var nödvändigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Tack har gjort det. Är det en bra lösning, eller mera av en tillfällig lösning?

Tack, så här ser det ut under diskhantering.
<Uppladdad bildlänk>
Hur gör jag för att åtgärda det med diskpart?
Disk 0 är den SSD där gamla W11 var installerad och Disk 2 är den nya W11-installationen.

Gällande frånkoppling av SSD:erna var det något jag tänkte på, men tyvärr inte gjorde, då en del guider på nätet sa att det inte var nödvändigt...

Nu har du din boot/EFI partition på den gamla disken. Det är denna som hjälper till att boota windows. Du kan ta bort windows partition och recovery på den gamla disken och skapa en ny partition där. Tar du bort EFI så kommer du inte kunna boota windows på den nya disken.

Vill du ha din boot partition på samma disk som nya windows är den enklaste lösningen att göra som man har nämnt tidigare dvs koppla bort de andra diskarna och installera windows från början på den nya disken.

Permalänk
Medlem

Hmm, ser ingen systempartition på disk 2 så om du tar bort den på disk 0 kanske du får problem. Har för mig att jag i mitt fall hade systempartitioner på två lagringsenheter. Installerar du om Windows på den nya utan den gamla inkopplad borde det bli en ny systempartition på den nya tänker jag.
Här är exempel på att ta bort systempartition med diskpart: https://www.tomshardware.com/how-to/delete-efi-system-partiti...

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket tid du lagt på det än men skulle rekommendera att göra om och göra rätt Otroligt mycket enklare och går förmodligen fortare!

Plocka ur gamla disken, installera om windows (tar vadå 60 minuter) och när allt är klart så med datorn igång och inne i windows så kopplar du in gamla disken, sen in i diskhanteraren och tar bort alla partitioner och skapar en ny så vipps så borde det fungera felfritt Är iallafall så vi har gjort här hemma och har aldrig varit några problem.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vet inte hur mycket tid du lagt på det än men skulle rekommendera att göra om och göra rätt Otroligt mycket enklare och går förmodligen fortare!

Plocka ur gamla disken, installera om windows (tar vadå 60 minuter) och när allt är klart så med datorn igång och inne i windows så kopplar du in gamla disken, sen in i diskhanteraren och tar bort alla partitioner och skapar en ny så vipps så borde det fungera felfritt Är iallafall så vi har gjort här hemma och har aldrig varit några problem.

Tack
Blir ominstallation.
Så här står det när jag ska installera denna gången efter att ha kopplst bort de övriga hårddiskarna.
Har nu alltså enbart m2an inkopplad.
Är det disk 0 part 2 windows jag ska välja?
Vad ska jag göra med övriga partitioner?
Låta de vara eller ta bort/formatera innan jag går vidare med installationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Tack
Blir ominstallation.
Så här står det när jag ska installera denna gången efter att ha kopplst bort de övriga hårddiskarna.

<Uppladdad bildlänk>

Ta bort allt som är på disk 0 sen välj disk 0, att låta partitioner vara kvar kan ställa till problem i framtiden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Tack
Blir ominstallation.

<Uppladdad bildlänk>

Har du ingen anledning att lägga upp dina partioner på ett speciellt sätt, eller har behov av att lämna kvar nån, så hade jag raderat samtliga (på disk0 då disk1 verkar vara USB, och ska lämnas), och låta Win styra upp det. Som bekant, så vet Win bäst hur det vill ha det.

(på disk0 då disk1 verkar vara USB, och ska lämnas),
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Har du ingen anledning att lägga upp dina partioner på ett speciellt sätt, eller har behov av att lämna kvar nån, så hade jag raderat samtliga (på disk0 då disk1 verkar vara USB, och ska lämnas), och låta Win styra upp det. Som bekant, så vet Win bäst hur det vill ha det.

Så här ser det ut efter att jag tagit bort de partioner som gick.
Den enda jag kan ta bort nu är disk 0 partition 1 Windows. Övriga är "gråa".
Installera på Disk 0 partition 1 ?

Permalänk
Medlem

När du installerar Windows så kommer den kika om det finns andra diskar som har ett OS och lägga till i sin boot loader.
Ser man till att ha den disken man vill ha Windows på som den primära disken, dvs disk0 kommer allt relevant hamna på den när Windows installeras.
Man kan redigera i boot loadern i efterhand via msconfig och systemstart
Vill man inte greja det får man se till att sopa den andra installationen innan man installerar.
Att koppla ur diskar behövs bara om man inte gillar att göra rätt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

<Uppladdad bildlänk>

Det var ju lite udda.
Funkar inte att starta om datorn och prova igen?

I mitt fall, så hade jag nog installerat på den stora 3.6TB-biten i mitten, och sett vad som händer. Förhoppningsvis går det sen att radera (och öka på storleken på 3.6TB-delen) i Windows sen, annars så vet jag inte...

edit: den ska såklart raderas också, ser jag nu. Tankevurpa.

Tankevurpa
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

<Uppladdad bildlänk>

Du ska radera allt från disk 0 så att allt står som ej allokerat, därefter markerar du disken och trycker på nästa för att få vidare med installationen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

<Uppladdad bildlänk>

Ta bort partition 1 också.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Många tack alla för er hjälp!

Nu har jag installerat om W11 på hårddisken och tror det ser bra ut.
har än så länge inte kopplat in SSD-diskarna för att se hur de hanteras av systemet.
Blir nog något för mig att titta vidare på imorgon.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kopplat in SSD-diskarna och jag anser att det tar lite längre tid att starta datorn nu än utan dem.
När jag går in i Bioset finns 1tb disken fortfarande som valmöjlighet som boot-disk för windows under priorities.
Jag har valt att disabla den där och den syns inte i fixed boot order.
Under diskhantering syns 1tb disken med 3 partitioner kallad disk 0 (D:).
Den har en 275 mb EFI-systemspartition och en 845 mb återställningspartition förutom vanliga lagringsutrymmet.
Hur gör jag för att ta bort den från bioset helt och ta bort partitionerna?
Krävs det något tredje parts formateringsprogram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Nu har jag kopplat in SSD-diskarna och jag anser att det tar lite längre tid att starta datorn nu än utan dem.
När jag går in i Bioset finns 1tb disken fortfarande som valmöjlighet som boot-disk för windows under priorities.
Jag har valt att disabla den där och den syns inte i fixed boot order.
Hur gör jag för att ta bort den från bioset helt och ta bort partitionerna?
Krävs det något tredje parts formateringsprogram?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Längre tid? Tja, normalt körs en kontroll av diskar vid boot, och har man fler diskar, så tar det således längre tid. Ibland går det att stänga av, fast-boot kan det kallas som ska aktiveras. Då kan det gå snabbare. Om fenomenet inte beror på nåt annat.

1TB disken (som jag antar är den disken Win inte finns på?): Jag gissar att den är med i BIOS för att det är, för BIOS del, en bootbar disk.
Således går den troligen inte heller att tas bort/döljas där du tittar i BIOS. Så länge den är inkopplad, och är en möjligt bootbar disk så kommer den att finnas där. Om jag inte feltolkar dig på sätt sätt.
Så work-around då. I BIOS ställer du in vilken disk som skall bootas, (jag antar nån annan disk, den där 4TB-disken som har diskuterats i tråden?), och sen antingen tittar bort under den tiden man har att ändra boot-disk vid uppstart av sin dator. Eller ställer in så att denna meny/info inte visas alls.

Jag skriver väldigt generellt, för jag vet inte exakt hur din BIOS fungerar, utan hur det funkar i stora drag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Under diskhantering syns 1tb disken med 3 partitioner kallad disk 0 (D:).
Den har en 275 mb EFI-systemspartition och en 845 mb återställningspartition förutom vanliga lagringsutrymmet.

Mitt förra inlägg innehöll inte denna text..... (eller snarare, den fanns inte i inlägget jag citerade vid tidpunkten för mitt klick på "citat"). En bieffekt av forumets automatiska sparning av inlägg?
Hur som.

Jag antar att du menar i Windows nu? Dessa partioner, om de inte innehåller nånting att sparas, bör väl kunna gå att radera i diskhanteraren.

(eller snarare-delen
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gick in i Diskpart och tog bort partitionerna
på D-disken (1tb SSD) som nu inte längre är min windows-disk utan enbart tänkt för lagring/spel.
Så här ser det ut nu.
Disk 2 är var jag har windows installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

på D-disken (1tb SSD) som nu inte längre är min windows-disk utan enbart tänkt för lagring/spel.
Så här ser det ut nu.
<Uppladdad bildlänk>

Finns lite olika 3:e part verktyg du kan använda om inte windows diskhanteraren låter dig expandera din partition till det icke alockerade utrymmet, om du bryr dig om att få tillbaka de sista 250mb där.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Så här ser det ut nu.
<Uppladdad bildlänk>

Tar du bort D: partition på disk0 sen har du hela disken som inte allokerat och kan sen skapa en ny partition som ofattar hela disken.