Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem

Mitt vardagsrum är väl också runt 30 kvm med betong åt alla håll förutom gips bakom soundbar och några fönster motsatt sida i betongen. Klassisk nyproduktion.....

Jag tycker allt är magiskt hahah Klart att sidorna och ovanifrån hade kunnat vara ännu mer WOW men går ju att inte trolla när det inte finns några fysiska högtalarelement där 😊

Testade både game och adaptive nu. Med adaptive så behövs inte voice amplifier på.

Vad som är bäst är högst oklart och egentligen märker jag inte något större skillnad. Men diffar det 10% så vill jag hitta de där 10% så det går att se en film utan känslan "det kunde varit bättre".

Men vilken känsla när TVn visar symbol i högra övre hörnet "Dolby Atmos" brevid "HDR" regnbågslogotypen när man startar en film 😎 Fett!

Permalänk

Hur har ni andra kopplat ert. Via tvn eller direkt till limpan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Allt via TVn. LG C3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Nvidia Shield Pro till limpan, eftersom min LG OLED C2 inte fixar passthrough av DTS. PS5 till TV:n för lägsta input lag av bilden, skickar sen ljudet via Atmos-container till limpan via eARC.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Har kopplat PS5 och TV-box till TVn (Samsung QN95B), men Nvidia Shield kopplad till limpan eftersom TVn inte stödjer DTS passthrough.

Permalänk
Skrivet av fille182:

Allt via TVn. LG C3

Skrivet av Quenya:

Nvidia Shield Pro till limpan, eftersom min LG OLED C2 inte fixar passthrough av DTS. PS5 till TV:n för lägsta input lag av bilden, skickar sen ljudet via Atmos-container till limpan via eARC.

Skrivet av Chess_Norris:

Har kopplat PS5 och TV-box till TVn (Samsung QN95B), men Nvidia Shield kopplad till limpan eftersom TVn inte stödjer DTS passthrough.

Tack för er input.
Ja min B2 stödjer ju inte heller DTS passthrough.

Permalänk
Medlem

Efter att min Q990C strulat otroligt mycket med att den tappar uppkopplingen på WiFI testade jag igår kväll en rad olika saker i hopp om att fixa det. I olika forum skrivs det om fler som har samma problem och att de flesta verkar ha problem på 5Ghz nätet pga bland annat fel kanal/band så att säga.

Så det jag gjorde igår var att stänga av något som heter "smart connect" i min ASUS router och köra limpan på 2.4Ghz nätet. Men med WPA3 avstängt för det har fler skrivit om att det varit problem, så nätet är har nu bara WPA2 men fungerar limpan med detta är jag nöjd.
Jag uppdaterade även firmware i limpan manuellt via USB-sticka i samband med att jag grejade med detta igår.

Fortsättning följer! Hör ni inget från mig om detta kan ni nog anta att det fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Efter att min Q990C strulat otroligt mycket med att den tappar uppkopplingen på WiFI testade jag igår kväll en rad olika saker i hopp om att fixa det. I olika forum skrivs det om fler som har samma problem och att de flesta verkar ha problem på 5Ghz nätet pga bland annat fel kanal/band så att säga.

Så det jag gjorde igår var att stänga av något som heter "smart connect" i min ASUS router och köra limpan på 2.4Ghz nätet. Men med WPA3 avstängt för det har fler skrivit om att det varit problem, så nätet är har nu bara WPA2 men fungerar limpan med detta är jag nöjd.
Jag uppdaterade även firmware i limpan manuellt via USB-sticka i samband med att jag grejade med detta igår.

Fortsättning följer! Hör ni inget från mig om detta kan ni nog anta att det fungerar

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Aha ny firmware 1010! Släppt 10/12

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför man aldrig hittar någon firmware via Smartthings..

Permalänk
Medlem

Finns heller inget nyare än version 1016 från 28:e oktober på Samsungs hemsida. Kan 10/12 snarare handla om 12:e oktober och att du legat ganska långt bak i firmware-uppdateringarna?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Finns heller inget nyare än version 1016 från 28:e oktober på Samsungs hemsida. Kan 10/12 snarare handla om 12:e oktober och att du legat ganska långt bak i firmware-uppdateringarna?

Det ska vara en ny men ser den inte heller på hemsidan(?), se här: https://www.reddit.com/r/Soundbars/comments/1hcobw0/firmware_...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag önskar man kunde ställa in rear högtalarnas balans... Jag sitter tyvärr inte helt centrerat mellan dom och det skulle vara underbart att kunna sänka den ena lite, men det verkar bara gå att ställa in balansen på själva ljudlimpan.

Permalänk
Medlem

Jaa, ni skriver om 995C förstås! Den uppdateringen (1010) finns på Samsung hemsida om man vill ladda ned den manuellt. Jag syftade på 995D, som senast uppdaterades 28:e oktober.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Jaa, ni skriver om 995C förstås! Den uppdateringen (1010) finns på Samsung hemsida om man vill ladda ned den manuellt. Jag syftade på 995D, som senast uppdaterades 28:e oktober.

Version 1010 gäller för 990C och släpptes 10/12. Har 1004 nu.

Permalänk
Medlem

Gick fint att uppdatera till Firmware 1010 via USB på min Q995C! Som förra gången så hittade jag den inte via SmartThings-Appen men tror det kan ta ett tag innan Samsung rullar ut den via OTA.

Stegen:

Laddade ner filen härifrån:
https://www.samsung.com/se/support/model/HW-Q995C/XE/#downloa...

Min USB-sticka är på 120GB och är formaterad i NTFS-filformatet. Minns att det inte gick förra men då kanske den var exFAT, testade då FAT32 och då gick det. Men NTFS flöt fin denna gång iaf.

Zipfilen innehåller två mappar, både läggs i roten på USB-minnet.
Länk till manual

Stoppa i USB-minnet i Service-port som sitter på undersidan av Soundbaren. Kan sättas i när Soundbaren är påslagen!

A sequence of “UPDATE” → “BYE” → “ON” will appear on the display 3 times.
It would take around 6 minutes

Soundbaren kommer starta om 2-3 gånger. Uppdatering tar cirka 5-6 min. TA EJ UR USB-MINNET eller stäng av soundbaren under denna tid.
När klart så stod det i min display "LATEST VERSION". Går att dubbelkolla via SmartThings-appen också!

Ovan sker på egen risk, skyll (helst) inte på mig om ni inte lyckas!

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Gick fint att uppdatera till Firmware 1010 via USB på min Q995C! Som förra gången så hittade jag den inte via SmartThings-Appen men tror det kan ta ett tag innan Samsung rullar ut den via OTA.

Det stämmer att Samsung normalt publicerar firmware-uppdateringar till sina soundbars på hemsidan ett tag innan de rullar ut den brett. Var samma sak med tidigare årsmodeller.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hey

Gav denna soundbar till mina föräldrar i julklapp förra året, men de sa att den för några månader sedan börjar strula med bild från deras Apple TV 4K och att de då kopplade förbi soundbaren eftersom de inte lyckades lösa det.

Håller på och kikar på det nu, men kan heller inte förstå felet direkt. Läser igenom denna tråd nu och googlar pö om pö, men har inte hittat en lösning än.

Problemet är att jag får inte en stabil bild mellan Apple TV:n genom soundbar:en till TVn som är en LG C3. Den hoppar mellan att visa bild från Apple TV i <0.5s med en helt svart skärm en längre stund med myrornas krig någon sekund.

Har filmat en sekvens här:

https://youtu.be/jd1pFmSyeLo?feature=shared

Någon som har en aning om vad det kan bero på och hur man löser det? Det har funkat tidigare i typ ett halvår, men inte nu...

Kan det vara kablar, mjukvara, uppdateringar,... ?

Permalänk
Skrivet av Levan:

Hey

Gav denna soundbar till mina föräldrar i julklapp förra året, men de sa att den för några månader sedan börjar strula med bild från deras Apple TV 4K och att de då kopplade förbi soundbaren eftersom de inte lyckades lösa det.

Håller på och kikar på det nu, men kan heller inte förstå felet direkt. Läser igenom denna tråd nu och googlar pö om pö, men har inte hittat en lösning än.

Problemet är att jag får inte en stabil bild mellan Apple TV:n genom soundbar:en till TVn som är en LG C3. Den hoppar mellan att visa bild från Apple TV i <0.5s med en helt svart skärm en längre stund med myrornas krig någon sekund.

Någon som har en aning om vad det kan bero på och hur man löser det? Det har funkat tidigare i typ ett halvår, men inte nu...

Enklast är väl att strunta i varför det krånglar och koppla Apple tvn till tvn och ljudet från tvn till soundbar via eARC.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Hey

Ser spontant ut som ett potentiellt kabelfel. Köp en certifierad HDMI Ultra High Speed-kabel. Behöver inte kosta många kronor och har löst liknande problem för mig tidigare med min LG C1, Samsung soundbar samt Nvidia Shield TV. Tyvärr kan man inte alltid lita på de inkluderade kablarna, speciellt inte för de lite ner bandbreddskrävande bildformaten.

https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel...

https://noerdic.se/collections/hdmi-2-1

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Enklast är väl att strunta i varför det krånglar och koppla Apple tvn till tvn och ljudet från tvn till soundbar via eARC.

Ja du har rätt, det är en enkel lösning.

Men jag har för mig att jag kopplade det ATV --> soundbar --> TV senast av någon anledning... Men det kanske inte finns någon? Kan LG C3 skicka vidare all form av ljudformat via eARC?

Skrivet av blunden:

Ser spontant ut som ett potentiellt kabelfel. Köp en certifierad HDMI Ultra High Speed-kabel. Behöver inte kosta många kronor och har löst liknande problem för mig tidigare med min LG C1, Samsung soundbar samt Nvidia Shield TV. Tyvärr kan man inte alltid lita på de inkluderade kablarna, speciellt inte för de lite ner bandbreddskrävande bildformaten.

https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel...

https://noerdic.se/collections/hdmi-2-1

Ja, det kanske är problemet. Konstiga är att det har fungerat med dessa kablar i c:a 8-9 månader.

Men har också lärt mig att förstå kabeltyper och förklaringen till olika överföringsproblem kan vara en väldigt djup djungel..

Nördic har jag själv hemma och de är tjusiga kablar för priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Ja du har rätt, det är en enkel lösning.

Men jag har för mig att jag kopplade det ATV --> soundbar --> TV senast av någon anledning... Men det kanske inte finns någon? Kan LG C3 skicka vidare all form av ljudformat via eARC?

Ja, det kanske är problemet. Konstiga är att det har fungerat med dessa kablar i c:a 8-9 månader.

Men har också lärt mig att förstå kabeltyper och förklaringen till olika överföringsproblem kan vara en väldigt djup djungel..

Nördic har jag själv hemma och de är tjusiga kablar för priset

Äldre LG-modeller skickade inte vidare DTS-ljud, men det gör de nyare modellerna såvitt jag vet. Numera bör den klara att skicka vidare alla format. RTINGS brukar testa sådant om du vill vara helt säker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Hey

"That happens when the Apple TV matches frame rate and content of the source you are playing. You can go into the settings and turn off match Range and Frame Rate.

This video shows why it's happening. If you don't care about color accuracy and are not bothered by stutter turn of the match.

Some TV's do the handshake faster than others yours is on the slower side."

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Det hade ju varit fint. Beroende på om Samsung implementerar avkodning och processande av de olika ljudformaten i en DSP eller i mjukvara på en mer generell CPU skulle de kanske till och med lägga till stödet på existerande modeller med en firmware-uppdatering. Det är nog lite för mycket att hoppas på dock.

Tror dock tyvärr inte att det nödvändigtvis kommer att bli så populärt, åtminstone inte för kommersiella ändamål. HDR10+ är ju fortfarande bara använt i väldigt begränsad skala, samtidigt som Dolby Vision och Dolby Atmos är överallt. Det är däremot bra att alternativ finns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej, sökt på forumet så ber om ursäkt om jag inte lyckats fullt ut men vilka högtalarstativ rekommenderas? Vill ogärna betala ca 2000kr iaf som de flesta dedikerade verkar gå på. Googlade och blev rekommenderad mounting dream men dessa verkar inte gå att beställa i Sverige?

Allt gott!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Hej, sökt på forumet så ber om ursäkt om jag inte lyckats fullt ut men vilka högtalarstativ rekommenderas? Vill ogärna betala ca 2000kr iaf som de flesta dedikerade verkar gå på. Googlade och blev rekommenderad mounting dream men dessa verkar inte gå att beställa i Sverige?

Allt gott!

Jag beställde via tyska Amazon och är nöjd med dem. Gick bra att leverera till Sverige.

https://www.amazon.de/dp/B0BN3Z88T7

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

"That happens when the Apple TV matches frame rate and content of the source you are playing. You can go into the settings and turn off match Range and Frame Rate.

This video shows why it's happening. If you don't care about color accuracy and are not bothered by stutter turn of the match.

Some TV's do the handshake faster than others yours is on the slower side."
https://www.youtube.com/watch?v=htd_1RSaf3A

Ok, I don't completely understand it but if that is the explanation I'm happy (: It's an LG C3 TV, have no idea how fast/slow it is on the handshake. Wierd thing is that it has worked nicely for 8 months before it started not to.

I ended up putting the ATV in the TV directly through HDMI1 and sending the sound to the soundbar via HDMI2 instead.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Jag beställde via tyska Amazon och är nöjd med dem. Gick bra att leverera till Sverige.

Tack, beställde! Gick på cirka 1600kr men verkar vara bra shit så får väl vara värt det:) nu ska jag bara försöka höja upp min LG TV lite så soundbaren kommer in under…

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Ok, I don't completely understand it but if that is the explanation I'm happy (: It's an LG C3 TV, have no idea how fast/slow it is on the handshake. Wierd thing is that it has worked nicely for 8 months before it started not to.

I ended up putting the ATV in the TV directly through HDMI1 and sending the sound to the soundbar via HDMI2 instead.

Jag kopierade texten från nån så slipper förklara själv. ATV svartnar till är normal, för i inställningen finns match content framerate/range. Om dessa är på och bild källan spelar upp som inte matchar inställningen så svartnar bilden till och korrigerar efter det. På youtube videon 3:05 så förklarar dom varför bilden svartnar till.

https://support.apple.com/en-us/102277

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Skrivet av Weestman:

Tack, beställde! Gick på cirka 1600kr men verkar vara bra shit så får väl vara värt det:) nu ska jag bara försöka höja upp min LG TV lite så soundbaren kommer in under…

Går det att gömma kablarna som kom med i denna?

Vill man ha en riktigt billig lösning köper man Ikeas Symfoniskt och kapar/borrar :). Går dock inte att gömma kablarna inuti då. Dom fästes utanpå med små clips.