Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

5090 är ett i ett segment som inte existerade när 580 lanserades, så den jämförelsen är helt fel. Närmaste jämförelsen är Titan-korten.

Första Titan-kortet lanserades för 999 USD.

Jag hittar inget exakt mjölkpris för 2013 men det låg nog runt 8,50Kr/l. Mjölken är 76% dyrare idag.

Samma som föregående uträkning ger då 24 536Kr för ett Titan-kort i dagens pengar. Typ som ett 4090 kostade när det lanserades.

På så vis har det blivit lite dyrare. Jämförelsen haltar dock eftersom 90-korten är tämligen unika. Det har aldrig tidigare varit ett så stort gap mellan toppkorten och Titan/superduperpremium-segmentet. Vad Nvidia körde på ett tag var snarare att köra på ett jättedyrt Titan-kort för de som ville ha de allra bästa nu på en gång. Senare lanserades Ti-korten med snarlik prestanda, mindre VRAM och en lägre prislapp. Det har inte Nvidia gjort sedan Turing.

Om mjölkpriset ska användas som referens har Nvidia gjort ett strålande jobb med att hålla nere priserna.

va?

vad spelar namnet för roll?
du hade ett 690 som kom senare om du vill ha en 9a i namnet.
första titan var i princip ett quadro kort, som senare titanmodeller inte längre var då de var gimpade men nvidia passade på att ha kvar den höga prislappen då¨de såg att folk köpte ändå...

580 var den bästa halo spelkortet vi hade från nvidia å sen 590.

vad erbjuder 90 kortet över 80 kortet funktionsmässigt. inget, bara ett bättre spelkort då det e gimpat jämfört med tesla korten tror jag de heter idag då quadro e la väck nu.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Importerar man mjölken så hade den väl blivit betydligt mycket dyrare 2013 än 2024 om man bortser från allt annat än växlingskursen? eller tänker jag helt fel.

Ja, det blir tvärtom. Hade vi importerat mjölken skulle den vara dyrare 2024 eftersom kronan tappat massor i värde mot dollarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är inte att spamma. Det är svart, sedan visas bilden i 2 ms, sedan är det svart och testet är över.
Jag tror dock inte att detta exemplet har mycket relevans till diskussionen.

OK tyckte det lät på honom att de visar x antal under en minut snarare. Men du har rätt att de inte bidrar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Nu börjar pusselbitarna falla på plats med vad nvidia faktiskt har att komma med med denna release

Prestandagraferna som är från nvidia själva visar naturligtvis sina nya kort från bästa möjliga ljus, är intressanta minst sagt.

Varför jämför de 5080 med 4080, varför jämför de 5070 mot 4070?
Nvidia släppte Super korten för 4080 och 4070 som har både lägre pris och högre prestanda än vanliga 4080 och 4070 tack vare fler cuda cores, vram etc. men de valde aktivt att jämföra med deras äldre kort på samtliga grafer. Jag fruktar att det är för att om de skulle jämfört med Super modellerna så skulle dessa nya kort inte framstå som lika bra. Sanna mina ord sedan när recensionerna kommer och vi ser rastreringsprestandan.

Detta är mer av en mjukvarulansering av allt att tyda i hur nvidia lagt upp sin presentation och selektivt valt att jämföra.
Rätt eller fel lägger jag inte värderingar i, AI är coolt, mer frames är coolt, men lite lustigt hur lätt det är att bli influerad av cherry pickade jämförelser och många kommer nog bli lite "lurade".

Det man borde gjort är att jämföra 5070 mot 4070 Super och 5080 mot 4080 Super. Eller kan det vara så att nvidia planerar på att släppa "super" varianter av 50xx serien framöver kanske

Rättningar med modellnamnen
Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Överkomligt pris, kommer sälja bra!

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Finns det några fördelar med dom nya korten om man ska ha dom till annat än spel? Med tanke på att gamers inte verkar vara målgruppen för 5090 så blir det ju lite skevt att det enda som diskuteras är från ett gamers-perspektiv.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

va?

vad spelar namnet för roll?
du hade ett 690 som kom senare om du vill ha en 9a i namnet.
första titan var i princip ett quadro kort, som senare titanmodeller inte längre var då de var gimpade men nvidia passade på att ha kvar den höga prislappen då¨de såg att folk köpte ändå...

580 var den bästa halo spelkortet vi hade från nvidia å sen 590.

vad erbjuder 90 kortet över 80 kortet funktionsmässigt. inget, bara ett bättre spelkort då det e gimpat jämfört med tesla korten tror jag de heter idag då quadro e la väck nu.

Det är du som pratar om namn, inte jag. Vad jag pratar om är segmenteringen. För övrigt fick inte Titan-korten full funktionalitet förrän sent i livscykeln - till Turing om jag minns rätt. Den artificiella begränsningen finns inte kvar såvitt jag vet (och Quadro-korten heter numera RTX).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, det blir tvärtom. Hade vi importerat mjölken skulle den vara dyrare 2024 eftersom kronan tappat massor i värde mot dollarn.

Ja tvärt om såklart, skrev fel. Menar egentligen bara att jämförelsen med mjölken borde väl även ta i beaktande att grafikkorten är import medans mjölken inte är det och att importera varor idag från USA är sjukt dyrt.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Gainward 4090 - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleine:

Finns det några fördelar med dom nya korten om man ska ha dom till annat än spel? Med tanke på att gamers inte verkar vara målgruppen för 5090 så blir det ju lite skevt att det enda som diskuteras är från ett gamers-perspektiv.

Inte för 3d-rendering iaf, i dom flesta fall.
Sitter man med ett 4090 t.ex och vill trycka in ett till i burken vilket är vanligt så finns det ingen poäng med att köpa 5090 för inte ens det extra 8gb vram-minnet går att utnyttja då. Köper man nytt så är det bara ett snabbare kort men thats it.

Förtydligande
Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Gainward 4090 - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Suck.

Nej, Ray Tracing är hårdvarubegränsat. Du kan inte köra RT/PT på äldre kort, för de har inte RT hårdvaran lödad på kretskorten.

Indiana Jones spelet är det ända spelet som har Ray Tracing inbyggt än idag & det är, om man tar en titt, inte jättemånga spel som nyttjar RT.

Ok, allt som inte har hårdvarustöd i alla grafikkort som någonsin tillverkats räknas bort. Det är ingen "råprestanda" jag baserar mina köp på iaf.

Raytracingprestanda känns väldigt relevant för grafikkort 2025 är min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@gurkburk92

Du kan köra RT på äldre kort, bara köra in något program eller vad det är.

Har läst flera här på forumet som gör detta.

Då blir det väl som AMD korten, alltså potatisprestanda?

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu är ju inte skillnaden 50ms mellan FG på och av... Skillnaden i Cyberpunk är ca 20ms mot native I 4k overdrive om jag förstått baseline korrekt...

Sen låter det som deras test är idiotiskt då de spammare en bild så kommer hjärnan bygga upp hur den ser ut.
Ett riktigt test har inte samma bild

Åter igen, det är inte skillnaden som är relevant utan TOTALEN. Spelar du Dragon age som har vad som känns som 1sekund delay på alla inputs så kvittar det med fg på eller av men spelar du någon snabb shooter eller fighting så är det märkbart sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är du som pratar om namn, inte jag. Vad jag pratar om är segmenteringen. För övrigt fick inte Titan-korten full funktionalitet förrän sent i livscykeln - till Turing om jag minns rätt. Den artificiella begränsningen finns inte kvar såvitt jag vet (och Quadro-korten heter numera RTX).

titan korten var upplåsta som quadro från dag 1 vad jag minns. senare var gimpade, tror volta titan kortet var o-gimpat men minns ej för var ju oviktigt eftersom volta ej fanns för oss i mainstream segmentet.

det som var tjusningen med första titan var att man slapp köpa ett dyrt quadro då det inte var gimpat som geforce korten.

du på något sätt säger att 90 korten är speciella gentemot de andra geforce korten som ex x80 korten, men det e det inte. det är ett vanligt spelkort som alla andra geforce fast med mer av allt. Det är top tier kort så som gamla 580gtx var å den tiden.

så prisjämförelsen e rätt. halo mot halo för oss som inte behöver tesla/quadro.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Åter igen, det är inte skillnaden som är relevant utan TOTALEN. Spelar du Dragon age som har vad som känns som 1sekund delay på alla inputs så kvittar det med fg på eller av men spelar du någon snabb shooter eller fighting så är det märkbart sämre.

Det förstår jag också vilket jag även svarat tidigare.
min ståndpunkt har varit att folk inte märker 50ms vs 30-40ms i långsamma spel, typ single player. Nu är ju detta vid väldigt låg baseline så det blir därför hög latens.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Ja tvärt om såklart, skrev fel. Menar egentligen bara att jämförelsen med mjölken borde väl även ta i beaktande att grafikkorten är import medans mjölken inte är det och att importera varor idag från USA är sjukt dyrt.

Ja, alltså, poängen med jämförelsen är att visa att prisökningarna beror på inflation och svag krona. Sen är det såklart ingen bra jämförelse - mjölk är en rätt konstig referens - men det är lite intressant ändå.

En bättre jämförelse vore guldpriset mot dollarn. Dec 2024 var guldpriset dubbelt så högt som det högsta guldpriset 2010. Det motsvarar ganska exakt prisutvecklingen från GTX 580 till RTX 5080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ok, allt som inte har hårdvarustöd i alla grafikkort som någonsin tillverkats räknas bort. Det är ingen "råprestanda" jag baserar mina köp på iaf.

Raytracingprestanda känns väldigt relevant för grafikkort 2025 är min åsikt.

Ingen har någonsin påstått att Raytracing inte är *Relevant* idag.

Men faktum kvarstår att Nvidias kort har dedikerade RT chip & att kommande test på bland annat Sweclockers kommer har seperata sektioner för RT tester & råa tester.

Om du nu är en person som endast köper GPU för att få Indiana Jones att se bättre ut, by all means, då är säkert 5080/90 ett otroligt bra kort.

Men som nämnt tidigare: Nya spel, såsom Ragnarök, Space Marine 2, Kingdom come 2(Deliverance hade inte ens DLSS & nya har säkert inte dlss eller RT), nyare Assassins creed har väl inte RT/PT(har det ens DLSS?), Total war spelen har varken DLSS eller RT. List goes on.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, alltså, poängen med jämförelsen är att visa att prisökningarna beror på inflation och svag krona. Sen är det såklart ingen bra jämförelse - mjölk är en rätt konstig referens - men det är lite intressant ändå.

En bättre jämförelse vore guldpriset mot dollarn. Dec 2024 var guldpriset dubbelt så högt som det högsta guldpriset 2010. Det motsvarar ganska exakt prisutvecklingen från GTX 580 till RTX 5080.

Yes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Vad har det med att ett företag är gnidet när det skall spara 200 -300 kr i Vram på ett kort dom säljer för 7k-10 k o göra menar du ?

Det är nog rätt bevisat vid det här laget att Nvidias "value proposition" passar många. Sen får man tycka vad man vill om snålheten på VRAM, jag skulle inte heller köpa ett 8GB kort för ultra settings i senaste AAA spelen. Men jag är heller inte upprörd av det. Att tjäna pengar är en bra anledning till att fortsätta utveckla.

Jag läste någonstans att det kom 19000 spel till Steam förra året. Av dessa kanske ett 50 tal, ren gissning förståss) kräver mer än 8GB på högsta inställningar 1440p. Med det försöker jag säga att gaming är inte en homogen marknad och det finns plats för kort av de lägre vallörerna utan en massa VRAM. Även ett 3050 6GB kan säkert spela 95% av alla nya spel hyffsat.

Skulle jag bli arg om Nvidia gav mer VRAM för samma peng, självklart inte. Är det något jag har som livs-mission att tjafsa om år ut och år in, nej. Tekniker tricklar ner till dom billigare korten i sinom tid. Har man inte råd att maxa allt nu kanske man kan vänta några år, köpa ett billigt kort och köra det senare.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

titan korten var upplåsta som quadro från dag 1 vad jag minns. senare var gimpade, tror volta titan kortet var o-gimpat men minns ej för var ju oviktigt eftersom volta ej fanns för oss i mainstream segmentet.

det som var tjusningen med första titan var att man slapp köpa ett dyrt quadro då det inte var gimpat som geforce korten.

du på något sätt säger att 90 korten är speciella gentemot de andra geforce korten som ex x80 korten, men det e det inte. det är ett vanligt spelkort som alla andra geforce fast med mer av allt. Det är top tier kort så som gamla 580gtx var å den tiden.

så prisjämförelsen e rätt. halo mot halo för oss som inte behöver tesla/quadro.

Nej, det var inte upplåsta som Quadro. Vad de hade var upplåst FP64-prestanda men Nvidia såg till att det inte bara skulle bli ett billigt Quadro-kort.

90-korten är speciella för de hör till ett helt nytt prissegment som kom i och med Titan-korten.

Vi kan ta en biljämförelse för att göra det extra tydligt. Skulle priset på en Porsche Carrera GT med en 911? 911;an var trots allt snabbast innan Carrera GT kom. Toppmodell mot toppmodell. Låter det rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Det vore väl lite för bra för att vara sant om 5070 vore lika snabbt som 4090? Menar de i AI-specifika laster?

De menar med DLSS 4.0 på max, MFG igång, AI med låg upplösning i ett specifikt spel med specifika inställningar och under några sekunder samt ifall jupiter och månen står i 90 graders vinkel jämte stjärnbilden Cepheus.

Eller i konkreta ord: Inget att lyssna på eller bry sig om överhuvudtaget.

Vänta in recensioner och glöm helt allt Nvidia säger.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av janko96:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/rtx-50-series-graph...

inte mycket till benchmark but here you go
<Uppladdad bildlänk>

Det här var inte bra.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

För en vanlig användare som kör kortet med lägre eller standard powerlimit, spelar 2-6 timmar per dag, osv, så spelar det antagligen ingen större roll vilket kort man väljer, utan viktigast av allt är ett gediget GPU stöd som säkerställer att PCBn inte böjs över tid då det verkar vara den främsta orsaken till diverse haverier.

Tog lite tid innan jag lyckades skrapar fram något bildmaterial som illustrerar det. Vad som händer över tid med ett långt kretskort som har stöd ute i två hörn (I/O-plåt och PCIe-slot) är att det inte bara böjer sig utan vrider sig. Illustrationen är medvetet överdriven, gult motsvarar komponentsidan på grafikkortet.

De stora komponenterna, GPU och VRAM, är anslutna med BGA (Ball Grid Array) mot kretskortet. När kretskortet vrider sig så lyfter två motstående hörn på dessa komponenter samtidigt som de andra motstående hörnen dras neråt. I hörnen som lyfter sig så dras BGA-bollarna ut och spricker eller drar med sig padsen från kretskortet. BGA-bollarna med koppar på bilden har slitit loss pads från kretskortet.

Hittade ingen bra bild på några komprimerade BGA-bollar, men tror inte det är svårt att föreställa sig. När bollarna komprimeras så riskerar de att orsaka kortslutning p.g.a. att de kommer i kontakt med varandra.

Problemet är också värmen som gör att komponenter och kretskort expanderar, respektive drar ihop sig när kortet svalnar av, vilket ökar påfrestningarna när de sitter i spänn.

När kretskortet väl har vridit sig så går det inte heller att laga genom att göra en s.k. reballing (man sätter dit nya BGA-bollar), eftersom avståndet inte är samma mellan GPU/VRAM och sina respektive pads på kretskortet längre. Detta leder till att BGA-bollarna komprimeras och riskerar att smälta ihop med varandra där det blivit ett litet avstånd mellan komponent och kort, eller inte får kontakt med kretskortet för att det inte finns tillräckligt med lödtenn för det större avståndet.

Nu böjer sig inte grafikkortet över natten, men ett GPU-stöd är en sån billig förebyggande åtgärd som t.o.m. enkelt går att tillverka hemma om man är för snål för att köpa en för 100-200 kr på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

De menar med DLSS 4.0 på max, MFG igång, AI med låg upplösning i ett specifikt spel med specifika inställningar och under några sekunder samt ifall jupiter och månen står i 90 graders vinkel jämte stjärnbilden Cepheus.

Eller i konkreta ord: Inget att lyssna på eller bry sig om överhuvudtaget.

Vänta in recensioner och glöm helt allt Nvidia säger.

haha spot on.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det var inte upplåsta som Quadro. Vad de hade var upplåst FP64-prestanda men Nvidia såg till att det inte bara skulle bli ett billigt Quadro-kort.

90-korten är speciella för de hör till ett helt nytt prissegment som kom i och med Titan-korten.

Vi kan ta en biljämförelse för att göra det extra tydligt. Skulle priset på en Porsche Carrera GT med en 911? 911;an var trots allt snabbast innan Carrera GT kom. Toppmodell mot toppmodell. Låter det rimligt?

e ju det som behövdes för att det skulle bli ett billigt insteg till quadro, dvs de lite starkare för det fanns apkassa quadrokort.

90 korten är inte specialla någonstans, vanligt spelkort fast dyrt och nvidia segmenterar dem mer å mer ifrån de andra korten som idag med 5090 som är dubbelt allt mot 5080it för nvidia vet att folk kommer köpa det.

Fortvarande halo mot halo när vi jämför ett 580 med 5090. finns inget som är speciellt med 5090it förutom prestanda och prisgapet mot 5080it...

din allegori är inte så bra, carrera gt e bara en gatbil medans 911an finns i gt3 rs å dylika andra racer versioner för gatan, dvs snabbare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

32% fler men dom skruvade ner klockfrekvensen lite också om jag kollar rätt siffror, hoppas väl ändå lite försiktigt på att det är lite mer än 30% mer prestanda.

Kollar man enbart på cuda kärnor och sedan base clock så bör ett 5090 vara runt 20% snabbare än 4090 men sedan lär minnet hjälpa lite så min chansning är 25% snabbare än 4090.
Och det är ändå det kortet som har störst övertag över föregående generation.
Kollar man på de andra 5080,5070 så lär dom ligga on pair med sin super variant eller 4070 super ti tex.

Det är nog svårt att hitta rå prestanda numera tyvärr utan denna ai skit verkar vara vägen framåt för dem för att sälja flera kort.

Jag har inget intresse av DLSS så frågan är om jag inte skulle beställa ett 4090 istället för ett 5090.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Kollar man enbart på cuda kärnor och sedan base clock så bör ett 5090 vara runt 20% snabbare än 4090 men sedan lär minnet hjälpa lite så min chansning är 25% snabbare än 4090.
Och det är ändå det kortet som har störst övertag över föregående generation.
Kollar man på de andra 5080,5070 så lär dom ligga on pair med sin super variant eller 4070 super ti tex.

Det är nog svårt att hitta rå prestanda numera tyvärr utan denna ai skit verkar vara vägen framåt för dem för att sälja flera kort.

Jag har inget intresse av DLSS så frågan är om jag inte skulle beställa ett 4090 istället för ett 5090.

Skulle väl vara om man har behov av mer minne men skulle 5090 utan AI-fluff bara vara 20% snabbare än 4090 så känns det helt pointless faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Enda uppgraderingen från ett RTX 4090 kommer vara RTX 5090. Med multi framegen kan 5080 tekniskt sett generera högre FPS än 4090, men det saknar 8GB VRAM och input lag blir skyhög.

5090 däremot ser bra ut, 30-40% högre råprestanda samt avsevärt snabbare AI funktioner.

Mvh

En sak som slog mig. Om nu AI används friskt här, finns det väl inget hinder att musrörelserna registreras och den genererade framen anpassas efter detta och placeras "framåt" och inte mellan. Det kanske inte är interpolerade frames utan extrapolerade frames. Det bör ju kunna få ner input lag jättemycket. Men nu spekulerar jag vilt..

Linus fråb LTT testade ju två datorer sida vid sida på CES, 4090 och 5090 i cyberpunk, den ena med typ 140 fps, den andra med 240. Input lag med 5090 var lägre än med 4090. Inte säker på om MFG eller FG var aktiverat nen gissar MFG av den skyhöga frameraten att döma. I så fall gör ju nvidia kanske något annorlunda nu med MFG.

Men detta återstår väl att sr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eismannen:

En sak som slog mig. Om nu AI används friskt här, finns det väl inget hinder att musrörelserna registreras och den genererade framen anpassas efter detta och placeras "framåt" och inte mellan. Det kanske inte är interpolerade frames utan extrapolerade frames. Det bör ju kunna få ner input lag jättemycket. Men nu spekulerar jag vilt..

Väldigt bra spekulation!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Skulle väl vara om man har behov av mer minne men skulle 5090 utan AI-fluff bara vara 20% snabbare än 4090 så känns det helt pointless faktiskt.

mm måste vara lite snabbare än så, mena det dära moddade 4090 med snabbare minnen(1,2TB minnes bandbredd) fick ju 13% högre score i superposition när så förväntar mig iaf ca 25%-30% högre prestanda i spel när vi får 6k shaders mer och 800GB/s mer i minnesbandbredd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är nog rätt bevisat vid det här laget att Nvidias "value proposition" passar många. Sen får man tycka vad man vill om snålheten på VRAM, jag skulle inte heller köpa ett 8GB kort för ultra settings i senaste AAA spelen. Men jag är heller inte upprörd av det. Att tjäna pengar är en bra anledning till att fortsätta utveckla.

Jag läste någonstans att det kom 19000 spel till Steam förra året. Av dessa kanske ett 50 tal, ren gissning förståss) kräver mer än 8GB på högsta inställningar 1440p. Med det försöker jag säga att gaming är inte en homogen marknad och det finns plats för kort av de lägre vallörerna utan en massa VRAM. Även ett 3050 6GB kan säkert spela 95% av alla nya spel hyffsat.

Skulle jag bli arg om Nvidia gav mer VRAM för samma peng, självklart inte. Är det något jag har som livs-mission att tjafsa om år ut och år in, nej. Tekniker tricklar ner till dom billigare korten i sinom tid. Har man inte råd att maxa allt nu kanske man kan vänta några år, köpa ett billigt kort och köra det senare.

Fast detta gäller inte billiga kort .Tack för att du visar på att ja sägare får utvecklingen att stå still .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm