Starta gamla datorer

Permalänk

Starta gamla datorer

Hej på er!
I mitt föräldrahem står alla gamla stationära datorer som min far haft sedan tidigt nittiotal fram till idag. Den äldsta är en Victor 286 med monochrom skärm, sedan följer 5 datorer till, utbytta ca vart 6-7 år. Allt komplett med handböcker (på den tiden sådant följde med) och originalkartonger. Leker med tanken att starta datorerna, de var alla fungerande när de ersattes. Något särskilt man ska tänka på? Risk att de tar skada av att startas efter så lång tid?
Mest nostalgi, och eventuellt se om där finns innehåll som inte följt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hounsfield:

Hej på er!
I mitt föräldrahem står alla gamla stationära datorer som min far haft sedan tidigt nittiotal fram till idag. Den äldsta är en Victor 286 med monochrom skärm, sedan följer 5 datorer till, utbytta ca vart 6-7 år. Allt komplett med handböcker (på den tiden sådant följde med) och originalkartonger. Leker med tanken att starta datorerna, de var alla fungerande när de ersattes. Något särskilt man ska tänka på? Risk att de tar skada av att startas efter så lång tid?
Mest nostalgi, och eventuellt se om där finns innehåll som inte följt med.

Hej. Jag har jobbat på Victor Svenska AB.
Har du en skärm, tgb och mus ( från samma tidsanda ) sätter du in kontakten i väggen och ser vad som händer .

Permalänk
Medlem

Kan ju vara bra och lyfta på locket och titta om komponenterna ser bra ut. T.ex: att kondensatorer eller batterier inte har läckt, är ju skönt om man slipper känna stanken efter exploderade kondensatorer ifall de får för sig att göra det när de får ström el i sig igen.

Men ser allt ut som de ska så är det väl bara att koppla in, starta och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Två saker på rak arm.

1.) Börja med att kolla över kondensatorerna i systemen, så att inga har svällt eller rentav läckt. Detta gäller särskilt för eventuella system som producerats runt sent 90-tal, tidigt 00-tal, då kondensatorpesten härjade.
2.) Byt ut eventuella PRAM eller CMOS batterier, då dessa har troligen laddats ur vid det här laget.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan hända en del men inget som eldar upp huset om man inte har extrem otur. Det kan smälla och ryka och lukta illa (väldigt illa).

Vill man vara lite snäll mot grejerna så bör man se över skicket först.

Många 286 till 486 lider tyvärr av läckande batterier vilket har skadat många moderkort genom tiderna. Varta är skyldiga till många moderkorts för tidiga död genom deras uppladdningsbara batterier.

Med stor sannolikhet så behöver du byta batterier, identifiera hårddiskparametrar (antal cylindrar, huvuden och sektorer) för att kunna komma igång med de äldsta datorerna. Allt från ungefär Pentium och framåt är hyggligt bra på att lösa det själva.

Hur kompletta är datorerna och vad har du tänkt göra med dem efter provkörningen?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kolla kondensatorer och batterier som sagt, men även eventuella fläktar tenderar att kunna må lite tjyvigt om de stått länge, samma med hårddiskar, men de senare är ju markant svårare att kolla på förhand.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Steg nummer ett med gamla retrodatorer som stått avstängda i förråd är att gå igenom dem innan man strömsätter någonting. Om exempelvis batterier läckt och skapat korrosionsskador på moderkortet så är det oändligt mycket lättare att reparera det INNAN du har kortslutit grejerna med att försöka starta.

Vet du inte vad du ska leta efter så är det bättre att du ber om hjälp av någon som kan, och då menar jag inte självutnämnda experter som kommer dragandes med påhittade meriter och råd. 🙄

En annan grej som folk verkar kunna föreställa sig är att det har ramlat in skräp eller föremål i nätdelar och chassin under alla år de stått, eller som en kompis upptäckte, att myror flyttat in i chassit.

Permalänk

Tack för svar och råd. Ska ta en titt på maskinerna de närmaste dagarna, då får jag också en bättre överblick över vad det är för komponenter. Kollar batterier, kondensatorer och rengör. Är inte särskilt kunnig på detta så jag avstår nog att strömsätta i nuläget. Kunde kanske vara ett alternativ att ta hårddiskarna och prova boota från dem på ett nyare system? Främst Victor 286:an har jag många minnen från, det var vår första dator och där föddes mitt intresse på riktigt. Den är helt komplett med tillhörande skärm, mus, tangentbord och en 9-nålars matrisskrivare. Minns att pappa övervägde att köpa till en ”add-pack” (tror det hette så), det var en slot med lucka där man kunde ha en mobil extra hårddisk, som back-up eller för att flytta data. Blev aldrig något köp av en sådan, var ganska dyrt och kapaciteten var 40Mb på den han sneglade på (vilket i och för sig var mycket då!). Dessförinnan hade vi en ABC80 med bandstation och skärm som jag programmerade lite spel på, masken bland annat. Den datorn har jag dock inte sett till, osäker om den finns kvar.
Finns intresse för dessa maskiner kanske någon på sikt vill ha dem istället för att de ska gå till skroten. Datorerna är fullständiga, inga komponenter har tagits ut och de var fullt fungerande (men långsamma) när de ersattes, återkommer med detaljer.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu vet jag inte vilken modell det är på Victorn men är det en tidig 286a så är det sannolikt mfm-hårddisk i den. De är inte direkt nybörjarvänliga eller enkla att flytta till andra datorer. De lite nyare towermodellerna kör IDE så de är enklare att peta in i en något modernare dator.

Jag har ett par kompisar som har hygglig koll på just Victor så hjälp finns att få.

Intresse för datorerna finns säkert både här och på andra ställen så skroten ska du inte behöva köra dem till.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||