Permalänk

Extra skärm

Har just nu en 27tums skärm, men tycker ni att en 24 tums skärm är lagom som extra skärm?

Permalänk
Medlem

Nej, om jag var dig skulle jag skaffa minst 40".

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Nej, om jag var dig skulle jag skaffa minst 40".

Tror du det räcker ? Rätt bra priser på 65” och uppåt idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansson1:

Har just nu en 27tums skärm, men tycker ni att en 24 tums skärm är lagom som extra skärm?

Körde med en sån setup under flera år och jag var nöjd med det, hade 24 tummaren i porträttläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansson1:

Ja!
Personligen har jag på privata datorn två 24" och en 22".
På jobb datorn har jag två 24".

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag hade absolut valt en andra skärm i samma storlek. Ser snyggare ut, du får samma "synfält" osv.

Permalänk
Medlem

Pratar vi tv eller bildskärm till datorn här?
Frågan var: har 27, undrar om 24 räcker. Ett svar om 40 och sen minst 65 dyker upp...
Sitter folk med 65" skärm till datorn?

Mitt svar till datorskärm, är iaf att köpa en exakt likadan som den befintliga. Finns inget (jo, det gör det), mer irriterande än att hamna vid ett skrivbord på jobbet med 2 olika skärmar. I bästa fall är de iaf i samma tum-storlek. I sämst är de olika tum OCH upplösning.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansson1:

Jag hade 2 olika storlekar på skærm førr, tyckte det var helt ok beror på vad man ska ha den till osv, men jag bytade till ultra widescreen før 2 månader sedan. Du kan inte tænka dig då att byta till widescreen?.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Pratar vi tv eller bildskärm till datorn här?
Frågan var: har 27, undrar om 24 räcker. Ett svar om 40 och sen minst 65 dyker upp...
Sitter folk med 65" skärm till datorn?

Mitt svar till datorskärm, är iaf att köpa en exakt likadan som den befintliga. Finns inget (jo, det gör det), mer irriterande än att hamna vid ett skrivbord på jobbet med 2 olika skärmar. I bästa fall är de iaf i samma tum-storlek. I sämst är de olika tum OCH upplösning.

Känner jag misslyckades att vara ironisk 😂

Poängen var att det är helt omöjligt att rekommendera skärmstorlek om OP inte ger några detaljer alls vad den ska användas till. Ska det vara för att koda? Ska det vara för att följa aktier live?

För att kunna ge ett bra svar på en sådan fråga kan det vara bra att veta lite om situationen.

Permalänk
Medlem

Jag körde länge en 32" (16:9, inte ultrawide) 1440p skärm med en 24" 1080p skärm som sidoskärm för spotify/discord/ev sidoinfo till spel, osv osv.
Det fungerade väldigt bra för att 1440p på 32" har ungefär samma antal pixlar per tum (PPI) som 1080p på 24", därför var det ingen större skillnad mellan fönsterstorleken på huvudskärmen och sidoskärmen, det var rätt smärtfritt att flytta fönster fram och tillbaka.

Nu nyligen gick jag upp i en 42" 4k (16:9) skärm och kör en 24" 1200p 16:10 skärm vid sidan lodrätt. Och även om de är lika fysiskt höga så är det större skillnad i PPI mellan skärmarna, och det syns om man har fönster som sträcker sig mellan skärm 1 och 2, t.ex. här i en bild jag lade upp som omdöme av sidoskärmen hos Inet:

Där syns rätt tydligt att samma fönster är mycket "större" till höger om det sträcker sig mellan skärmarna.

27" och 24" kommer ge dig liknande beteende, att ena skärmens fönster har en helt annan storlek på andra skärmen.

Sedan om man stör sig på det, är helt upp till dig. Personligen tycker jag det är ok eftersom jag så gott som aldrig har fönster som går mellan skärmarna.

Och, förstås, köper du billigaste slumpmässiga skärm som sidoskärm, är sannolikheten hög att färger, kontrast och ljusstyrka kan skilja sig mellan skärmarna. Också upp till dig personligen om det är något du skulle störa dig på.

Stavning
Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Känner jag misslyckades att vara ironisk 😂

Poängen var att det är helt omöjligt att rekommendera skärmstorlek om OP inte ger några detaljer alls vad den ska användas till. Ska det vara för att koda? Ska det vara för att följa aktier live?

För att kunna ge ett bra svar på en sådan fråga kan det vara bra att veta lite om situationen.

Well, det var också en av mina tankar, är nån ironisk? sen tänkte jag lite till och insåg att det var rätt oklart om det gällde tv eller skärm.
Användningsområde är ju kanske nästa steg, som du säger.
Jag vill gärna ha två exakt likadana i mitt jobb (och hemma), men jag antar att nån hellre skulle ha en större/mindre/stående osv.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2 32". Det är bättre att ha samma storlek på dem om man har plats på skrivbordet.
Extra skärmen behöver ju inte vara någon dyr sak så det räcker med en 60Hz IPS skärm.
Spelar gör man på huvudskärmen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W