Fakturerad för Hyra trots avvisat hyresavtal

Permalänk
Medlem

Fakturerad för Hyra trots avvisat hyresavtal

Hej!

Jag hjälper en nära person till mig som sökt lägenheter.
Hon fick ett erbjudande via ett lokalt bostadsbolag.
Så här såg mailet ut;

Vi har nöjet att erbjuda dig nedanstående bostad.
Du har anmält ditt intresse för nedanstående lägenhet och är en av flera personer som nu erbjuds visning av lägenheten.
Du har placering 1 av de sökande.
Vi kan komma att begära kompletterande underlag från dig och/eller referenser från tidigare hyresvärd. Om du tackar ja och tecknar kontrakt på en lägenhet raderas dina köpoäng. Ditt svar är bindande och du har 3 månaders uppsägningstid som hyresgäst hos oss.
Det är viktigt att du tittar på lägenheten innan du tackar ja eller nej. Om du tackar ja till erbjudandet gör vi en kreditupplysning. Vi kontrollerar betalningsanmärkningar och att det inte finns några skulder.

Hon loggade in och tackade Ja till detta. Det hon trodde att hon gjorde var att Tacka ja till visning och vidare intresse. Inte att tacka jag till att faktiskt få lägenheten.
Hon fick sedan ett digitalt hyresavtal skickat till sig, som hon avvisade.

Nu dök det helt plötsligt upp en faktura för första månadens hyra. Hon har inte haft någon kontakt alls med bostadsbolaget förutom detta.

Det jobbiga är detta "Ditt svar är bindande och du har 3 månaders uppsägningstid som hyresgäst hos oss."

Är det verkligen bindande? Hon har ju inte skrivit under och godkänt något hyresavtal?
Ska hon verkligen behöva betala tre månaders hyra för inget?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

IANAL:
Det är nog svårt att hävda att avtalet inte är giltigt då hon accepterat dom villkor som tydligt informerats om i mailet.
Det krävs inte jättemycket för att ett avtal ska vara giltigt i Sverige. t.ex. så finns det inget formellt krav på underskrift/signering även om det är praxis då det förhindrar "ja sa du sa"-fall.

Hon ska såklart höra av sig omgående till hyresvärden och förklara situationen och se om dom är villig att lösa det på något sätt samt så bör hon kontakta hyresgästföreningen om hon är medlem där för att få rådgivning.

Se denna länk för mer information.

Citat:

Ett hyresavtal eller hyreskontrakt som det också kallas behöver inte vara skriftligt, även ett muntligt avtal gäller, men begär alltid att få det skriftligt - annars står ord mot ord om du och din hyresvärd skulle bli oeniga om vad ni kommit överens om.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ronz:

Avvisade på vilket sätt? Har hon tackat ja till lägenheten (vilket hon uppenbarligen har, även om hennes intention var att bara tacka ja till visningen) och sedan inte är ruskigt aktiv och kontaktar hyresvärden när de skickar ett avtal kan hyresvärden rimligen kräva henne på de förlorade intäkter hon förorsakat genom att de inte kunnat erbjuda någon annan lägenheten.

Den enda vägen framåt är kommunikation.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Hej!

Jag hjälper en nära person till mig som sökt lägenheter.
Hon fick ett erbjudande via ett lokalt bostadsbolag.
Så här såg mailet ut;

Du har anmält ditt intresse för nedanstående lägenhet och är en av flera personer som nu erbjuds visning av lägenheten.
Du har placering 1 av de sökande.
Vi kan komma att begära kompletterande underlag från dig och/eller referenser från tidigare hyresvärd. Om du tackar ja och tecknar kontrakt på en lägenhet raderas dina köpoäng. Ditt svar är bindande och du har 3 månaders uppsägningstid som hyresgäst hos oss.
Det är viktigt att du tittar på lägenheten innan du tackar ja eller nej. Om du tackar ja till erbjudandet gör vi en kreditupplysning. Vi kontrollerar betalningsanmärkningar och att det inte finns några skulder.

Hon loggade in och tackade Ja till detta. Det hon trodde att hon gjorde var att Tacka ja till visning och vidare intresse. Inte att tacka jag till att faktiskt få lägenheten.

Nu dök det helt plötsligt upp en faktura för första månadens hyra. Hon har inte haft någon kontakt alls med bostadsbolaget förutom detta.

Det jobbiga är detta "Ditt svar är bindande och du har 3 månaders uppsägningstid som hyresgäst hos oss."

Är det verkligen bindande? Hon har ju inte skrivit under och godkänt något hyresavtal?
Ska hon verkligen behöva betala tre månaders hyra för inget?

Står ju tydligt att tackar hon ja så hyr hon lägenheten.

Står även att hon ska kolla på lägenheten först innan hon tackar ja.

Permalänk

Om hon är med i hyresgästföreningen så är hyresvärden körd. (det är inte värt ekonomisk för honom att bråka med dem) Det är för otydligt när information om från vilken dag hon ska börja hyra. De flesta har ju uppsägningstid osv innan, det är inte precis så att de från exakt samma ögonblick bara kan byta. Så hur vet hyresvärden från vilken dag hon vill hyra?

Om inte så är första delen att ringa och prata.

Permalänk
Medlem

Vad exakt skrev hon när hon tackade ja?

Typ "Ja jag går gärna på visningen" Eller Svarade hon bara ja?
Hur avvisade hon kontraktet? Låter ju bara som hon struntade i det utan å höra av sig till dem? Isf får man ju nästan skylla sig själv lite där. Jobbigt om hon även förlorade alla poäng..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag tycker att texsten är otydlig och jag kan ju tolka det som "Du har anmält ditt intresse för nedanstående lägenhet och är en av flera personer som nu erbjuds visning av lägenheten".

Detta borde bostadsföretaget fattat och tänkt på. För normala uthyrare har ju en visning och det här handlar ju om att knyta kontakt, gå på visningen, få veta vart förråd och tvättstugan är, kolla om lägenheten är i skick. i dag bor oftast nån där men man vill ju se om där bär bor en kattkvinna med tolv katter som pissat ner allt eller en borströkare eller halvdöd alkis som inte städat dom senaste trettio åren.. därefter tacka ja eller nej. Därefter så bukar man hämta nycklar och skiva på kontrakten samma dag som man hämtar nyckeln.

nu vet ju inte jag hur detta gått till men man är ju så klart aktiv och ligger på om man vill ha en lägenhet, det vill säga ringer direkt samma sekund man ser meddelandet. Det är ju så normalt folk gör ju. Jag hade i alla fall ringt och frågat hur dom menar för texten är ju nära obegriplig som helhet.

Det kan ju vara en scam dom är ju sjukt skickliga nuförtiden. menar vem sjutton hyr ut i dag till någon man verken sett eller träffat? ingen frisk människa gör så i dag med den konkurrens som är.

Antingen det eller en mindre hyresvärd i o med det allt för röriga texten. Ser ju väldigt amatörmässigt ut och det är en varningssignal i sig det med.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Avvisade på vilket sätt? Har hon tackat ja till lägenheten (vilket hon uppenbarligen har, även om hennes intention var att bara tacka ja till visningen) och sedan inte är ruskigt aktiv och kontaktar hyresvärden när de skickar ett avtal kan hyresvärden rimligen kräva henne på de förlorade intäkter hon förorsakat genom att de inte kunnat erbjuda någon annan lägenheten.

Avvisade på det viset att hon tröck på ”Avvisa” istället för ”Skriv under” i den länk som gick till hyresavtalet.

Skrivet av anon343854:

Det fanns inga kontaktuppgifter till personen som hyr lägenhet. Så det fanns ingen möjlighet till visning. Det fanns bara ett namn som inte stämde med någon person skriven på adressen.
Hyresbolaget sköter inte visningarna själva.

Visst står det tydligt. Men hon är inte svensk och kan inte svenska språket så bra ännu. Samt att ett annat bolag hade upplägget att man tackar Ja till visning, vilket hon trodde var fallet här också.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om hon är med i hyresgästföreningen så är hyresvärden körd. (det är inte värt ekonomisk för honom att bråka med dem) Det är för otydligt när information om från vilken dag hon ska börja hyra. De flesta har ju uppsägningstid osv innan, det är inte precis så att de från exakt samma ögonblick bara kan byta. Så hur vet hyresvärden från vilken dag hon vill hyra?

Om inte så är första delen att ringa och prata.

*edit*
Sedan var det "klantigt" av henne att tacka ja utan läsa efter en extra gång, men mänskliga misstag gör alla.

Hyresvärden vet nog inget. För hon har inte gett dem någon information alls. Hon är inte med i hyresgästföreningen.

Skrivet av krEJZi:

Vad exakt skrev hon när hon tackade ja?

Typ "Ja jag går gärna på visningen" Eller Svarade hon bara ja?
Hur avvisade hon kontraktet? Låter ju bara som hon struntade i det utan å höra av sig till dem? Isf får man ju nästan skylla sig själv lite där. Jobbigt om hon även förlorade alla poäng..

Hon skrev inget. Det var en knapp för att tacka Ja. Inget annat. Avvisade kontraktet genom att trycka på knappen Avvisa.

Ska sjävklart ringa imorgon. Tänker mest på om det är bindande och 15 tusen kronor bortkastade. Tycker dock hyresvärden bör ha gjort någon form av kontakt. Kreditupplysning bör de knappt ha kollat på, för enligt deras policy på hemsidan för krav på att få hyra är hennes skulder jävligt mycket högre än vad de tillåter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm. Låter ju som något gått snett med avvisa knappen då..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Tackar ja OCH tecknar kontrakt står det.
Om det stämmer att hon inte har tecknat något kontrakt så känns det tveksamt va?

Eller ska man förstå att tacka ja och teckna kontrakt är samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Avvisade på det viset att hon tröck på ”Avvisa” istället för ”Skriv under” i den länk som gick till hyresavtalet.

Det fanns inga kontaktuppgifter till personen som hyr lägenhet. Så det fanns ingen möjlighet till visning. Det fanns bara ett namn som inte stämde med någon person skriven på adressen.
Hyresbolaget sköter inte visningarna själva.

Visst står det tydligt. Men hon är inte svensk och kan inte svenska språket så bra ännu. Samt att ett annat bolag hade upplägget att man tackar Ja till visning, vilket hon trodde var fallet här också.

Hyresvärden vet nog inget. För hon har inte gett dem någon information alls. Hon är inte med i hyresgästföreningen.

Hon skrev inget. Det var en knapp för att tacka Ja. Inget annat. Avvisade kontraktet genom att trycka på knappen Avvisa.

Ska sjävklart ringa imorgon. Tänker mest på om det är bindande och 15 tusen kronor bortkastade. Tycker dock hyresvärden bör ha gjort någon form av kontakt. Kreditupplysning bör de knappt ha kollat på, för enligt deras policy på hemsidan för krav på att få hyra är hennes skulder jävligt mycket högre än vad de tillåter.

Tacka ja var? Direkt i mailet eller via någon inloggning eller hemsida?
Det fanns en länk till hyresavtalet i samma mail? Då kanske det är lite knepigare..

Edit: Jag är för trött. Du skriver att hon loggade in och tackade ja. Fanns det bara en knapp där för att tacka ja? Ingen text, ingen information?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tonii:

IANAL:
Det är nog svårt att hävda att avtalet inte är giltigt då hon accepterat dom villkor som tydligt informerats om i mailet.
Det krävs inte jättemycket för att ett avtal ska vara giltigt i Sverige. t.ex. så finns det inget formellt krav på underskrift/signering även om det är praxis då det förhindrar "ja sa du sa"-fall.

Hon ska såklart höra av sig omgående till hyresvärden och förklara situationen och se om dom är villig att lösa det på något sätt samt så bör hon kontakta hyresgästföreningen om hon är medlem där för att få rådgivning.

Se denna länk för mer information.

"Om du tackar ja och tecknar kontrakt" att tacka JA är inte detsamma som att teckna ett kontrakt enligt texten..vad är det ni inte fattar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon343854:

ni verkar ha svårt att läsa innantill ..JA i dessa villkor är inte detsamma som att teckna ett kontrakt !!!!!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av N!klas:

Tackar ja OCH tecknar kontrakt står det.
Om det stämmer att hon inte har tecknat något kontrakt så känns det tveksamt va?

Det som enligt TS ordagrant står i mailet är (min fetstil) "Om du tackar ja och tecknar kontrakt på en lägenhet raderas dina köpoäng."

Köpoäng alltså, inget om månadshyror, andra avgifter eller bindningstid. Tackar man ja men sedan inte får lägenheten (exempelvis på grund av betalningsanmärkningar eller skulder) blir man alltså inte av med sina köpoäng. Det jag påpekade är att man rimligen kan bli ersättningsskyldig om man genom försummelse förorsakar hyresvärden kostnader och att man därför måste ta kontakt och reda ut det hela så fort man bara kan. Nu är det ju en hel del oklarheter och troligtvis missförstånd, enligt TS senaste inlägg, som behöver klargöras, och det enda sättet att göra det och unvika mer problem är att ta kontakten.

Förhoppningsvis kommer det nu lösa sig på ett bra sätt, men situationen kan omöjligtvis bli mer lättlöst om man slår ifrån sig med ett "jag har minsann inte skrivit på något avtal!".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det som enligt TS ordagrant står i mailet är (min fetstil) "Om du tackar ja och tecknar kontrakt på en lägenhet raderas dina köpoäng."

Köpoäng alltså, inget om månadshyror, andra avgifter eller bindningstid. Tackar man ja men sedan inte får lägenheten (exempelvis på grund av betalningsanmärkningar eller skulder) blir man alltså inte av med sina köpoäng. Det jag påpekade är att man rimligen kan bli ersättningsskyldig om man genom försummelse förorsakar hyresvärden kostnader och att man därför måste ta kontakt och reda ut det hela så fort man bara kan. Nu är det ju en hel del oklarheter och troligtvis missförstånd, enligt TS senaste inlägg, som behöver klargöras, och det enda sättet att göra det och unvika mer problem är att ta kontakten.

Förhoppningsvis kommer det nu lösa sig på ett bra sätt, men situationen kan omöjligtvis bli mer lättlöst om man slår ifrån sig med ett "jag har minsann inte skrivit på något avtal!".

Ja, men det förutsätter jag att TS hade tänkt göra. Ser inget som motsäger det.
Vid eventuell diskussion så är det ju bra att ha lite input från andra.

Permalänk
Medlem

Hör av er till hyresvärden. Hyresvärdar brukar normalt sett vara tillmötesgående och försöka lösa saker och ting. Om hon inte har skrivit på kontraktet (du skriver att hon avvisade det) så ska hon inte bli betalningsskyldig heller. Erbjudandet ska då gå till någon annan.

När vi får in en uppsägning på en lägenhet så hör vi av oss till personerna som står i kö och erbjuder dom visning. Den som blir erbjuden lägenheten kan säga ja, men det är inte förrän kontraktet är påskrivet som vi kan kräva 3 månaders hyra iom 3 månaders uppsägningstid från och med inflyttningsdatum. Vi gör kreditupplysning efter att personen har tackat ja, men innan kontraktet är påskrivet - så att vi vet att hyran kan betalas.

Har hon tackat ja till lägenheten men ännu inte skrivit något kontrakt så ska det inte vara några problem, men det är ändå viktigt att kontakta hyresvärden för att reda ut det. Dom lär bara erbjuda lägenheten till nästa person istället.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

[…]
Om du tackar ja och tecknar kontrakt på en lägenhet raderas dina köpoäng. Ditt svar är bindande och du har 3 månaders uppsägningstid som hyresgäst hos oss.

Formuleringen är så språkligt otydlig att det är oprofessionellt. Men det spelar högst måttlig roll eftersom det som hände sedan, i inloggningen, antagligen är mycket viktigare. Och det har inte blivit speciellt tydligt.

Naturligt språk är tyvärr inte lika tydligt som satslogik. ”I helgen ska jag hälsa på farmor och städa”. Ska jag städa hemma hos mig eller hos farmor? Det beror antagligen på om jag brukar hjälpa farmor med städningen eller inte.

Hur som helst är det vettigt att bestrida fakturan skriftligt, med motivering, ifall man inte betalar den. Eller betala under protest.

Just för hyrestvister så finns det också möjlighet att deponera hyran hos Länsstyrelsen. Jag orkar inte ta reda på om det skulle kunna vara ett alternativ i det här fallet, men det kan vara värt att kolla upp. Det kan vara värt att ha i bakfickan om samtalet med hyresvärden inte går så bra, ingen tycker det är kul med onödiga myndighetskontakter.

Vad var felet med lägenheten? Enklast kanske är att flytta in…

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag tror inte det är så mycket enklare att "bara flytta in" bara för att man missuppfattat ett svar.
Denna person är långtidssjukskriven och har inte tillräcklig inkomst för att bo själv samt extremt stora lån.
Just nu är hon inte ens i Sverige utan i sitt hemland tillsvidare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror att det finns mer information än vad som har framåt i tråden, det stod säkert mer information på sidan som du nämnde. Hyresvärden har säkert skickat ut lite information osv.

Man kan tro det, men det finns tyvärr ingen mer information. Deras inloggningssida är extremt sparsam och inga andra emails eller information har skickats ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tror inte det är så mycket enklare att "bara flytta in" bara för att man missuppfattat ett svar.
Denna person är långtidssjukskriven och har inte tillräcklig inkomst för att bo själv samt extremt stora lån.
Just nu är hon inte ens i Sverige utan i sitt hemland tillsvidare.

Märkligt att anmäla intresse för en lägenhet och dessutom tacka ja för något man inte har råd med

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Märkligt att anmäla intresse för en lägenhet och dessutom tacka ja för något man inte har råd med

Eftersom situationen har ändrats efterhand.... Det har varit många klämdagar och två-tre veckor har nästan gått där inget hänt.
Och som jag skrev så förstod hon inte att hon tackade ja eftersom en annan hyresvärd har en lösning där man tackar ja för visning. Samt att hon inte är fullt förståelig på svenska språket. Ett misstag som följdes av en ändrad situation.

Märkligt va? Tack för din input, det hjälpte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att jag förklarat situationen för hyresvärden så ska de makulera fakturan som tydligen inte bör ha skickats ut då hon avvisade avtalet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hör av er till hyresvärden. Hyresvärdar brukar normalt sett vara tillmötesgående och försöka lösa saker och ting. Om hon inte har skrivit på kontraktet (du skriver att hon avvisade det) så ska hon inte bli betalningsskyldig heller. Erbjudandet ska då gå till någon annan.

När vi får in en uppsägning på en lägenhet så hör vi av oss till personerna som står i kö och erbjuder dom visning. Den som blir erbjuden lägenheten kan säga ja, men det är inte förrän kontraktet är påskrivet som vi kan kräva 3 månaders hyra iom 3 månaders uppsägningstid från och med inflyttningsdatum. Vi gör kreditupplysning efter att personen har tackat ja, men innan kontraktet är påskrivet - så att vi vet att hyran kan betalas.

Har hon tackat ja till lägenheten men ännu inte skrivit något kontrakt så ska det inte vara några problem, men det är ändå viktigt att kontakta hyresvärden för att reda ut det. Dom lär bara erbjuda lägenheten till nästa person istället.

Precis så jag skrev och jag skrev exakt samma förfarande men ur kundens perspektiv. Det är exakt så här det ska gå till så därför tycker jag det här är väldigt konstigt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Jag tackar för några svar i tråden. Mitt mål var mest att få lite "kött på benen" innan jag ringde till hyresvärden.

Till er andra... Alltså detta får mig att bara vilja sluta använda forumet helt och hållet. Hur hjälper dessa svar min frågeställning?

*edit*
Sedan var det "klantigt" av henne att tacka ja utan läsa efter en extra gång, men mänskliga misstag gör alla.

Skrivet av krEJZi:

Låter ju bara som hon struntade i det utan å höra av sig till dem? Isf får man ju nästan skylla sig själv lite där. Jobbigt om hon även förlorade alla poäng..

Skrivet av KAD:

Jag tror att det finns mer information än vad som har framåt i tråden

Skrivet av Pamudas:

Skrivet av Modellören:

Hur ställer du dig om någon gör tvärt om. Går på bidrag i Tyskland men "bor här i Sverige". om du själv tänker på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man avvisat kontraktet finns det ingen juridisk backning på att hon måste betala hyra. För hon har inget kontrakt med hyresvärden.

Det kan bli jobbigt att ta sig hela vägen till domstol, men hamnar ni där så vinner ni till 100%

edit: såg att hyresvärden redan makulerat fakturan. då är allt löst skönt

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@ronz Skönt att det löste sig!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Moderator
Moderator

En avstickare som ville diskutera helt andra saker än avtal och hyra har raderats.

- MOD

Visa signatur