Var köpa extra kabel för grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Var köpa extra kabel för grafikkortet?

Jag har ett EVGA Supernova G2 750W (220-G2-0750) men har bara en kabel för grafikkort (8-pin?) och behöver en till då mitt grafikkort kräver två stycken. Har tappar bort dom andra.

Någon som vet var man kan hitta ersättningskablar? Jag vet inte om jag vågar köpa en kabel från Aliexpress. Cablemod-kablar kostar typ 500kr vilket jag tycker är lite saftigt när jag bara behöver en enda kabel.

Tacksam för tips!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

här tror jag du kan göra/beställa kablar för det för ~200:- nånting

https://store.cablemod.com/configurator/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

här tror jag du kan göra/beställa kablar för det för ~200:- nånting

https://store.cablemod.com/configurator/

Med frakt så blev det 437kr. €20 för kabeln och €19 för frakt. Det känns saftigt...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Med frakt så blev det 437kr. €20 för kabeln och €19 för frakt. Det känns saftigt...

mjo tyvärr så blir det ofta så med frakt från usa. och moms på det med så närmre 550:- t.om.

vet inte om det finns något liknande företag i eu som gör kablar.

edit:
de har visst en EU butik också.
https://eustore.cablemod.com/configurator/

kan ev bli billigare iaf slipper du momsen hur frakt ser ut vet jag dock inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du har 1 kabel så har den säkert redan 2 kontakter, eller behöver du fler?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för grafikkort? Drar det inte mycket så kanske du kan klara dig med en splitter.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

mjo tyvärr så blir det ofta så med frakt från usa. och moms på det med så närmre 550:- t.om.

vet inte om det finns något liknande företag i eu som gör kablar.

edit:
de har visst en EU butik också.
https://eustore.cablemod.com/configurator/

kan ev bli billigare iaf slipper du momsen hur frakt ser ut vet jag dock inte.

Ja, det var EU-butiken jag kikade på. Jag var inne på den amerikanska butiken först men där fanns inte Sverige med som land. Tack ändå!

Skrivet av FX9:

Om du har 1 kabel så har den säkert redan 2 kontakter, eller behöver du fler?

Kablarna som följde med har bara en kontakt på sig (nätagget har 4st uttag) och jag har tappat bort alla andra.

Skrivet av Daemon:

Vad är det för grafikkort? Drar det inte mycket så kanske du kan klara dig med en splitter.

Det är ett RTX 4070 Super. Det går förstås att använda en kabel och splitter men jag hade hoppats på att helt enkelt använda två separata kablar. Men det kanske får bli en splitter ändå.

Jag hittar dock ingen splitter som inte är från någon okänd kinasäljare på Amazon. Ingen svensk butik verkar ha det?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

tror inte att köra ett 4070 super med en splitter är en bra ide iaf väldigt gränsfall.

verkar ju dra ~220W som mest en singel 8 pin är upp till 150W + upp till 75W från pci-e sloten så det bör funka men du kör i marginalerna för vad 8pin kontakten är specad att klara utan att riskera börja brinna.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, det var EU-butiken jag kikade på. Jag var inne på den amerikanska butiken först men där fanns inte Sverige med som land. Tack ändå!

Kablarna som följde med har bara en kontakt på sig (nätagget har 4st uttag) och jag har tappat bort alla andra.

Det är ett RTX 4070 Super. Det går förstås att använda en kabel och splitter men jag hade hoppats på att helt enkelt använda två separata kablar. Men det kanske får bli en splitter ändå.

Jag hittar dock ingen splitter som inte är från någon okänd kinasäljare på Amazon. Ingen svensk butik verkar ha det?

Inte direkt mycket headroom att snacka om med ett 4070S så kanske inte är drömmen.
Dock precis samma TDP som 3070 som KFA2 bara körde en 8-pin på för 1 Click OC-modellen.

Jag har köpt mina splitters från för mig okända tillverkare men med bra betyg på Amazon iaf, kört 3080 och 4080S med dem.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

tror inte att köra ett 4070 super med en splitter är en bra ide iaf väldigt gränsfall.

verkar ju dra ~220W som mest en singel 8 pin är upp till 150W + upp till 75W från pci-e sloten så det bör funka men du kör i marginalerna för vad 8pin kontakten är specad att klara utan att riskera börja brinna.

Skrivet av Daemon:

Inte direkt mycket headroom att snacka om med ett 4070S så kanske inte är drömmen.
Dock precis samma TDP som 3070 som KFA2 bara körde en 8-pin på för 1 Click OC-modellen.
https://i.imgur.com/1ig3gYf.png

Jag har köpt mina splitters från för mig okända tillverkare men med bra betyg på Amazon iaf, kört 3080 och 4080S med dem.

Ja, det fungerar ju bra att köra med nuvarande kabeln som är 8pin + 6+2-pin som sitter på nuvarande nätagg. Grafikkortet är undervoltat också och drar nog runt 190W med full load.

Allra helst vill jag ju ha två separata kablar men har ingen lust att betala 437kr för en så simpel sak.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova att skicka ett mail till EVGA och fråga om kabel, eller om bra/rätt ställe att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Du kan ju prova att skicka ett mail till EVGA och fråga om kabel, eller om bra/rätt ställe att köpa.

Ja, jag gjorde det tidigare idag men tror att det kostar nog minst lika mycket som från CableMod.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, det fungerar ju bra att köra med nuvarande kabeln som är 8pin + 6+2-pin som sitter på nuvarande nätagg. Grafikkortet är undervoltat också och drar nog runt 190W med full load.

Allra helst vill jag ju ha två separata kablar men har ingen lust att betala 437kr för en så simpel sak.

Jaha jag trodde du saknade kabel helt, har du en 8pin och en 6+2pin så är det ju bara att köra vidare med det.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jaha jag trodde du saknade kabel helt, har du en 8pin och en 6+2pin så är det ju bara att köra vidare med det.

Förlåt, det var jag som var otydlig! Nuvarande nätagg är ett Corsair CX650, det har 1st 8pin+6+2pin.

Men jag har ett EVGA Supernova G2 750W som jag vill byta till men det nätagget har bara 1st kabel med en 8pin, resten har jag tappat bort, så jag vill köpa en till kabel till det nätagget. 😅

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Förlåt, det var jag som var otydlig! Nuvarande nätagg är ett Corsair CX650, det har 1st 8pin+6+2pin.

Men jag har ett EVGA Supernova G2 750W som jag vill byta till men det nätagget har bara 1st kabel med en 8pin, resten har jag tappat bort, så jag vill köpa en till kabel till det nätagget. 😅

Kör vidare med ditt Corsair. Det räcker gott och väl.

Permalänk

dina val ser ut vad jag hittar ut att vara

1. fortsätta köra ditt CX agg,
2. betala en arm och en lever för en cablemod kabel från deras egen onlinebutik (svenska butiker ser bara ut att sälja corsair kablarna C-serien inte E-serien som ska vara kompatibel med din modell)
3. köp ett trasigt EVGA Supernova g2 500-1300W komplett med kablarna och använd kablarna från det.
4. kör någon adapter från molex om du har sådana kablar tillgängliga?
https://www.inet.se/produkt/8600959/adapter-2xmolex-till-8-pi...
5. köp tveksamma kinesiumkablar från amazon.se och hoppas du inte får ett knippe ståltråd men en 8 pin i varje ände och som faktiskt är rättkopplad...

Visa signatur