Värderingshjälp 7900xtx

Permalänk

Värderingshjälp 7900xtx

Tjena!
Ska uppgradera grafikkortet i datorn till ett 5080 såfort dom släpps här i slutet på månaden.
Tänkte kolla jär med er som har lite kunskap..
Vad tycker ni är ett vettigt pris att sälja mitt "powercolor 7900XTX 24GB Red Devil" kort för?

Mvh Luke

Rubrik justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Otroligt svårt att svara på innan nya korten kommer, idag exakt just nu någonstans mellan 7000kr och 9000kr, kan säkert dimpa ner rejält så fort tester på nya korten kommer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Med tanke på överpriserna på begagnad hårdvara i dag så får du lätt 9k+

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk

Jaa min tanke var runt 9 och är nog helt klart värt o lägga ut rätt omgående. Då alla original tillbehör o kartong finns kvar så är ju värdet bättre! Hittar inga red devil till försäljning längre heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunderlil:

Tjena!
Ska uppgradera grafikkortet i datorn till ett 5080 såfort dom släpps här i slutet på månaden.
Tänkte kolla jär med er som har lite kunskap..
Vad tycker ni är ett vettigt pris att sälja mitt "powercolor 7900XTX 24GB Red Devil" kort för?

Mvh Luke

7900 xtx - > 5080 är väl knappt en uppgrade? Sämsta 6k I sjön. Som bäst kanske 10%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

7900 xtx - > 5080 är väl knappt en uppgrade? Sämsta 6k I sjön. Som bäst kanske 10%

Jag tänker på samma för mitt 6950XT som iofs är avsevärt mycket längre ifrån 7900xtx.. Men att det är 10% upgrade mellan dessa kort håller jag absolut inte med om.

Vill du nyttja dlss och all AI behandling som nvidia erbjuder så är blått och rött som dag och natt. Likaså raytracing capabilities om man nu spekulerar vidare på det material som visats upp. Enda varningsflaggan är om man vill spela i 4K native skulle jag säga. Där blir uppgraderingen avsevärt mycket sämre..

Permalänk
Medlem

Det är inte lönt att byta från 7900 XTX till 5080.

Permalänk
Skrivet av Doedsmaskinen:

Jag tänker på samma för mitt 6950XT som iofs är avsevärt mycket längre ifrån 7900xtx.. Men att det är 10% upgrade mellan dessa kort håller jag absolut inte med om.

Vill du nyttja dlss och all AI behandling som nvidia erbjuder så är blått och rött som dag och natt. Likaså raytracing capabilities om man nu spekulerar vidare på det material som visats upp. Enda varningsflaggan är om man vill spela i 4K native skulle jag säga. Där blir uppgraderingen avsevärt mycket sämre..

Exakt som ni säger så är såklart inte uppgraderingen enorm om man spelar native och inget jag inte är medveten om men RT är ju bara glömma på ett amd kort om man vill ha någorlunda vettig fps. Sen tycker jag att native 4k har en hyfsat hög svarstid men detta kan ju självklart bero på min lite "äldre" 4k 144hz skärm

Är ju prylkåt och nörd sp känns som att det är dags och få byta något i burken då den inte fått en uppgradering sen mars -23

Dessutom om man nu ska tro på allt från CES så verkar ju Nya DLSS 4 som ett stort kliv framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doedsmaskinen:

Absolut RT men har man köpt xtx så är man inte intresserad av AI behandling. Det visste man redan då.
Dlss vs fsr4 vet vi ej hur bra endera är.
xtx lär få fsr4 i framtiden.

Men för 6k är inget av detta värt uppgraderingen.
Det enda vettiga vore 9070xt eller 5070ti

Edit
Och då är det side grade enbart för funktioner.
5080 kommer ha sämst pris/perf i hela serien

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Hör vad ni säger men frågan handlade inte om uppgraderingen enligt er var värt det...
Snarare om vad man kan lägga ut ett 7900XTX för, men fick 2 svar i början av tråden på det iaf!

Permalänk
Skrivet av dunderlil:

Hör vad ni säger men frågan handlade inte om uppgraderingen enligt er var värt det...
Snarare om vad man kan lägga ut ett 7900XTX för, men fick 2 svar i början av tråden på det iaf!

Sorry för hijack! Jag håller med de första kommentarerna. Vore jag i dina skor skulle jag släppt det för 10tkr givet att kvitto, garanti m.m finns kvar. Är du supersugen på att byta lag nu vid release så kan det ju vara värt att släppa det något billigare, till förmån för nytt inköp!

Lägg ut det för 10 och var med på att folk prutar något skandalöst.

Permalänk
Medlem

Sikta på 9-9,5k. 10k känns dyrt för mig, men kanske för att jag plockade upp detta https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7285938 för 10,5k men ser nu att billigaste är nästan 2,5k dyrare. Galet. Komplett "slumpade" (kanske att ta i) ut dessa till deras lager var slut av någon anledning.

Det är väl bara det att just nu är du inte ensam om att sälja ditt kort för att investera i det senaste som snart kommer.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Beror ju helt och hållet på om ryktet om 9070xt stämmer och vad det får för pris

För då sänker den ju andrahands värdet på 7900xtx då man lär behöva lägga sig under det priset.